Idag kom dommen...

Sv: Idag kom dommen...

en fundering; vad tror du om lösdrift med blandad flock? Han kanske bara behöver en mental uppgift?

Om annars så tycker jag du har ditt svar här:
Det är inte ens att tänka på att låta honom vila, vi har låtit honom vila 5 månader HELT innan, INGEN förbättring. Och även om han får vila 1 år, så är det med 90% säkerhet att han ändå inte är bra. Så det är ingen valmöjlighet tyvärr.

Är det hästen vi har pratat om som hade spatt precis som min? jag har varit i samma situation som du men vi beslutade till slut att avliva var ett bättre alternativ för oss. Min häst var lite nervös av sig och troligtvis ingen lämplig promenadhäst, från tävlingshäst till promenadhäst var steget för långt. Skulle bli svårt att hitta ett hem till honom med rätt kunskap men utan krav på ridning. Dessutom var han 177 i mankhöjd och svårfödd så kanske inte vad så många var intresserade av som sällskap/promenadhäst. När jag sedan insåg att han faktiskt hade ont av att även gå och lulla i skogen så var det ingen tvekan längre. Försäkringsbolaget ville först lösa in honom för att försöka ge honom en lång konvalecens och bli bra, men vi förklarade läget för dem att han skulle må dåligt av det dels för han inte klarar boxvilor så bra samt att han var ganska nervös av sig och inte trivdes med att inte bli aktvierad. Så vi fick låta honom somna in. Idag ångrar jag det inte även om det var ett extremt tufft beslut och jag saknar honom ofta men vet att han inte lider och heller inte hamnat hos honom som kanske "utnyttjar" honom som ridhäst för att han var så extremt fin att rida.

Fatta det beslut som känns rätt för dig och honom, jag vedt hur mkt du behandlat och att det inte är nån idé att försöka få honom frisk mer så som du har engagerat dig och kämpat för honom.

Mvh Maria

Vår älskling fick åka till Trappalanda hemma ätandes havre och morötter

Hoppas att du lyckas komma fram till ett beslut som känns rätt. Konstigt uttryck av mig egentligen, för det känns ju för djävligt, men jag förlikade mig lång tid efteråt med att jag tagit rätt beslut. Och när den bekanta som ville ha vår ponny som sällskap flyttade och skulle stalla upp hästarna istället för som innan haft ett eget stall, visste jag säkert att jag tagit rätt beslut. För vad hade hänt med vår prinsessa då? Det var jättebra hästmänniskor men som sagt situationer kan förändras.

Nej det lider han inte av.. men beslutet måste fattas nu.. då jag flyttar till Holland om bara 10 dagar så blir det isåfall ändå att jag måste lämna iväg hono
m till någon annan.. Så då tar jag hellre beslutet nu..

Jag tycker du ska ta bort hästen. Det går att avsluta livet hemma på gården lugnt och stilla. Vet dock inte om du måste ha tillstånd och hur du ansöker om det, men prata om det med din vet. Som jag ser det efter att ha läst alla inlägg, så verkar din häst mest lida av den situation som den kommer att hamna i nu, visst kan den säker få ett drägligt liv, men om den har ställt upp på dig och varit din bästa kompis länge kanske det är dags att du tänker på honom nu. Om du inte tror att han skulle tycka om ett liv i en hage resten av sitt liv och om du är rädd för att han har ont, så finns det väl egentligen inga tvivel? Det är hemskt jobbigt, tufft, ledsamt och svårt, men ett val som man som hästägare har åtagit sig, eller hur?
Så som jag ser det är vi hästägare allt för många gånger för sent ute, vi tar beslutet när hästen fått lida alldeles för länge, för att det är svårt helt enkelt och det är ju inte så konstigt med det egentligen. Låt inte din häst lida i onödan antar jag att jag försöker säga, du verkar ju tro att han inte kommer att få något roligt liv och då har han det kanske bättre på de evigt gröna ängarna. Jag tror nog att du vet vad du ska göra redan, du känner det nog i ditt hjärta, eller?

Det var inte han som var friskförklarad för ett tag sen i en annan tråd? Eller var det en annan häst?

Hur som så är det jättetrist och jag beklagar verkligen. :(

Nej det var inte han, det var mina andra. Som nu pepparpeppar är frisk:love: Ska göra sin första tävling i helgen, han hoppar inte helt som vanligt ännu, men jag menar han har ju inte hoppat på 10 månader så det är ju inte så konstigt om han känns lite ringrostig! Så det blir kul, och jag hoppas hoppas verkligen att han är bra nu.

Nej det var inte han... han är pepparpeppar bra nu:laugh:

Ja det är det jag funderar på också, om han har ont även när han går som promenadhäst.. det är ju lite svårt att veta.. jag ska ringa vet och se vad han säger..

Ah, ok. Skönt att det gått bra med honom iaf. :laugh: Ta det lugnt bara, det tar tid att komma tillbaks efter en så lång konvalescens. (talar dessvärre av egen erfarenhet)

Mitt hjärta säger såhär, Det finns en till i denna värld som älskar Tigern PRECIS lika mycket som jag älskar honom och det är hans förra ägare(Han har bara haft två ägare i sitt liv). Vill inte hon ha honom, känns det som att låta honom vandra vidare är det bästa..

kan du inte se dig om efter någon som du litar på som vill ha honom, innan du bestämmer dig för att avliva?

hittar du en bra person så t-märkar du, annars så....

Saken med Tigern, är att han har livsgnistan, MEN han är svår hanterad och passar nog inte så bra som promenadhäst, då han är för vild.. Sen vet jag inte helt om han skulle passa som sällskapshäst.. han älskar ju att tävla, det är hans liv.. men det är ju svårt att veta om han kommer trivas eller inte..

Jag har också en Tiger, han är likt din också en vit Tiger, han är också en fd tävlingshäst som tävlat med landslagsryttare bland annat.

Ingen hade väl kunnat tro att han heller skulle kunna må så där himlans bra av att vara pensionär. inte de som sett honom in action i alla fall, han var pigg och vild att rida stundtals.

MEN nu går han här i hagen med mina andra pensionärer, vi skrittar ut i skogen och tar oss en galopp när andan faller på, visst är han fortfarande pigg, men han är inte så där vild som han en gång var.

Det tog ungefär ett år innan han "landade" och blev helt till freds med sin nya arbetsúppgift i livet, att vara skogskompis till mig och numera så tror jag inte han saknar sitt tävlingsliv alls.

Han har helt förändrats och är den mest trevliga roliga häst man kan få tag på. Han är 21 år i år.

Så hittar du ett bra hem åt din häst, på foder tex, så tror jag att han kan få det jättebra och lära sig att trivas med sitt nya pensionsliv.

Jag VET att även den "tokigaste" hästen anpassar sig och vänjer sig. Har en till som ingen trodde skulle funka som skogshäst, det går oerhört bra med honom med. Man får ge dom lite tid.

Visst GÅR det att hitta rätt hem- även om man inte tror det.

-Det är bara hos mig som den har det riktigt bra:angel: Därför tar jag hellre bort den.:crazy:
Däremot måste man ha koll eller att människan verkligen har ett gott renommé.
Walk on top m.fl fick det riktigt bra:bow:

Visst GÅR det att hitta rätt hem- även om man inte tror det.

-Det är bara hos mig som den har det riktigt bra:angel: Därför tar jag hellre bort den.:crazy:
Däremot måste man ha koll eller att människan verkligen har ett gott renommé.
Walk on top m.fl fick det riktigt bra:bow:

Vist är det så, bara hästen inte lider av att vara promenadhäst så tror jag nog att de allra allra flesta lär sig att älska sitt nya liv.

Hitills har jag inte träffat på någon som inte gjort det i alla fall.

En sak jag inte förstår är att en del tror att hästen inte klarar av att vara utan sitt tävlingsliv, jag tror inte hästen direkt bryr sig om det faktiskt, så länge den får allt den behöver i form av mat, utevistelse och omvårdnad så trivs dom säkerligen ypperligt.

nej precis, det är ju ryttaren som övertalar hästen till att det är kul att tävla. är ju inte direkt nåt som hästen hittar på av sig själv. :p

jag har också en glad pensionär som trivs utmärkt med livet.

Jag förstår dig verkligen. Och jag lider med dig. :(
Jag har varit i exakt din situation TVÅ ggr inom ett års tid och det gör en ont när man ser sin älskling lida så. För som du säger så verkar det inte finnas några tvivel om att ont - det har han.
Och med tanke på historian så tror jag knappast, som nån sa, att han drar sig undan för att det är "gamla minnen" som spökar.
Har ni röntgat hov-/kot-leder? För det låter onekligen som att han skulle ha pålagringar som besvärar, och är det så tror jag inte det finns mer du kan göra. Om du T-märker så kvarstår ju fortfarande problemen med att han kanske får flacka runt, eller kanske till och med att han tränas hårt trots att han inte får.
Faktum är att han kanske till och med har ont av att gå i hagen. Har han INTE det är ju sällskap ett alt. Kanske t.o.m promenadhäst.

Jag har varit du. I båda av fallen blev jag tyvärr tvingad att ta bort hästarna. De var 6 resp. 8 år gamla och det fanns ingen räddning. Historien är lite den samma som din, fast i ena fallet värre. Men det var samma sak; de var dåliga, de blev bättre, de blev BRA. Man fick upp hoppet och man trodde det skulle bli bra. Några veckor senare blev allt sämre igen.

Jag mår än idag skit över allt jag varit med om, men jag vet att mina hästar led. Visst finns det gånger då jag tvekar om jag gjort rätt, men nu vet jag iaf säkert att de inte lider..... Båda dessa herrar hade ont bara av att gå i hagen. Då har hästarna de privilegium som vi människor inte har - de kan bli fria från sitt lidande. :cry:
Hur hårt det än tar på oss och hur ledsna vi än blir.....

Vilken underbart vacker häst du har och jag förstår att du mår dåligt och inte vet vad du ska ta dig till. Dock kan jag på nåt sätt i dina inlägg ana att du innerst inne har svaret. Lyssna till ditt hjärta.

Många kramar.....

Senast ändrad:

Saken med Tigern, är att han har livsgnistan, MEN han är svår hanterad och passar nog inte så bra som promenadhäst, då han är för vild.. Sen vet jag inte helt om han skulle passa som sällskapshäst.. han älskar ju att tävla, det är hans liv.. men det är ju svårt att veta om han kommer trivas eller inte..

Precis som någon annan skrev så brukar även taggade tävlingshästar "landa" när de kommer bort från tävlingsstallen och tävlingsmiljön.
Har sett själv hur hyperpigga tävlingshästar förvandlas när de kommer till en lugn miljö på landet. Då är det inga hästar som lastas på helgerna och åker o tävlar utan det är lugnt och skönt. Alla andra hästar är "coola" och tempot är långsamt.

Jag tycker du skall fundera lite och inte ta hastiga beslut. Ibland (ofta) löser sig saker på ett sätt man inte alls hade med i beräkningen om man bara ger det lite tid.

Vad är det för diagnos på hästen?
Lycka till!

Ush inget lätt beslut.

Tog samma beslut för en vecka sedan, min häst blev utdömd som ridhäst så då var det sällskap eller avel som gällde. Dock var honinget avelsmaterial, och efter 3 veckor i hagen hade hon redan tappat gnistan då hon var en arbetsnarkoman.

Så min ängel fick faktiskt somna in trots att hon inte hade ont av att gå i hagen, men lämna bort henne var inget allternativ. Och jag vill ha en rid häst och har inte råd att ha två hästar. Så hon springer nu på de gröna ängarna.

som jag fattat så har han ganska ont och är det rätt stt hålla en häst vid liv då?

jättesvårt beslut... :confused:

hur som helst kommer det iallafall lösa sig till det bästa, de är du som känner hästen och bara du som vet vad som är bäst för honom.

Svar till alla..

Nu har jag mailat hans gammla ägare, och hon tyckte ju såklart det var jättetråkigt.. MEN:bump: Hon ville nog ha honom:bump::laugh: Hon visste inte helt säkert ännu, hon skulle kolla upp lite saker först. och sen hade hon en fråga, en fråga som jag också har. Kommer han ha ont även när han bara går i hagen/går på tur? Hur ska man veta det? Tror ni veterinären vet det, eller är det kanske svårt att veta för honom också?

Jag skall iaf ringa honom imorogn och fråga vad han tror.

Det skulle verkligen kännas bra om hon ville ha honom:love: Där vet jag att han får all kärlek han behöver. Det var hos henne han föddes, så ja det skulle verkligen kännas jättebra om han fick sitt sista hem där också:laugh:

Det beror ju lite på diagnosen. Har han pålagringar? Det låter troligt med tanke på historiken. Då skulle man ha röntgat för att se i vilken omfattning dessa finns. DÅ först vet man nog hur ont han har.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka