Idag skämde hon ut mig...

F

Fruentimber

...REJÄLT. Jag älskar min boxerfjant men ibland gör hon mig så förbannad.

Jag var på väg att packa in hundarna i bilen, har ryggen till och hör plötsligt något litet ettrigt bakom mig. Där står en man med ett svart fluff i koppel vid vår grind och såklart ARWEN! Som ser ut och låter som en mördarmaskin. Jag hinner tänka "helvete" och ryter åt henne att komma tillbaka samtidigt som jag ber om ursäkt. Hon avbryter, springer mot mig och precis när jag pustat ut så vänder hundjäveln och går på det svarta lilla fluffet igen! Röd i ansiktet springer jag dit, hör mannen säga något i stil med "den där borde du ha band på..." och Arwen hinner gå på en gång till innan jag får tag på nackskinnet och släpar henne till bilen.

När jag packat in hundarna i bilen har mannen gått och min fredag var förstörd.

Inget blodvite uppstod, hon låter mer än vad hon gör och är hårdhänt med tassarna, men jag blev så ledsen över situationen att jag grät i bilen. Jävla hund och jävla mig som trodde att jag hade koll. Varför måste hon vara så jävla tjurig?! Kan hon inte bara vara glad och vilja leka som andra hundar?? :( Det är så jobbigt att gå i skogen och hela tiden titta efter andra, ständigt vara vakande ifall det kommer någon och ha en nagel i ögat på henne när vi hälsar på andra hundar. Känns som att det bara bli värre med åldern.

Skulle egentligen åkt iväg för att promenera med hundarna men all lust och glädje försvann så jag kom bara till affären, handlade och åkte hem igen...

(Tappade givetvis ena påsen när jag packade in varorna i bilen. En flaska gick sönder och plötsligt var det citronluktande olivolja ÖVERALLT! :p Då satte jag mig i bilen igen och grinade lite till...)

F'låt, jag ville bara gnälla lite över att känna mig som världens sämsta hundägare som precis skrämt slag på grannarna.

Jag var på väg att packa in hundarna i bilen, har ryggen till och hör plötsligt något litet ettrigt bakom mig. Där står en man med ett svart fluff i koppel vid vår grind och såklart ARWEN! Som ser ut och låter som en mördarmaskin. Jag hinner tänka "helvete" och ryter åt henne att komma tillbaka samtidigt som jag ber om ursäkt. Hon avbryter, springer mot mig och precis när jag pustat ut så vänder hundjäveln och går på det svarta lilla fluffet igen! Röd i ansiktet springer jag dit, hör mannen säga något i stil med "den där borde du ha band på..." och Arwen hinner gå på en gång till innan jag får tag på nackskinnet och släpar henne till bilen.

Inget blodvite uppstod, hon låter mer än vad hon gör och är hårdhänt med tassarna, men jag blev så ledsen över situationen att jag grät i bilen. Jävla hund och jävla mig som trodde att jag hade koll. Varför måste hon vara så jävla tjurig?! Kan hon inte bara vara glad och vilja leka som andra hundar?? :( Det är så jobbigt att gå i skogen och hela tiden titta efter andra, ständigt vara vakande ifall det kommer någon och ha en nagel i ögat på henne när vi hälsar på andra hundar. Känns som att det bara bli värre med åldern.

Skulle egentligen åkt iväg för att promenera med hundarna men all lust och glädje försvann så jag kom bara till affären, handlade och åkte hem igen...

(Tappade givetvis ena påsen när jag packade in varorna i bilen. En flaska gick sönder och plötsligt var det citronluktande olivolja ÖVERALLT! :p Då satte jag mig i bilen igen och grinade lite till...)

empty.gif
empty.gif
empty.gif
empty.gif

F'låt, jag ville bara gnälla lite över att känna mig som världens sämsta hundägare som precis skrämt slag på grannarna.
biteme_bigarmhug.gif

Ibland får man lov att bli arg på hundarna, så länge man inte tar ut sin ilska på dem. Filimon har fått någon nerv i kläm på senaste och blivit helt överglad mot främmande människor. Så idag när vi var påväg hem från morgonrundan så passerar vi några personer längs vägen, inga problem, han går bredvid mig och bara tittar på dem, men så ska vi passera en man, och precis när vi passerar så bokstavligen slänger hunden sig in framför mig mot denna mannen. Inte aggressivt eller något utan typ bara "jag vill hälsa -NU-!". Jag hade redan väldigt kort koppel så hunden når inte fram till honom, men jag rycker tag i honom ganska ordentligt och ursäktar mig upprepade gånger till mannen som blev lite förskräckt först. Fy vad jag skämdes ögonen ur mig. Det absolut sista jag vill är att bli känd som "tjejen med den där stora hunden som försöker hoppa på alla". Vart lite smått rosenrasande en stund efteråt.

Stor kram till dig! Jag vet precis hur du känner dig eftersom jag varit i exakt samma situation och vet hur ledsen, arg och uppgiven man blir.

Min hund var billig igår... Hon var lös ute på gården som vanligt, och helt plötsligt springer hon ut i vägen och skäller ut en kvinna med 6-7 småhundar. Detta har alltså ALDRIG hänt förut.

Inte nog med det så tog det flera minuter innan jag fick tag på hundfan, hon var så upptagen med sin lek att hon totalt sket i mig :rage:

Älskade djur :cool::love:

Alltså, skäms på dig!

Om man har en hund som inte är klockren när det gäller andra hundar har man den kopplad. ALLTID!
Det är ens ansvar som hundägare.

Dessutom är det inte tillåtet att ha lös hund nu om man inte har fullständig koll och disciplin på den.

//Tjôta, ägare till ett litet fluff som beter sig som din stora hund. Han får ALDRIG vara lös om vi inte befinner oss på väl inhägnat område.

Alltså, skäms på dig!

Om man har en hund som inte är klockren när det gäller andra hundar har man den kopplad. ALLTID!
Det är ens ansvar som hundägare.

Dessutom är det inte tillåtet att ha lös hund nu om man inte har fullständig koll och disciplin på den.

//Tjôta, ägare till ett litet fluff som beter sig som din stora hund. Han får ALDRIG vara lös om vi inte befinner oss på väl inhägnat område.

Det här inlägget var väl rätt onödigt?
Vad vill du ha ut utav det?

Kanske för att jag är så förbenat trött på folk som inte har koll på sina hundar. Det är inte speciellt kul att få sin hund attackerad av en lös vare sig den är större eller mindre än ens egen. Och om man som TS uppenbart är medveten om att ens hund inte är säker mot andra, då har man den INTE lös.

Kanske för att jag är så förbenat trött på folk som inte har koll på sina hundar. Det är inte speciellt kul att få sin hund attackerad av en lös vare sig den är större eller mindre än ens egen. Och om man som TS uppenbart är medveten om att ens hund inte är säker mot andra, då har man den INTE lös.
Kan du inte ta ut den frustrationen på dem som verkligen stört dig IRL ist för att ge dig på och läxa upp någon på nätet som uppenbarligen mådde skit över hela händelsen?

Empatiskt gjort :meh:

Jag håller helt med. Väldigt så mycket mer obehagligt och lessamt för den som blir attackerad.

Kan du inte ta ut den frustrationen på dem som verkligen stört dig IRL ist för att ge dig på och läxa upp någon på nätet som uppenbarligen mådde skit över hela händelsen?

Empatiskt gjort :meh:

Kanske bättre TS lär o ha koppel på, då hunden inte är att lita på så slipps det må skit.

Trodde faktiskt att jag skulle slippa de här reaktionerna, men det känns tryggt att veta att det finns hundägare där ute som aldrig gör misstag och aldrig släpper hunden med blicken.

Jag har för övrigt även fått mina hundar attackerade (till och med boxern, när hon var 12 veckor gammal), så jag vet hur även det känns.

Tillägger att jag var på min egen tomt, och ingen annanstans när händelsen utspelade sig.

Trodde faktiskt att jag skulle slippa de här reaktionerna, men det känns tryggt att veta att det finns hundägare där ute som aldrig gör misstag och aldrig släpper hunden med blicken.

Jag har för övrigt även fått mina hundar attackerade (till och med boxern, när hon var 12 veckor gammal), så jag vet hur även det känns.

Det handlar inte om det även om jag sedan förut känner igen försvarsmekanismen.
Det handlar om att det är jävligt obehagligt för den som får en annan hund på sig där ägaren har noll koll, det är den främsta anledningen till att jag inte släpper min lille hund med blicken- hade jag gjort det så hade han varit- om inte död- svårt sargad flera gånger.

Om du vet hur det känns varför då utan koppel?- att hunden var lös i din egen trädgård har ju ingen som helst betydelse då den sprang ut därifrån.

Finns det felfria hundägare som aldrig missbedömmer en situation?
Isf kan ni räcka upp handen och dömma.

Om man har en hund framförallt av modell större och modell otäck som är opålitlig med incidenter i bagaget så har man väl hunden i koppel?

Fattar inte alls hur det kan gå under kategorin "missbedöma situationen".

Största risken för min lille hund det är just såna som "missbedömt situationen", alltså det är inte första gången.

Det handlar inte om det även om jag sedan förut känner igen försvarsmekanismen.
Det handlar om att det är jävligt obehagligt för den som får en annan hund på sig där ägaren har noll koll, det är den främsta anledningen till att jag inte släpper min lille hund med blicken- hade jag gjort det så hade han varit- om inte död- svårt sargad flera gånger.

Om du vet hur det känns varför då utan koppel?- att hunden var lös i din egen trädgård har ju ingen som helst betydelse då den sprang ut därifrån.

Till att börja med vill jag påstå att det är extremt sällan jag har "noll koll" på mina hundar. :cautious:
Sen har jag aldrig skrivit att hon försvann från trädgården, det gjorde hon nämligen inte. Allt utspelade sig på mark som tillhör oss, men det kändes inte relevant att skriva eftersom händelsen inte blev mindre tråkigt för det. Det är nog otroligt få som rastar sina hundar på sin egen mark i koppel, men visst, point taken. Hon var lös för att vi skulle packa in oss i bilen, som stod parkerad på vår mark, sisådär 30 meter från huset.

Vi bor i ett litet samhälle på östkusten där närmaste grannarna enbart är sommarbesökare. Det enda lilla problemet är att baksidan av vår mark innehåller en stig, som människor gärna går på. Inga bekymmer, eftersom det nästan enbart är under sommartid då det rör sig mycket folk i det lilla samhället och från huset och trädgården ser vi inte stigen då det ligger en bit skog och berg emellan. Hon har inga problem att vara lös på tomten då hon aldrig sticker från huset. Men tio meter från där min bil stod parkerad är själva "ingången" till stigen, som alltså fram tills dess är dold av skog och berg. Svårt att förklara. Det blev alltså ett överraskningsmoment, och det är då hon kan reagera såhär. Överraskningar är inte hennes starka sida. Får hon hälsa på hundar under kontrollerade former är det, trots hennes tjurighet, oftast inga problem. Hon har aldrig orsakat skada på någon annan hund.

Jag hade ryggen till i 0,2 sekunder då jag öppnade bakluckan. Misstag, absolut. Men det är tidig vår och jag räknade helt enkelt inte med att det kunde dyka upp en granne som tydligen varit på en rejäl långpromenad.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 953
Senast: fixi
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 954
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 160
Hundhälsa Hej! Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd...
Svar
7
· Visningar
1 616
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama