Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den hat ju bara två mor/farföräldrar. Föräldrarna är syskon.Stamtavla på en ponny som ska ha funnits på craigslist:
En räknade ut att denna ponny har bara 7 great-great-grandparents i jämförelse med det mera vanliga antalet 16
Man kan ju nästan undra om de avlat på två krumma ponnysar. Amerikanarna gillar ju att avla på den defekten.Den hat ju bara två mor/farföräldrar. Föräldrarna är syskon.
Var det en annons med denna stam?Stamtavla på en ponny som ska ha funnits på craigslist:
En räknade ut att denna ponny har bara 7 great-great-grandparents i jämförelse med det mera vanliga antalet 16
Stamtavla på en ponny som ska ha funnits på craigslist:
Jag kan inget om hästavel och inavel. Men får man, i Sverige, registrera (och få godkända papper) för en häst som är ett resultat av betäckning mellan helsyskon? Var går gränsen för vad som är godkänt här?
Inga problem. Så länge föräldradjuren inte har genetiska defekter (som det alltid är olagligt att avla på) så finns det inga hinder.
Det trodde jag faktiskt inte.
Det är husdjursavel och vi lägger inte mänskliga moraliska aspekter på en. Men som jag skrev i mitt tillägg ovan ser jag ingen poäng med inavel.
Jag tänker inte på moraliska aspekter utan genetiska. Även om det inte syns på syskonen så är risken betydligt större att samma negativa recessiva anlag ges till avkomman. Helsyskon tycker jag iaf är för nära släkt.
Som sagt, jag är inte för inavel. Men registrering av djur tar inte (och ska inte i mina ögon) hänsyn till det vid registrering. Djur ska vara registrerade, punkt slut.
Ja, registrerade i Jordbruksverket osv. Men inte registrerade och godkända att använda i avel.
Det här är extremt OT men djur med känd stam SKA vara registrerade i respektive rasförening. En rasförening ska givetvis verka för bra avel men den ska inte diktera hur uppfödarna ska avla.
Jo, registrerad som i att djuret existerar ska den naturligtvis vara. Men jag tycker att rasföreningarna måste hålla koll så att inaveln inte blir för extrem. Ett sätt att göra det är att göra så att individer med en viss nivå av inavel inte blir godkända inom rasen. Registrerade ja, godkända (som i ok att avla på dem) nej.
Registrera får man, det får och ska man göra med alla hästar. Vilken färg/klass det blir på pappren är något annat. Är hingsten godkänd och har löst licens bör det bli motsvarande gröna, är han det inte blir det motsvarande grå.Jag kan inget om hästavel och inavel. Men får man, i Sverige, registrera (och få godkända papper) för en häst som är ett resultat av betäckning mellan helsyskon? Var går gränsen för vad som är godkänt här?
Inte bara det! Mor- och farföräldrarna är också syskonDen hat ju bara två mor/farföräldrar. Föräldrarna är syskon.
Registrera får man, det får och ska man göra med alla hästar. Vilken färg/klass det blir på pappren är något annat. Är hingsten godkänd och har löst licens bör det bli motsvarande gröna, är han det inte blir det motsvarande grå.
Ja.Kan hingsten bli godkänd och få licens oavsett inavelsgrad?
Lägger till att licens får du inte, den löser du, d v s du betalar för den.Kan hingsten bli godkänd och få licens oavsett inavelsgrad?