Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
...REJÄLT. Jag älskar min boxerfjant men ibland gör hon mig så förbannad.
Inget blodvite uppstod, hon låter mer än vad hon gör och är hårdhänt med tassarna, men jag blev så ledsen över situationen att jag grät i bilen. Jävla hund och jävla mig som trodde att jag hade koll. Varför måste hon vara så jävla tjurig?! Kan hon inte bara vara glad och vilja leka som andra hundar??
Känner igen det så väl. Min tik är också grinig mot andra hundar. Man vill bara ha en snäll och glad hund som kan leka med andra hundar. Min hund kan också förstöra en hel dag för mig när hon grinar till sig ordentligt. Man blir utmattad av att hela tiden både ha koll på sin egen hund och alla andras. Här där jag bor finns det så mycket lösa hundar som är så snälla så och som bara vill hälsa. Hade jag inte varit så egoistisk och gillat hundfan så mycket så skulle jag ha gett bort henne till någon som bor på landet.
Jag förstår både @FrauleinLeo och @ginnies eftersom vi i andra trådar spyr galla över folk som släpper hundar lösa hur som helst. I de trådarna finns ingen förståelse alls för hundägarna, utan där hängs de genast ut som idioter.
Hur vill vi ha det, liksom?
Jo, jag håller med. I de andra trådarna finns aldrig förståelsen, utan man hånar dessutom hundägaren då den säger "Men den har aldrig gjort såhär förut". Varför finns inte förståelsen i de trådarna?
Vi kallar förstås in hundarna ändå men innan vi fått på koppel så drar han iväg och får med sig den yngre hunden och de hinner skälla ut hästen och ryttaren rejält innan vi får tillbaka dem.
Det här kallar jag verkligen modigt, här har faktiskt skett en dödsolycka av just det här skälet. Hund som aldrig tidigare reagerat på häst gör utfall och påbörjar jakt på ekipage varpå den yngre ryttaren trillar av och skadar sig så illa att hon senare avlider på sjukhus.
Ja? Och det får ju nu också ts?
Vad jag syftar på är trådar där nån kommer in och klagar över att någon annan hundägare har låtit sin hund springa lös, och där detta resulterat i att hunden flugit på/skrämt upp en annan hund. I såna fall brukar folk skriva om hur oansvarig och dålig personen är som inte haft koll på sin hund. Ingen påpekar någonsin att hundägaren kanske bara gjorde en missbedömning eller att det kan ha varit en engångsföreteelse.
Jag vet inte vad du menar med modigt? ...
... men i 10 år har alltså varken ryttare, bilar, människor eller vilt varit något problem.
Det är det upplägget jag menar med modig. Det hade ju bara behövts den enda gången, för att katastrofen skulle vara ett faktum. Att det gått bra i 10 år kommer nog inte att kännas som någon tungt vägande orsak, den dagen det faktiskt händer en rejäl olycka.
Att hunden själv förolyckas är ju något av de bättre scenarion jag kan komma på, när det kommer till hundar som "nästan alltid" lyder.
Däremot är de lösa på den mycket väl inhägnade tomten, och här gör de vad som faller en naturlig hund in. D v s de står vid grinden och bevakar och ev. skäller på förbipasserande (inte särskilt ofta), sopgubben och möjligen brevbärarbilen. Om någon dåre (har hänt) släpper sin jycke lös och denne går fram till staketet, kommer det också att bli ett livsfarligt liv. Det känner jag är helt inom gränserna för vad jag tycker är OK hunduppförande. De är här för att bevaka och är ute hela dagarna och på somrarna dygnet runt för det mesta (deras eget val).
Vad hunden gör på den egna tomten tycker jag är min och ingen annans business. Om de inte kommer på inmalning på tomten är det förstås nesligt för mig, men inte så jag blir förvånad - jag tränar inte tillräckligt med dem för att förvänta mig den lydnaden. När vi är ute är de kopplade, och därmed är problemet löst.
Sen har jag aldrig skrivit att hon försvann från trädgården, det gjorde hon nämligen inte. Allt utspelade sig på mark som tillhör oss
Men det där spelar ingen roll.
Du som hundägare måste ändå ha full koll på din hund.
Jag har fått en av mina hundar ihjälbiten på min tomt p.g.a. en som inte har koll på sina hundar och dessutom inte klarade av att bryta beteendet när hans ena hund attackerade. Det resulterade i att hans bägge schäfrar slet min Kines i bitar utanför min ingång.