inavel, berätta ?

mandaaa_

Trådstartare
Om det blivit tjuvparning på mor och son (oreggade), kan man då som köpare se det på något vis ?
Renrasiga får ju stamtavlor där du ser bakåt i ledet, men vad får oreggade ?
Funderar bara då det inte står med i annonsen och det är väl din skyldighet att informera sånt.
Iof vet jag ju inte vad dom säger när valpköparna är där.

Sv: inavel, berätta ?

Om det blivit tjuvparning på mor och son (oreggade), kan man då som köpare se det på något vis ?
Renrasiga får ju stamtavlor där du ser bakåt i ledet, men vad får oreggade ?
Funderar bara då det inte står med i annonsen och det är väl din skyldighet att informera sånt.
Iof vet jag ju inte vad dom säger när valpköparna är där.

Nej, som köpare av oreggade hundar har man ingen möjlighet att kontrollera härstamning på sin hund. Man är helt utlämnad till säljarens godtycke, ärlighet och kunskap.

Det är den främsta anledningen att inte köpa oreggade hundar. Som köpare har du ingen möjlighet att granska hur vettig kombinationen är med hänsyn till hälsa och mentala egenskaper. Detta eftersom du inte kan ta för givet att det som sägs är sant och det inte finns några veterinärdata även om det är det. Om man köper SKK-reggade hundar kan man vid tvivel på härstamning ta DNA-prov och på så vis bekräfta eller dementera den. På en oreggad hund har du köpt grisen i säcken eftersom det inte finns svart på vitt vad säljaren utgett.

Senast ändrad:

Okej.
Så det finns alltså ingen möjlighet för köparna att luska fram detta ?
Med andra ord vinkar säljaren tryggt av köparna ?

Stackars köpare.

På tal om inavel, jag har hört om kennlar som tex parar tik A med sin farfar pga någonting, men mor och son är väl lite väl ?
Kan det inte bli fel på valparna då ?
eftersom att det är så närliggande tänkte jag på.

Man kan ju linje avla tex.
Min hund har samma mormor so mofar, alltså är det halvsyskonparning. dock får då min hund en inavelsgrad på 12.5% vilket är högt....

För SKK så finns det väl en max gräns på inavelsgraden...?

det jag menar, mamma och son borde väl ge fel på valparna ?
Dock sa vet. att det inte var någon fara.

Det beror på vad det är för gener som kan dubblas. Risken är dock rätt stor att det kan bli något knas eftersom 50% av hanens gener är identiska med tikens.

Ja okej.
Så även fast valparna ser normala ut nu så kan det alltså hända något senare ?

De kan ju drabbas av inre defekter eller ärftliga sjukdomar som tar ett tag att bryta ut.

Det hela handlar som sagt om vilka anlag det är som dubbleras. Alla individer bär defekta anlag. Har man otur är det de som dubbleras, har man tur dubbleras de inte. Sedan kan det ju bli lite mitt emellan också... men några åttabenta valpar med fem ögon behöver man inte oroa sig för. ;)

Inavel i sig skapar inga defekter, men om avelsdjuren bär på anlag för någon defekt så ökar ju risken markant att avkomman får denna defekt om föräldrarna är nära släkt.
Min första egna hund hade en inavelsgrad på drygt 18%. Hennes föräldrar hade samma far och deras mödrar var kullsyskon, alltså var de mitt emellan hel- och halvsyskon. Det blev fyra valpar i kullen och två avlivades pga grav HD vid ett års ålder. Min tik fick entropion, vilket jag är ganska säker på att hennes överlevande bror också hade. Trots att föräldrarna var friska och även hundarna längre bak i stamtavlan var det, så slog det alltså så här fel i kullen, troligen pga inaveln.

vad är entiopion ?
Dessa är ju oreggade så man har ju ingen aning om hur det är parat längre bak heller.

Men man får väl inte avla syster/bror mamma barn längre?

det här hade tydligen blivit tjuvparning så det var ju inte planerat och det blev för sent för att ta bort när dom väl upptäckte det.

vad är entiopion ?
Entropion är inåtrullade ögonkanter, vilket är vanligt hos vissa raser, främst de med små och djupt liggande ögon. Motsatsen är ektropion, då ögonkanterna rullar utåt/hänger. Detta drabbar främst hundar med mycket löst hängande skinn i ansiktet.

Men man får väl inte avla syster/bror mamma barn längre?
Svenska Kennelklubben tillåter inte förälder-avkommeparning eller helsyskonparning, men deras regler gäller endast medlemmar. Uppfödare som sysslar med oregistrerad avel är inte medlemmar i SKK och behöver därför inte följa deras regler.

Ett tips är (om man nu ska prata vidare på inavel) att skaffa sig en inloggning på SKKs tjänst "avelsdata", där man kan göra provparningar för att ta reda på inavelsgraden.
Max är 25% om jag inte minns fel (knappade in min hund parad med sin pappa). Det var SKK inte positiva till, utan lägger till en stoppskylt över den ev stamtavlan.
20% blev det om jag skulle para min hund med en kullbror (stopp!).

I övrigt har SKK satt en liten varningsskylt om man parar ihop kombinationer över 6,25%. Där går gränsen enligt deras tycke (antar att det blir något i stil med kusiner), men sedan är det ju upp till uppfödaren vilken kombination han/hon väljer att ta och hur hög inavelsgraden blir.

Jag vet en familj som medvetet , år efter år parade två kullsyskon med varandra.

Givetvis utan att tala om detta för köparna:crazy::mad:

Vid ett tillfälle så skulle en av dessa avkommor kastreras.
När veterinären efteråt talade med ägarna så sa han att den hade haft extremt små kulor, samt att hinnorna varit deformerade (?).
Detta var, enligt den vetten vanligt förekommande vid just grov inavel.

Givetvis förnekade och dementerade uppfödarfamiljen att det var inavel ändå...:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 182
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 322
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 976
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 077
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka