Import: Polen

Jag tycker @Silver Girl :s fråga/frågor är intressant också!

Att ha fem st (eller sju, eller nio, skit samma) hundar i samma ras, eller två närliggande raser vad avser typ av träning, förberedelser, utställningar m.m. låter inte speciellt konstigt för mig, som vet ganska lite om hundavel i detalj, men 4-5 raser med mycket olika behov, det låter som om det är svårt att få tiden att räcka till?

Jag tänker så här: en jakthunds ras, som måste meriteras genom jaktprov och aktiveras mycket för att inte bli störig, en mer klassisk brukshund, som ska meriteras (typ en bruksschäfer) och aktiveras, sedan så en Border Collie på det, som ska aktiveras och få valla, och så kanske vadå?

Dagen är ju redan slut, innan de tre första har fått sitt...

Men man kanske har mindre krävande raser, om man har många i avel?

För mig låter det lite grann som att ha en hopphäst i tävlingskondition, och en Ardenner i tipp-topp skick som är i kondition att jobba i skogen, en körhäst i form för att delta i tre moments körning, och dessutom t.ex. en western tränad häst som är i form i sin gren. Och på det, dessutom ta hand om och fostra x antal föl...

Jag tycker @Silver Girl :s fråga/frågor är intressant också!

Att ha fem st (eller sju, eller nio, skit samma) hundar i samma ras, eller två närliggande raser vad avser typ av träning, förberedelser, utställningar m.m. låter inte speciellt konstigt för mig, som vet ganska lite om hundavel i detalj, men 4-5 raser med mycket olika behov, det låter som om det är svårt att få tiden att räcka till?

Jag tänker så här: en jakthunds ras, som måste meriteras genom jaktprov och aktiveras mycket för att inte bli störig, en mer klassisk brukshund, som ska meriteras (typ en bruksschäfer) och aktiveras, sedan så en Border Collie på det, som ska aktiveras och få valla, och så kanske vadå?

Dagen är ju redan slut, innan de tre första har fått sitt...

Men man kanske har mindre krävande raser, om man har många i avel?

För mig låter det lite grann som att ha en hopphäst i tävlingskondition, och en Ardenner i tipp-topp skick som är i kondition att jobba i skogen, en körhäst i form för att delta i tre moments körning, och dessutom t.ex. en western tränad häst som är i form i sin gren. Och på det, dessutom ta hand om och fostra x antal föl...

De flesta som föder upp fler än två raser har inte direkt raser som behöver tränas och tävlas/meriteras i hundsporter aktivt.
Många korthåriga hundar behöver typ noll förberedelse för utställning till exempel.
Dessutom är de uppfödarna oftast inga som har vanliga jobb, om de ens jobbar överhuvudtaget.

Jag tvivlar inte på det alls.
Men hur ser vardagen ut? Hur hinner man? Speciellt om det är många olika raser med eventuellt olika behov och sätt att tränas.
Vad väljer man bort? Har man även ett jobb?
Det är det jag undrar, hur det går ihop och ännu har ingen försökt svara. Jag personligen har svårt att se hur det funkar i praktiken och frågar därför av intresse.

Och ber om ursäkt till TS att denna diskussion tagit över tråden, det var tänkt som en enkel undran från början.

Det skulle ärligt talat inte bli så stor skillnad på att ha 2 eller 6 hundar för min del. Skulle motionera alla samtidigt. Sedan så skulle jag inte ha mer än 2-3 brukshundar, resten får vara hundar som jag kan köra i spann med.

Lite OT, men finns det uppfödare som föder upp 4-5 olika raser? För mig som lekman känns det smått oseriöst. Kan man vara helt insatt i linjer, ärftliga sjukdomar m m i så många raser? För att inte tala om träning och meritering av avelsdjuren, det tar ju tid oavsett om det är utställning eller annat. Funkar det verkligen?

Jag rubricerar den uppfödaren som oseriös av flera anledningar. Nu verkar hen "bara" vara aktiv med två av raserna från tidigare 5 men hen avlar på allt hen äger oavsett om hen är insatt i linjer eller ej och även om hundarna i en viss ras som MH-testas har 5:a på skotten och väldigt mycket ettor... :wtf:

I övrigt är jag benägen att hålla med. Att ha fem hundar är väl inget att höja ögonbrynen åt (hen har betydligt fler än så) men att så lättvindigt använda allt man kommer över? Nejtack.

Oavsett så var det just den uppfödaren som fick mig att börja undra eftersom avelsmaterialet i princip bara är polskt. Kanske för att det helt enkelt är billigare?

De flesta som föder upp fler än två raser har inte direkt raser som behöver tränas och tävlas/meriteras i hundsporter aktivt.
Många korthåriga hundar behöver typ noll förberedelse för utställning till exempel.
Dessutom är de uppfödarna oftast inga som har vanliga jobb, om de ens jobbar överhuvudtaget.

En ytterst liten studie tycker jag visar på att måååånga uppfödare jobbar max halvtid eller är förtidspensionärer/hemmafruar av något slag.

Sen har man nog hund på ett annat sätt när man har kennel än när man har en i familjen.
Hundrastgårdar, mer rutiner, man tar inte med dem på alla aktiviteter osv. Inte fel, bara annorlunda.

Vi har liksom inget hundhus, vi har en soffa...

Och för att ganska många okunniga köpare luras att tro att importföräldrar på något vis skulle vara en kvalitetsmärkning?
Det påminner mig om en aussie jag träffade under en tid. Importerad från USA, såg generellt ut som en arbetande aussie (alltså ingen fluffkartong) men mentaliteten var rent ut sagt skräp. Skrek för minsta lilla, gjorde utfall, var rädd för sin egen skugga typ.

Import är verkligen inte synonymt med kvalitet :nailbiting:

En ytterst liten studie tycker jag visar på att måååånga uppfödare jobbar max halvtid eller är förtidspensionärer/hemmafruar av något slag.

Sen har man nog hund på ett annat sätt när man har kennel än när man har en i familjen.
Hundrastgårdar, mer rutiner, man tar inte med dem på alla aktiviteter osv. Inte fel, bara annorlunda.

Vi har liksom inget hundhus, vi har en soffa...
Ja, inom min ras (och andra bruksraser) är det inte helt ovanligt att någon av dem är typ väktare och har med sig någon hund på jobb på nätterna och så jobbar den andra partnern "kontorstid". Då får man ju ganska bra tid till hundträning etc med och det är nästan alltid någon hemma.

Ja, inom min ras (och andra bruksraser) är det inte helt ovanligt att någon av dem är typ väktare och har med sig någon hund på jobb på nätterna och så jobbar den andra partnern "kontorstid". Då får man ju ganska bra tid till hundträning etc med och det är nästan alltid någon hemma.

Man anpassar sig ju. Vi jobbar omlott för att det funkar bäst med barn och hund för oss. Ingen jobbar natt, men jag börjar tidigt och min partner jobbar em-kväll-helg oftast. Och vi kan båda jobba mycket hemma.

Men vi skulle lätt kunna ha ett gäng olika mindre hundar och ha tid med alla, men det intresset och utrymmet finns inte. Men med rätt förutsättningar- varför inte.
Jag gillar att min uppfödare har både kortbening och bruksras, det blev för mig ett tecken på att hen troligen hade en bra syn på hur en hund ska vara. Det stämde.

Kan lägga till att vår hund har kostat lika mycket som att köpa en här i Sverige.
Får alltid en blick som säger att vi köpt henne där för att det var billigt när jag säger att hon är ifrån Polen men så är inte fallet.

Kan lägga till att vår hund har kostat lika mycket som att köpa en här i Sverige.
Får alltid en blick som säger att vi köpt henne där för att det var billigt när jag säger att hon är ifrån Polen men så är inte fallet.
Sverige är ju "dyrt" överlag, så det är billigare i de flesta fall att köpa i ett annat land, men sen tillkommer ju en massa kostnader såklart.

Sverige är ju "dyrt" överlag, så det är billigare i de flesta fall att köpa i ett annat land, men sen tillkommer ju en massa kostnader såklart.
Ja precis, alla extra kostnader för att uppfödaren måste behålla valpen en extra tid drar ju upp priset endel.
Sen ska man få hem hunden också :)
Totalt gav vi lika mycket som att köpa i Sverige men själva hunden var ju billigare.

Ja precis, alla extra kostnader för att uppfödaren måste behålla valpen en extra tid drar ju upp priset endel.
Sen ska man få hem hunden också :)
Totalt gav vi lika mycket som att köpa i Sverige men själva hunden var ju billigare.
Får jag fråga vad ni betalade för att uppfödaren skulle ha kvar hunden? Har själv vänner som är i den sitsen för första gången.

Får jag fråga vad ni betalade för att uppfödaren skulle ha kvar hunden? Har själv vänner som är i den sitsen för första gången.

Min ena hund är en rysk import. Hon kom hit på sin 4 månaders-dag. Kostade inget extra att ha henne kvar hos uppfödaren, då bodde hon i familjen med alla andra hundar, sov i sängen, blev aktiverad etc. Så ingen bur- eller hundgårdshund.
Hunden kostade 1000 euro (inkl stamtavla, pass etc) + ca 500 euro för transporten. En DS i Sverige ligger på ca 15-16.000 kr så det blev inte direkt billigare att importera.

När det gäller "vår" ras, så tror jag att det beror på att de i Polen är glada i att importera hundar också. Polska hundar har ofta en blandning utav de allra största kennlarna inom rasen.

Jag tror lite på att det är poppis att importera från Polen för att det helt enkelt är lättare att få tag på hund där. Ska du ha hund ifrån en utav de största skandinaviska kennlarna så kan du få köa länge, men i Polen kan det då dyka upp en kull med en hund från samma kennel i andra eller tredje led, och då kan jag tänka mig att en del kompromissar.
Min erfarenhet är att polska uppfödare då gärna säljer till Sverige, vi har där ett rykte om att ha god hundhållning och vara måna om våra hundar.

(När det gäller uppfödaren som du tar upp som exempel så tror jag att hon helt enkelt inte haft ett kontaktnät inom rasen, och att hon inte fått tag i någon svensk uppfödare som säljer hundar som villkorslöst ska användas i avel)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 067
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 424
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar