Illa bemött av andra hundägare?

Sorelli

Trådstartare
Kom och tänkte på det. För någon vecka sedan när jag var ute med hunden så gick vi till en äng som vi har här i området där folk brukar släppa sina hundar och träna m.m.
När jag då kom dit så stod det två kvinnor på nedre delen av ängen med sina hundar kopplade. Så jag tänkte innan jag släpper min hund så går jag och kollar med dom om det är OK om jag släpper min hund så dom inte skulle bli arga eller något liknande.
Har en Amstaff hane som är väldigt snäll och har aldrig visat några tendenser alls till aggressivt beteende eller liknande.
Ena kvinnan hånade mig och min hund rakt upp i ansiktet när jag frågade om det var OK att jag släppte hunden.
Hon sa "Ha Ha... Nej du snälla nån! Tror du det själv? Jag kan dom där hundarna vettu, dom är inte att lita på. Dom kan säkert leka snällt, men så vips slår det bara slint i skallen på dom och flyger på andra hundar helt utan orsak."
Jag blev lite paff när det slank ur henne och tänkte oj okej. Självklart sa jag då som nog dom flesta hundägare säger "Han är väldigt snäll."
Då sa hon väldigt otrevligt "Ha Ha, ja visst. Han är säkert jätte snäll... Men du kan inte lita på honom. Det är väl den där hunden som inte alls är speciellt trevlig av sig och kommer från hundstallet? Eller hur, ja mm..."
Nej sa jag, du har nog tagit fel. Men hon va bergsäker på sin sak och proppsade på att min hund inte var att lita på.

Efter en stund när hon klankat ner på mig och min hund så insåg hon nog att min hund inte var så farlig ändå, han låg snällt brevid mig med ryggen emot deras hundar och va inte speciellt intresserad. Då slängde hon ur sig, "Ja men han va ju väldigt snygg iallafall.."

Hon hade själv en BC och jag hade aldrig mött kvinnan förr.

Någon annan som har varit med om något liknande?
Jag kan förstå om kvinnan hade mycket dåliga upplevelser med just denna rasen och inte litade på den alls, men att vara otrevlig och håna någon som hon inte ens känner eller mött förut tycker jag va lite väl mycket. Hon va nog kring 50+ så man tycker ju att hon borde kunna använda sig av ett trevligare sätt. Kanske bara jag som tycker så. ;)
Hade varit helt okej om hon bara hade sagt att hon inte ville det. No big deal?

Sv: Illa bemött av andra hundägare?

Man träffar alltid på andra hundägare som har dumma idéer, som jag förstår än mer om man har en ras som du.
Ignorera tanten när hon säger dumma saker är min idé och super att du var så enkel mot henne och inte släppte din hund ändå och att han uppförde sig så bra!

Jag har haft en kvinna som har skrikit åt mig att min hund borde ha en munkorg och jag borde hålla i besten när han gjorde sådana vidriga utfall... Min weimiz sjönk ner intill min sida i en lekinvit och kopplet sträcktes inte ens.... :grin:

Sedan fanns det två kvinnor som tyckte jag var hin håle själv eftersom min hund inte fick "hälsa" på deras. Den ena hunden var en setter och den andra en rottweilerkorsning, båda hundarna raggade, visade tänder och hängde så långt ut de bara kunde i sina respektive koppel. :cool:

Det som är mest intressant är att den stackars weimizen (som folk tror är en grå dobermann :eek:) möter betydligt fler fördomsfulla kommentarer än sambons schäfer som jag inte litar på med andra hundar. Förstår inte riktigt den ekvationen.

Man träffar alltid på andra hundägare som har dumma idéer, som jag förstår än mer om man har en ras som du.
Ignorera tanten när hon säger dumma saker är min idé och super att du var så enkel mot henne och inte släppte din hund ändå och att han uppförde sig så bra!

Jo precis, det är nog ganska vanligt tyvärr. Men man vänjer sig vid alla ogillande blickar man får av andra hundägare man möter.:grin:
Jag kände att det inte var någon idé att ens försöka disskutera någonting med den kvinnan om detta, så jag stod bara och lät henne prata på och väntade tills dom hade gått så jag kunde släppa hunden.
Men klart det är lite synd att det blivit så.

Jag har haft en kvinna som har skrikit åt mig att min hund borde ha en munkorg och jag borde hålla i besten när han gjorde sådana vidriga utfall... Min weimiz sjönk ner intill min sida i en lekinvit och kopplet sträcktes inte ens.... :grin:

Sedan fanns det två kvinnor som tyckte jag var hin håle själv eftersom min hund inte fick "hälsa" på deras. Den ena hunden var en setter och den andra en rottweilerkorsning, båda hundarna raggade, visade tänder och hängde så långt ut de bara kunde i sina respektive koppel. :cool:

Det som är mest intressant är att den stackars weimizen (som folk tror är en grå dobermann :eek:) möter betydligt fler fördomsfulla kommentarer än sambons schäfer som jag inte litar på med andra hundar. Förstår inte riktigt den ekvationen.

Ja ibland så kan man ju inte låta bli att undra vad vissa människor faktiskt tänker egentligen. ;)

Man träffar alltid på folk både i häst världen och hundvärlden som har fördomar om det mesta. Tyvärr är det så:(
Det jag hade sagt till den damen hade varit - Jag bad inte om din åsikt gällande min hund utan enbart om jag kunde släppa honom eller ej!! Sedan hade jag vänt på klacken!!
Men en sak är väldigt viktig och det är , bli aldrig sådan själv!!!!!

Oh ja. Jag har två av samma typ som din, stöter på detta hela tiden.
Är inte välkommen på vissa brukshundsklubbar och så heller. Men sånt är livet, tur man kan gömma sig i skogen, haha....

Man träffar alltid på folk både i häst världen och hundvärlden som har fördomar om det mesta. Tyvärr är det så:(
Det jag hade sagt till den damen hade varit - Jag bad inte om din åsikt gällande min hund utan enbart om jag kunde släppa honom eller ej!! Sedan hade jag vänt på klacken!!
Men en sak är väldigt viktig och det är , bli aldrig sådan själv!!!!!

Ja det är trist att det ska vara så.
Jag brukar ta sånt med en nypa salt och försöker att inte ta åt mig av folk säger. Det går in i här & ut där. ;)
Jag skulle aldrig bli sån själv! Tycker det är så onödigt. :grin:

Är inte välkommen på vissa brukshundsklubbar och så heller. Men sånt är livet, tur man kan gömma sig i skogen, haha....

Trist! Man ska ju inte behöva gömma sig i skogen.
Vad har du för hund/hundar?:)

Om du inte är välkommen på några klubbar så skall du påtala detta för styrelsen, o gå vidare uppåt om du inte får gehör, ingen skall stängas ute från BK.

Ush så tråkigt , inte ska du behöva gömma dig i skogen :eek: Hahaha:p

Själv håller jag mig långt ifrån utrymmen "där man släpper sina hundar". Då har jag en helt vanlig socialt navlad Aussie.
Ser ingen som helst anledning att släppa ihop min hund med andra, han har några stadiga kompisar, det räcker gott.

Själv håller jag mig långt ifrån utrymmen "där man släpper sina hundar". Då har jag en helt vanlig socialt navlad Aussie.
Ser ingen som helst anledning att släppa ihop min hund med andra, han har några stadiga kompisar, det räcker gott.

Samma här.
Men BK som fryser ut blandisar/raser skall ha på moppo!

Delvis knapp.

Men gör de verkligen det, och hur går det då till?

Där jag gått och de klubbar jag känner till, där är alla välkomna och då kan jag säga som jag skrivit förut att det på klubben funnits renrasiga, även korsn, kampliknande hundar som varit väldigt svåra och aggresiva-aldrig tal om icke välkommen, inte heller vid anmälan krävdes någon närmare förklaring till vad för hund man hade och inte skickas någon hem från sv bruksklubb för man kommer och utseendet inte passar?, eller??

Har kvar min första anmälan via nätet o jag skrev korsning-inte kunde de veta det var en liten skit eller större blandning?

Jag är själv ordförande i en liten lokalklubb, jag har aldrig varit med om att vi har tyckt någonting om nån blandras. Själv vill jag gärna veta vilka raser det handlar för vid kurstillfälle då träning är mycket rasbundet.

Jag har en engelsk staff och har väl mött på lite blandade reaktioner. Av alla främlingar som uttalat sig om min hund så har det varit uteslutande positivt. Väldigt många är intresserade och nyfikna.
Däremot har jag mött väldiga fördomar hos min släkt och min familj, vilket känns otroligt tråkigt. Så till den grad att jag faktiskt nedgraderat släkten på skalan. "I nöden prövas vännen" har man ju hört, men aldrig "I hundköp prövas familjen".
Men det kanske är såna reaktioner man får förvänta sig när man skaffar en sån hund, jag vet inte. Efter några veckor så får nu min hund faktiskt träffa mammas hundar (whippets, 1 år och en valp på 13 veckor) och det funkar såklart hur bra som helst. Min "farliga kamphund" har adopterat valpen och leker mycket försiktigare med valpen än vad mammas äldre hund gör. Redan första kvällen när det var sovdags valde valpen att lägga sig och sova med min hund istället för med sin storasyster.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 920
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka