Idag ska man ta ett Farväl

Sv: Idag ska man ta ett Farväl

Hoppas verkligen du slipper se en häst som snedtänder/inte tar till sig avlivningsvätskan omedelbart i samband med avlivning med spruta.... det är långtnär värre än bult. Finns ju en anledning också att just när man avlivar med vätska på häst, så ska sekundär avlivnings metod i fråga om skott, finnas tillgängligt, - just för att felfaktorn är en verklighet.

KL
Personligen tycker jag avlivning med spruta på ett så stort djur, är avskyvärt. De är så stora djur att det inte, för min del, är vettigt att försöka avliva på det sättet, då det kan gå så snett och ta sån olika tid/uttryck, beroende på djurindividen och situationen.

Det som jag erfarit som kan gå snett med bult, är att pistolen klickar. Mycket obehagligt och djuret blir rädd, och man får lugna ner det igen. Mycket jobbigt i situationen, både för djuret och de anhöriga.

När skottet väl tar, är dock reaktionen ögonblicklig och hästen hinner varken känna eller tänka. För mig är det en trygghet och en tröst.

Vad är fördelen med spruta sa du? jag ser bara negativt jag, du sa att du skrivit om för och nackdelar om båda avlivningsmetoderna. Du glömde en negativ sak med bult förresten att det kan vara svårt om hästen är huvudskygg, att avliva med spruta kan säkert vara lite knivigt på en spruträdd häst också för den delen

Ja du och tänka sig att jag har även uttalat mig negativt ang. just bultning, så återigen kanske du ska ta ett djupt andetag och inte tillskriva dina egna förväntningar eller vad du tror folk har för attityd, på andra som inte har med saken att göra. Och nej, du skrev INTE att det var det som var kärnan i första inlägget utan du skrev att hästens skräckslagna blick osv var det som gjorde att du inte ville vara med om bult. De som aldrig bultat eller avlivat med spruta eller ö.h.t varit med, drar då slutsatsen att bult är något otäckt för hästen, och där tycker jag det är viktigt att påpeka och informera om att spruta kan vara precis lika obehagligt. Jag tycker jag varit oerhört tydlig nu flertalet gånger med att framställa detta, så ta en toy.

Svar på ditt sista upprörda inlägg: Ser inga fördelar med spruta för hästens del. För ägaren, om det går problemfritt,är det behagligare än bult.
Nöjd : )

Senast ändrad:

Oj skräckpropaganda...som vanligt
kan säga att vår häst var en lugn individ trots att hon hade fått lugnande så var hon påtagligt orolig innan avlivning inget farligt men hon blåste lite och anade något så det är också en faktor som man ska tänka på...hästar förstår och känner mer än vi anar.
För att jag säger att man ska tänka till 2 gånger innan man närvarar vid bultning så är det förkastligt med spruta? herregud ja inget förvånar mig på det här forumet...

Det var nog inte "ödet" din häst stod inför som gjorde henne orolig utan snarare en ledsen och känslosam matte/husse som stod framför.. Därför tycker jag precis som du att det kan vara bättre om någon annan än ägaren är med när hästen ska avlivas.
Jag har hållt i ett flertal hästar och har aldrig upplevt att någon häst vid avlivning har reagerat eller känt av vad som är på gång.
Jag har valt att överlåta till min syster att närvara de två gånger jag tvingats ta bort mina egna hästar, just för att jag vill att det ska vara lugnt och fridfullt för hästen.

jo jag var i allra högsta grad närvarande eftersom det var jag som stod rakt framför hästen och höll i grimskaftet. Efter denna erfarenheten blir det antingen spruta och jag är med eller bult och jag kommer inte att närvara, dock vill jag helst alltid vara med så förmodligen blir det spruta hädanefter, får se den dagen den sorgen:crazy:

Sorry,, jag är dåligt påläst och utgick i från själva trådskaparen fast jag svarade dig genom min quout..

Visst,, naturligtvis är det inte hästen som bestämmer avlivningsmetod utan ägaren.. Personligen tycker jag det är ganska själviskt att välja ett mera långdragit dödstrauma än ett mera plötsligt smärtfritt avslut.

Vad jag vill komma till är att det är individen man ska ta främsta hänsyn till,, inte hur den enskilda människan vill få detta utfört för att själv till varje pris klara av att vara med.

Om du själv blev dömd till döden och fick välja mellan att avlivas med spruta eller genom Arkebusering så tror jag inte att du skulle välja samma avlivningsmetod som du förespråkar för dina djur.

Det är mkt viktigt innan man uttalar sig utifrån sitt eget ego att först sätta sig in i den situationen att man ska avlivas och själv få välja avlivningsmetod innan man har en klar åsikt om att en viss avlivningsmetod är den mest humana.

Du får ursäkta men när det gäller avlivning med spruta på så stora djur som häst/nöt så kan det aldrig gemföras med samma avlivningsmetod på smådjur..

Jag vet för jag har erfarenhet av stordjur och smådjur och när det gäller smådjur så väljer jag tveklöst spruta som avlivningsmetod.

Med all respekt för TS,,, ursäkta en viss utsvävning i tråden men hoppas att det ger dig styrka och en erfarenhet rikare.

Du glömde en negativ sak med bult förresten att det kan vara svårt om hästen är huvudskygg,

Här har du en poäng men poängen med en huvudskygg häst är inte själva avlivningsmetoden utan ett tecken på att hästen inte är trygg med sin ledare.

Jag har vid flera tillfällen varit med vid avlivning med biult där ägaren strax innan som sista ord poängterat att hästen är huvudskygg och det är väl det minst pedagogiska man kan säga främst till den som ska utföra avliningen..

Tack å lov så är det första jag gör på alla mina förstagångs kunder (inom hovvård är just att kontrollera om individen är huvudskygg, uppvisar den tecken på detta så har individen inget förtroende för mig och det har aldrig hänt att detta förtroende inte infunnit sig före avlivning. Detta känner oxå den personal till som utför avlivningen och som jag endast ställer min tjänst till förfogande. Oberoende av vad hästägaren säger eller sänder ut för signaler så vet både jag,hästen och den som ska utföra avlivningen att så snart hästägaren tagit sitt avsked och gått på ett flycktsäkert avstånd (sett från djurets flycktinstinkt) så innfinner sig fullt förtroende för samtliga kvarvarande parter.

Aldrig har ngt gått snett och jag skulle aldrig tillåta att ngt går fel i just denna individs viktigaste stund i livet att här får inget gå fel.

Jag vill påstå att jag har tur som får vara med ett av landets skickligaste utövare när det gäller avlivning med bult och den vetskapen ger mig lugn och sprider trygghet.

Som med allt när det gäller hantering av hästar så är även detta ett lagarbete och brister det i lagarbetet så kan den bristande länken påvisa att metoden inte är den mest humana.

Här har du en poäng men poängen med en huvudskygg häst är inte själva avlivningsmetoden utan ett tecken på att hästen inte är trygg med sin ledare.

Inte huvudskygga, men jag har varit med om att ta bort två "osäkra med främlingar"-hästar. Min egen bad jag stallägaren hålla i och den andra höll jag i. Båda fick en rejäl dos ventranquil innan. Han som bultade är väldigt duktig så trots att hästarna var av skygga typen så blev slutet lugnt och fint.

Det var nog inte "ödet" din häst stod inför som gjorde henne orolig utan snarare en ledsen och känslosam matte/husse som stod framför.. Därför tycker jag precis som du att det kan vara bättre om någon annan än ägaren är med när hästen ska avlivas.
Jag har hållt i ett flertal hästar och har aldrig upplevt att någon häst vid avlivning har reagerat eller känt av vad som är på gång.
Jag har valt att överlåta till min syster att närvara de två gånger jag tvingats ta bort mina egna hästar, just för att jag vill att det ska vara lugnt och fridfullt för hästen.

nej jag var helt lugn och grät inte så hästen reagerade inte på mig. Hon reagerade på lastbilen och på honom, att något "nytt" hände, förmodligen lukten också detta trots att hon hade fått lugnande innan så frågan är hur det hade gått med en känslig eller nervös häst...

Jag kommer i fortsättningen att ta ut kadavern... det gick både snabbt o smidigt och fort. Han var hur duktig som helst.

Så han ska ha en stor heder och bamse kramar från mig :D

Jag vill bara säga... har läst förut att du står till förfogande för dina hov-kunder.
Tycker att det är super-"service" från din sida :bow:
Min häst blir alltid glad att se hovis och ibland gnäggar hon till och med :eek: :p

Men... är det inte väldigt jobbigt för dig också? Visst - du hjälper hästen (och ägaren), men jag antar att även du får lite extra känslor för vissa hästar?

Jag hoppas att jag är stark nog att följa min bästa vän till slutet.. men vet vet. :crazy:

Jag vill bara säga... har läst förut att du står till förfogande för dina hov-kunder.
Tycker att det är super-"service" från din sida :bow:
Min häst blir alltid glad att se hovis och ibland gnäggar hon till och med :eek: :p

Men... är det inte väldigt jobbigt för dig också? Visst - du hjälper hästen (och ägaren), men jag antar att även du får lite extra känslor för vissa hästar?

Jag hoppas att jag är stark nog att följa min bästa vän till slutet.. men vet vet. :crazy:

Tack,,:p Jag vore väl omänsklig om jag inte tyckte det va både jobbigt och tragist att behöva avsluta mitt sammarbete med denna individ genom att leda den "rakt in i döden".

Jag ser det så här,,, Anser individen,ägaren att jag är den mest lämpade personen genom att i just denna stund så som tidigare med denna individ fått ett fulländat förtroende där hästen känner sig trygg, har en ledare och aldrig från min sida blivit skärrad så kanske jag kan bidra med ngt possitivt i denna situation. Jag tycker naturligtvis att ägaren i möjligaste inte bör överge sin vän i just denna situation, men många ägare är jsut i denna stund mer förtvivlade än jag och kanske heller inte kan ljuga för sig själv så som jag genom mental träning lyckats med för att inte överföra oro till individen.

Hästar är mästare på att läsa av människan, känna deras sinnesstämning och deras inpulser, jag har lärt mig att "blockera" detta och visst,, när jag går därifrån efter avslutat tjänst med endast en tom grimma och grimskaft så skäms jag över att det sista jag gjorde för denna häst va att ljuga för den,jag är stolt över att hästägaren får kännedom om att allt gick lungt till och jag känner mig förtvivlad över att ha mist en vän som gett mig sitt fulla förtroende. Den från nödslakt som ska utföra detta brukar oxå säga, å va bra att du ska vara med och man får båda en lugnare känsla av ett redan tidigare väl fungerande sammarbete där ord är helt onödiga utan allt tal sker genom ögobkontakt och kroppsspråk.

Jag lovar dig att det är många känslor som bubblar och krockar med varrandra,, jag brukar strax efter allt är avklarat om det finns tillfälle till det gå undan för mig själv i en kvart, stirra rakt upp mot himlen och bara känna en total tomhet.

P.S. Jag får alltid känslor för alla hästar jag träffat,, naturligtvis ligger några närmare hjärtat men ingen jag mött har passerat obemärkt förbi.

Däremot har en del hästägare passerat obemärkt förbi.;)

Liknande trådar

Gnägg Jag behöver bara få skriva av mig och hoppas det är okej. Jag ska snart ta farväl av min älskade häst som fått bedömningen av veterinär...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Senast: Twihard
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 425
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 163
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ I några månader har min mamma varit sjuk, sen upptäcktes det att hon har lungcancer. Tyvärr är den obotlig men med behandling kunde dom...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 873
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka