Sv: Idag ska man ta ett Farväl
Jag har varit med både när några av våra hästar tagits bort med spruta och med bult. Det var väldigt fridfullt de som togs bort med spruta men senast så valde vi bult och det var INTE trevligt och den bilden har verkligen etsat sig fast hos mig, eftersom jag tidigare haft så bra erfarenheter av att ta bort med spruta så ville jag givetvis vara med även denna gång fast det var med bult, jag kan säga att det var så obehagligt så jag fick gå in och sätta mig i sadelkammaren en bra stund efteråt för att inte svimma. Så jag kommer aldrig mer närvara när en häst tas bort med bult. Usch ljudet och hästens skräckslagna blick
Han som gjorde det var dock väldigt duktig och lugn enligt alla konstens regler.
Kan du förklara lite mera ingående med om vad du uppfattade som så hemskt med bult mer än att det låter lite. Som jag förstår det så gick det rätt till enligt konstens alla regler och snabbare avlivning än med bult kan inte jag förstå hur det ska gå till.
Avlivning med spruta tar mkt längre tid genom förberedelse, har man ovanpå det en spruträdd häst så kan man under minst 5 minuter verkligen se en skräckslagen levande blick och sedan beroende på avlivningsvätska allt mellan 20 sec- upp till ca 10 minuter ta del av en dödskamp.
Vid bultning är hästen "knock out" i samma 10dels secund som skottet faller och känner inte ens ngn smärta när den faller till marken, död är den dock inte före att avblodning skett vilket enligt lagen ska ske inom 45 sec efter bultning.
Det har hänt att häst som avlivats med spruta och av vet. ansetts dödförklarad och placerad under pressäning ett par timmare senare återfunnits mer än fem meter ifrån den plats den dödförklarades på,, naturligtvis inte gående därifrån utan hasande.
Jag tror du fäster dig vid själva blicken vilken kan uppfattas som ngt mer stirrande vid avlivning med bult eftersom avlivningen sker så snabbt att inte ens pupillerna hinner återgå, samma fenomen med ögonen sker faktiskt på människor fast du kanske aldrig har sett en människa som drabbats av snabb plötslig död liknande bultning på djur.
Eftersom döden med spruta tar längre tid så hinner oxå pupillernas reflex med att återgå till en mera lugn vilande blick,, och jag vill påstå att man inte ska lura sig på blicken på en död individ utan bara konstatera att ju mer stirrande blick ju snabbare inträdde döden.
Så mitt råd rent allmänt är inte att stirra sig blind på blicken, utan hela kroppens reaktionsförlopp vid avlivningen och främst det lugn och förtroende som individen avspeglar under själva förberedelsen.