Ignorera samvetet?

Ibland handlar det om respekt mot den befintliga partner och kanske också mot barn i relationen. Man vill inte såra och avsluta innan man är säker på att det handlar om just kärlek som inte går att avstå. Trots allt håller många ihop i ett dött förhållande för barnens skull (mannen) och av ekonomisk bekvämlighet (kvinnan).

Att förneka sig kärlek och sex då kanske är ett högt pris att betala?

På vilket sätt menar du att otrohet handlar om respekt mot den befintliga partnern?

Jag blir alltid förvånad över hur folk är så säkra på att de minsann skulle lämna bums om otrohet uppdagas. Att de är så enormt säkra. Jag tror att som i alla andra situationer så vet man inte förrän det händer. Kanske lämnar man, kanske inte. Antagligen beror det på hur relationen är, hur mycket som finns som håller ihop, jag tänker hur mycket i livet kommer förändras och är det värt det? går det ens att prata om? Vad vill den otrogne? Vad vill den bedragne? Hur allvarligt insyltad är den otrogne, kär? kåt? tillfälle? vad liksom. Otrohet är lika mångfacetterad som det mesta i livet.
Samma dag jag fick mitt ex's otrohet bekräftad av honom, gick jag till mäklare och lämnade in huset till försäljning. Jag tvekade inte en sekund. Vi hade två barn, en massa hästar, får, hund, katter, höns, företag - ett helt liv tillsammans som den dagen fick en helt annan inriktning. Jag skulle om det hände idag göra exakt samma sak. Jag har ALDRIG tvekat en sekund om jag gjorde rätt eller inte, jag vet med största säkerhet jag någonsin haft att jag gjorde helt rätt. Hade han inte varit otrogen och jag fått veta det hade vi med största trolighet levt tillsammas längre, kanske tom idag - vad vet jag? Den dagen jag fick veta att han hade en affär vid sidan tog det slut, punkt.

Samma dag jag fick mitt ex's otrohet bekräftad av honom, gick jag till mäklare och lämnade in huset till försäljning. Jag tvekade inte en sekund. Vi hade två barn, en massa hästar, får, hund, katter, höns, företag - ett helt liv tillsammans som den dagen fick en helt annan inriktning. Jag skulle om det hände idag göra exakt samma sak. Jag har ALDRIG tvekat en sekund om jag gjorde rätt eller inte, jag vet med största säkerhet jag någonsin haft att jag gjorde helt rätt. Hade han inte varit otrogen och jag fått veta det hade vi med största trolighet levt tillsammas längre, kanske tom idag - vad vet jag? Den dagen jag fick veta att han hade en affär vid sidan tog det slut, punkt.

Alla gör sin egen resa, och det är klart att du handlade rätt - det är ditt liv.

Så var det för dig. Skillnaden på dig och många som säger att dom skulle agera si eller så är att du har varit där och har ditt facit. Jag vet inte hur er relation var, kanske var det otroheten som tippade en dålig relation över kanten, kanske var relationen utmärkt men du valde ändå att gå.

Samma dag jag fick mitt ex's otrohet bekräftad av honom, gick jag

Samma här. Fick bekräftat på kvällen att han varit otrogen och dagen efter skickade jag efter personbevis till ansökan om skilsmässa, flyttade så fort jag hade fått tag på ett boende.

23 år tillsammans, ett fullspäckat liv, 3 barn, en jävla massa hundar och andra djur, ett företag jag fick lägga ner då det var för knutet till gården och inte gick att ta med och inte ens under en nanosekund har jag ångrat att jag gick.

Tillägg; vet om en hel del andra förhållanden som också totalt havererat och slutat i skilsmässa pga otrohet, så det är inte ovanligt alls.

Det går ju också att vara lite smart i förväg ;)
T.ex. parkera bilen på en allmänparkering och inte på någons garageuppfart.
Om sen kompis X säger att den såg min bil där så säger jag ju inte "Öööh, alltså, eh" utan jag säger lättsamt att jag var där och hämtade en tavla jag köpt begagnat eller så.
Jag har aldrig en enda gång varit orolig för att något ska komma fram. (Och det har det heller inte gjort hittills.)

Tänka efter före och sen vara lite snabbtänkt alltså :D
Mmm en kollega ringde om en bil som stod på bostadsrättsföreningens parkering och pratade med kvinnan som ägde bilen, tio minuter senare slogs en dörr upp och en man sprang ut till bilen och körde sin väg...

Det går ju också att vara lite smart i förväg ;)
T.ex. parkera bilen på en allmänparkering och inte på någons garageuppfart.
Om sen kompis X säger att den såg min bil där så säger jag ju inte "Öööh, alltså, eh" utan jag säger lättsamt att jag var där och hämtade en tavla jag köpt begagnat eller så.
Jag har aldrig en enda gång varit orolig för att något ska komma fram. (Och det har det heller inte gjort hittills.)

Tänka efter före och sen vara lite snabbtänkt alltså :D

... eller så är det en otrohet som är en kalkylerad risk, att om det kommer fram får vi hantera det då för vi kan helt enkelt inte avstå varandra.

Det finns många varianter, vill man flyga under radar är det inte direkt hjärnkirurgi...

... eller så är det en otrohet som är en kalkylerad risk, att om det kommer fram får vi hantera det då för vi kan helt enkelt inte avstå varandra.

Det finns många varianter, vill man flyga under radar är det inte direkt hjärnkirurgi...
Jag tänker egentligen att om man vill ha fler förhållanden så får man se till att avhandla det med partnern i förväg. Jag antar iofs att det lägger sordin på det roliga i att smyga och spänningsmomentet om man blir upptäckt men ändå. (Det blir lite som att göra sig själv till en sjuåring med röda/vita rosen smyg runt mamma)

Nuförtiden är det ju ändå "socialt accepterat" att köra den vägen och man får själv välja vem man ska gifta sig med och det går att skilja sig så att säga. Det är inte samma elände som tidigt 1900-tal.

Jag tänker egentligen att om man vill ha fler förhållanden så får man se till att avhandla det med partnern i förväg. Jag antar iofs att det lägger sordin på det roliga i att smyga och spänningsmomentet om man blir upptäckt men ändå. (Det blir lite som att göra sig själv till en sjuåring med röda/vita rosen smyg runt mamma)

Nuförtiden är det ju ändå "socialt accepterat" att köra den vägen och man får själv välja vem man ska gifta sig med och det går att skilja sig så att säga. Det är inte samma elände som tidigt 1900-tal.
Fattar nog inte hur det är svar på @Lovisaleonora s inlägg men ... Vill bara inflika att det verkligen inte alls behöver vara roligt att smyga, ingen spänning alls i det. Snarare jobbigt och riskfyllt.

Du sa ju att du kanske skulle göra det, kanske inte. Min fråga var hur du kan vara så säker på att du kanske skulle göra det.

Nej, jag har aldrig skrivit om mig. Jag skrev ett allmänt hållet "man".

Sen kan jag tycka att det blir väldigt konstigt när man ska motivera varför ett kanske är något man är säker på...

Om vi ska gå till mig så hade jag aldrig lämnat ett bra förhållande för en otrohet, om vi tillsammans hade resonerat oss fram till att vi hade en framtid ihop. Jag ser otrohet som ganska trivialt i de allra flesta skepnader.

Fattar nog inte hur det är svar på @Lovisaleonora s inlägg men ... Vill bara inflika att det verkligen inte alls behöver vara roligt att smyga, ingen spänning alls i det. Snarare jobbigt och riskfyllt.
Ett delvis medhåll helt enkelt. Med tillägg.

Nej jag bara antog pga just den utväxlingen jag svarade i förlängningen på att det fanns ett visst mått av positiv spänning i grejen hos några (självklart inte hos alla). De tidigare inläggen handlade om hur man skulle smyga snyggt med parkeringar osv.

Jag är lite enkelspårig och tycker annars att skilsmässa eller öppet förhållanden finns som alternativ till tex att ha gravid flickvän och ett extraförhållande. Eftersom man rimligen inte är så väldigt förtjust i flickvännen. Och ja jag erkänner att jag har uppenbart dålig fantasi på området.

Nej, jag har aldrig skrivit om mig. Jag skrev ett allmänt hållet "man".

Sen kan jag tycka att det blir väldigt konstigt när man ska motivera varför ett kanske är något man är säker på...

Om vi ska gå till mig så hade jag aldrig lämnat ett bra förhållande för en otrohet, om vi tillsammans hade resonerat oss fram till att vi hade en framtid ihop. Jag ser otrohet som ganska trivialt i de allra flesta skepnader.

Så...du menar att du beskrev det "man" i allmänhet känner kring otrohet..? Hur går det till.

Jag förstår att du tycker det blir konstigt. Frågan i sig är konstig utan kontext. Min poäng var att jag ifrågasatte hur du kunde prata om det omöjliga att ha principer som man förutsätter att man skulle följa i skarpa lägen, medans du själv antydde att du/andra har kriterier för där du ex. skulle göra slut med partnern. Om du kan ha såna kriterier på förhand så funkar även en princip om att otrohet --->jag gör slut.

Tack för svaret iaf. Jag håller ju inte med dig, men jag vet ju såklart att många tänker som du och inte ser otrohet som något så allvarligt.

Ett delvis medhåll helt enkelt. Med tillägg.

Nej jag bara antog pga just den utväxlingen jag svarade i förlängningen på att det fanns ett visst mått av positiv spänning i grejen hos några (självklart inte hos alla). De tidigare inläggen handlade om hur man skulle smyga snyggt med parkeringar osv.

Jag är lite enkelspårig och tycker annars att skilsmässa eller öppet förhållanden finns som alternativ till tex att ha gravid flickvän och ett extraförhållande. Eftersom man rimligen inte är så väldigt förtjust i flickvännen. Och ja jag erkänner att jag har uppenbart dålig fantasi på området.

Jo, det med parkeringarna är jag med på. Men att man måste hitta såna strategier behöver inte ha med spänning att göra, utan det är av nödvändighet.

Ditt sista stycke liknar flera andras i tråden. Det verkar så viktig att lägga till att man inte gillar otrohet. Men det gör inte jag heller. Att jag inte påpekar det i varje inlägg betyder inte att jag tycker att otrohet är okej, ändå får jag det påpekat då och då i tråden - som om jag förespråkat eller ens stöttat otrohet.

Jo, det med parkeringarna är jag med på. Men att man måste hitta såna strategier behöver inte ha med spänning att göra, utan det är av nödvändighet.

Ditt sista stycke liknar flera andras i tråden. Det verkar så viktig att lägga till att man inte gillar otrohet. Men det gör inte jag heller. Att jag inte påpekar det i varje inlägg betyder inte att jag tycker att otrohet är okej, ändå får jag det påpekat då och då i tråden - som om jag förespråkat eller ens stöttat otrohet.
Hmm jag tror inte jag kommenterat något av dina inlägg om otrohet eller så. Men jag får läsa om vad du skrivit om du vill. Det var inte dig jag tänkte på oavsett.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 170
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka