Idag kom dommen...

LouiseN

Trådstartare
Idag har Tigern varit på djursjukhuset för sista gången. För att göra en lång historia kort.. Förra året hade han kot+hov ledsinflamation ca 3-4 ggr. Han blev behandlad, sattes igång, började hoppa, känndes bättre än aldrig förr, åkte och tävlade hoppade super, åkte och tävlade en gång till och sen känndes han dålig igen.. Den sista behandlingen han fick så tog det bara 2 veckor(!) av vanlig ridning(utan hoppning) och sen var han dålig igen.. I februari detta året började vi ge honom IRAP, han fick det 3 ggr. Veterinären sa att det var hans sista chans, för det var den bästa behandlingen han kunde få.

Vi var på återbesök för ca 7 v sedan och då var han bra! Jag satte igång honom väldigt försiktigt, och han känndes inte så himla bra men jag tänkte att han känns säkert bättre snart.(Hästar som har varit skadade mkt kan ju efter en behandling "tro" att dom fortfarande har ont, och det kan ta ett tag innan dom känns "normala") Efter 4 v känndes han fortfarande inte bra(Då hade jag bara travat) så jag ringde vet och han sa att jag skulle fortsätta ett tag till och se. I lördags, vägrade han att galoppera, och då var jag verkligen säker på att nej, han känns verkligen inte bra så jag ringde och bokade en tid hos vet.

Vi åkte dit idag och han såg bra ut på volten och veterinären sa: Oj vad bra behandlingen måste ha hjälpt! Men sen skulle vi böja honom och bara han tog i benet så slängde han sig bakåt av smärta...:(

Han har fått den bästa behandlingen, och han är ändå inte bra.. Jag har vetat länge att denna dagen skulle komma.. Men det känns lixom mer verkligt nu.. min älskade lilla Tigern kommer aldrig mer bli bra, kommer aldrig mer få göra det han älskar mest..Tävla..Galoppera i skogen..:cry:

Så nu har ett beslut att ta - Avliva eller T-märka...

HUR ska jag kunna välja vilket som blir bäst för honom?!:(

Tigern är VÄLDGIT speciell för mig, när jag fick honom var det verkligen som "we were ment to be".. Jag ÄLSKAR honom verkligen, han har gett mig så mkt. Han är så livsglad, busig, älskar att få uppmärksamhet, älskar att bli borstad och ompysslad, han knyter sig verkligen till människan som tar hand om honom. Han är verkligen en enmanns häst.

Tanken på att sälja honom som sällskap/promenad häst känns lite skrämande för i och med att han är som han är, en riktig gentleman som till rätt människa ger all kärlek han har, kommer han då till någon som sedan säljer han vidare(ÄVEN om denne har lovat mig att inte göra det) till någon, som sedan säljer han vidare osv.. ni fattar vad jag menar... Han är värd SÅ MKT mer än det. Sen ska väl tilläggas att han är väldigt livlig av sig, busig i skogen, busig att leda, busig i hagen osv. Så det måste verkligen vara en van människa som har hand om honom, annars kan det bli farligt. Men sen tänker jag att kanske slutar han med busigheterna om man ger han mkt mindre mat och kanske släpper honom på bete? Vissa hästar blir ju mkt lugnare då..

Sen det andra alternativet, avliva.. känns på ett sätt bra och på ett sätt fel såklart... Det känns bra för att då vet jag att han avslutar sitt liv på det bra sätt, jag har gjort vad jag kunnat, gett han den kärlek han behöver, varit med honom in i det sista.. Mindre bra för att han har ju livsglädjen! Han älskar att busa med kompisar i hagen..

Snälla hjälp mig, kom med tankar.. vad ska jag göra?:(

Sv: Idag kom dommen...

Tigern hoppar 140, i sina bästa dagar!
Tigern182-1.jpg

DSCN0659.jpg

Tigern tävlar internationellt..
n531391217_105088_4202.jpg

Tigern busar i stallet med sin kompis:p
n531391217_355158_149.jpg

Älsklingen<3:love:
n531391217_355193_2545.jpg

n647575970_224866_968.jpg

Senast ändrad:

:(
jag står i exakt samma situation som du...avliva eller t-märka och vi har beslutat oss för att t-märka och att han ska få gå hos oss i sommar,sen så har vi en bekant som kanske ska ta honom i vinter och promenad rida lite vilket han kommer hålla för.Tänkte först avliva för då visste men att han skulle få det bra och ingen skulle kunna skada honom.
Så jobbigt/tråkigt, jag vet!!Tröstkramar till dig

åå vad fin han är....

du kan inte t-märka och lämna på foder då? så har du lite koll på vad som händer med honom..

kommer han kunne ridas öht?

Åh okej.. så tråkigt för dig också..:( Men varför beslutade ni er för att T-märka ist?

Jag vet, han är så fin:love:

Nej vad han håller för just nu är att skrittas/ gåi hagen. Men om man ger honom en låååååååång vila kan han komma att hålla för lättare ridning, men antagligen inte alla dagar i veckan.

Och lämna på foder nej jag tror inte det. Saken är den att han är verkligen ingen häst man bara lämnar iväg till vem som helst. För han är BUSIG, han kommer säkert vara helt galen att rida ut på, och så är han inte den lättaste att leda till/från hagen heller..

Det där med böjprovsförsöket behöver faktiskt inte betyda att han har så ont, utan att han kommer ihåg alla böjningar som då gjorde riktigt ont.

har sett hästar som till slut vägrat att lyfta- bara på klinik.

går det att lyfta annars?
Hur gammal?

usch stackars dig! Har gått igenom i stort sett samma sak och i slutänden hade jag också beslutet i min hand: avliva eller triangelmärka? Men för mig var det inget svårt val eftersom min häst verkligen, verkligen vantrivdes med att bara gå i hagen och skrota. Han mådde verkligen inte bra av det. Så den 17 augusti 2006 fick han vandra vidare och det ångrar jag inte idag....men kommer aldrig glömma honom, han var hästen med stort H för mig

Han har ont! Han vill inte ens gå frammåt när jag rider honom, så med ALL säkerhet, han har ont!

Han är 11 år.

Skulle släppa honom på bete o se i augusti- tidigast.
hoppa är inte o tänka på.

Agria löser väl in hästar som de tror kan bli bra med lång konvalescens:confused:

Har du varit hos Eurovets med honom något?
Tänkte om du ville ha en second opinion. De gör ju inte böjprov t.ex utan har lite andre metoder som rullband.
Inte säger jag att det hjälper eller är bättre, men om man vill som sagt ha en andra åsikt om saken och kämpa lite till.

Har han jätteont hela tiden eller kan han gå i hagen utan att lida? Kanske kan han gå på bete några månader och vila ordentligt.

Det verkar vara ett jättesvårt beslut, men lycka till!

Svar till alla: Det är inte ens att tänka på att låta honom vila, vi har låtit honom vila 5 månader HELT innan, INGEN förbättring. Och även om han får vila 1 år, så är det med 90% säkerhet att han ändå inte är bra. Så det är ingen valmöjlighet tyvärr.

Valet är mellan avliva och T-märka. Det är det beslutet jag behöver hjälp att fatta... För det är verkligen ett svårt beslut..

Hej, vad tråkigt för dig. Vi hamnade i samma situation som dig med dotterns ponny i höstas:cry: Mycket tankar och funderingar så klart. Till slut ringde jag upp vetten och resonerade med denne. Jag tog hans råd och vår älskling fick åka till Trappalanda. Jag hade nästan bestämt mig för detta innan samtalet med vetten eftersom jag skulle haft svårt att våga lämna bort henne till någon annan. En främling hade inte vart nåt alternativ, men jag hade en bekant som kunde tänka sig att ha vår prinsessa som sällskapsponny. Men vad som helst kan hända och vad händer med min plutt då? Så resonerade jag samtidigt som jag så gärna ville ge henne en chans, samtidigt som jag inte visste om hon skulle trivas att bara gå i hagen.

Lite känns det som om du kanske ändå har en känsla för hur du vill göra på grund hans energi. Du får lyssna till din magkänsla helt enkelt.

Hur som helst massor av tröstkramar till dig.

Åh jag förstår.. Ja asså har dom inte livsgnistan kvar så tycker jag också det är självkart att man skall avliva dom..

Saken med Tigern, är att han har livsgnistan, MEN han är svår hanterad och passar nog inte så bra som promenadhäst, då han är för vild.. Sen vet jag inte helt om han skulle passa som sällskapshäst.. han älskar ju att tävla, det är hans liv.. men det är ju svårt att veta om han kommer trivas eller inte..

Åååh så himla tråkigt!! Jag lider verkligen med dig och din fina pålle.
Jag satt i en liknande sits (men ändå lite annorlunda då det är ett sto det gäller) förra året då min bästa häst blev halt och de sa att hon inte skulle bli så bra att hon kunde ridas ordentligt mer. Tack och lov är hon ju som sagt ett sto med jättebra stam så det blir avel för hennes del.
Det jag vill komma till är att hon är som Tigern, har tävlat massor, höga klasser, internationellt och rest omkring och fullkomligt älskar att hoppa och att få jobba i allmänhet. Extremt med energi och skulle inte funka att bara promenera omkring med i skogen.

Jag kan inte säga med 100% säkerhet vad jag hade gjort om hon varit en valack MEN, jag tror att det lutar åt att jag hade låtit hästen somna in.

även om det är svårt så skulle jag välja avlivning tror jag. en sån häst känns inte riktigt menad att bara "tråka" omkring. värd ett bra slut. för om du själv ändå inte kan ha kvar honom som promenadhäst...så njaa. är det verkligen värt att prova om han skulle ha det bra nån annanstans?

Så resonerar jag också, lämna honom till en främande människa, är inget alternativ. Isåfall får det vara till någon jag känner. Han är värd så mkt för mig, han är verkligen värd ett bra sista hem och man kan (tyvärr) aldrig lita på främande människor... saken är bara den att jag vet ingen i min närhet som skulle vilja ha honom... men jag har ju inte kollat runt så mkt ännu, ska ta och göra det.

Jag tänkte också på det att jag skulle ringa veterinären. Jag ska fråga om han tror att Tigern kommer ha ont av att bara gå i hagen/ridas ut. Jag har också funderat lite på det är med att om han skall avlivas vill jag INTE att han skall få sluta sina dagar på ett djursjukhus, utan såfall är hemma. Jag skall fråga om det går bra och hur man gör osv då..

Han kanske anpassar sig? Släpp honom på bete, låt honom bara ha kul med sina kompisar. Ta beslutet sedan - det kommer nog av sig själv. Låt det mogna fram, han lider ju inte av att gå i hagen (visst?).

Allt kommer ordna sig, kära du! Det gör det alltid, oavsett hur du väljer att göra. Skickar styrkekramar.

Nej det lider han inte av.. men beslutet måste fattas nu.. då jag flyttar till Holland om bara 10 dagar så blir det isåfall ändå att jag måste lämna iväg honom till någon annan.. Så då tar jag hellre beslutet nu..

Skulle vänta ett tag med beslut endå...
Låt honom gå på bete i sommar och sen se hur hans humör verkar.
Du har ingen möjlighet att ha kvar honom själv om du väljer att tmärka?
Som du säger att han är en enmanshäst så är det kanske med dig han behöver vara för att kunna trivas med att bara ta det lungt?

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 742
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka