Idag när jag körde så tog han ena tömmen med svansen....

L

lie

Kunde ha gått illa för lilla mig och hästen min idag... som tur var så fick jag loss tömmen men svårt var det.. kan säga att om jag kört fort så hade jag ALDRIG fått loss tömmen :eek:

usch, är otäckt! extra jobbigt nu när bromsarna har vaknat, svansarna går ju som propellrar! min pålle höll på att ta tömmen för mig idag, tur att jag alltid är vaken när jag kör honom... tror inte det hade blivit lyckat med en känslig, lite hetsig, bakskygg och lättskrämd pålle hade tagit tömmen... :crazy:
man får helt enkelt vara extra vaken nu! :)

japp nu när det är en massa broms så går ju svansen som en propeller på dem..!! ja usch man vågar inte tänka tanken!!! :eek:

Om man bara låter dom vifta tillbaka svansen och inte drar för m.k.t när det händer brukar det gå fint.

Men man får ju passa sig verkligen.Vi sprutar på ordentligt med ins.medel innan vi kör och kör på kvällen,bromsarna är vidriga!

otäckt...har varit med om det några ggr :crazy:

man kan ta ett sånt där gammelsdags stänkskydd( sånt med hål för svansen)då kan dom nästan inte sno tömmen alls..

Jag jobbar i ett travstall där en av mina passhästar är "arga" med svansen, viftar och så. Sätter på en svansgaffel, de funkar kanon på honom! Då kan den INTE ta tömmen. KANON GREJ, men man ska vara försiktig första gången man använder den eftersom vissa hästar blir rädda av att svansen inte kan vifta mer än upp och ner..
En gång tog han oxå tömmen av mig, då skrek dom ryck. Så jag ryckte och tömmen var lös igen.. För det går ju inte att strya när tömmen sitter fast, så han höll på att börja springa mellan alla andra hästarna.. De kunde ha blivit en olycka, kan jag säga.. Men pröva svansgaffel! :bump:

ja de verkar rätt praktiska, i ett travstall där jag sommarjobbar ibland så har han svansgaffel på en del hästar.. får väl sätta på honom en sån nu när han far med svansen överallt! japp ja vet det gick ju försjutton inte att styra, och så knep han ju åt så in i sjutton..hehe.. verkligen tur att jag joggade med han bara"!

Precis vad det låter som, de viftar svansen åt sidan så att den hamnar över tömmen och får sen med sig den på tillbakavägen. Blir oftast rädda över att få en rem i rumpan (vem skulle inte bli det? :o) och kniper följdaktligen. Det är väldigt svårt att styra eller stanna en häst med tömmen under svansen, har man osis blir det åka av :crazy:.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 798
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar