Idag kom dommen...

Sv: Idag kom dommen...

Han har inga pålagringar, vi har röntgat.

Även rygg,länd och kors kotorna???

Jag tror faktiskt inte det utifrån dom bilder du själv här har lagt in.

Ser bara jag att hästen hoppar med sänkt rygg??

Visst ett språng och felaktigt tagen bild kan resultera i att det ser ut så men inte alla tagna bilder.

Min gissning är att det finns pålagringar/förtätningar under sadelläget för det är där den kniper.

Senast ändrad:

Åh jag förstår.. Ja asså har dom inte livsgnistan kvar så tycker jag också det är självkart att man skall avliva dom..

Saken med Tigern, är att han har livsgnistan, MEN han är svår hanterad och passar nog inte så bra som promenadhäst, då han är för vild.. Sen vet jag inte helt om han skulle passa som sällskapshäst.. han älskar ju att tävla, det är hans liv.. men det är ju svårt att veta om han kommer trivas eller inte..

Många hästar anpassar sig väl till en ny typ av tillvaro. T- märk nu och ta bort hästen senare om det ändå inte funkar. De kronorna man missar är det kanske värt att ge sin häst en chans till en bra pension?

Ja, det hoppas jag med:laugh: Skulle vara så skönt att lämna honom till henne, ge han en chans och se om han gillar livet som sällskaps/skogshäst.

ja det tror jag med att dom gör, dock inte alla. Men jag vill absolut ge honom en chans, men jag har ingen möjlighet att behålla honom själv. Och den enda människan jag kan tänka mig att ge honom till är till hans förra ägare(där han föddes). För där vet jag att han får det SÅ bra, och får allt han förtjänar att få. Men somsagt, jag ska ringa vet imorogn och prata lite med honom och sedan prata med hans förra ägare igen.

usch :cry: Jag trodde tills för en månad sedan, att jag var i precis samma sits som du, så jag han fundera en hel del kan jag säga. Nu är min ett sto så där har jag ju en fördel, men om det hade varit något ärftligt så kan det ju kvitta i vilket fall. Jag hade T-märkt om jag hade kunnat behålla hästen själv, annars hade jag tagit bort. Men jag är väldigt rädd för att sälja en häst som inte är hel, för det drar till sig mycket konstigt folk, eller ja, det är min uppfattning iallafall.
Eller kan du låna ut som sällskap, och skriva ett bra kontrakt.
Jag hade inte vågat sälja, men det är jag. I mitt fall så var det antingen att behålla själv (hon är en stor, maffig och rätt vild häst som ej lämpar sig som att skrutta runt som sällskap/vila, därför) eller avliva, och vi hade bestämt att behålla. JAg kunde helt enkelt inte bestämma mig för att ta bort ett 7 årigt livsglatt sto. Nu var det inte strålbenshälta som vet trodde, utan en ligamentskada, så för denna gång slapp jag undan beslutet, men jag har noga tänkt igenom det. Inget kul alls, lider med dig och vet hur det känns.

Senast ändrad av en moderator:

Vad sorgligt för din fina häst och dig. Jag gav bort min gamla häst för några år sedan och trodde verkligen han skulle få det bra. Tjejen var helt underbar när man träffade henne och han skulle då få vara kvar livet ut. En månad senare fanns han inte kvar och jag vet fortfarande inte om han lever eller inte:cry: Ska du lämna/sälja som sällskapshäst var då jättenoga med att ta rteda på så mkt du bara kan om de nya ägarna. Lycka till vad du nu än väljer!

Jag tycker du ska tänka på hästen får han ett värdigt liv att gå i en hage dagarna i enda? Nöjer han sig med det? Om inte så tycker jag att han får ett bättre liv i Trapalanda....!

vår pålle kommer ju hålla för promenad ridning och har inte ont av det sålänge han inte gör ngt jobbigare arbete så vi tyckte det var så synd att ta bort en häst som inte har ont.Och nu när jag ser honom gå i hagen och springa lite så och då o se så lycklig ut s vet jag att vi belutade rätt...

Nu har jag pratat med veterinären och han tror inte att han har ont av att gå i hagen och skrittas på tur, vilket jag absolut inte heller tror han skulle ha.

Vi pratade lite mer och det verkar som att vi hade samma tankar om vad som var bäst för honom- att ge honom till hans gammla ägare om hon kan ta honom.. om hon inte kan det lutar det någ mot att han får vandra vidare..

Jag är så nervös över vad hon ska svara, hon svarar antagligen nu ikväll eller imorgon..hoppas:bump:

Även rygg,länd och kors kotorna???

Jag tror faktiskt inte det utifrån dom bilder du själv här har lagt in.

Ser bara jag att hästen hoppar med sänkt rygg??

Visst ett språng och felaktigt tagen bild kan resultera i att det ser ut så men inte alla tagna bilder.

Min gissning är att det finns pålagringar/förtätningar under sadelläget för det är där den kniper.

Så Shutterfly har också pålagringar under sadelläget... :crazy: Hon hoppar ju med minst lika sänkt rygg!!! :grin:

Så är det på ALLA tagna bilder på henne!!

Hästar hoppar olika, och alla hoppar inte lika mycket med ryggen! Det är faktiskt ganska enkelt!

Diana

Peppkramar i mängder från mig, för att allt ska gå vägen! Väntar ivrigt på f.d. ägarens svar!

Diana

Hon svarade nu... hon kunde inte ta honom:cry:

När jag såg honom i hagen idag, busa runt så kände jag bara att nej jag kan inte ta bort honom när han fortfarande gillar att leva..

Men det känns samtidigt fel att sälja honom till någon jag inte känner..

Jag åker om 7 dagar till Holland, jag känner mig jättestressad med att ta beslutet... Kan man ens "boka avlivning" så fort?

Jag blir galen... helvette.. jag VET INTE vad jag ska göra..:cry:

Ska jag sätta ut en annons och se?

:cry:

Sätt ut en annons om foder/livstids lån. Fick många svar på min gamling, och hon har kommer till ett mycket bra hem. Med täta kontrakt och möjlighet att hälsa på är det det bästa. Sälja hade jag inte gjort, då hade jag hellre tagit bort. Lycka till, håller tummarna!

Kan du inte prova att lämna ut honom på foder då? Som sällskap/promenadhäst. På så sätt har du ju fortfarande honom i din ägo och på så sätt kontroll så att han inte blir någon vandringspokal.
Prova och sätt ut en annons och se, du kanske får napp från någon jättegullig person.
Jag gjorde så med mitt sto som jag inte kunde ha kvar, och jag sålde henne väldigt väldigt billigt. Hon är kvar än idag dit jag sålde och de älskar henne och kommer aldrig göra sig av med henne.

Så bra hem finns!
Det kanske bara är så att det är tävling/träning han inte pallar, men helt ett promenadliv.

Hur stor är han?

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka