Sv: Inavlad = Handikappad?
kl
Ett första steg måste ju vara ett "hemmadräktighetstest" som någon redan nämnt, för att utesluta/bekräfta en ev. dräktighet till ett överkomligt pris.
Steg två vid dräktighet blir att en veterinär gör en undersökning för att ni ska få veta hur långt gången dräktigheten är samt kolla så att allt är okej.
Angående släktskapet tror jag att även om risken är större vid inavel, så sorteras många icke livsdugliga (missbildade, "handikappade" som du skriver) foster bort av naturen och aborteras tidigare eller senare under dräktigheten. Det går ju även att avbryta en inte allt för långt gången dräktighet om veterinären skulle hitta grava fel på fostret.
Som många skrivit här tidigare så finns det många exempel på starkt inavlade hästar som varit trevliga och/eller kunnat prestera lika bra som hästar där ingen som helst släktskap föreligger. Det tråkiga är ju när kombinationerna görs systematiskt med vett och vilja i förhoppning att förstärka chansen att avkomman ärver de positiva egenskaper man är ute efter, medan man glömmer/gamblar med den klart ökade risken för ärftliga sjukdomar, lynnesfel etc med tanken "Lite svinn får man räkna med".
Hursomhelst, jag önskar dig lycka till och sällar mig till kören som säger att ni definitivt inte bara får "vänta och se". Önskar dig lycka till!!!
PS. Dagens hästspark
till stoets fd ägare som lät mor och son gå ihop alldeles för länge.
Hur kom det sig att du som köpare inte reagerade över detta?