Idag kom dommen...

Sv: Idag kom dommen...

Ska jag sätta ut en annons och se?

:cry:

Såg din annons, vad du än gör, så sälj inte!

Eftersom du skrivit i annonsen vad hästen tidigare har gjort så kommer med all sannorlighet en drös med sådana där rackare som man såg på TV för ett tag sedan att höra av sig!

De kan luras rejält. Var på din vakt, låna hellre ut på livstidsfoder, för oavsett vad du skriver in i kontraktet om att den ej får tävlas, tränas eller säljas vidare så är det svårt att få rätt när köpet väl är klart.

Ägaren får göra vad den vill med sin häst!

Livstidsfoder, det nappar de seriösa på, absolut!

Är ju själv "livstidshem" åt gammal tävlingshäst och jag har inte ens tänkt tanken att han ska skrivas över på mig, han är ju min ändå!

Så Shutterfly har också pålagringar under sadelläget... :crazy: Hon hoppar ju med minst lika sänkt rygg!!! :grin:

Så är det på ALLA tagna bilder på henne!!

Hästar hoppar olika, och alla hoppar inte lika mycket med ryggen! Det är faktiskt ganska enkelt!
Diana

dom kanske inte får eller så får dom de.
de sliter väldigt på hästen om den inte hoppar som dom ska.

vissa hästar går ju aldrig i rätt form men håller endå upp till dom är 30 utan problem medan vissa alltid går rätt och inte håller alls.

TS:
om de va min häst så hade jag nog försökt hitta ett bra hem åt den på livstidsfoder, då har man endå koll och om de är så att de verkligen inte går då kan man ju fundera på att ta bort den.
en glad och levnadspigg häst tycker inte jag man tar bort i första hand.

Eftersom du skrivit i annonsen vad hästen tidigare har gjort så kommer med all sannorlighet en drös med sådana där rackare som man såg på TV för ett tag sedan att höra av sig!

De kan luras rejält. Var på din vakt, låna hellre ut på livstidsfoder, för oavsett vad du skriver in i kontraktet om att den ej får tävlas, tränas eller säljas vidare så är det svårt att få rätt när köpet väl är klart.

Är ju själv "livstidshem" åt gammal tävlingshäst och jag har inte ens tänkt tanken att han ska skrivas över på mig, han är ju min ändå!

Håller med! Sälj inte!! Det finns som sagt seriösa folk därute som gärna tjänar lite pengar..
Fy f*n vilket svårt beslut du har att fatta.. :crazy:
Stort LYCKA TILL!!

Lider med dig.

Finns det ingen här på tråden som är intresserade då?
Vi har ju följt tråden och vet hans bakgrund, och här finns det väl många kloka hästmänniskor.:idea:

Precis hehe, det hade ju varit det bästa;)

Annonsen har nu varit ute i 12 timmar och jag har redan fått ca 20 svar(!)

Tyvärr skrämms dom flesta iväg pga av att han just nu inte är "en lugn promenadhäst".. Men jag hoppas innerligt att det finns någon där ute som kan ge honom tid att ställa om sig..

Om jag var du hade jag valt livstidsfoder.
Eller avliva. Sälja är ingenting att fundera på tycker jag i o med att han är så speciell samt man vet aldrig vad som händer sen med den nya ägaren.
Min foderhäst avlivades för han blev inte bra, men då hade han förlorat livsgnistan så det var givet att han INTE skulle t-märkas. Tigern har ju den kvar trots han inte längre tävlas eller tränas, och han verkar trivas med att bara vara i hagen o leka, så jag tror att det bästa är att lämna ut på livstidsfoder, för hans skull.

Tycker tvärtom att annonsen var bra. Där står det faktiskt att hästen skall vara på foder innan köp blir aktuellt.

Och om hästen inte håller för ridning så skall den självklart triangelmärkas då försvinner de flesta av de där som skall göra snabba pengar

Jag hade aldrig aldrig lämnat ut en häst med så mycket meriter tillnågon jag inte känner, än mindre sålt!!
En mindre erfaren ryttare märker kanske inte att han är lite knackig och tränar på tills han är helt sönderkörd...
Och hur många t-märkta hästar ser man inte i annonser som "fullt ridbar" eller tom "fullt frisk"? Inget jag hade velat utsätta mina hästar för, då mår de bättre av att bli borttagna.

Och hur många t-märkta hästar ser man inte i annonser som "fullt ridbar" eller tom "fullt frisk"? Inget jag hade velat utsätta mina hästar för, då mår de bättre av att bli borttagna.

men de finns faktiskt många t-märkta hästar som är fullt ridbara med rätt ryttare som kan rida dom så dom håller sej friska.
så man ska inte ta för givet att bara för den är t-märkt så håller den inte.

Håller med. Sen kan man kräva referenser från seriösa människor.

Man kanske inte ska sälja den ändå- eftersom det då handlar om så lite pengar o inga garantier. Har man bara lämnat bort den kanman ta tillbaka den om man anser det vara nödvändigt.

Skulle antingen ta ngn som har många hästar o då inte har ngt behov av att rida den eller ngn som bara vill dutta med den.

Jag hade aldrig aldrig lämnat ut en häst med så mycket meriter tillnågon jag inte känner, än mindre sålt!!
En mindre erfaren ryttare märker kanske inte att han är lite knackig och tränar på tills han är helt sönderkörd...

Fast det finns ju många T-märkta hästar som just håller för lättare ridning.

Många tävlingshäatsr som T-märks görs ju detta justa för att de inte klarar av att träna och tävla på elitnivå. Dessa kan mycket väl hålla för lättare ridning. Det beror ju på hur du har din häst försäkrad.

Dessutom så finns det ju faktiskt skador som läker efter lång konvalescents eller annorlunda hästhållning. Dessutom finns det många olika skador som hästar kan T-märkas för.

Se bara på hur Agria gjorde med sitt projekt där flertalet utdömda hästar fick nytt liv genom deras rehab program

Projektet kom väl till för att man ansåg att folk idag inte har tid, lust eller råd att ge hästarna den tid som behövs.

Veterinärerna frågar ju vad man har hästen till för ändamål o funkar den inte längre för det så....

jag tycker annonsen var bra. :)

men du kanske ska skriva att han kommer t-märkas? hoppas innerligt att du hittar ett bra hem åt honom!

och kolla referanser!

Det har hört av sig väldigt många människor. Men det är väl 2 st som jag har fastnat för. Eller egentligen en mest..

Hon bodde på en gård med sin man och dom hade redan två hästar, ett 18 årigt halvblodssto och en travare som hon hade "räddat" ifrån slakt. Hon hade gått utbildning på strömsholm och var vuxen. Deras varmblod var inte ridbart därför ville dom gärna ha en till häst så att dom kunde rida ut tillsammans, då hon nu bara rider ut själv på halvblodet.

Jag berättade allt om honom och hon förstod mkt väl att han kunde vara busig och hon var inte rädd för det. Dom hade en stor beteshage precis vid stallet, så han kunde även få komma in i stallet om det var dåligt väder osv.

Jag tänkte ringa henne och be henne skicka lite bilder på stallet och hagen.

Det här ni säger med referenser ... vem skulle ge henne en referens lixom?:p

Jag tror faktisk att Tigern skulle trivas där, där skulle han nog bli kung över två prinsessor. Han älskar ston och hon sa att stona var låga i rang, så det blir nog han som får bestämma.

Referensen måste vara en kanske känd hästmänniska som känner till henne. Det kan hon säkert uppge själv- vem du kan fråga.

Referenser behöver inte vara kända, utan kan vara någon inom yrkeskåren såsom hovslagare, veterinär, instruktör etc

Lånar du ut på foder tycker inte jag du behöver referenser utan då har du själv koll och kan åka och hälsa på när du vill och även skriva i kontraktet att om hästen vansköts så har du rätt att ta honom tillbaka med omedelbar verkan.

Tycker tvärtom att annonsen var bra. Där står det faktiskt att hästen skall vara på foder innan köp blir aktuellt.

Och om hästen inte håller för ridning så skall den självklart triangelmärkas då försvinner de flesta av de där som skall göra snabba pengar

Det var en bra annons, det tycker jag med, MEN TS ska vara på sin vakt, det finns så många oseriösa som ser att de kan göra sig en hacka.

Dessa människor kan VERKLIGEN ljuga bra!

En som är seriös och vill ha en promenadhäst tar säkert den mer än gärna på livstidsfoder. Tror det är bättre än att sälja.

Jag skulle aldrig riskera att utsätta mina hästar för det.

vad är de man utsätter hästen för? tar man sej god tid att leta bra hem så hellre de än att ta bort en häst som håller för lättare ridning och som bra hagkompis.

är hästen levnadsglad o så så tycker jag att kan ge hästen en chans till ett bra liv.

Jag antar att du har låtit en skicklig kiropraktor kolla honom? Min blev i princip utdömd 01 pga ett halvårs konstiga hältor (kot-, holeds- och knäledsinflammationer). Han fick en månads bete på sig. Då hittade jag en underbar kriopraktor som kollade honom och där var inte mycket rätt, efter att han gått omkull på isgata ca 3 mån tidigare (jag var själv med och såg allt men fattade inte bättre än att kolla upp det då), så var bogpartiet snett åt ett håll, bakdelen åt ett håll, t o m nacken var låst! När hon hade gjort sitt gjorde han en raketåterhämtning och vid nästa koll var han helt återställd! Halleluja säger jag och håller HÅRT i min kiropraktor som fortfarande kollar honom regelbundet.

Förutom detta känner jag med dig, ett sånt tufft beslut om en så fin häst. Vad du än väljer att göra: Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka