inavel, berätta ?

Sv: inavel, berätta ?

Svenska Kennelklubben tillåter inte förälder-avkommeparning eller helsyskonparning, men deras regler gäller endast medlemmar. Uppfödare som sysslar med oregistrerad avel är inte medlemmar i SKK och behöver därför inte följa deras regler.

Icke SKK-medlemmar behöver visseligen inte följa SKKs regelverk, men de ska följa jordbruksverkets regler:

"Avel som kan medföra lidande för din hund eller katt är förbjuden. Din hund eller katt får inte heller användas i avel om:

den har en sjukdom eller funktionshinder som kan nedärvas,
den är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom,
den är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag,
parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman,
den uppvisar beteendestörningar i form av överdriven rädslereaktion eller aggressivt beteende i oprovocerade eller för djuret vardagliga situationer, eller
den saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt
."

Ovanstående text är saxad från jordbruksverkets hemsida, och den lila texten kan direkt överföras till att man inte ska para för snävt, eftersom det är välkänt att det ökar risken för sjukdomar och defekter.

Tyvärr är det många, både renras och blandras, uppfödare som fullständigt skiter i - eller är okunniga om - genetiken. Fördelen med SKK-reggade hundar är att du själv kan följa stammen bakåt och avgöra om det är en vettig kombination med utgångspunkt från veterinärdata och inavelsgrad.

nej fy vilka hemska människor !

Jag kanske är dum men jag hoppas det kommer bli problem för köparna och att det kommer komma fram att det är inavel om dom nu inte tänker berätta.

Tack för texten.

Vad skulle ni ha gjort om ni hamnade i samma sits som dom, om det är som dom säger, tjuvparning.

Oreggade, mor och son, råkar tjuvpara sig när ni inte ser.
Ni tror tiken är skendräktig men åker till veterinären efter ett tag som konstaterar dräktighet i 8e veckan.
Det är tydligen för sent för att göra något åt det och ni får svaret "en gång mor och son är ingen fara".
Vad gör ni ?

Har det gått så långt som 8 veckor skulle jag låta valparna födas och hoppa på det bästa. Skulle jag däremot upptäcka det hela tidigare skulle jag köra abortspruta och/eller livmoderabort.

kl

om en tik råkar para sig med sin mammas halvbror. Är det också för nära?

tikens mormor är hanens mamma alltså..

Tack för texten.

Vad skulle ni ha gjort om ni hamnade i samma sits som dom, om det är som dom säger, tjuvparning.

Ni tror tiken är skendräktig men åker till veterinären efter ett tag som konstaterar dräktighet i 8e veckan.
Det är tydligen för sent för att göra något åt det och ni får svaret "en gång mor och son är ingen fara".
Vad gör ni ?

Jag skulle ta bort valparna. Jag ser ingen vits med att medvetet sälja hundar som folk fäster sig vid, för att sedan behöva kämpa med diverse problem ett helt liv. Men framför allt håller jag koll på mina löptikar så att jag slipper hamna i den sitsen.

Jag förstår att det kan bli tjuvparningar, men tjuvparningar som man inte ens anar tycker jag är dålig hundhållning.

Tack för texten.

Vad gör ni ?

Kullar valparna. Dvs tar bort dem direkt efter födseln. Finns ingen som helst anledning att föda upp såna valpar. Det vimlar av dåliga blandrasavkommor som det är, varför utöka beståndet med ännu fler?

Jag hade gjort samma sak.
Jag hade aldrig kunnat stått för den kombinationen även fast det var tjuvparning.
Och som ni säger, det finns redan dåliga kombinationer så det räcker och blir över.

nån som vet om den här frågan?
Det beror väl på vad tanken är med ens avelsarbete. Generellt så bör man inte hålla på med så nära släktskapsavel, men det kan absolut finnas tillfällen när det är befogat. Först och främst måste uppfödaren vara mycket väl insatt i sina hundar, härstamningen, vilka bra och dåliga anlag som kan tänkas dubblas (både bra och dåliga egenskaper dubblas vid inavel) och ha klart för sig om chansen för det positiva man är ute efter är större än risken för det negativa. Det finns exempel på genomtänkta inavelskombinationer som producerat både friska och långlivade hundar, men självklart finns det gott om motsatsen också.

Eftersom vi nu främst talar om oregistrerad avel, så kan vi sluta oss till att de uppfödarna sällan har den minsta kunskap om genetik eller vet någonting om hundarna man dubblar upp på i stamtavlan, vad som ligger bakom dem etc, så i det fallet finns det ingen anledning i världen att syssla med någon form av släktskapsavel. Däremot så är det, som redan sagts, omöjligt för valpköparna att veta att valpen har den härstamning som uppfödaren påstår.

kl

om en tik råkar para sig med sin mammas halvbror. Är det också för nära?

tikens mormor är hanens mamma alltså..

Skulle du skaffa barn med ett halvsyskon? Hur skulle du resonera när det gäller människor? Att sådant är tabu bland människor finns det goda skäl till...

Skulle du skaffa barn med ett halvsyskon? Hur skulle du resonera när det gäller människor? Att sådant är tabu bland människor finns det goda skäl till...

det är inget halvsyskon. det är halv-morbror.

Självklart skulle jag inte göra det med flit. Men eftersom det höll på att hända (tjuvparning) så blev jag nyfiken.

Jag hoppas inte att det blev resultat... men OM

Nu är ju inte hundar människor (tack och lov) och inte heller är det tal om en halvsyskonparning.

Jag själv skulle inte göra en sådan parning, eftersom jag bedriver avel efter utavelsmetoden och inte efter linjeavelsmetoden, men det lär inte vara något konstigt med valparna om föräldrarna är friska och kommer från bra linjer i en sådan situation.

Nu är ju inte hundar människor (tack och lov) och inte heller är det tal om en halvsyskonparning.

Jag själv skulle inte göra en sådan parning, eftersom jag bedriver avel efter utavelsmetoden och inte efter linjeavelsmetoden, men det lär inte vara något konstigt med valparna om föräldrarna är friska och kommer från bra linjer i en sådan situation.

Det spelar ingen roll att hundar inte är människor, genetiskt spelar det ingen roll eftersom vi funkar likadant på molekylärnivå och det tabu som finns bland människor baseras på att man faktiskt av erfarenhet vet att så nära släktskap ofta orsakar sjukdom. Idag går det att förklara i vetenskapliga termer men tom. på vikingatiden visste man av erfarenhet att det inte var lämpligt att skaffa barn med nära släktingar.

Eftersom ingen uppfödare känner genotypen helt och hållet hos sina hundar kan h*n aldrig veta hur en parning kommer slå, att då hålla på att göra nära släktskapsparningar är bara dumt.

Något avelsarbete förekommer inte bland människor. Ska man fortsätta jämföra människor och hundar så borde en hel massa människor beläggas med avelsförbud, eftersom de är defekta på alla möjliga olika sätt: synnedsättning, allergier, dövhet, missbildningar, rörelsehinder, dåligt lynne etc, men ingen tänker väl så gällande människor. Bland människor så anses det som allas rättighet att få föröka sig, även om man på förhand VET att barnen riskerar att drabbas av diverse defekter. Hos människor finns inget annat syfte med barnafödande än att man vill ha barn. Inom hundavel så vill man bevara och förbättra de egenskaper som vi önskar hos hundarna. Viss släktskapsavel kan i dessa fall vara helt rätt, om uppfödaren vet vad denne sysslar med.
Även hos människor så får kusiner gifta sig med varandra och skaffa barn, utan att det kallas incest, det motsvarar en inavelsgrad på 6,25%.

Något avelsarbete förekommer inte bland människor. Ska man fortsätta jämföra människor och hundar så borde en hel massa människor beläggas med avelsförbud, eftersom de är defekta på alla möjliga olika sätt: synnedsättning, allergier, dövhet, missbildningar, rörelsehinder, dåligt lynne etc, men ingen tänker väl så gällande människor. Bland människor så anses det som allas rättighet att få föröka sig, även om man på förhand VET att barnen riskerar att drabbas av diverse defekter. Hos människor finns inget annat syfte med barnafödande än att man vill ha barn. Inom hundavel så vill man bevara och förbättra de egenskaper som vi önskar hos hundarna. Viss släktskapsavel kan i dessa fall vara helt rätt, om uppfödaren vet vad denne sysslar med.
Även hos människor så får kusiner gifta sig med varandra och skaffa barn, utan att det kallas incest, det motsvarar en inavelsgrad på 6,25%.

Jag vet allt detta men det förändrar inte det faktum att på molekylärnivå är det lika dumt med inavel oavsett om vi pratar om hundar eller människor.

Genetiken funkar likadant och man bör fundera på varför man är beredd att utsätta hundar för ibland rätt så stora risker när det är helt otänkbart på människor. Visst, hundar avlivar vi om det slår alldeles för fel men rättfärdigar det experimenterande med inavel?

Jag anser aldrig att inavelsgrader över 6,25% är acceptabla. Aldrig. Det spelar ingen roll hur "bra" hundarna är. Det finns alltid alternativ som är genetiskt sundare och som i längden ger en livskraftigare djurstam.

Man kan ju vända på ditt resonemang också. Kanske borde man, för att främja genetisk variation och i längden friskare och livskraftigare djurstammar, se mellan fingrarna med fler smådefekter hos hundar också istället för att jaga enskilda defektanlag. Låg frekvens av många smådefekter utgör egentligen inget problem i en population, däremot ställer höga frekvensera av ett fåtal defekter ofta till med stora problem.

Senast ändrad:

Kl

ok, jag hoppas ju att det inte blev nått. Men eftersom det inte har förekommit inavel hos någon av förfäderna så kanske det är ok?

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 182
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 322
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 976
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 077
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka