Det kan jag hålla med om, jag skulle själv aldrig våga. Samtidigt så finns det en del sådana kombinationer inom ”min” ras, islandshästen. En extremt känd och använd avelshingst, Ófeigur frá Flugumyri, är resultatet av en helsyskonkombination. Han har 826 avkommor, varav många har använts flitigt i aveln, så hans gener är väl spridda. Av de fem hästar vi själva har i familjen är fyra släkt med Ófeigur. En har honom som farfar, övriga har honom längre bak, i fjärde till sjätte led. Och även om just helsyskonkombinationer inte är så vanliga, är det såhär det ser ut i hela islandshästpopulationen. Tittar jag på en annan känd hingst, Hrafn frá Holtsmula, så finns han också hos fyra av våra fem hästar, hos två av dem finns han på två ställen i stamtavlan några generationer bak. Och det går att hitta fler exempel. Så islandshästen är nog väl inavlad, särskilt med tanke på att det varit en sluten population så länge, och att det då och då inträffat saker på Island (vulkanutbrott t.ex) som decimerat populationen kraftigt. Intressant nog är ju islandshästen ändå att betrakta som en frisk ras med få ärftliga sjukdomar och många individer som blir riktigt gamla.