Igår brakade h*lv*t*t lös...

Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Min häst var precis likadan, ena stunden var hon hur fin som hellst andra sekunden blev hon rodeo häst. Det kunde ske precis efter vi lämnat stallplan eller efter en halvtimmas ridning.

Eftersom jag själv är massör så hade jag stenkoll på henne, musklerna var inte ok men inte så att jag misstänkte något förens i slutet att det var nått fel på henne...

Och detta kom inte över en dag utan smög sig på, till slut blev det ohållbart och jag åkte för att kolla. Var övertygad om att inget skulle hittas eftersom hon kunde fungera vissa stunder, för då kunde hon ju inte ha ont om hon funkade emmellanåt...


En massörs utalande räcker inte alltid.
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Nej, det gör det inte, men jag har haft vetrinär på henne, hon är jätte fin i steget, markerar inget och pigg och glad tills hon blir osäker..men om det blir värre så är det klart jag får kolla upp henne. det är inget mer med det. Sen läste jag att du UTBILDAR dig till massör, hon som jag har har varit det i en härrans massa år och har andra utbildningar bakom sig också. Så om min häst har ont i ett ben eller inflammation så känner hon det med en gång, det gjorde hon med min farfars häst, hon kände över henne och tryckte på en punkt ibak på benet, hästen tjuter och sparkar rakt bakåt. "det är bara att behandla" sa hon och han åkte in och kollade upp henne, helt riktigt hon hade en inflammation i haserna på båda sidorna, så henne litar jag blint på.
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Sen kan man ju tänka så här,
att du var lika hård mot henne som hon var mot dej
;)

Hade du inte satt hårt mot hårt nu, hade det blive ännu värre sen.
Å andra sidan kommer det nog inte vara sista fajten ni har med varandra, men nästa gång är det säkert lättare att övertala henne..
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

så sa min mamma med, hon kommer protestera mer gånger, men nästa gång kommer det inte vara lika mkt eller länge :) tack för stödet i a f ;)
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Jag är examinerad sen dec förra året.
En massör kan inte ställa sådana diagnoser som att här i denna led har din häst en inflammation. Man kan ana men hästar reagerar inte på det viset när man trycker över en led (kanske finns undantag visst)...

Men det verkar som om du har bra koll på hästen men du kan ju ha det i bakhuvudet om det inte löser sig.
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Ok, men då har hon andra utbildningar bakom sig i sånna fall ;)för jag har sett henne arbeta och hon är otroligt duktigt. jag har stenhård koll på mina hästar, tar ut vet för minsta lilla (lite överdrivet men jag ringer så fort något är galet). Det är jag skyldig dem då jag har dem under mitt ansvar. skulle aldrig låta något gå för länge, ska verkligen ha det i baktankarna :bow:
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Jag har ju hållit på att "dutta" med min häst till och från i fem år snart. Så fort hon har nyst, hoppat till, backat lite eller försökt springa, har jag gjort halt och gått av även om det varit kilometervis att gå hem. Jag som HAR en ryggmärgsskada och då har damen roat sig med att elda upp sig ännu mer och dansa 2 meter upp i luften bredvid mig, så jag haft ont i kroppen flera dagar efteråt. Likadant om hon stannat och vägrat gå, när vi ridit ut och kommit 75 meter från stallet. I stället för att envisas, så har hon fått gå hem igen och möjligen jobbat lite på gärdet bakom stallet.

Men allteftersom jag varit på kurser, peppats av kompisar, läst uppmuntrande trådar på buke och i min dagboksblogg, så har jag spottat upp mig. Som hästägare och ryttare, måste man sätta gränserna som "flockledare". Se bara hur det funkar när man rider ut ett par stycken, är man då det vanliga haggänget, så formar sig ofta den lilla "uteflocken" i samma rangordning och går någon annan häst om den andra, "huggs" det i luften och visas bakåtstrukna öron.

Vi har rätt att stryka öronen bakåt, stampa i backen och flytta vår häst med de verktyg vi har. Bara vi som andra förnuftiga inläggsskrivare har sagt, tänker på att vara konsekventa. Säger vi ifrån klockan fyra på måndagsturen, måste vi säga ifrån även på tisdagsturen kvart över tre om hästen testar igen. Vi får heller inte glömma att berömma och belöna hästen när den gör rätt.

IH
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

IngelaH skrev:
Jag har ju hållit på att "dutta" med min häst till och från i fem år snart. Så fort hon har nyst, hoppat till, backat lite eller försökt springa, har jag gjort halt och gått av även om det varit kilometervis att gå hem. Jag som HAR en ryggmärgsskada och då har damen roat sig med att elda upp sig ännu mer och dansa 2 meter upp i luften bredvid mig, så jag haft ont i kroppen flera dagar efteråt. Likadant om hon stannat och vägrat gå, när vi ridit ut och kommit 75 meter från stallet. I stället för att envisas, så har hon fått gå hem igen och möjligen jobbat lite på gärdet bakom stallet.

Men allteftersom jag varit på kurser, peppats av kompisar, läst uppmuntrande trådar på buke och i min dagboksblogg, så har jag spottat upp mig. Som hästägare och ryttare, måste man sätta gränserna som "flockledare". Se bara hur det funkar när man rider ut ett par stycken, är man då det vanliga haggänget, så formar sig ofta den lilla "uteflocken" i samma rangordning och går någon annan häst om den andra, "huggs" det i luften och visas bakåtstrukna öron.

Vi har rätt att stryka öronen bakåt, stampa i backen och flytta vår häst med de verktyg vi har. Bara vi som andra förnuftiga inläggsskrivare har sagt, tänker på att vara konsekventa. Säger vi ifrån klockan fyra på måndagsturen, måste vi säga ifrån även på tisdagsturen kvart över tre om hästen testar igen. Vi får heller inte glömma att berömma och belöna hästen när den gör rätt.

IH

tack för ett mkt stöttande och bra inlägg :bow: hoppas verkligen att de fungerar bra för dig och din häst. Jag var så arg igår så jag började gråta, visste inte vad jag skulle göra. Visste ju att hon bara dummar sig och att hon inte har ont. Har lagt ner så mkt tid på den hästen och gör allt jag kan för att hon ska ha det bra och bli bättre, hon var en bortskämd bebis när hon kom, nu har hon växt både i huvudet och kroppen. Men hon börjar så smått lita på mig, kommer till mig och står hellre med mig i hagen än den andra hästen, srpinger inte heller ifrån mig om något otäckt händer. Märktes spec i dag då pappa slog hö i hagen, när jag kom så sprang de för fulla kaliber men när jag kom så kom hon o ställde sig vid mig och stod där, hur lugn som helst, drack lite och ställde sig vid mig igen. Sånna stunder blir man helt gråtfärdig, då vet man att det lönar sig att kämpa och att de ger så himla mycket tillbaka...älskar hästen och kommer inte ge upp i första taget, trots att det ibland känns motigt
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

*Gotlandsrusset* skrev:
tack för stödet, nu känns det mkt bättre faktiskt.. vet att jag gjorde rätt, kände mig bara som ett svin efteråt... Ska ner och prata med henne i hagen sen, hoppas hon är glad. Hästar är ju inte så långsinta...tror jag inte


Det hon minns är väl att du fick bestämma och det är det väl bara bra om hon minns länge:D
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

IngelaH skrev:
Men allteftersom jag varit på kurser, peppats av kompisar, läst uppmuntrande trådar på buke och i min dagboksblogg, så har jag spottat upp mig. Som hästägare och ryttare, måste man sätta gränserna som "flockledare". Se bara hur det funkar när man rider ut ett par stycken, är man då det vanliga haggänget, så formar sig ofta den lilla "uteflocken" i samma rangordning och går någon annan häst om den andra, "huggs" det i luften och visas bakåtstrukna öron.

Fast jag anser inte att man som hästägare och ryttare är flockledare. Inte ledare över hästen heller, det kan man aldrig bli så som en annan häst är ledare över en annan häst, isåfall får du spendera betydligt mer än 3-4 timmar om dagen med hästen..

däremot lär sig hästen i en fungerande situation ryttare/häst, att du som ryttare/hanterare har en överordnad roll - kalla det ledare om man vill.

jag känner inte alls igen det där du beskriver när man rider ut några stycken... alla hästar jag känner, rider ihop med och har haft, vet att under ryttare så får ev. flock relationer, groll och bråk stå åt sidan tills man kommer till hagen/stallet, och inga människor är involverade. Håller benhårt på det. vilken häst som helst ska kunna gå först/sist/i bredd med en annan häst på ridturen, utan att vara sig signalera bråk, grolla eller grimaschera. funkar hur bra som helst, men har hästen inte lärt sig det från början så måste man givetvis (återigen) som ryttare vara den som visar hästen gränserna och säger ifrån runt detta.
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Bokförslag: finns MASSOR!

"lär känna din häst", "så tänker hästar" osv. gå in på någon bok sida och sök - det finns ett otroligt stort utbud, är inte svårt att hitta!
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

mackan skrev:
Fast jag anser inte att man som hästägare och ryttare är flockledare. Inte ledare över hästen heller, det kan man aldrig bli så som en annan häst är ledare över en annan häst, isåfall får du spendera betydligt mer än 3-4 timmar om dagen med hästen..
QUOTE]

Nej, och det skulle ju vara direkt livsfarligt med tanke på hur de hanterar varandra. Även när de leker och håller på. :S
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Jag vet, att många läser mina inlägg som "fan läser bibeln" och tolkar inläggen på sitt sätt. Det accepterar jag. Men VET du vad dessa "hartassar" "" betyder? De står för något som inte är exakt i inlägget i övrigt. Man får liksom ta just DET ordet med en nypa salt. Precis som trådskrivaren har gjort. HON förstod hur jag menar och DET är det viktiga för mig.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Som INTE är flockledare, men "flockledare" i den mening att jag inte låter de andra hästarna i hagen springa över mig och min häst, när jag ska hantera min häst. Och "flockledare" i den mening att när jag ska hantera, rida eller motionera min häst, då vill jag att hon respekterar mig och mina önskningar, likväl som att jag respekterar henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Jodå tack, jag är väl införstådd med citations tecken som hartassarna ju är.
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Min häst var också tjurig innan för att hon bestämde över mig ibland när vi red!:) Men nu när vi har tränat mer för tränare och krävt mer av henne har jag fått börja bestäma :D fast hon bråkar fortfarande ibland med mig!!
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

mackan skrev:
Jodå tack, jag är väl införstådd med citations tecken som hartassarna ju är.

Jag kom på att det var så det hette o ändrade mitt klavertramp i sista stund :angel: och hoppas att du förstår LITE bättre hur jag menar.

Sorella köptes som föl, när Rocky var 14 årr, det var aldrig meningen att de skulle behålla Rocky längre än tills Sorella skulle bli inriden. Men Nu höll Rocky trots tidiga hälsoproblem länge än man trodde. Idag är Sorella 11 år och Rocky 25. De har ALLTD gått tillsammans i alla år och Sorella, ser Rocky som sin själsfrände och är väldigt svartsjuk. Så i VÅR uteflock, visar hon att det är hon som är drottning och Tima ska hålla sig på sin kant. Det var därför jag drog min parallell och visst, den behöver inte existera överallt. Men det fungerade LIKADANT i första stallet, där jag hade Tima, då ägaren hade gamla hästar som alltid gått tillsammans.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Igår brakade h*lv*t*t lös...

Athenalover skrev:
Min häst var också tjurig innan för att hon bestämde över mig ibland när vi red!:) Men nu när vi har tränat mer för tränare och krävt mer av henne har jag fått börja bestäma :D fast hon bråkar fortfarande ibland med mig!!

Jodå, det gör min dam också emellanåt. Min häst är inte tjurig, utan har bara en hel del egen vilja och egna åsikter. För det mesta reder vi bråken tillsammans hon och jag, innan det går överstyr. Det har hänt, att jag fått vända ute i skogen och tagit en sväng uppe i paddocken i stället, när det varit alldeles för mkt egna åsikter i damen. Hon har lite svårt med koncentrationen i skogen, även om det går bättre och bättre.

Det är bara att träna vidare. :bow:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 275
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 706
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp