Det här kallar jag verkligen modigt, här har faktiskt skett en dödsolycka av just det här skälet. Hund som aldrig tidigare reagerat på häst gör utfall och påbörjar jakt på ekipage varpå den yngre ryttaren trillar av och skadar sig så illa att hon senare avlider på sjukhus.
Tidigare hundar har ALLTID helt utan undantag gått i koppel utanför fastigheten just för att jag inte litar på hundar annat än de som andra tränat till kadaverdiciplin. Mina egna litar jag inte ett smack på, för att jag lägger inte den tiden det krävs för att JAG ska anse att det går att utsätta dem för de risker som kan kräva andra människors liv.
Däremot är de lösa på den mycket väl inhägnade tomten, och här gör de vad som faller en naturlig hund in. D v s de står vid grinden och bevakar och ev. skäller på förbipasserande (inte särskilt ofta), sopgubben och möjligen brevbärarbilen. Om någon dåre (har hänt) släpper sin jycke lös och denne går fram till staketet, kommer det också att bli ett livsfarligt liv. Det känner jag är helt inom gränserna för vad jag tycker är OK hunduppförande. De är här för att bevaka och är ute hela dagarna och på somrarna dygnet runt för det mesta (deras eget val).
Vad hunden gör på den egna tomten tycker jag är min och ingen annans business. Om de inte kommer på inmalning på tomten är det förstås nesligt för mig, men inte så jag blir förvånad - jag tränar inte tillräckligt med dem för att förvänta mig den lydnaden. När vi är ute är de kopplade, och därmed är problemet löst.
Fast det är väl ganska modigt av ryttaren att trava förbi två hundar?
De flesta hundar triggas av rörelsen och de flesta (?) ryttare vet om just detta.