Idag ändras allt

Nu är det sista dagen som jag är här. För IDAG ska jag flytta till ett hvb hem. Jag hade ju som ett mål att jag ville bli ut skriven för nyår men då ville jag ju få komma HEM och inte till nåt sånt ställe. Så är ju inte som jag klarade det målet då.
Men ja iallafall så ska jag flytta dit idag då som känns jätte konstigt. För jag känner ju INGEN där och vet jätte lite om hur allt gårtill och allt sånt. Och jag är jätte dålig på att lita på dom jag inte känner och typ säga hur jag mår eller sånt. Så är jätte rädd att det kommer bli sådär så jag inte kan säga nånting och då är det ingen som jag kan få fram nånting till där. För som nu så är det tillexempel en av dom bra sköterskorna som märker ifall hon kanske ska fråga lite mera hur det är och så ifall jag inte kan säga. Och kan messa pappa ifall jag inte kan säga nåt. Men där är det ju ingen som vet hur jag är liksom så då kan jag inte det.
Och vad jag vet så är det inte låst där utan dom får inte låsa in en. Och dethär är säkert olika på olika ställen men iallafall som jag har sett och läst så är det jätte mycket möjlig heter att göra dåliga saker. Och det är också jätte jobbigt isåfall för ifall jag inte litar på nån där och inte kan säga ifall jag mår skit liksom så är det ju mycket större chans att jag gör dåliga saker också. Och isåfall OM jag skulle göra det så ifall jag skulle ångra mig så blir det också jätte svårt för jag inte känner nån.
Så ja det är jätte många saker som jag är nervös för och så. Och bara hur allt funkar och med typ mat och skola och allt sånt och om man har terapi och bara rädd för ALLT. Och att jag har inte fått säga hejdå till O eller hundarna så det känns också skit och som jag sviker dom. Eller jag vet att dom nog inte tänker så men jag kan ändå inte fåbort att dom kanske undrar varför jag bara är borta och aldrig kommer till dom ifall jag inte bryr mig mera och så. Och typ att jag känner det som jag är över given av alla och ingen bryr sig eller nånting men så kanske dom tror så om mig. Och jag vill verkligen INTE att dom ska tro att jag inte VILL vara hos dom men jag kan ju inte ändra det alls. Så det är också skit jobbigt.
Och att jag vet ingenting hur jag borde vara liksom eller vad jag ska göra eller nånting. Eller ja ska väl vara migsjälv tycker dom flesta men om jag BARA ska vara migsjälv och som jag känner så vill jag inte prata med nån eller göra nåt utan bara gömma mig och försvinna. Men det kan jag ju inte. Så vet liksom inte hur dom för väntar sig att jag ska vara så jag inte gör allt fel bara.
Iallafall så förlåt att det här är dåligt skrivet och så men ville bara försöka få ut lite och typ skriva lite hur det känns justnu bara. Och jag vet INGET om regler och så på hvb hemmet så har ingen aning ifall man får ha sin telefon och dator och sånt eller om man inte får eller nånting. Så ingen aning ifall jag kommer kunna skriva heller så bara så ni vet ifall jag bara försvinner så kanske man inte får det. Men somsagt jag har ingen aning så man kanske får ha allt somvanligt också men bara OM.

Jag fattar vad ni menar men KÄNNS ändå som jag typ är en besvikelse för dom och KÄNNS som jag inte är värd O.
Så tråkigt att du känner så, har du pratat med dem om det? Eller är det för tufft kanske?

Jag tror ju inte det är sant men det ändrar ju inte din känsla. Finns det något som skulle kunna ändra på det. Så känslan blir att du är värd litegrann?

Det är rätt vanligt att folk känner sig värdelösa, du är inte ensam, det innebär inte att det är sant.

Jag läser och känner med dig, men vet inte riktigt vad jag ska skriva för att hjälpa dig just nu. Vill bara att du ska veta att jag bryr mig på riktigt och ser hur du kämpar. Hoppas att du får vila lite med M och kan koppla bort tankarna medan du klappar och sniffar på den mjuka pälsen. ❤️

Så tråkigt att du känner så, har du pratat med dem om det? Eller är det för tufft kanske?

Jag tror ju inte det är sant men det ändrar ju inte din känsla. Finns det något som skulle kunna ändra på det. Så känslan blir att du är värd litegrann?

Det är rätt vanligt att folk känner sig värdelösa, du är inte ensam, det innebär inte att det är sant.
Nej jag har inte pratat om dom med det men egentligen spelar det ingen roll heller för även ifall dom är besvikna på mig eller att dom ångrar att dom köpte O så skulle dom ju säkert inte säga det ändå.
Och det är känna att jag är värd lite iallafall så skulle det väl vara ifall det fanns nånting som jag klarade och gjorde bra liksom så jag kunde vara nöjd med NÅNTING iallafall. Men det finns inte.

Nej jag har inte pratat om dom med det men egentligen spelar det ingen roll heller för även ifall dom är besvikna på mig eller att dom ångrar att dom köpte O så skulle dom ju säkert inte säga det ändå.
Och det är känna att jag är värd lite iallafall så skulle det väl vara ifall det fanns nånting som jag klarade och gjorde bra liksom så jag kunde vara nöjd med NÅNTING iallafall. Men det finns inte.

Men du är ju helt fantastisk bra på att skriva och förmedla hur du känner dig. Jag tror alla vi som läser i tråden lär oss en massa av att få följa din resa. Så det tycker jag i alla fall att du kan känna dig glad över, och att du har uträttat något bra. :heart

Du behöver inte göra något och du behöver inte prestera.
Det räcker att du bara är.

Så bra att M kommer idag, förhoppningsvis känns det lite bättre när du får vara tillsammans med honom.

Även om jag vet att du inte gillar andningsövningar, så en sak kan du testa OM du vill. Men bara om det känns bra.
Om du ligger på sängen bredvid M, försök andas i samma takt som han.

Du har säkert rätt där om vad dina föräldrar skulle säga, det är ju lite som när vi säger du är fantastisk, duktig berömmer dina tekningar och vad du skriver. Du tror ju inte riktigt på oss heller eller?

Jag har gjort samma sak som du, ja inte på samma nivå men liknade. Jag fick höra upprepade gånger att jag gjorde ett fantastiskt jobb och trodde mest att det var för att vara snälla, för att vinna något själv osv. Det tog lång tid för mig att acceptera att de faktiskt tyckte så. Det gick från aldrig i livet, via att jag lekte med tanken att det kunde vara sant att de tyckte så till att så småningom acceptera att de nog tycker så till att jag ibland höll med.

Dethär låter säkert skit töntigt men kp och M kom till mitt rum ganska påen gång efter dom började och först blev det lite prat och sen frågade hon om jag ville ha M ett tag som jag såklart ville. Så har bara gosat med han och så och dethär är skit barnsligt men typ pratat lite med han.
Och iallafall så som det känns nu så VILL jag försöka prata med kp och förklara endel men jag får typ prestation ångest så jag inte kommer på alls nånting hur jag ska börja eller vad jag ens vill förklara eller nånting. Fast i helgen så har det varit massa saker som jag vill att nån ska fatta liksom men nu kommer jag inte på en enda sak. Så ifall nån har bara nåt tips om vad jag borde försöka förklara eller hur jag kan börja eller bara NÅNTING så skulle det vara jätte snällt. Men jag fattar att det kanske är svårt men tänkte bara ifall nån kanske vet nåt som jag har skrivit om i helgen fast jag inte kommer på det justnu.

@EmmaFilippa Jag är 41 år och har gått en himla massa i terapi och är ändå rätt påläst inom psykologi. Det behöver jag vara i mitt jobb som tränare, speciellt som jag gör mkt problemlösning.
Men trots det lär DU mig saker om det. Du är jätteduktig på att förmedla vad du känner i skrift och bild. Och du har fått mig att tänka till och lära mig. Eftersom jag har en del kontakt med andra som mår dåligt hjälper du mig att förhålla mig bättre till dem och kanske också kunna hjälpa dem.

Det är verkligen något du kan känna att du gör bra. ❤️ För det sprider sig som ringar på vattnet.

Kan du inte be KP komma in i ditt rum när M är där och titta och klappa på M medan du försöker prata? Kanske börja med att skriva en lapp till KP att du gärna vill FÖRSÖKA prata, men inte vet hur du ska börja och be KP hjälpa till? T ex börja med att ställa lite frågor där du inte svarar så mycket mer än ja eller nej? Bara för att få den där spärren att släppa lite?

Kan du inte be KP komma in i ditt rum när M är där och titta och klappa på M medan du försöker prata? Kanske börja med att skriva en lapp till KP att du gärna vill FÖRSÖKA prata, men inte vet hur du ska börja och be KP hjälpa till? T ex börja med att ställa lite frågor där du inte svarar så mycket mer än ja eller nej? Bara för att få den där spärren att släppa lite?
Ja det var därför jag började tänka att jag vill prova för OM jag ska testa så tror jag det kanske går ifall jag kan vara med M också liksom. Så tänkte iallafall det. Och skriva en lapp om det kanske är bra på ett sätt men känns som det skulle kunna bli svårare också typ att det blir en stor grej av det då än om jag bara säger nånting och hon inte typ för väntar sig det. Men jag kanske inte kan få bort spärren heller.

@EmmaFilippa Jag är 41 år och har gått en himla massa i terapi och är ändå rätt påläst inom psykologi. Det behöver jag vara i mitt jobb som tränare, speciellt som jag gör mkt problemlösning.
Men trots det lär DU mig saker om det. Du är jätteduktig på att förmedla vad du känner i skrift och bild. Och du har fått mig att tänka till och lära mig. Eftersom jag har en del kontakt med andra som mår dåligt hjälper du mig att förhålla mig bättre till dem och kanske också kunna hjälpa dem.

Det är verkligen något du kan känna att du gör bra. ❤️ För det sprider sig som ringar på vattnet.
Tack :heart Men jag fattar inte vad du eller nån annan kan lära er av mig men tack ändå!

Ja det var därför jag började tänka att jag vill prova för OM jag ska testa så tror jag det kanske går ifall jag kan vara med M också liksom. Så tänkte iallafall det. Och skriva en lapp om det kanske är bra på ett sätt men känns som det skulle kunna bli svårare också typ att det blir en stor grej av det då än om jag bara säger nånting och hon inte typ för väntar sig det. Men jag kanske inte kan få bort spärren heller.
Skriv på lappen att du gärna vill försöka men att du inte är säker på att det går just idag. Skriv också att du isf vill prova igen nån annan dag. Kanske du har någon fråga som du kan skriva ner eller nåt som du tror skulle kännas ok om kp ställer? Om det är så så kan du ju skriva det åt kp. Jag hejjar på dig, du är så modig som vågar tänka tanken på att prova!❤ Och kom ihåg, även om du inte tar dig hela vägen idag så är redan det här ett steg, allting börjar med ett steg! Om di inte klarar det idag så klarar du det en annan dag, nu har du iaf vågat börja tänka på det!

Skriv på lappen att du gärna vill försöka men att du inte är säker på att det går just idag. Skriv också att du isf vill prova igen nån annan dag. Kanske du har någon fråga som du kan skriva ner eller nåt som du tror skulle kännas ok om kp ställer? Om det är så så kan du ju skriva det åt kp. Jag hejjar på dig, du är så modig som vågar tänka tanken på att prova!❤ Och kom ihåg, även om du inte tar dig hela vägen idag så är redan det här ett steg, allting börjar med ett steg! Om di inte klarar det idag så klarar du det en annan dag, nu har du iaf vågat börja tänka på det!
@EmmaFilippa :
Tycker också du är så modig som vill försöka. Och vill precis som ovan skrivs framhålla att går det inte idag trots lapp etc så är det iaf ett jättestort steg framåt att du vill och försöker. Och bara det kan räcka och vara ngt du verkligen ska klappa dig själv å axeln för och kan vara stolt över. Om du kommer en liten bit idag så finns det fler dagar att nå resten på. När man gör något nytt blir det inte perfekt på en gång. Ska man lära sig cykla så ramlar man lätt i början. Det är så med att prata/skriva/uttrycka sig om känslor också. Och det är både normalt och helt ok att det är svårt och man inte riktigt får till det som man vill. Och KP är van vid att andra boende haft svårt för sånt. Hon och M stöttar dig genom det!

Om du känner dig mest bekväm med att skriva/rita hur du mår, be KP ställa frågor eller prata med M medans KP lyssnar väljer du själv.

Om det känns bra att prata med M kanske du kan skriva en lapp om det till KP och antingen be henne fråga mer om du känner dig ok med det eller skriva ner att du inte vill att hon frågar just där och då om det känns så.

Jag hejjar på dig! :heart

Dethär kanske låter som världens enklaste sak som inte borde vara nåt speciellt men jag har sagt iallafall några ord till kp nu. Eller det som var så var det att hon kom ett tag före middagen och då sa jag tack för jag får ha M. Och hade för berett en lapp om jag kunde få prata med henne och M ikväll. Så det är typ vecko möte nu snart och sen efter det ska hon och en annan tjej gå med M och sen skulle dom komma så ska jag försöka prata lite mera iallafall. Och somsagt fattar om det inte låter så speciellt men det är första saken jag har sagt till NÅN människa på en vecka så ändå ganska stort för mig liksom.

Dethär kanske låter som världens enklaste sak som inte borde vara nåt speciellt men jag har sagt iallafall några ord till kp nu. Eller det som var så var det att hon kom ett tag före middagen och då sa jag tack för jag får ha M. Och hade för berett en lapp om jag kunde få prata med henne och M ikväll. Så det är typ vecko möte nu snart och sen efter det ska hon och en annan tjej gå med M och sen skulle dom komma så ska jag försöka prata lite mera iallafall. Och somsagt fattar om det inte låter så speciellt men det är första saken jag har sagt till NÅN människa på en vecka så ändå ganska stort för mig liksom.
Snälla Emma sluta nervärdera dig själv. Du gör så stora saker och ingen tycker att det är löjligt eller ingenting. Jag tycker att du är helt fantastisk med det du berättar allt du gör som tex nu både att du kan prata med M och att du lyckades säga några ord till kp <3

Det är ju JÄTTESTORT!!:banana: Du får vara stolt över dig själv nu❤. Även om du inte lyckas säga det du vill i kväll har du iaf börjat, och det är stort! Man ska inte jämföra sina bedrifter med någon annan, det är helt ointressant. Det som är intressant är att jämföra med sig själv och där har du ju gjort stora framsteg🤩 Jag blir så glad för din skull! Och även om det går sämre senare eller imorgon så tar det inte bort faktumet att det fu klarade nu var modigt och bra gjort!

Vilken bra början! Blir glad för din skull när jag läser.
Om det skulle bli så att du kan säga lite, men inte allt som du vill, så kanske det funkar att blanda med att skriva eller rita också, eller att prata med hunden samtidigt som hon är där.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 023
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 801
Senast: Raderad medlem 149524
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
1 039
Senast: LiviaFilippa
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 055
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30