Inavlad = Handikappad?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moontje
  • Startdatum Startdatum
Sv: Inavlad = Handikappad?

Tyvärr är det svårt att säga utan att ha fått en analys på höet.
Morötter är alltid bra i måttliga mängder:)

Kolla först och främst upp vad grovfodret har för värden och planera därefter en lämplig foderstat..

Sen är det ju bara att titta på alla fel som faktiskt finns på araberna...
Son som betäcker mor blir sällan fel i första generation. Men när sedan den avkomman får fel så brukar allt möjligt kunna dyka upp.

Blir lite irriterad när jag läser detta! Vad finns det för många fel på araber, som det inte finns på alla andra häst raser. Ännu ett medvetet val av missförstånd av just den så kallade "stirriga hästen". Araben är alltid utsatt för påhopp. Jag har aldrig dömt en annan hästras, men som exempel kan man bara kolla på den nuvarande halvblodsavlen. Stora hästar, långa ben som inte håller och tunga muskulösa kroppar. Det finns alltid fel inom alla hästraser, men att just araben skulle vara den med mest fel. Det är att ta i...

Väntar på förklaring?????

Läste inlägget en gång till, och kom på att du kanske menade linjeavel. Klart att det alltid finns en risk för missbildningar, men det är inget som är vanligare inom just arabaveln. Det finns en person (kan tyvärr inget namn) som det skrevs om i SAM (svenska arabhäst magasinet), han avlade bara på linjeavel. Men han hade också koll, och betäckte inte nära släktingar. (Bara för det tycker jag inte att det är acceptabelt.)

Analys innebär att man tar prov av grovfodret och skickar in. Det analyseras då avseende vattenhalt, näringsvärde och mineralinnehåll.

Sen när man vet det, så kan man räkna ut en foderstat till hästen.

En analys kostar ca 500 kr, och är något du MÅSTE göra om du har ett dräktigt sto.

Sen utefter hästens behov och analysen så vet man vad för kraftfoder och hur mycket man ev behöver ge. Med högdräktiga ston får man räkna med att behöva ge kraftfoder om man inte har vad som brukar benämnas 'stuterihö', dvs hö/hösilage med mycket höga värden.

Man gör en analys på grovfodret (hö't) för att få veta hur mycket energi och protein det innehåller. Har man ingen analys på grovfodret kan man inte räkna ut en bra foderstat till hästen eftersom man inte vet hur mycket den får i sig av grovfodret.

Dräktiga hästar har dock ett högre proteinbehov än andra vuxna hästar så du skulle ju kunna byta ut kraftfodret till ett med mer protein i. Fast dräktiga hästars näringsbehov ökar inte förens i åttonde månaden så du kan säkert fortsätta med samma foder som nu ett tag till.
Håll koll på hullet på henne = kolla om hon är lagom "tjock". Det är inte bara att kolla hur magen ser ut. Känn efter revbenen, dom ska kännas när du drar handen över men ska inte synas. Sen ska hästen även vara "rund" över ryggen och rumpan.
Får hästen mycket foder men med för lite näring, ffa protein, i så kan dom få stora magar, "bukiga", men har då svårt att sätta muskler och är ofta lite kantiga över ryggen och rumpan.

Kan du sätta in ett kort på din häst?

Men vad är 'kontrollera hullet' ?

Känna efter hur tjockt lager underhudsfett som finns över revbenen.
Man skall känna men inte se revbenen.
Man kan också titta på muskelmassan för att avgöra om den är bra och inte förtvinar av för litet protein.

Något som tyvärr inte går att se är om kalk och fosforbalansen blir korrekt.
Om den blir alldeles fel så kommer fölets skelett inte att hålla att stå på och stoet att ta allvarlig skada.

Tack :D Undrar förresten om du elelr nån annan vet hur mycket kraftfoder (hippo bas) en dräktig häst ska ha på runt 4 -6 månader? Eller ska hon ha annat foder? Frukt och grönsaker (t.ex morot eller äpple) är väl alltid bra? :p

Läs på påsen men hon ska nog inte ha bas ändå .
Hon bör få ett foder anpassat för dräktiga ston med mkt högt protein värde .
Jag använder Krafft+grön tillmitt sto just för att det innehåller mkt protein .
Dom ätert flera kilo kraftfoder om dagen o säckarna kostar 200-400kr beroende på märke.
Var dock mkt noga med att hon får i sej vitaminer o mineraler+protein i fullgod mängd om du misstänker dräktighet.
Sen när fölet väl är fött behöver stoet ännu mera protein i många månader framöver.
Vänta till feb du ,, det lär knappast komma nåt föl innan det .
Du hade en mkt dyr vet tycker jag rent spontant ,, kolla runt om det finns nån billigare eller om nån annan gård med hästar ska ta ut vet så ni kan dela på utkörningen.

I denna tråden är det väl långt från lynchstämning? Jag tycker att det är en trevlig ton och att flera personer verkligen hjälper tjejen och förklarar ord och begrepp på ett sansat och hjälpsamt sätt.

Till dig moontje, hoppas det löser sig på något sätt med din häst. Funderar kring ekonomi, kanske kan du önska ett bidrag av snälla släktingar nu till jul eller kanske be dina föräldrar om veterinär istället för julklappar?
Så behöver du inte vänta tills februari.

I övrigt måste jag säga att det inte är helt okej att ha häst om man inte har pengar till veterinär. Okej att man inte kan köpa den dyraste måttbeställda sadeln, täcken för 3000 kr styck, träna varje vecka eller liknande, men en buffert för vet. vård måste man ha. Alternativt alltid ha tillgång till en summa som motsvarar avlivning, om något skulle hända. Man är enligt lag skyldig att ge sitt djur veterinärvård.

Fortsätt fråga saker, jag och många andra hjälper dig gärna.

Tack så mycket :laugh:

Här kommer 2 bilder på henne, den andra är taget cirka 2 veckor efter den första.. :) Vet ej om bilderna kommer fram för jag har aldrig gjort det här förrut...

Jag fattar inte hur man sätter in en bild.. hur vet man vad som är URL:en eller vad det heter?

I denna tråden är det väl långt från lynchstämning? Jag tycker att det är en trevlig ton och att flera personer verkligen hjälper tjejen och förklarar ord och begrepp på ett sansat och hjälpsamt sätt.

Till dig moontje, hoppas det löser sig på något sätt med din häst. Funderar kring ekonomi, kanske kan du önska ett bidrag av snälla släktingar nu till jul eller kanske be dina föräldrar om veterinär istället för julklappar?
Så behöver du inte vänta tills februari.

I övrigt måste jag säga att det inte är helt okej att ha häst om man inte har pengar till veterinär. Okej att man inte kan köpa den dyraste måttbeställda sadeln, täcken för 3000 kr styck, träna varje vecka eller liknande, men en buffert för vet. vård måste man ha. Alternativt alltid ha tillgång till en summa som motsvarar avlivning, om något skulle hända. Man är enligt lag skyldig att ge sitt djur veterinärvård.

Fortsätt fråga saker, jag och många andra hjälper dig gärna.

Tack så mycket :)
Det var en bra ide :D kan iaff fråga mina föräldrar och kanske min mormor.. för har inga släktingar i Sverige.. (förrutom mormor då)..

Om hon skulle behöva avlivas har vi såklart pengar till det, bland annat hovvård får hon också 1 gång per cirka 3 - 4 månader (beroende på årstid), men just det här med dräktighetstest tycker mina föräldrar är lite onödigt, sen undrar jag vad ni menar med att hon måste ha vård, vad kallar ni 'vård' ?

Tyvärr är det svårt att säga utan att ha fått en analys på höet.
Morötter är alltid bra i måttliga mängder:)

Vad tycker du är 'måttliga mängder' i Sutina's fall?:p
(jag menar hur mycket morötter/äpplen ska hon ha per dag?)

Tack så mycket :)
Det var en bra ide :D kan iaff fråga mina föräldrar och kanske min mormor.. för har inga släktingar i Sverige.. (förrutom mormor då)..

Om hon skulle behöva avlivas har vi såklart pengar till det, bland annat hovvård får hon också 1 gång per cirka 3 - 4 månader (beroende på årstid), men just det här med dräktighetstest tycker mina föräldrar är lite onödigt, sen undrar jag vad ni menar med att hon måste ha vård, vad kallar ni 'vård' ?

Oj, det är VÄLDIGT sällan det. Varför så långa intervall? Normalt är var 7:e - 8:e vecka, de som växer VÄLDIGT sakta (sällsynt, mycket sällsynt) var 10 - 11:e vecka..

Ang vård, så det jag skulle tro menades var att har man häst måste man ha pengar att betala veterinären med om hästen blir akut sjuk. Och har man de pengarna kan det användas t ex som nu i ditt fall för att dräktighetsundersöka hästen.

Ja, var 3-4:e månad känns verkligen som i längsta laget mellan hovslagarbesöken.

Oj, det är VÄLDIGT sällan det. Varför så långa intervall? Normalt är var 7:e - 8:e vecka, de som växer VÄLDIGT sakta (sällsynt, mycket sällsynt) var 10 - 11:e vecka..

Ang vård, så det jag skulle tro menades var att har man häst måste man ha pengar att betala veterinären med om hästen blir akut sjuk. Och har man de pengarna kan det användas t ex som nu i ditt fall för att dräktighetsundersöka hästen.

Min ponny's hovar växer väldigt långsamma, hon har inga skor heller, vi har själv en 'fil' (heter det så?), så pappa brukar fila hennes hovar när vi märker att de börjar bli lite långa, däremot har jag märkt att Sutina's framhovar växer rätt snabb, hon har skor förresten. För Sutina är 3 -4 månader för länge håller jag med om, men eftersom jag inte har haft henne så länge visste jag inte att hennes hovar skulle växa så snabbt. Hon blev verkad några dagar innan hon kom, sen kom hovslagaren för cirka 1 månad hit igen, så för henne blev det egentligen inte 3 - 4 månader, det var mest till min ponny.

Men dräktighetsundersöka, det är väl inte akut??

Vet inte om jag missat det men av vilken ras är ditt ev. dräktiga sto?

Men det måste du väl märkt? När hovarna börjar bli långa ringer man ju hovslagaren på en gång.. om de växt fort måste de varit ganska så långa efter 3-4 månader ju..

Och jo, jag kan faktiskt tycka att det är rätt akut att kolla om hon är dräktig. De sista månaderna av dräktigheten kommer stoet kräva mer foder osv för att hålla ett bra hull.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 286
Senast: Flixon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 713
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka