Inavlad = Handikappad?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moontje
  • Startdatum Startdatum
Sv: Inavlad = Handikappad?

Egentligen lider hon inte, är hon gravid är det ändå redan för sent för abort..
Jag ger henne extra kraftfoder, och hon verkar må bra, hon galloperar t.o.m runt i hagen och kommer springande när jag hämtar henne på kvällen..
Jag tränar henne nästan varje dag (pga av hennes rugg och hältor) och hon verkar må bra, så hon lider inte.

En häst kan galoppera fast den har ont.. En häst som har ont ska inte ridas..

Ja det är för sent för abort, men vad händer om ni få ren sjuk fölunge om ni inte ens kan ta ut veterinär att kolla om hon verkligen är dräktig.. Då snackar vi stoooooora summor.. Min fölunge som jag fick i somras stod på klinik med mamma i 7v innan jag blev tvungen att avliva den iaf.. Det gick på över 30 000kr..

Vad händer om det blir ett felläge? Om efterbörden inte släpper? Då måste du kosta på det, annars är du utan stoet med.

Det som irriterar mig så pass är okunnigheten och arrogansen.. Ffa att om man är pank ska man inte ha häst!! Den kan bli sjuk och MÅSTE ha vård!!

Inte jag heller - men jag ser faktiskt om de är dräktiga.
De övriga förutsättningarna verkar däremot inte så bra.
Upprörd över dem orkar jag dock inte bli.

Med god tillgång till ett bra stråfoder så går det nog bra i alla fall.
Det gör faktiskt oftast det även om det ser litet trist ut.

Avliva är både billigt och tillåtet.
Det kan man alltid ta till om det blir fel och pengarna inte finns.

Och det resonemanget är ju bara skrämmande..

Jag måste nog hållamed dej ang dräktighetskoll.
Jag kan lova att jag inte hade tagit ut vet för att kolla om en häst var dräktig för att en 14 årig flicka säger att "den blir sur när jag rör magen"

Inget av mina ston har blivit sura för att jag tagit dom på magen när dom varit dräktiga. Därimot så har dom i slutet av dräktigheten varit rätt irriterade på fölisen som för liv därinne.

Till TS: Se till att hästen mår bra, får ordentligt med hö och fortsätt holl koll på magen, men för en oerfaren kan även en bukig hömage se dräktig ut.
Min shettis brukar se högdräktig ut med jämnamellanrum;)

Prata med vetrinär i telefon kan man också göra, det kostar ingenting.

mvh Jeanette

*Kl*

Ordentligt med hö etc, det kräver en analys, och att analysen visar tillräckligt bra hö för att föda en dräktig märr sen.

Och analys kostar pengar, köpa in extrafoder också.

Sen, vem ska avgöra om stoet är 'bara tjockt' eller dräktigt? Finns ju fler än en erfaren som tagit miste, åt båda hållen.

Jag tror det finns gott om unga hästägare med föräldrar som inte är så hästkunniga. Som tur är finns det också gott om kunnigt folk som istället kan hjälpa till och svara på frågor - inte minst här på buke. Tyvärr finns det också gott om människor som istället lägger sten på börda och målar fan på väggen i en redan jobbig situation.

Har skummat igenom tråden och om inte jag har fel så handlar den om ett sto som blir grinig om man tar henne på magen samt att magen ser lite stor ut. Av hästarna i mitt stall finns det fyra som ser mer eller mindre dräktiga ut. En av dom är valack, en är en gammal tant som aldrig fått ha något "kuttrasju" och två är dräktiga.

Dräktighet är ett naturligt tillstånd och ingen sjukdom. Bra foder ska dom ha men det ska dom ju ha även om dom inte är dräktiga. Mer foder behövs på slutet av dräktigheten men då lär ju TS veta om hon är dräktig eller inte eftersom en veterinär ändå skulle komma i februari.

Till TS: Jag förstår att det känns jättejobbigt i din situation. Tydligen har det hänt något som gjort att er ekonomi förändrats och då måste man ju prioritera för att klara sig. I det här fallet är det ju inget akut som har inträffat med ditt sto utan mer funderingar från din sida och då kan jag förstå att dina föräldrar inte prioriterar att lägga pengarna på en dräktighetsundersökning. Så länge stoet mår bra och får bra foder så är det lugnt. Verkar hon bli dålig eller magrar av behövs åtgärder, vilket gäller alla hästar oavsett om dom är dräktiga eller inte.

Och det resonemanget är ju bara skrämmande..

Varför då?
Som seriös avlare måste man ju alltid vara beredd på att avliva om det går fel eller om det föds defekta individer.
Varför kan man inte resonera likadant vid ett ev "olycksfall i hagen"?

Delvis KL.

Angående oviljan att lägga pengar på en dräktighetsundersökning... (Om det nu beror på prioritering eller inte vet bara TS.) Mig veterligt så får man studiebidrag varje månad när man går i skolan, vilket jag antar att TS gör. (Eller om det heter nåt annat nu än när jag gick i plugget.) Jag fick 900:- eller nåt, vilket räcker till cirka 3 dräktighetstest från www.avelssto.se. Attans att pengarna kanske inte räcker till biobesök den månaden, men är man orolig och vill veta om ens häst bär på ett potentiellt foster med sin son så är det väl inte särskilt svårt att avstå från diverse personliga nöjen för att få ett definitivt svar? Och har TS föräldrar det så svårt ställt att de måste använda dotterns studiebidrag till viktigare saker så är det nog inte läge att vara hästägare. Har inte TS dessutom två hästar? Kan ju vara dags att sätta ut en på foder ett tag tills ekonomin fixar sig, om det nu är tillfälligt... Bara funderingar och spekulationer, men någonting måste ju göras. Hästar är inte billiga i drift, särskilt inte om de är dräktiga.

Jag tycker det är skrämmande för tänket är att fan, har jag inte råd att ta ut en veterinär när hästen blir sjuk kan jag ju alltid avliva.

Det känns lika illa som de som använder abort som nåt preventivmedel. Och ja, det finns sådana människor också.

Har man inte råd att ta ut en veterinär när hästen behöver det, så kanske man skulle ta och skaffa sig en mindre dyr hobby.

Avlivning anser jag ska tas till när hästens tillstånd kräver det, inte för att ägaren inte kan ta ut en veterinär.

En vän till mig har ett sto som blev betäckt av sin egen son utan att någon visste om det förrän den dagen fodervärden till stoet ringde och sa att ett föl står i hennes box... Alla blev hysteriska över de nära släktbanden. Veterinären sa dock att det inte nödvändigtvis är mer ohälsa och missbildningar på dessa föl som uppkommit av incest. Så man får väl lita på det.

Det enda jag vill ha sagt är att det inte alltid blir en hälsorisk för fölet. Sedan finns det annat i omständigheterna i ditt fall som jag tycker är tveksamma men det har redan framgått av andra som svarat i denna tråd.

Det föds ju en och annan fölunge som kommer totalt oväntat och även om det förstås inte är optimalt verkar de flesta faktiskt klara sig ganska bra. Vad är det som gör att det är så förtvivlat nödvändigt att dräktighetsundersöka nu och inte vänta till i februari? Om det varit en häst i hårt arbete som man kanske tom planerat att tävla trav/galopp/hoppning med under vintern skulle jag förstå det bättre, men en häst som försiktigt byggs upp efter en skada har jag svårt att förstå det akuta i undersökningen, men jag är inte kunnig på avel.

Eget hö, egen halm, förmodligen eget stall och ingen anställd, alltså skulle man möjligen kunna spara in kostnaden för kraftfoder och mineraler genom att lämna ut en häst på foder. Har man egen halm har man förmodligen möjlighet att skaffa havre förhållandevis billigt och i så fall lär man inte spara några större summor genom att leta fodervärd.

TS är 14 år enl tid inlägg och får inte studiebidrag utan hennes föräldrar får barnbidrag 1050kr/mån . Det är nog ganska många 14-åringar som inte får sitt barnbidrag .

Nog får väl de flesta tonåringar månadspeng eller motsvarande?

Ställer man en fråga på ett forum så får man väl leva med att folk har åsikter? Min åsikt är att ta reda på om stoet ÄR dräktigt så att de kan planera bättre. De har ju uppenbarligen dåligt med pengar, då är det väl bättre att redan nu veta om de måste spara extra mycket eller om det var falskt alarm? Det här rör sig ju inte om en familj som har kunskap, pengar och möjlighet att fixa ett föl, om jag har förstått TS rätt. Är det då inte bra mycket bättre att veta NU om det kommer ett föl snart och i så fall NÄR?

Hur vet du att de har eget hö, egen halm och allt det där? (Jag kanske har missat det i tråden?) Hästen har väl en försäkring som en eventuell fodervärd kan avhjälpa? Fodervärdsvtal kan ju se ut lite hursomhelst, jag vet många som lånat ut sina hästar till folk som har fått betala försäkringspremien eller delar av den.

Nu är det 'andra tider' nu, men jag hade 400 kr/månad när jag var 13 (minns det så väl för då hade jag äntligen sparat ihop till den där hunden och kunde köpa den, hade ett bra tag sparat halva månadspengen, och det hade gått fortare på slutet iom att jag hade högre månadspeng). Då fick jag dock betala ganska mycket själv också, och den var högre än vad kompisarna hade.

Det är ju dock över 15 år sen, men..

Sen har väl det sagts att ett sånt 'hemmatest' inte fungerar, stoet är isf för långt gången?

Och en månadspeng på säg 500 kr, det innebär spara allt i 2 månader för att ha råd med ett UL och då UTAN resekostnad?

Jag har faktiskt helt kallt antagit att hästen INTE har försäkring iom hur hårt vetkostnaderna sist slog och vetkostnader i allmänhet tycks slå?

Eget foder har TS själv skrivit de har.

Weefoal ska funka from 120 dagar fram till fölning..

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 286
Senast: Flixon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 713
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka