Sv: Idag ska man ta ett Farväl
Vad är fördelen med spruta sa du? jag ser bara negativt jag, du sa att du skrivit om för och nackdelar om båda avlivningsmetoderna. Du glömde en negativ sak med bult förresten att det kan vara svårt om hästen är huvudskygg, att avliva med spruta kan säkert vara lite knivigt på en spruträdd häst också för den delen
Hoppas verkligen du slipper se en häst som snedtänder/inte tar till sig avlivningsvätskan omedelbart i samband med avlivning med spruta.... det är långtnär värre än bult. Finns ju en anledning också att just när man avlivar med vätska på häst, så ska sekundär avlivnings metod i fråga om skott, finnas tillgängligt, - just för att felfaktorn är en verklighet.
KL
Personligen tycker jag avlivning med spruta på ett så stort djur, är avskyvärt. De är så stora djur att det inte, för min del, är vettigt att försöka avliva på det sättet, då det kan gå så snett och ta sån olika tid/uttryck, beroende på djurindividen och situationen.
Det som jag erfarit som kan gå snett med bult, är att pistolen klickar. Mycket obehagligt och djuret blir rädd, och man får lugna ner det igen. Mycket jobbigt i situationen, både för djuret och de anhöriga.
När skottet väl tar, är dock reaktionen ögonblicklig och hästen hinner varken känna eller tänka. För mig är det en trygghet och en tröst.
Vad är fördelen med spruta sa du? jag ser bara negativt jag, du sa att du skrivit om för och nackdelar om båda avlivningsmetoderna. Du glömde en negativ sak med bult förresten att det kan vara svårt om hästen är huvudskygg, att avliva med spruta kan säkert vara lite knivigt på en spruträdd häst också för den delen