Ignorera samvetet?

Nej otrohet är inget som bara råkar hända men det finns ca 124674396 andra saker som är värre än otrohet ur ett kvadda förhållande-perspektiv enligt många. Jag kan också tycka att det är skillnad på otrohet och otrohet.

Jag tycker så mycket om dig för att just DU, i ljuset av vad du tvingats vara med om, skriver de här raderna.

Mitt hjärta sväller faktiskt en smula.

Läst delar av tråden men tänkte svara TS grundinlägg.

Jag hade brutit i relationen utöver jobbet och inte kontaktat partnern.

Du har en relation med kollegan inte dess partner. Du har inget ansvar för deras liv bara ditt eget. Hade du haft någon slags relation med partnern så hade det absolut varit värt att säga till.
Om någon av mina vänner fick bevis för att min partner hade ett sexuellt förhållande med någon annan hade jag självklart velat veta då det är mina vänner och ska ha mig i åtanke.

Varför ska du ta ansvar över din kollegas liv och val efter att ni båda gick in med öppna ögon.

Hur hade de reagerat om kollegan inte fått känslor för dig och du fick reda på att det öppna förhållandet inte var öppet alls.

Alltid tråkigt är det blir dramatik. Lycka till!

Jag blir alltid förvånad över hur folk är så säkra på att de minsann skulle lämna bums om otrohet uppdagas. Att de är så enormt säkra. Jag tror att som i alla andra situationer så vet man inte förrän det händer. Kanske lämnar man, kanske inte. Antagligen beror det på hur relationen är, hur mycket som finns som håller ihop, jag tänker hur mycket i livet kommer förändras och är det värt det? går det ens att prata om? Vad vill den otrogne? Vad vill den bedragne? Hur allvarligt insyltad är den otrogne, kär? kåt? tillfälle? vad liksom. Otrohet är lika mångfacetterad som det mesta i livet.

Jag blir alltid förvånad över hur folk är så säkra på att de minsann skulle lämna bums om otrohet uppdagas. Att de är så enormt säkra. Jag tror att som i alla andra situationer så vet man inte förrän det händer. Kanske lämnar man, kanske inte. Antagligen beror det på hur relationen är, hur mycket som finns som håller ihop, jag tänker hur mycket i livet kommer förändras och är det värt det? går det ens att prata om? Vad vill den otrogne? Vad vill den bedragne? Hur allvarligt insyltad är den otrogne, kär? kåt? tillfälle? vad liksom. Otrohet är lika mångfacetterad som det mesta i livet.
Det har du verkligen helt rätt!

Jag ska ta mig en rejäl funderare på om jag kan erinra mig något förhållande i min omgivning som spruckit pga otrohet. På rak arm kan jag inte komma på något.

Det har du verkligen helt rätt!

Jag ska ta mig en rejäl funderare på om jag kan erinra mig något förhållande i min omgivning som spruckit pga otrohet. På rak arm kan jag inte komma på något.
Det är ju alltid svårt med vad som är hönan och ägget. Jag vet två såna förhållanden i min närhet. Men vad är symtom och vad är orsak s.a.s?

Upprepade allvarliga välplanerade lögner tycker jag inte är en överdriven oresonlig orsak till separation. Vare sig det handlar om långvarig otrohet eller något annat.

Det är ju alltid svårt med vad som är hönan och ägget. Jag vet två såna förhållanden i min närhet. Men vad är symtom och vad är orsak s.a.s?
Ja, så är det ju. Ibland kan säkert otroheten vara ett symtom på att förhållandet borde ha avslutats för längesedan.

Men oavsett - jag funderar på om jag kan komma på ett förhållande i min omgivning som avslutats efter otrohet. Jag tror som @cirkus - det händer inte lika ofta som man skulle kunna tro efter att ha läst en massa tvärsäkra "jag skulle gå direkt".

Varför är det så konstigt att människor kan leva efter principer? Ditt hela resonemang här bygger ju på att du skulle kunna tänka dig att lämna (kanske) eller - kanske inte. Beroende på fallet. Då vet du ju med dig att det finns fall som vore av den sorten att du faktiskt skulle lämna ditt förhållande. Då har du alltså vissa kriterier du bedömer efter, dvs vissa saker som skulle göra att du skulle lämna. Tänk dig nu att dessa kriterier vore själva handlingen av otrohet. Då förstår du hur man kan säga att man skulle lämna förhållandet om partnern var otrogen, utan att fundera kring hur otroheten ser ut.

Jag förstår vad du frågar här. Men poängen med tex min inställning är att vad den otrogne ville, om den var kåt/kär osv har ingen relevans för mig i efterhand om de väl har varit otrogna. Förstår du vad jag menar?

Jag skulle vilja testa fråga dig: hur kan du vara så säker på att du kanske skulle lämna din partner?

Jag har några som träffades när de var upptagna, blev kära och bröt upp. Men inga "den jäveln knullade runt så jag kastade ut hen", som jag kan komma på.

Det verkar vara många som accepterar att partnern varit otrogen/legat runt.

Personligen tycker jag inte att man gör det. Eftersom det är fult att luras och bedra och svika.
Jag tycker att man avslutar ett förhållande innan man inleder ett nytt.

Jag tycker inte heller att det är OK att ligga med någon som har en partner - man beter sig inte på det sättet mot partnern.

@kryddelydd Jag tror inte att det är så enkelt som att man accepterar. Att acceptera, det låter som att man accepterar att partnern röker inomhus.

Men det kan vara SVÅRT att bryta upp. Det är en stor apparat. Folk tänker på barnen, på att de äger hus ihop, hela livet är uppbyggt på familjen för många. Då är det nog många gånger lättare att försöka lappa ihop och gå vidare, även om en kris uppstått i samband med otroheten. Och en del kanske till och med tar otroheten som ett tillfälle att starta om, de inser kanske att de tappat bort varann på vägen men vill hitta tillbaka igen.

Det verkar vara många som accepterar att partnern varit otrogen/legat runt.

Personligen tycker jag inte att man gör det. Eftersom det är fult att luras och bedra och svika.
Jag tycker att man avslutar ett förhållande innan man inleder ett nytt.

Jag tycker inte heller att det är OK att ligga med någon som har en partner - man beter sig inte på det sättet mot partnern.

Ibland handlar det om respekt mot den befintliga partner och kanske också mot barn i relationen. Man vill inte såra och avsluta innan man är säker på att det handlar om just kärlek som inte går att avstå. Trots allt håller många ihop i ett dött förhållande för barnens skull (mannen) och av ekonomisk bekvämlighet (kvinnan).

Att förneka sig kärlek och sex då kanske är ett högt pris att betala?

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 170
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka