Inavlad = Handikappad?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moontje
  • Startdatum Startdatum
Sv: Inavlad = Handikappad?

Är det bara jag som inte tycker det stora problemet är inaveln, utan hurvida stoet klarar av att bära ett föl om ryggen är dålig?:crazy:

Näe, jag reagerade också över det. Men mest reagerade jag över att vad TS skriver så har dom inte pengar till att ta ut veterinär..

Självklart måste hästen kollas så att man vet om hon verkligen är dräktig eller inte.

Det verkar ju också finnas en del okunskap gällande dräktighet osv hos TS, så det kan ju vara bra att verkligen veta om stoet är dräktig så att TS har chans att lära och läsa på sig lite inför ev kommande fölning.

Ja, precis..

TS; Är du medveten om vilka kostnader ett dräktigt sto kan dra till med? Inte bara veterinärmässigt men även fodermässigt? Tycker du ska ta och prata med dina föräldrar om att ni MÅSTE ta ut veterinär för annars kan det kosta er ännu mer i slutändan.. Det är inte bara att vänta och se, det kan kosta dig din häst om det vill sig illa och ryggen är så dålig att hon kanske inte klarar att bära fölet..

Vilket skrämmande inlägg, på alla sätt! Jag är så glad att alla försöker hjälpa TS istället för att skälla på henne. Jag skulle dock vilja skälla lite på TS:s föräldrar!:mad:

TS: tag nu tillvara på de kontakter du får här på forumet och försök att lyssna och lära så mycket du bara kan!

Lycka till!

Kastar stoet så kommer fölet ut när som helst, d v s hon går inte med den döda fölungen i 11 månader.

Man bör/ska ringa veterinär i de fallen. Vi har stått med vet och dragit ut dött föl på sto. Det var väldigt jobbigt och väldigt nära vet behövde såga sönder fölet för att få ut det. Tack och lov slapp vi det men som sagt, det var nära.

inavel kallas lite fint för linjeavel av uppfödare och är ganska vanligt i hästvärlden.

Det är väl ändå inte särskilt vanligt att man betäcker ett sto med hennes son! ;) Det förekommer, men till vilket pris? Varför ens komma på tanken?

Säger som övriga, ta ut veterinär NU! Det kostar en spottstyver i jämförelse med vad en oförberedd dräktighet med ett knackigt sto kan komma att kosta. Vad gör ni om fölningen går fel och ni måste ringa veterinär? Det lär bli ännu dyrare eftersom det blir jouravgifter m.m. Så börja med att ta reda på OM hon är dräktig, NÄR hon i så fall ska föla och VAD ni måste spara ihop för buffert för att ha råd med allt. Räkna också på foderkostnaden när fölet växer. Mina digivande ston äter i dagsläget enorma mängder proteintillskott för att hösilaget inte har så himlans bra värden, vilket äter hål i både plånbok, fickor och strumpor... :crazy: Men det är sånt man måste vara förberedd på när man har ston med föl.

Är totalt ointresserad av arabavel, så det är väl därför jag inte tycker att det är så vanligt då... :angel:

Sen är det ju bara att titta på alla fel som faktiskt finns på araberna...
Son som betäcker mor blir sällan fel i första generation. Men när sedan den avkomman får fel så brukar allt möjligt kunna dyka upp.

Vet att du inte vill ta ut Vet men det måste du göra. Tänk på din häst om hon skulle vara dräktig och redan har problem med rygg mm. Djur är bara djur och de är vi människor so måste se till att de mår bra och får den bästa vård de behöver. Lycka till

Ja, det är jag medveten om, det kan kosta 30 000, som det gjorde för min ridlärare när hennes häst fick föl (fölet var inte helt frisk heller)
Går det att vänta till början februari? För då kommer det en veterinär hit iaff, och bara att köra hit kostar 1200 kr, därför tycker mina föräldrar att vi bättre kan vänta eller nått..
Men mamma tror mig inte ens att hon är dräktig, hon tycker att det bara spökar i huvudet på mig O.o Och pappa tycker att vi får vänta ett tag, för det aknske inte ens är något. Men tycker ni att det är för långt att vänta tills februari?
btw: Hennes rygg blir bättre och bättre :)

Ja, precis..

TS; Är du medveten om vilka kostnader ett dräktigt sto kan dra till med? Inte bara veterinärmässigt men även fodermässigt? Tycker du ska ta och prata med dina föräldrar om att ni MÅSTE ta ut veterinär för annars kan det kosta er ännu mer i slutändan.. Det är inte bara att vänta och se, det kan kosta dig din häst om det vill sig illa och ryggen är så dålig att hon kanske inte klarar att bära fölet..

Undrar förresten om du (eller nån annan som läser detta) vet i ungefär vilken månad magen på hästen börjar växa?
Och finns det en gräns på abort? (t.ex 3 månader eller så?)

När fick hon sitt förra föl? Hur gammal är den avkomman nu? När kan han ha betäckt henne? Vet du svaren på det så kan du ju räkna ut själv ungefär när ditt sto skulle kunna tänkas föla om hon är dräktig. Förutsatt att det inte funnits någon annan hingst som träffat henne.

Jag tycker att det låter helt befängt att vänta tills i februari, dräktig eller ej. Man gör inte så mot sina djur, då ska man inte ha dem. Det är inte kritik mot TS, utan mot dennes föräldrar som inte tar sitt ansvar som djurägare. Visa dem den här tråden, vettja!

Hon fick Anitus för 18 månader sen, alltså är han 18 månader nu.
Han har stått i samma hage i 13 månader, sen köpte jag Sutina och flyttade alltså hit. Men OM hon är dräktig är 'fölet' minst 4 månader gammalt nu, men fölet kan ju lika bra vara 7 månader, dock tror jag inte att det har gått längre än 8 mån iaff för då borde hon ha en riktig rund mage, och det har bara förändrats lite grann vad jag ser, men det kan ju också bero på maten mm.
Men när jag märkte det slog tanken mig att hon kanske hade blivit betäckt, men av vem visste jag inte, sen läste jag här på bukefalos att vissa hingstföl kan betäcka deras mammor när de är 7 månader, så det kan alltså vara så att hon har blivit betäckt av honom. Sen reagerar hon när jag rör hennes mage, om hon t.ex lyssnar på nått och jag klappar henne är öronen framåt hela tiden, men när jag kommer till hennes mage går öronen bakåt (hon undrar vad jag gör) och om jag stannar på magen och klappar henne där eller trycker lite där så blir hon sur och ibland försöker hon sparka framåt med bakhovarna.

Jag ska försöka få hit en veterinär, ska bara komma på hur jag ska övertyga mina föräldrar, bara att köra hit + en sån där 'rektalundersökning' kostar redan 1700 kr.. och i februari kommer han igen.. och så har vi precis betalat runt 3500 kr pga ryggen. Men ska försöka komma på nått sätt.. mamma tror ju bara att det spökar i mitt huvud.. och pappa vet inte, han säger att vi bara ska vänta och se hur det går.. :(

Dina föräldrar måste helt enkelt se till att ge hästen bästa möjliga vård, även om det betyder veterinärvård. Annars kan de (i värsta fall) göra sig skyldiga till djurplågeri vilket är straffbart. Du kan ju hör med föräldrarna om de vill ha två hästar, om de vill att du evetuellt ska vara ansvarig för utbildningen och hanteringen av en unghingst inom ett par månader. Om de inte vill det kan de ta ut en veterinär, kolla om hon är dräktig och i så fall få tid att ordna situationen.
Absolut inte för att vara elak, men jag undrar om inte du, liksom jag, känner att du inte riktigt är redo för att ansvara för ett dräktigt sto->föl->unghäst. Det är ju inte bara att mata och borsta tyvärr...

Hoppas att jag gav dig något matnyttigt att säga till dina föräldrar :) Hur gammal är du?

Men alltså nu blir jag lite konfunderad. Verkligen.

Jag vet av många sådana betäckningar på nära besläktade individer och INTE är det araber.
Kicket, din väninna har haft ett sådant sto.
Här låter det som om araber är koko i huvudet och har ben som åttor och det beror på inavel.

Kan man inte säga att det beror på okunskap och missöden med sådana val av hingst och sto istället och se det generellt inte bara på araber?

Klart ni inte ska vänta till februari. Är hon dräktig måste ju det vetas nu!
Tycker det är fruktansvärt oansvarigt av dina föräldrar att inte ta ut en veterinär.

Har man inte pengar att ta ut en veterinär kanske man heller inte borde köpa en häst som dessutom har ryggproblem.. tyvärr.

Är det bara jag som inte tycker det stora problemet är inaveln, utan hurvida stoet klarar av att bära ett föl om ryggen är dålig?:crazy:

jag tänkte också på det...hur ska stoet orka?
ts-> det är bara att ta ut vet.varför ska vet ut i feb?
är du minderårig är det DINA FÖRÄLDRARS ansvar att ta ut vet! har de hästvana sen tidigare?

men jag undrar, utan att mena något illa, varför köpte ni ens hästen från början om allt är så snett som du skriver, hästen har ont i ryggen, kanske är dräktig med sin son o ägaren luras?
jag hoppas verkligen att du tar till dig råden här nu och tar ut en vet å det snaraste.

ägaren ger ett väldigt trevligt och seriöst intryck iaf när jag o stallkamraten var o kollade på detta sto. nu köpte inte vi henne pga andra omständigheter. hoppas det går bra o att ni tar ut vet.

kl

Ett första steg måste ju vara ett "hemmadräktighetstest" som någon redan nämnt, för att utesluta/bekräfta en ev. dräktighet till ett överkomligt pris.

Steg två vid dräktighet blir att en veterinär gör en undersökning för att ni ska få veta hur långt gången dräktigheten är samt kolla så att allt är okej.

Angående släktskapet tror jag att även om risken är större vid inavel, så sorteras många icke livsdugliga (missbildade, "handikappade" som du skriver) foster bort av naturen och aborteras tidigare eller senare under dräktigheten. Det går ju även att avbryta en inte allt för långt gången dräktighet om veterinären skulle hitta grava fel på fostret.

Som många skrivit här tidigare så finns det många exempel på starkt inavlade hästar som varit trevliga och/eller kunnat prestera lika bra som hästar där ingen som helst släktskap föreligger. Det tråkiga är ju när kombinationerna görs systematiskt med vett och vilja i förhoppning att förstärka chansen att avkomman ärver de positiva egenskaper man är ute efter, medan man glömmer/gamblar med den klart ökade risken för ärftliga sjukdomar, lynnesfel etc med tanken "Lite svinn får man räkna med".

Hursomhelst, jag önskar dig lycka till och sällar mig till kören som säger att ni definitivt inte bara får "vänta och se". Önskar dig lycka till!!!

PS. Dagens hästspark :devil: till stoets fd ägare som lät mor och son gå ihop alldeles för länge.

Hur kom det sig att du som köpare inte reagerade över detta?

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 286
Senast: Flixon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 713
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka