Idag ska man ta ett Farväl

Sv: Idag ska man ta ett Farväl

Thes69

Självklart kommer den gammla att finnas i våra hjärtan, ja saknar min herre jätte mkt och saknar hans personliga sätt o humör och sitt mysiga mule osv. Men nu har jag funnit en ny kompis som är minst lika go men ännu mer social och som ja hoppas få många fina år tillsammans med.

Lycka till ni oxå med eran ponny.... :laugh:

Jag har varit med både när några av våra hästar tagits bort med spruta och med bult. Det var väldigt fridfullt de som togs bort med spruta men senast så valde vi bult och det var INTE trevligt och den bilden har verkligen etsat sig fast hos mig, eftersom jag tidigare haft så bra erfarenheter av att ta bort med spruta så ville jag givetvis vara med även denna gång fast det var med bult, jag kan säga att det var så obehagligt så jag fick gå in och sätta mig i sadelkammaren en bra stund efteråt för att inte svimma. Så jag kommer aldrig mer närvara när en häst tas bort med bult. Usch ljudet och hästens skräckslagna blick:(
Han som gjorde det var dock väldigt duktig och lugn enligt alla konstens regler.

Om hästen hinner bli skräckslagen vid bultning så har ju ngt gått snett.....

jag har obehagliga erfarenheter av spruta så tvärtemot dig, anser jag bult är betydligt bättre.......

Jag har varit med både när några av våra hästar tagits bort med spruta och med bult. Det var väldigt fridfullt de som togs bort med spruta men senast så valde vi bult och det var INTE trevligt och den bilden har verkligen etsat sig fast hos mig, eftersom jag tidigare haft så bra erfarenheter av att ta bort med spruta så ville jag givetvis vara med även denna gång fast det var med bult, jag kan säga att det var så obehagligt så jag fick gå in och sätta mig i sadelkammaren en bra stund efteråt för att inte svimma. Så jag kommer aldrig mer närvara när en häst tas bort med bult. Usch ljudet och hästens skräckslagna blick:(
Han som gjorde det var dock väldigt duktig och lugn enligt alla konstens regler.

Kan du förklara lite mera ingående med om vad du uppfattade som så hemskt med bult mer än att det låter lite. Som jag förstår det så gick det rätt till enligt konstens alla regler och snabbare avlivning än med bult kan inte jag förstå hur det ska gå till.

Avlivning med spruta tar mkt längre tid genom förberedelse, har man ovanpå det en spruträdd häst så kan man under minst 5 minuter verkligen se en skräckslagen levande blick och sedan beroende på avlivningsvätska allt mellan 20 sec- upp till ca 10 minuter ta del av en dödskamp.

Vid bultning är hästen "knock out" i samma 10dels secund som skottet faller och känner inte ens ngn smärta när den faller till marken, död är den dock inte före att avblodning skett vilket enligt lagen ska ske inom 45 sec efter bultning.

Det har hänt att häst som avlivats med spruta och av vet. ansetts dödförklarad och placerad under pressäning ett par timmare senare återfunnits mer än fem meter ifrån den plats den dödförklarades på,, naturligtvis inte gående därifrån utan hasande.

Jag tror du fäster dig vid själva blicken vilken kan uppfattas som ngt mer stirrande vid avlivning med bult eftersom avlivningen sker så snabbt att inte ens pupillerna hinner återgå, samma fenomen med ögonen sker faktiskt på människor fast du kanske aldrig har sett en människa som drabbats av snabb plötslig död liknande bultning på djur.

Eftersom döden med spruta tar längre tid så hinner oxå pupillernas reflex med att återgå till en mera lugn vilande blick,, och jag vill påstå att man inte ska lura sig på blicken på en död individ utan bara konstatera att ju mer stirrande blick ju snabbare inträdde döden.

Så mitt råd rent allmänt är inte att stirra sig blind på blicken, utan hela kroppens reaktionsförlopp vid avlivningen och främst det lugn och förtroende som individen avspeglar under själva förberedelsen.

Om hästen hinner bli skräckslagen vid bultning så har ju ngt gått snett.....

jag har obehagliga erfarenheter av spruta så tvärtemot dig, anser jag bult är betydligt bättre.......

Nej inget gick fel, men eftersom jag stod vid hästens huvud så såg jag såklart hästens blick, var har jag skrivit att hästen i sig var skräckslagen? Har jag sagt att spruta är ett bättre avlivningssätt?Nej
Jag skrev att det var betydligt OBEHAGLIGARE att närvara när ens vän skjuts i pannan än när den långsamt somnar in, kanske inte är så svårt att förstå trots allt. Någonstans var jag väl inte förberedd på att det skulle vara såpass dramatiskt och att det skulle låta så högt det blev en oerhört stark upplevelse, en upplevelse som JAG inte vill vara med om igen.

Kan du förklara lite mera ingående med om vad du uppfattade som så hemskt med bult mer än att det låter lite. Som jag förstår det så gick det rätt till enligt konstens alla regler och snabbare avlivning än med bult kan inte jag förstå hur det ska gå till.

Avlivning med spruta tar mkt längre tid genom förberedelse, har man ovanpå det en spruträdd häst så kan man under minst 5 minuter verkligen se en skräckslagen levande blick och sedan beroende på avlivningsvätska allt mellan 20 sec- upp till ca 10 minuter ta del av en dödskamp.

Vid bultning är hästen "knock out" i samma 10dels secund som skottet faller och känner inte ens ngn smärta när den faller till marken, död är den dock inte före att avblodning skett vilket enligt lagen ska ske inom 45 sec efter bultning.

Det har hänt att häst som avlivats med spruta och av vet. ansetts dödförklarad och placerad under pressäning ett par timmare senare återfunnits mer än fem meter ifrån den plats den dödförklarades på,, naturligtvis inte gående därifrån utan hasande.

Jag tror du fäster dig vid själva blicken vilken kan uppfattas som ngt mer stirrande vid avlivning med bult eftersom avlivningen sker så snabbt att inte ens pupillerna hinner återgå, samma fenomen med ögonen sker faktiskt på människor fast du kanske aldrig har sett en människa som drabbats av snabb plötslig död liknande bultning på djur.

Eftersom döden med spruta tar längre tid så hinner oxå pupillernas reflex med att återgå till en mera lugn vilande blick,, och jag vill påstå att man inte ska lura sig på blicken på en död individ utan bara konstatera att ju mer stirrande blick ju snabbare inträdde döden.

Så mitt råd rent allmänt är inte att stirra sig blind på blicken, utan hela kroppens reaktionsförlopp vid avlivningen och främst det lugn och förtroende som individen avspeglar under själva förberedelsen.

Jag vet hur det går till annars hade jag inte valt den avlivningsmetoden om jag inte visste vad det handlade om...har svarat ovan.

Usch ljudet och hästens skräckslagna blick:(
Kan tyvärr lätt tolkas av läsaren att hästen blev skräckslagen..

KL
Jag håller helt med Coari i sitt ovanstående inlägg. Jättebra förklarat!
Varför läsa in så mycket egna känslor i själva avlivningsprocessen?
Bultning är nog den mest humana metoden och jag tror att om man frågar veterinärerna så anser de nog detsamma. Avlivning med spruta är nog mest för ägarens skull inte för hästens skull då denna process är betydligt mer långvarig innan döden träder in.

Nej inget gick fel, men eftersom jag stod vid hästens huvud så såg jag såklart hästens blick, var har jag skrivit att hästen i sig var skräckslagen? Jag skrev att det var betydligt OBEHAGLIGARE att närvara när ens vän skjuts i pannan än när den långsamt somnar in, kanske inte är så svårt att förstå trots allt. Någonstans var jag väl inte förberedd på att det skulle vara såpass dramatiskt och att det skulle låta så högt det blev en oerhört stark upplevelse, en upplevelse som JAG inte vill vara med om igen.

Nej det skrev du inte du skrev såhär:

Så jag kommer aldrig mer närvara när en häst tas bort med bult. Usch ljudet och hästens skräckslagna blick:(
.

detta tolkas nog av de flesta som att bultning är en sån skräckupplevelse för hästen att du avråder från att använda den metoden.

Nej det skrev du inte du skrev såhär:

detta tolkas nog av de flesta som att bultning är en sån skräckupplevelse för hästen att du avråder från att använda den metoden.

ja tolkningen är ju fri....jag menar att det kan vara svårare att NÄRVARA vid bultning än vad man tror.

Senast ändrad:

Jag vet hur det går till annars hade jag inte valt den avlivningsmetoden om jag inte visste vad det handlade om...har svarat ovan.

Men min "tolkning" är att du inte före fick förklarat för dig hur det går till och därför inte mentalt fick den tid på dig som du behövde för att mentalt hinna bearbeta och förbereda dig.

Du skrev senast citat: ja tolkningen är ju fri....jag menar att det kan vara svårare att NÄRVARA vid bultning än vad man tror.

Jag har full förståelse för ditt resonemang även om jag nu tolkade det som att du inte va närvarande vid själva "ingreppet" utan valde att efteråt ta ett sista farväl.

Själv brukar jag som "trotjänartjänst" erbjuda mig till mina kunder att vara mina kunders hästar den trygghet dom behöver i denna stund eftersom dom sedan lång trogen hovvård gett mig deras förtroende och ledarskap.

Jag har dock 2 krav, det ena är att det ska gå snabbt och smärtfritt eftersom det är minst lika jobbigt för mig att mentalt förbereda hästen om att denna promenad är inget du kommer dö av. Det andra är att jag gärna vill att hästägaren efter själva avlivningen ska gå fram och ta ett sista farvel av sin älskade individ och få den tid som krävs. Antingen ensam eller med stöd från ngn person som endast är stödjande, jag bidrar gärna med även ett stödjade i denna situation eftersom jag anser att allt tvivel och eventuella framtida funderingar om hästen verkligen är död och dog den snabbt,lycklig och smärtfritt fullständigt ska utplånas som det sista minnet hästägaren har med sig i all framtid.

I vissa fall täcket lagts över främst huvudet på individen enbart i ett psykologiskt tänkande att just den döda blicken kan ättsa sig fast som en negativ bild för resten av livet hos hästägaren. Det konstiga är dock att samtliga hästägare söker främst ögonkontakt med sin livskamrat även i detta sorgearbete. Jag har fått det förklarat som en undermedveten reaktion från både människan och övriga djurs naturliga beteende och slutliga förståelse för att individen lämnat sin kropp rent fysiskt, psykiskt kommer den alltid finnas med tills vi själva en gång återförenas.

Nej inget gick fel, men eftersom jag stod vid hästens huvud så såg jag såklart hästens blick, var har jag skrivit att hästen i sig var skräckslagen? Har jag sagt att spruta är ett bättre avlivningssätt?Nej
Jag skrev att det var betydligt OBEHAGLIGARE att närvara när ens vän skjuts i pannan än när den långsamt somnar in, kanske inte är så svårt att förstå trots allt. Någonstans var jag väl inte förberedd på att det skulle vara såpass dramatiskt och att det skulle låta så högt det blev en oerhört stark upplevelse, en upplevelse som JAG inte vill vara med om igen.

Ja, det ser ju mera dramatiskt ut med en bultning, men en häst som tar sprutan fel kan ser betydligt värre ut.. Jag har hittills varit med att avliva 6 hästar sen -06 och av dom är 1 min gamla ponny (bultades) 2föl, (sprutades), en kompis båda hästar (bultades) och sen ytterligare en annan kompis häst (spruta). Sen hade jag ett dödfött föl i våras.. Men det jag skulle berätta var att alla dessa har gått bra, men när vi skulle ta bort kompisens häst som togs bort med spruta så hade dom avlivat en ponny på kliniken veckan innan och den hade när dom sprutat den hoppat rakt upp i luften, vek ihop benen och sen slog i marken död.. Då hade jag fått hjärtsnörp.. Likaså vet jag en häst som inte dog av sprutan och den distriktarn hade inte med sig mera avlivningsvätska så den ringde en kollega somvar i närheten så den fick komma med mera, under tiden så fick ägaren sitta på halsen på hästen för att den försökte resa på sig.

Den enda som ajg vet gått galet med bultning är en som dom missade två gånger på innan skottet tog. Den hsäten var jättestor och hög och väldigt hispig och tillsammans med en hispig och ledsen ägare så gick det inget vidare. Alla vuxna hästar som jag varit med och tagits bort har haft huvudet i en hink med mat och inte märkt nåt alls. Fölena har tagits bort brevid mamma och bara sjunkit ihop.

Det som jag tycker ser illa ut när man bultar är att om bultningen inte tar precis på en nerv så kan hästen rycka länge och kraftigt när den avblodas, samt att lukten och ljudet av blod när den avblodas är ingen höjdare. Men hästen är borta för länge sen, den har varit borta sen innan den ramlade ihop.

Men min "tolkning" är att du inte före fick förklarat för dig hur det går till och därför inte mentalt fick den tid på dig som du behövde för att mentalt hinna bearbeta och förbereda dig.

Du skrev senast citat: ja tolkningen är ju fri....jag menar att det kan vara svårare att NÄRVARA vid bultning än vad man tror.

Jag har full förståelse för ditt resonemang även om jag nu tolkade det som att du inte va närvarande vid själva "ingreppet" utan valde att efteråt ta ett sista farväl.

.

jo jag var i allra högsta grad närvarande eftersom det var jag som stod rakt framför hästen och höll i grimskaftet. Efter denna erfarenheten blir det antingen spruta och jag är med eller bult och jag kommer inte att närvara, dock vill jag helst alltid vara med så förmodligen blir det spruta hädanefter, får se den dagen den sorgen:crazy:

Hoppas verkligen du slipper se en häst som snedtänder/inte tar till sig avlivningsvätskan omedelbart i samband med avlivning med spruta.... det är långtnär värre än bult. Finns ju en anledning också att just när man avlivar med vätska på häst, så ska sekundär avlivnings metod i fråga om skott, finnas tillgängligt, - just för att felfaktorn är en verklighet.

KL
Personligen tycker jag avlivning med spruta på ett så stort djur, är avskyvärt. De är så stora djur att det inte, för min del, är vettigt att försöka avliva på det sättet, då det kan gå så snett och ta sån olika tid/uttryck, beroende på djurindividen och situationen.

Det som jag erfarit som kan gå snett med bult, är att pistolen klickar. Mycket obehagligt och djuret blir rädd, och man får lugna ner det igen. Mycket jobbigt i situationen, både för djuret och de anhöriga.

När skottet väl tar, är dock reaktionen ögonblicklig och hästen hinner varken känna eller tänka. För mig är det en trygghet och en tröst.

Senast ändrad:

tråkigt att det alltid ska bli någon slags bult VS spruta diskussion i alla avlivningstrådar. Båda 2 avlivningssätten har sina för och nackdelar. Jag ville bara upplysa om att det kan vara obehagligt att NÄRVARA vid bultning åtminstone enligt min erfarenhet. Så ska man ta bort sin egen häst kan det kanske vara bättre att låta någon annan vara med.

Jag håller med om att det ofta blir en diskussion för och emot i dessa trådar,samtidigt ser jag inte riktigt hur man kan undvika det, och diskussionen är ju viktig, just för att den förbereder och får folk att inse, vad bägge metoder innebär och kan innebära.

spruta målades länge,när det började användas, upp som någon sorts rosa moln metod, där hästägaren fick en bild av att det går till så som när katten eller hunden får somna in,och det är som sagt långt ifrån sanningen när det appliceras på ett så stort djur.

så precis som att du tycker bultning är mycket obehagligt att närvara vid, så tycker väldigt många andra att spruta är och kan vara det. Jag kan personligen inte tänka mig ngt värre än att spruta min häst för att den ska dö omdelbart, och sen gör den inte det utan måste bultas eller skjutas i slutänden ändå, alternativt tar längre tid på sig att dö och hinner uppfatta obehag/ångest.

Jag tycker det är viktigt att belysa vad bägge metoder innebär och kan innebära - vilket jag också gjort i denna tråden gällande bägge metoder.

tråkigt att det alltid ska bli någon slags bult VS spruta diskussion i alla avlivningstrådar. Båda 2 avlivningssätten har sina för och nackdelar. Jag ville bara upplysa om att det kan vara obehagligt att NÄRVARA vid bultning åtminstone enligt min erfarenhet. Så ska man ta bort sin egen häst kan det kanske vara bättre att låta någon annan vara med.

Ja dom har både för och nackdelar. MEN man måste vara uppmärksam coh veta om de bådas nackdelar.

Det viktigaste är det du säger i sista meningen. Känner man att man är för orolig, ledsen, upprörd så är det bättre att ha en annan som är med eller tar hand om det hela, någon som du litar på. För hästens skull.

Jag kan ärligt säga att avliva med bult gör mig inte så mycket, jag är nog mera orolig för en avlivning med spruta, just för reaktionen. Hittills har allt gått bra och första avlivningen är alltid värst.

Hoppas verkligen du slipper se en häst som snedtänder/inte tar till sig avlivningsvätskan omedelbart i samband med avlivning med spruta.... det är långtnär värre än bult. Finns ju en anledning också att just när man avlivar med vätska på häst, så ska sekundär avlivnings metod i fråga om skott, finnas tillgängligt, - just för att felfaktorn är en verklighet.

.

Oj skräckpropaganda...som vanligt
kan säga att vår häst var en lugn individ trots att hon hade fått lugnande så var hon påtagligt orolig innan avlivning inget farligt men hon blåste lite och anade något så det är också en faktor som man ska tänka på...hästar förstår och känner mer än vi anar.
För att jag säger att man ska tänka till 2 gånger innan man närvarar vid bultning så är det förkastligt med spruta? herregud ja inget förvånar mig på det här forumet...

KL

Jag har varit med några gånger vid bultning (inte egna hästar) och varje gång blir jag lika förvånad över hur otroligt snabbt det går. Det går fortare än man hinner tänka, och ändå vet jag att det går snabbt, men blir lika förvånad ändå.
Så det är ett självklart val för mig med bult, för hästens skull..

Jag tycker det är du som borde läsa inläggen fler gånger och inte ställa dig så tvärsäkert och propagera för det du föredrar.
På vilket sätt är det skräckpropaganda att redovisa för och nackdelar med bägge metoder? Om du läser ordentligt innan du surnar till, så ser du att jag även skrivit nackdelar med bultning, så vad du stör dig på och vill få till subjektiva redovisningar undrar jag allvarligt.

vad spelar det för roll att DU just lyckats slippa det som kan hända? det är väl ytterligare viktigt då att alla har en objektiv syn på möjliga scenarios runt bägge alternativen, inte bara köper din erfarenhet eftersom motsatsen är en väl dokumenderad risk med den avlivnings metoden.

Jag tycker det är du som borde läsa inläggen fler gånger och inte ställa dig så tvärsäkert och propagera för det du föredrar.
På vilket sätt är det skräckpropaganda att redovisa för och nackdelar med bägge metoder? Om du läser ordentligt innan du surnar till, så ser du att jag även skrivit nackdelar med bultning, så vad du stör dig på och vill få till subjektiva redovisningar undrar jag allvarligt.

vad spelar det för roll att DU just lyckats slippa det som kan hända? det är väl ytterligare viktigt då att alla har en objektiv syn på möjliga scenarios runt bägge alternativen, inte bara köper din erfarenhet eftersom motsatsen är en väl dokumenderad risk med den avlivnings metoden.

Det jag föredrar? jag sa att det kan vara mer obehagligt än vad man tror att närvara vid en bultning och det säger jag inte en gång till. Vissa har verkligen så svårt för om man råkar så mycket som pipa något negativt om bult men tänka sig jag sa inget negativt om bultningen i sig utan endast att det kan vara jobbigt att närvara, och om någon är som jag att den gärna vill närvara vid avlivningen så kanske det kan vara bra att närvara vid en bultning av någon annans häst först så man vet hur man kommer att uppleva det.

Liknande trådar

Gnägg Jag behöver bara få skriva av mig och hoppas det är okej. Jag ska snart ta farväl av min älskade häst som fått bedömningen av veterinär...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Senast: Twihard
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 425
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 163
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ I några månader har min mamma varit sjuk, sen upptäcktes det att hon har lungcancer. Tyvärr är den obotlig men med behandling kunde dom...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 873
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka