Inavlad = Handikappad?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moontje
  • Startdatum Startdatum
Sv: Inavlad = Handikappad?

Min ponny's hovar växer väldigt långsamma, hon har inga skor heller, vi har själv en 'fil' (heter det så?), så pappa brukar fila hennes hovar när vi märker att de börjar bli lite långa, däremot har jag märkt att Sutina's framhovar växer rätt snabb, hon har skor förresten. För Sutina är 3 -4 månader för länge håller jag med om, men eftersom jag inte har haft henne så länge visste jag inte att hennes hovar skulle växa så snabbt. Hon blev verkad några dagar innan hon kom, sen kom hovslagaren för cirka 1 månad hit igen, så för henne blev det egentligen inte 3 - 4 månader, det var mest till min ponny.

Men dräktighetsundersöka, det är väl inte akut??

Fast om du haft henne 4 månader så är det 3 mån, 12 veckor, emellan.. Det är mest troligt för långt.

Som jmf så mina, både oskodda ponnyn och skodda fbl, ligger på fem veckors intervall. Jag har också en rasp (det du menar med fil), men det är ju så mkt mer än bara ta av om det är långt, är vinklar etc, så ponnyn ligger på samma intervall som den skodda, för han behöver den.

Andra har legat på 7 veckorsintervall, någon på 8 v. Längre intervall är sällsynt det blir bra, och en skodd på 12 v intervall är väldigt länge..

Vet inte om jag missat det men av vilken ras är ditt ev. dräktiga sto?

Varmblod är hon.

För 3 veckor sen mätte jag hennes mage, det var 193, igår mätte jag igen då var det 204 :o däremot har hon fått cirka 3 - 4 nävar kraftfoder de sista veckorna..

Normalt sett har (alla, djur + människor) en spärr som gör att de inte parar sig med varandra ( om de under förutsättning går tillsammans hela tiden och inte tas ifrån varandra) Men som på människor kan det gå fel....(inga nämnda, men stått i tidiningar om vissa inlåsta...)
Men 7 månaders föl...tveksamt, väldigt tveksam. Har haft föl med sina mammor upp till 8-9 mån ålder. När de är så små är de inte utvecklade än, visst kulorna kan vara nere men produktionen inte igång.

Men som alla har skrivit, skulle jag verkligen råda till att ta ut /åka och kolla upp henne. Är oftast mkt billigare än dessa "kit" man kan köpa, som inte är garanterade till 100% resultat ändå.

Har sett "linjeavlade" hästar utan anmärkning, har också sett inavlad häst som såg som f**, dock hade den 4 ben,huvud och bål...men så den såg ut....

Delvis knapplan
En bekant hade en hingst som gick med sitt sto plus deras gemensamma avkommor (ocksa ston), han visade inte dottrarna den minsta uppmarksamhet oavsett om de brunstade (de svarmade for honom), inte forran mamma sto dog, da vaknade val nan instinkt om att reproducera 'till varje pris' och man fick sara pa honom och flickor.
Jag skulle gissa att mamma sto inte skulle tillata sin avkomma att bestiga om de, som ovanstaende skriver, gatt ihop sedan folet foddes.
Men man vet ju som sagt aldrig..
Har du provat det dar hemtestet som nagra namnt tidigare i traden? Bast ar ju att ta ut veterinaren, men om nu pengar ar ett stort problem sa ar det val lite billigare och iaf battre an inget?
Att hon lagt pa hull kan ju ha med kraftfodret att gora men man vet ju inte om man inte testar henne eller atminstone sett henne och kunnat se om det ar 'hullet' eller buken som vuxit.

Ett dräktigt sto (oavsett var i dräktighetscykeln) behöver garanterat mer kraftfoder än 3-4 nävar. På jobbet börjar vi när det är ca 4 mån kvar till bf. öka havremängden från 1,5 kg/dag till 4,5 kg/dag för att mjölkprodukionen börjar komma igång. Dessutom behöver de mycket grovfoder, fri tillgång är att föredra.

Hoppas du kostar på ditt sto en dräktighetsundersökn.

Eftersom stoet måste ha mer mat i slutet av dräktigheten är det oansvarigt att inte låta en veterinär undersöka om hon är dräktig. Får hon inte extra mat kommer fostret att ta den näring det behöver på bekostnad av stoet. En veterinär kan göra en rektalundersökning för att kolla hur stoets livmoder känns. Det kostar kanske 500:-.

Det finns hästar som har föräldrar som är helsyskon som tävlas högt, åtminstone en trakehnerhingst som hade samma pappa och morfar, andra erfarna uppfödare som experimenterat med att betäcka mor med son och liknande, så det din kompis säger är inte sant.

Arabhingsten Noir betäckte både sina systrar o sin mamma och det blev fina normala hästar av det. Sen är det naturligtvis inte bra att fortsätta avla på samma genetiska material i många led utan man behöver ta in mer "osläktat" blod än besläktat. Nästan all djuravel där man söker vissa egenskaper inkluderar ju sk linjeavel där hästar tex är släktingar med varandra o deras egenskaper då förstärks för varje generation. Sen gäller det att i nästa led ta in nytt osläktat blod.
Tror sen nte en hingst som gått med sin mamma betcker henne om det inte är så att de varit ifrån varandra under den tid han blev könsmogen. Det är svårt nog att få en ung hingst att betäcka de ston han gått med under uppväxten som INTE är släkt med honom för han ser även dessa som mammor eller systrar
Det är i alla fall min uppfattning

Hoppas det går bra med ditt sto o att allt löser sig

/lothlorien

Hej! Är stoet alltid grinigt om du tar henne på magen? För annars i samband med brunst kan de ju bli lite griniga och överkänsliga!!

KAPAR TRÅDEN LITE!

Har ett shettissto här hemma och har i efterhand luskat lite om hennes bakgrund.
Har nu fått reda på att hennes mamma och pappa är helsyskon.
Dem är efter shettishingsten Dolk RS 143 och deras mamma är efter Kilagårdens Maffe RS 93.

Hur illa är inaveln?
Hon är fullt frisk, men skulle man kunna ta ett föl på henne senare?
Efter att jag fått reda på det här så har jag nämligen sagt att jag inte ska ta föl på henne.

KAPAR TRÅDEN LITE!

Har ett shettissto här hemma och har i efterhand luskat lite om hennes bakgrund.
Har nu fått reda på att hennes mamma och pappa är helsyskon.
Dem är efter shettishingsten Dolk RS 143 och deras mamma är efter Kilagårdens Maffe RS 93.

Hur illa är inaveln?
Hon är fullt frisk, men skulle man kunna ta ett föl på henne senare?
Efter att jag fått reda på det här så har jag nämligen sagt att jag inte ska ta föl på henne.

Inavelsgradsökningen av en helsyskonparning blir 25%. Därtill kommer eventuell annan inavel i stammen.

Men - väljer man en helt obesläktad hingst bryts inaveln direkt och går ner på noll. Så är hästen frisk så finns egentligen inga hinder.

Förr var det ganska vanligt att göra far-dotter, mor-son och helsyskonparningar. Tittar man långt tillbaka i stamtavlor på de flesta renrasiga ponnyer är inaveln (jag skiljer inte på inavel och linjeavel) väldigt utbredd. Sedan har vi gått ifrån detta avelssystem.

Men har man då en inavlad individ kan det vara bra att veta att en enda generations utavel bryter inaveln. Men sedan måste man i nästa generation naturligtvis hitta en "partner" som inte har samma anfäder som den inavlade individen, för då är man tillbaka på ruta ett.

Sedan tillkommer naturligtvis alla andra övervägande om huruvida djuret är bra nog att sätta i avel.

Åh, tack så mycket!
Jag hade sett fram emot att ta ett föl på henne senare, men efter luskat ut detta så trodde jag att det inte var så bra! Så hade lagt ner det helt.

Har tänkt ställa ut henne till hösten, så ska bli kul att se va hon får för bedömning.
Det är stor skillnad på henne och min andra shettis.

Men hur ser domare på inavel?
Blir man nerklankad direkt?

Ingen kommer att ge din ponny sämre poäng på en utställning för att hennes föräldrar är syskon, du kan vara helt lugn. Däremot kanske det blir nån kommentar om det på en premiering, där avelsvärdet granskas mer noggrant än på en utställning.

Ett dräktigt sto (oavsett var i dräktighetscykeln) behöver garanterat mer kraftfoder än 3-4 nävar. På jobbet börjar vi när det är ca 4 mån kvar till bf. öka havremängden från 1,5 kg/dag till 4,5 kg/dag för att mjölkprodukionen börjar komma igång. Dessutom behöver de mycket grovfoder, fri tillgång är att föredra.

Hoppas du kostar på ditt sto en dräktighetsundersökn.

Om hennes sto behöver kraftfoder överhuvudtaget beror på hur mycket näring deras hö innehåller. Är inge självklarhet att stoet behöver kraftfoder ens som hög dräktig.

/Camilla

Ja är den inte rastypiskt så är det ju nästan självklart att den blir nerklankad.
Men nu var det om dem klankade ner pga av inavel.
Hon är ren shetlandsponny, däremot är inte pappan godkänd.

Åh tack, det var skönt att veta.
Nu är ju inte pappan godkänd, så blir ju ingen premiering.

Men är inte pappan godkänd så är det ju ingen shetlandsponny. (Och får heller inte vara med på utställning i SSS.) Den kan fortfarande ha 100% shetlandsponnyblod, men den får inte kallas shetlandsponny av SSS.

*funderar* Så är det väl...? (Ameo, var är du?)

Hon är ju renrasig shetlandsponny, men eftersom inte pappan är godkänd så blir hon ju skriven som svensk ridponny.

Skrev oxå innan att det inte blir nån premiering då pappan inte är godkänd.
Men däremot kan du ändå ställa ut hästen och få den bedömd men inte inskriven i rullarna eller va man brukar säga!

Finns en utställning i Håcksvik varje år som jag brukar åka till. :bump:

Jag tror hon menar godkänd hingst. Men den har godkänd stam och får alltså folkbokföras i SSS :-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 286
Senast: Flixon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 713
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka