Sv: Iller?

Hej!

Lukten verkar vara ett stort problem!
Var hos en kompis med iller, och jag hàller med, vilken stankt!
Synd.. Verkar vara ett shysst djur utöver det!

Det håller jag med om, jag och sambon är särbos numera fast umgå ofta och då hänger ju hans illrar med hit igen (när jag är barnledig) min egen illertjej bor ju här jämt,märker aboslut skillnad på när hon är ensam och de andra är här.

Tror det många gör när de tänker sig en iller är att de jämför dem med råtta eller marsvin...jämför man en iller med tex hund så kan man tänka sig ungefär vilken tid och snvar det är,speciellt om man tänker sigf valp med all uppfostran och i illerns fall då lådträning dvs att sätta illervalpen på lådan varje gång.

Det är hur som helst jättetråkigt att så många illrar omplaceras eller i värsta fall bara släpps ut för att ägaren inte hade vett att läsa på.

Jag förberedde mig på det värsta när jag skaffade min valp,har dessutom en son på 2,5 år också,men något måste jag gjort rätt för det är inga problem alls med henne,sambons är däremot omplaceringar båda två,ena avskyr eller rättare sagt är rädd för barn så han fungerar inte med min son,den andra är högt och lågt,upp i fönstret,upp på hatthyllan,klättrar på lådorna upp i diskstället...jag tror det är otroligt viktigt att man gör rätt redan från början för att det skall bli bra. Det är ett himla pass när hans illrar är här mot när bara min egen är här.
När vi flyttar ihop på riktigt nu i sommar troligtvis plaerar vi att skaffa ett illerum där de kan vara när vi inte är hemma.

:bow::bow::bow:

KL

Jag har väldigt svårt för illrar.Hade en bekant som hade flera, använde de till råttjakt, de fick avliva dem för de började noppa efter deras hals.
Dessutom, när jag arbetade i vården, så fick en människobebis ansiktet delvis uppätet. Hemskt!

KL

Jag har väldigt svårt för illrar.Hade en bekant som hade flera, använde de till råttjakt, de fick avliva dem för de började noppa efter deras hals.
Dessutom, när jag arbetade i vården, så fick en människobebis ansiktet delvis uppätet. Hemskt!

2 alldeles utmärkta exempel där ägarna totalt brustit i både uppfostran och ansvar.

Det normala för en iller är inte att äta bebiosar eller se människor som bytesdjur,en ouppfostrad kan testa att ta över,inte heller äter de bebisar,möjligtvis om man struntat i att ge illern mat eller inte socialtiserat dem alls...Vilket jag vet även hänt iaf med katt också att de givit sig på spädbarn,för några år sedan var det ju även ett fall i Usa där en hund ätit upp bebisens fingrar eller tår.

I de hem jag mnärkt att det verkligen luktat iller är där illern varit okastrerad,lådorna är dåligt tömda och där man inte tvättar illerns filtar och "sängkläder" ofta...den mesta lukten brukar sätta sig i illerns filtar. Pojkvännen är en slarver med det vilket känns tycker jag.:angel:

Jag och en annan kompis är supernoga med att hålla filtar rena samt städar en del hemma,där märks det inte alls.

det kanske är så att du är van vid lukten helt enkelt....

väldigt svårt att tro att det inte märks. jag skulle nog rynka på näsan hemma hos dig. :p

Ingen annan har rynkat på näsan inte ens min mamma som garanterat kännt något ,dessutom känner jag ju lukten hos pojkvännen vilket jag inte borde göra om jag är immun, men som sagt jag städar aningen (läs MYCKET) mer än han.

Sant, ville bara förtydliga att det inte är generellt illrar som blir sådanan,ang den tragiska händelsen med bebisen och illern vet jag att det dels var en vildillermix som lämnats ensam med bebisen i en bil,vilket säger en hel del om föräldrarna och illerägaren.

Hade dock aldrig lämnat min son (2,5 år) ensam med vare sig iller eller andra djur.

Sant, ville bara förtydliga att det inte är generellt illrar som blir sådanan,ang den tragiska händelsen med bebisen och illern vet jag att det dels var en vildillermix som lämnats ensam med bebisen i en bil,vilket säger en hel del om föräldrarna och illerägaren.

Jasså, du känner också till den tragiska historien? Jag var lite rädd för att nämna den eftersom jag inte hade lust att söka källa, jag menar fallet är ju lite... speciellt.
Men däremot visste jag inte att det var en vildillermix, intressant och även nyttigt att veta.
Sedan stämmer det som du säger. Bebisen lämnades i en bil ensam med illrar i bur. Buren var dålig reglad och iaf en kom lös. Otäckt, otäckt.

Ja jag har läst om den på ett annat forum där detta diskuterades där en (när olyckan inträffade,var ju ett bra tag sedan pratat med illerägaren) där det krupit fram att det var en vildillermix.
Mixarna kan bli bra inte det men de är oftast mycket svårare att uppfostra än en tamiller och troligtvis mer benägen att bita/äta levade djur. Många tamillrar tycker inte ens om kött längre :confused:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 809
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 396
Senast: MattiZ
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 361
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar