Inavlad = Handikappad?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moontje
  • Startdatum Startdatum
Sv: Inavlad = Handikappad?

Men är inte hingsten godkänd för shetlandsavel så får inte avkomman reggas i SSS. Jag har precis undersökt den saken på grund av en kompis shettis, vars pappa inte var godkänd. Den är och förblir reggad som "okänd" i Sv. Ridponnyregistret på grund av det. Den har 100% shettisblod men får inte kallas shettis. Samma borde ju gälla Royal's häst då eftersom situationen är densamma. (Eller? Icke godkänd pappa = inte en godkänd shettis.)

Var ställer du ut din ponny då, menar du? (Jag är inte insatt i om det finns utställningar för ponnyer med "okänd" stam.)

Svensk Ridponny är hon ju inte, men de har ett register för ponnyer med "okänd" härstamning.

Ahh, jag tänkte fel !
Jag trodde hon menade på att ställa ut de befintliga shettisarna, men att hingsten (den tilltänkta pappan) inte kunde ställas ut.
Men nu fattar jag att det syftas på avkomman.
Naturligtvis kan den inte reggas SSS om inte hingsten har ett RS nummer.

Man får regga dem i ASRP's slaskregister, som korsningsponny av Shetlandstyp (det har jag gjort på min HerrShetland - som jag dock vet stammen på och den är godkänd, men alla orginal registrerings handlingar tappades bort av förra ägaren)

I Håcksvik i småland har dem en utställning varje år där du kan ställa ut alla raser, och även dem utan stam.
Tycker det är en kul grej sen blir det ju lite träning för hästen att komma ut bland massa folk och hästar.

Är inte insatt i vad hon blir inskriven som.

Jag har ställt ut min korsningsponny med okänd stam. Hon visades bland ridponnyerna - och fick ganska bra omdömen, men sen ser hon ut som en ridponny också. Hur man egentligen bedömer en shetlandsponny med ASRP regg vet jag inte, men om den döms enligt ridponnykriterier så blir poängen nog väldigt låga oavsett hur fin den är som shettis betraktat. Tyvärr tror jag att man inte kan få den att gå bland shetlandsponnyerna utan det blir i enlighet med vad den är reggad som, så är den reggad ASRP (vilket den blir om stammen inte är godkänd för SSS) så blir det dåliga poäng

Har ett shettissto sen tidigare, och hon har inte någon stam.
Och henne har jag visat ihop med shetlandsponnyerna.
Dock blev det väldigt dåliga poäng då hon aldrig vart ute innan, så vi kom varken fram eller bak inne på banan så dem kunde inte bedöma henne.

Det var bra att veta, för jag är nämligen sugen på att ställa ut HerrShetland och det vore ju skoj och visa honom med andra shettisar. Han fick 41 poäng som föl eller om det var åring... på den tiden papprena var i ordning.

Om du vet stammen kan du DNA-typa honom för att få nya papper, förutsatt att han är efter en godkänd hingst.

I Håcksvik i småland har dem en utställning varje år där du kan ställa ut alla raser, och även dem utan stam.
Tycker det är en kul grej sen blir det ju lite träning för hästen att komma ut bland massa folk och hästar.

Är inte insatt i vad hon blir inskriven som.
Då är jag med. Trodde att du menade en utställning i SSS och det var det jag inte fick ihop.

Jag måste DNA typa mamman också (vet inte om hon är livet längre, men jag kollade upp detta när jag köpte honom).
Men det är inte kruxet utan att den nya orginalhandlingen kommer att skickas till förra ägaren, dvs den som står reggad enligt SSS ... och den förra ägaren är inte ens lite rörig, jag vet knappt vart hän bor längre, senast passen sågs var de i London.. ja du förstår, det är liksom för mycket bök på en gammel valack, han får vara okänd korsning av shetlandstyp i resten av sitt liv trots att han har gedigen härstammning.

*knappis*

Sitter här med öppen mun och bara gapar av förvåning! Hur kan man ens med att skaffa häst om man varken har kunskap eller pengar?? :eek::eek:
Tycker att det är väldigt oansvarigt av dina föräldrar att först köpa en häst och sen inte vill betala för den! Du är ju dessutom "bara" 14 år och då borde de verkligen hjälpa dig!

Ta ut vet och undersök din häst, det är du skyldig den!! :mad:

Eller så kanske hon borde börja arbeta extra som många tonåringar gör? :idea:

TS: Jag tror inte fölet blir handikappat. Däremot kan det bli väldigt svagt OM det skulle födas och stoet inte ha kunnat producera näring till det om hon inte fått tillräckligt bra foder.
Jag hoppas att det inte blir ett föl och dessutom hoppas jag att du säljer hästen fortare än kvickt och köper en ny när du jobbat ihop mer pengar.

Varför "utan veterinärer"?

Smartast är väl ändå att ta ut veterinär och ultraljuda, då får du dessuotm reda på hur långt hon gått, om hon nu är dräktig.

Annars finns detta: http://www.avelssto.se/
Som jag hittade lätt med hjälp av google.

OK veterinär kan vara bra. Men vi hade ett russ sto som vi hade betäckt och vi brukar kolla henne med hingst när det e beräknat att hon ska brumsta igen o e hon nite brunstig ja då kunde hn vara dräktig men hon var brunstig. Och det gick veckor o hon brunsta än så vi tog ut veteriänr för att kontrollera men veterinär sa att denna hästen inte var dräktigt någonstans. Så vi tänkte att vi frsöker väl igen nästa år. Men vips till våren kom det ut ett litet sto föl. OK att dom kan vara "brunstiga" eller aa tjuriga som dom nog är då när dom är med föl men att veterinären inte upptäckte något :confused: sen dess har jag inte litat på veterinärer...

Jösses..inte litat på veterinärer?? vad gör du då om hästen blir sjuk? Vårdar den själv? veterinärer är människor och människor kan göra misstag..

Jösses..inte litat på veterinärer?? vad gör du då om hästen blir sjuk? Vårdar den själv? veterinärer är människor och människor kan göra misstag..

mjo måste ju ta ut veterinärer.. men nu har jag bytt veterinär..! Då sist dom skar fel på unghästen när nhan kastrerades... tog 5timmar med en kula :eek: men nu har jag bytt oh jag hoppas dom e bättre..! :D

hur går det för ts???

Det blev inget föl :)

Jag bestämd att jag ska ta röntgen på hennes rygg, sen får vi se hur det ser ut, om hon inte har några 'pålagringar' eller sånt så tar vi ut en ET som ska se om hon kan göra något, annars får hon bara vara sällskapshäst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 286
Senast: Flixon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 713
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka