Igår brakade h*lv*t*t lös...

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
som endel vet så har jag och min häst haft lite småbråk ang vem som ska vara ledaren och vem som ska bestämma, jag har aldrig mött en så stark häst (psykiskt) som hon. Hon testar ALLT. Igår tog jag in dem, allt som vanligt, min kompis kom och vi gjorde iordning hästarna och red iväg. Vi värmde upp och jag skulle få upp henne i höger galopp (massören påpekade att hon måste ridas mer i höger eftersom hon var mkt starkare på vänster sida) hon totalvägrade mina hjälper. bara slängtravade och var tittig. Jag gav upp, skrittade och testade igen senare, hon sket i mig, samma visa. sen kom vi till en smal grus/gräsväg där det var staket på ena sidan och ensilagbalar på andra, jag gick först med min, min kompis kom efter. Hon tvekade men gick, sen kom vi till en stor maskinhall med en himla massa saker runtomkring, hon tvekade och tittade. Jag lät henne så klart titta först men sen började hon.. backa, stegra, slänga sig. jag blev arg så klart, skänklade hårt och röt ordentligt på henne, hon gick fram = eftergift och en massa beröm. Men ju längre tiden gick desto högre stegrade hon sig, desto argare blev jag. Hon ignorerade mig eller stegrade. Jag var så arg att jag grät:cry: , hade inget spö med mig heller. Hon var inte rädd, det såg jag på henne. Hon ville att hennes kompis skulle komma och gå först bara, men vi tänkte att om jag någonsin ska kunna rida henne själv så måste jag vara hård och hon måste kunna gå först. Efter en timme av tårar o arga hård var vi lika svettiga båda två. Då suckade och hon bara gick, som om ingenting hade hänt. Jag berömmer så klart massor och hon går som vanligt. Efter 100-200m av beröm så hoppar jag av och hon trycker huvudet mot mig. jag gosar lite med henne och hoppar sedan upp. Gick ut på en åker och travade igång henne, gav galoppskänkel och med en gång jag gett den så tar hon den och går över i galopp :love: jag blev så glad att jag inte visste vart jag skulle ta vägen, vi hade inga problem på vägen hem och hon gick först utan att stanna :) jag hade så dåligt samvete hela vägen hem för att jag tvingades vara så hård mot henne, hade tre alternativ förutom att vara bestämd. 1. låta henne få som hon ville och låtit min andra,äldre häst gå först.
2. vänt
3. hoppat av och lett henne.
jag vet inte hur ni skulle ha gjort men jag valde den hårda vägen :( kände mig som ett stort svin efteråt och har inte kunnat sova på hela natten... känner mig elak och hon hatar mig säkert...
var tvungen att skriva av mig
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Jag tycker du gjorde helt rätt. (så länge som hon inte stegrar/bråkar för att hon har ont)
Det är ALDRIG rätt att låta hästen bestämma.
Bra gjort av dig tycker jag. Men nu gäller det att du är konsekvent och aldrig ger upp när du bestämt dig för att ni ska göra något.

Har själv haft en sådan häst. Det som hjälpte mig var att bara vara envis, lugn och konsekvent.

Lycka till i fortsättningen
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

du gjorde nog rätt, för hade hon fått som hon ville, hade hon gjort likadant nästa gång å då ä de inte säkert de slutar lika lyckligt, en häst behöver en ledare, å du visa hästen att du ä starkare, du gjorde ju inte hästen illa, elle hur,,,
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Inte ska du ha dåligt samvete!
Jag vet precis hur det känns, min C-ponny var också sån där. Testade gränserna rejält....

Men man MÅSTE vara hård, annars får du bara större och fler problem i framtiden. Och med tanke på att detgick så bra i slutet, så vet du ju att hon tog det på rätt sätt, och din bestämda stil fick henne att ge med sig och acceptera att det är du som sitter på ryggen som är chef :)

Så tyck inte synd om hästen, hästar är inte ömtåliga på det sättet.
De tål rätt mkt, tänk bara så de kan puckla på varandra i hagen bara på lek! Tänk hur de kan göra mot varandra bara för att göra upp ledarrollen!
Om inte du är tydlig och snabb med att visa att du är ledaren kan det bli farligt och mycket svårare att vinna hästens förtroende och tillit *talar av egen erfarenhet*
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

tack, jag vet att jag gjorde rätt...hade inte kunnat göra nått annat utan att hon hade "vunnit". Hon har inte ont någon stans, massören var hos oss på morgonen och hon hade lite träningsvärk men inte ont någonstans. Och om hon skulle haft det så skulle hon ju protesterat hela ridturen men det gjorde hon inte...
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

volvo740tjej skrev:
du gjorde nog rätt, för hade hon fått som hon ville, hade hon gjort likadant nästa gång å då ä de inte säkert de slutar lika lyckligt, en häst behöver en ledare, å du visa hästen att du ä starkare, du gjorde ju inte hästen illa, elle hur,,,
Nej, jag gjorde henne inte illa, det skulle jag aldrig kunna göra. Jag vet att jag gjorde rätt, men jag får ändå dåligt samvete...tänker att jag kanske inte borde ha varit så hård, men hade jag inte varit de hade vi stått där än..aja, gjort är gjort och hon var helt underbart duktig på vägen hem sen..inga protester eller nått..älskar den hästen, är väl därför jag tar så hårt vid mig... ska massera henne idag, rida imorgon, förhoppningsvis slipper vi sånna här protester...någonsin mer..
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Jag tror inte hon hatar dig. Jag tycker det var bra att du hade sådant tålamod. Du borde vara stolt.
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

tack för stödet, nu känns det mkt bättre faktiskt.. vet att jag gjorde rätt, kände mig bara som ett svin efteråt... Ska ner och prata med henne i hagen sen, hoppas hon är glad. Hästar är ju inte så långsinta...tror jag inte
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Med tanke på att du var noga med eftergift när hon gjorde rätt "hatar" hon dig inte;) Troligen är hon mer trygg med dig efter detta även om det kommer att dyka upp liknande situationer igen...:angel:
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

tack , det värmer kan jag säga...är glad att jag inte hade spö med mig, då hade jag gjort saker jag skulle få ångra. Nu blev det mkt skäll och hårdare skänklar i stället ( använder EJ sporrar)... tack igen
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Hästar är inte långsinta, de är rättså smarta, så de vet att långsinthet är ett onödigt påhitt ;)

Klart du får stöd när du gjorde det rätta! Jag vet att du är en duktig hästtjej och att du aldrig skulle vara elak mot din häst. Det är itne att vara elak när man är bestämd - det är att vara snäll. Hästen testar för att den vill ha en säker och bestämd ledare. Och då är du snäll som visar hästen att du är enveten och tuff, då vet hästen att den kan lite på dig :)
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

ja, eftergiften är jag jätte noga med, så fort hon gjorde rätt så gav jag henne eftergift och en massa mjuka ord, så fort hon gjorde fel så var det höjja rösten och på med skänkeln... eftergiften är ett mkt bra redskap och används alldeles för lite...av många
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

"Jag vet att du är en duktig hästtjej och att du aldrig skulle vara elak mot din häst. Det är itne att vara elak när man är bestämd - det är att vara snäll."

tack, det var något av de snällaste någon sagt till mig. Du är underbar tjejen
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

har en 4 årig isläning, han kan va lite buttig men då höjjer ja näven å säger nej då slutar han me en gång, en får va bestämd även om de tar emot, hästen vill ju ha en ledare, å de ä ju du,
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

haha, men det är ju ren sanning också. Du är kanonduktig. DU har känsla! (något som många saknar)
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Dark_Iris skrev:
Hästar är inte långsinta, de är rättså smarta, så de vet att långsinthet är ett onödigt påhitt ;)

Det är itne att vara elak när man är bestämd - det är att vara snäll. Hästen testar för att den vill ha en säker och bestämd ledare. Och då är du snäll som visar hästen att du är enveten och tuff, då vet hästen att den kan lite på dig :)


TS: Du har fått ett väldigt klokt och kunnigt svar här, och det är lite det jag var ute efter i en annan tråd när jag svarade dig och sa att du bör komma ihåg att hästen INTE tänker som en människa, och gärna studera lite HUR de tänker istället (dvs hur hästar umgås med varandra och hur de lever/reagerar som följd osv).

Just det där att hästar INTE är långsinta är nyckeln till väldigt mycket, och även orsaken till att det ofta blir fel när människor hanterar dem och situationer uppstår. Människan kommunicerar och "straffar"/säger ifrån för sent, och för länge. Hästen blir förvirrad och blockerad som resultat. Titta på hur hästar i flock agerar mot varandra: en ranghög häst säger ifrån blixtsnabbt till en annan häst, reaktionen kommer väldigt snabbt och väldigt tydligt - när flockmedlemmen rättar sig är allt bra igen lika blixtsnabbt!

det är VIKTIGT att tänka på när man hanterar hästarna, och som Dari_Iris även säger: att vara otydlig är att göra hästen en större otjänst än att vara tydlig och säga ifrån ordentligt i rätt ögonblick på direkten.

(Förtydligande om någon behöver det: Att säga ifrån ordentligt betyder alltså inte att sitta och piska på helt okontrollerat....)
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Ung sådär var min häst innan också, det kunde skifta från dag till dag från ridpass till ridpass. Jag trodde att det hade med mitt ledarskap att göra men ack så fel jag hade.

Efter ett klinik besök visade det sig att hon hade 3 inflammationer, 2 i ben och 1 i ryggen...=(

Efter detta blev behandlat så är hon idag världens snällaste! Kommer i full kareta till mig i hagen!

Jag hade åkt till klinik om jag varit du.
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

mackan skrev:
TS: Du har fått ett väldigt klokt och kunnigt svar här, och det är lite det jag var ute efter i en annan tråd när jag svarade dig och sa att du bör komma ihåg att hästen INTE tänker som en människa, och gärna studera lite HUR de tänker istället (dvs hur hästar umgås med varandra och hur de lever/reagerar som följd osv).

Ja...men vart kan jag göra det då? bokförslag?

Just det där att hästar INTE är långsinta är nyckeln till väldigt mycket, och även orsaken till att det ofta blir fel när människor hanterar dem och situationer uppstår. Människan kommunicerar och "straffar"/säger ifrån för sent, och för länge. Hästen blir förvirrad och blockerad som resultat. Titta på hur hästar i flock agerar mot varandra: en ranghög häst säger ifrån blixtsnabbt till en annan häst, reaktionen kommer väldigt snabbt och väldigt tydligt - när flockmedlemmen rättar sig är allt bra igen lika blixtsnabbt!
Det gjorde jag med, så fort hon gjorde en tendens att flytta kroppen bakåt så höjde jag rösten och på med skänkeln. Ju värre hon blev desto hårdare satte jag emot, när hon gick fram så var de eftergift och en massa beröm. till slut gick det ju :love: och jag vet att hästar inte är långsinta, det är bara det att jag känner mig ändå som ett svin då man ibland inte tänker på att hästen inte är arg på en...man tänker det som en människa, eller en vän..
det är VIKTIGT att tänka på när man hanterar hästarna, och som Dari_Iris även säger: att vara otydlig är att göra hästen en större otjänst än att vara tydlig och säga ifrån ordentligt i rätt ögonblick på direkten.

(Förtydligande om någon behöver det: Att säga ifrån ordentligt betyder alltså inte att sitta och piska på helt okontrollerat....)

Nej, absolut inte. Jag hade inte ens spö med mig. som jag skrev i tråden så var det höjja rösten och hård skänkel som gällde när hon gjorde fel och mjuka ord och eftergift när hon gjorde rätt. Är mkt glad att jag inte hade spö med mig och jag rider inte med spö då jag vet att man, i stridens hetta, kan tappa tålamodet och blockera det sunda förnuftet i hjärnan. Så jag rider aldrig med spö, ej heller med sporrar, det kan jag göra i enstaka fall av någon enstaka anledning.
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Om hon är uppkollad? om hon är superfin hela ritten men så fort det inte passar så vänder hon bara, går från ängel till :devil: . om massören inte hittar något? (kan tillägga att hon även är mkt duktig på hästens symtom, känner direkt om det är fel på rygg, leder you name it och är suuuper duktig. Inte någon amatör massör som vill tjäna pengar, hon kör även med lacer på hästen och hon kan alla konstiga punkter för att få ut smärta om det finns någon). Hon är jätte duktig annars, är bara någon gång ibland som hon får tokrycket...Jag litar på min massör och vet och det finns inga fel på henne (fysiskt). och eftersom hon inte alltid är sån så tvivlar jag på att det är fysiska fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 280
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 706
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp