Importera hästtransport

I

Idka

Kan det vara nån idé att göra det?

Tex en Böckmann från Tyskland, eller annat liknande märke. Glasfiber boogie av nyare årsmodell.

Har ni någon uppfattning om vad det kostar att ta in, med nya skyltar, försäkring mm?

Någon som kanske gjort det?

Jag har för mej att man måste fråga Återförsäljaren i Sverige först? Vet någon om detta stämmer?

Jag har också funderingar att göra detta...
Det finns andra märken än böckman som är jätte fina. Det jag vet är att om du köper en helt ny transport så är det nån typ av avgift.... axis säger min ambo att det heter. Det avgiften är upp till 25%av värdet så en helt ny kan bli riktigt dyr...
Har det bara varit en person som ägt tramsporten och den är inregistrerad så betalar man inte denna avgift.

Jo det berättade min sambo, att om man köper en helt nya så får man betala moms i sverige för den eller hur det nu var. Så fordonet måste ha varit i bruk i minst 6 mån för att man ska slippa det.

varfor importera en trailer nar du lika garna kan kopa dem i sverige? :confused:

hahaha. nej man måste inte fråga någon återförsäljare..
varför skulle man? dessutom fins det ju flera återförsäljare av varje märke..ska du ringa runt till alla då :smirk:

visst maste man kontakta en svensk aterforsaljare om man importerar en vagn som det finns agentur for, dessa skriver namligen nagon form av intyg pa vagnen och brukar dessutom ta rejalt betalt for det.

i ovrigt verkar det for mig mer krangel att aka till tyskland och kopa en vagn nar man kan kopa en i sverige och slippa allt krangel med export och import.

Funderade själv på detta för något år sen men då har jag för mig att jag fick till svar att man måste ha något papper på axlarna, vikten då. Man fick då vända sig till de som var "generalagenter".
Om det är så eller inte vet jag inte, jag orkade inte ta tag i att kolla upp :smirk:

Min kära sambo berättade för mig att om det är samma sak som för import av bilar så ska transporten registreringsbesiktas.. alltså registreras som svensk och besiktas för att kontrollera att den uppnår svensk standard.. på bilar brukar denna summa uppnå ca 5000-6000:-

:)

Ett tips är att du går in på www.vv.se och kollar där! Om inte annat så finns det några söta telefonnummer som du kan ringa och höra dej för hur du ska/kan gå till väga... :love:

For att man maste fa ett intyg pa vagnen av generalagenten, vad for intyg det ar vet jag inte men man maste ha det!

Knowledge is a tricky thing.... ;)

Det ar sa det ar! Men fortfarande har jag ingen aning om vad exakt vad for intyg det ror sig om.

Jag tror att det är ett papper som intygar axlarnas kapacitet....
Som jag förstog det så fanns det en generalagent som hade det papperet och hade man tur typ så fick man ett sånt intyg (mot lite pengar)....
Men som sagt, jag är inte säker. Det är år och dar sen jag funderade på att importera... Tyckte det var för mkt om och men och orkade inte ta reda på fakta utan köpte boj :love: istället...
Så ta detta med en nypa salt eftersom jag inte är 100% säker att jag ens kommer ihåg rätt :crazy:
Det måste väl finnas något ställe att vända sig till för att få ett säkert svar? :confused:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 057
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar