Hyresgäst utan vatten

Suspiria

Trådstartare
En bekant till mig har problem med sina hyresvärdar.

De har varit utan vatten i huset i 4 dygn nu, utan respons från hyresvärdarna. Hyresgästföreningen skulle starta ett ärende. Men de måste ju få vatten nu, nu, nu. Vad har de för rättigheter?

De ringde VVSfirma i desperation men de ville inte komma ut då ägarna lurat dem på pengar gällande något tidigare arbete.

De har rätt att få vatten. Men det spelar ju mindre roll i det akuta skedet, om inte hyresvärden tänker lösa problemet.

Alternativet är ju att de själva bekostar VVS:aren och sedan försöker kräva hyresvärden på utlägget. Vilket kan vara svårt då denne verkar ha problem med ekonomin.

En bekant till mig har problem med sina hyresvärdar.

De har varit utan vatten i huset i 4 dygn nu, utan respons från hyresvärdarna. Hyresgästföreningen skulle starta ett ärende. Men de måste ju få vatten nu, nu, nu. Vad har de för rättigheter?

De ringde VVSfirma i desperation men de ville inte komma ut då ägarna lurat dem på pengar gällande något tidigare arbete.
Ring miljökontoret i din kommun. De har tillsyn över privata hyresvärdar, och tar emot klagomål av denna art. Kontakt tas då med hyresvärd, och föreläggande om att se till att hyresgäster har vatten är en första åtgärd.

@Suspiria: Deponera hyran (eller iaf en del av den) hos Länsstyrelsen tills det hela är åtgärdat. Då kan man inte bli vräkt pga obetald hyra men värden får press på sig.
Frågan är ju vad man vill uppnå?
Bråka med sin hyresvärd eller få vatten?
Om hyresvärden redan har problem med att betala räkningar så kommer en innehållen hyra snarast att motverka att få vatten.

@Suspiria om man vill bo kvar och ha vatten NU så är det bästa sättet att betala det själv och sedan kräva hyresvärden på pengar.
Det kan ta ett tag att få de pengarna sedan men det är nog bättre att ha vatten under den tiden än att inte ha vatten.
Man har som hyresgäst också rätt att flytta omedelbart utan att behöva betala för någon uppsägningstid.
Naturligtvis så har man rätt till att ha vatten men att ha rätt och få rätt kan ibland vara svårt att få ihop.
Hyresvärden måste fixa vatten, men den kan trassla länge utan att få det gjort.
Den får då visserligen någon sorts straff för det med hyressänkning eller vitesföreläggande eller så men det kommer det inget vatten av.

Alternativet är ju att de själva bekostar VVS:aren och sedan försöker kräva hyresvärden på utlägget.
Det kommer det vatten ur. Så kan man leva normalt medan trasslet pågår.
Vilket kan vara svårt då denne verkar ha problem med ekonomin.
Även om det är svårt så går det att ordna via hyran.
När man har fått ett beslut på att hyresvärden skall stå för den kostnaden så kan det vara dags att deponera hyra eller mäta ut hyran.
En sänkning under en viss tid tills att reparationen är betald borde dock vara det bästa om hyresvärden skall kunna sköta fastigheten även i fortsättningen.

Det kommer det inget vatten ur.
Visserligen kan hyresvärden få ett straff i form av vite, men hyresgästerna kommer fortfarande inte att ha vatten.

Det finns fler vägar att gå än vite... Rättelse på felandes bekostnad och föreläggande som verkställs av kronofogden, som exempel. Kostnaden är ett problem som tas sen mellan kronofogde, nämnd och verksamhetsutövaren.

Jag skulle aldrig någonsin ta på mig VVS-kostnader i en sån här situation, såvida jag inte hade så mycket pengar att jag kunde strössla min omgivning med sedlar. Det kan bli femsiffrigt belopp utan problem.

Frågan är ju vad man vill uppnå?
Bråka med sin hyresvärd eller få vatten?
Om hyresvärden redan har problem med att betala räkningar så kommer en innehållen hyra snarast att motverka att få vatten.

@Suspiria om man vill bo kvar och ha vatten NU så är det bästa sättet att betala det själv och sedan kräva hyresvärden på pengar.
Det kan ta ett tag att få de pengarna sedan men det är nog bättre att ha vatten under den tiden än att inte ha vatten.
Man har som hyresgäst också rätt att flytta omedelbart utan att behöva betala för någon uppsägningstid.
Naturligtvis så har man rätt till att ha vatten men att ha rätt och få rätt kan ibland vara svårt att få ihop.
Hyresvärden måste fixa vatten, men den kan trassla länge utan att få det gjort.
Den får då visserligen någon sorts straff för det med hyressänkning eller vitesföreläggande eller så men det kommer det inget vatten av.

Det håller jag med om men nu verkar ju HV inte göra något (och ev vara svår att få tag på, det skulle kunna tolkas så i första inlägget) och jag gissar på att saker strulat tidigare. Hade det verkat vara en skötsam värd hade jag inte sett det som ett alternativ. En vettig värd hade ju iaf kommunicerat att den jobbar på problemet.

Visst gör det det.
Men då så kommer det att ta lång tid att få vatten.
Mycket lång.
Det handlar inte om veckor utan om månader.

Nej absolut inte, hela grejen med rättelse på felandes bekostnad är att få till en omedelbar rättelse. Beslutet gäller omedelbart och åtgärden vidtas omedelbart, kostnaden löser man sen.

Verkställande fungerar på samma sätt, men fattas efter att ett föreläggande inte följs. Det kan ta något längre tid, varför rättelse på felandes bekostnad finns för de situationerna som är så pass allvarliga att de måste åtgärdas omedelbart.

Det går liksom inte att vänta två år på kommuniceringar, överklaganden och rimliga genomförandetider när det står och läcker från en 10 m3 oljecistern och verksamhetsutövaren inte har råd att fixa problemet. Eller när folk står utan vatten så att den sanitära situationen blir ohållbar.

Det håller jag med om men nu verkar ju HV inte göra något (och ev vara svår att få tag på, det skulle kunna tolkas så i första inlägget)
Så tolkar jag det med.
Det är möjligt att en deponerad hyra inte ens är något som hyresvärden bryr sig om.
Och då så kommer det fortfarande inget vatten.
Om en hyresvärd tappar sugen och liksom ger upp så är man som hyresgäst mycket utsatt.
Till sist så hamnar man i ett läge då ingenting görs och allt förfaller.
Det är en för hyresgästen mycket plågsam process.
Vill man då bo kvar så är den bästa lösningen att ordna lagningen själv för att sedan jaga hyresvärden på pengar.
Jag antar att hyresvärden äger fastigheten så då har man ju den som säkerhet.
Man kan också deponera hyra för att täcka upp för kostnaderna.
Med ett domstolsbeslut så kan man också komma åt pengar från hyran direkt i form av hyresnedsättning.

Eller när folk står utan vatten så att den sanitära situationen blir ohållbar.
Sådant händer ju när det kommunala vattennätet går sönder.
Den akuta lösningen är att kommunen då kör ut vatten till tappställen.
En akut lösning här kan bli att man kör ut dunkar.
Jag tror helt enkelt inte att det är en rent praktisk väg att gå för att få vatten i kranen.

Du måste komma fram till ett beslut först.
Det tar ett tag.

Jadu nog för att man brukar skämta om att kommunala tjänstemän och deras effektivitet men om situationen kräver att felet rättas omgående så fattas beslutet omgående. Omgående innebär på en gång, direkt, så fort det bara är mänskligt möjligt, pronto. Du släpper allt du har i händerna, författar ett beslut, skriver under och får det genomfört.

Släpp det och inse att det mycket väl kan vara en god ide att kontakta tillsynsmyndigheten om man står utan vatten och har en hyresvärd som inte åtgärdar problemet.

Sådant händer ju när det kommunala vattennätet går sönder.
Den akuta lösningen är att kommunen då kör ut vatten till tappställen.
En akut lösning här kan bli att man kör ut dunkar.
Jag tror helt enkelt inte att det är en rent praktisk väg att gå för att få vatten i kranen.

Och vad är fel på vattentankar? Du kan hinka vatten i toaletten för att få bort avföring, du kan hetta upp på spis för att kunna utföra enklare hygien. Diska, laga mat och dricka går utmärkt från vattentank.

Vattentank är en suverän nödlösning och skulle troligtvis den lösning jag, i det akuta stadiet, skulle ha beslutat om. Efter fyra dygn utan vatten börjar det bli kris i ett hushåll. Det blir liksom ohållbart och dyrt att spola toan med loka.

Och med kris menar jag självklart i ett hushåll som är byggt för att ha vatten. Det går självklart att leva utan rinnande vatten i ett hushåll där du ha mulltoa eller annan likartad lösning.

Och vad är fel på vattentankar?
Det är inget fel alls men antagligen inte vad de boende vill ha.
De vill kunna köra diskmaskin och tvättmaskin.
Hämta dunkar med vatten kan de ofta göra själva.
Mina hyresgäster skulle hudflänga mig om jag hänvisade till en sådan lösning i mer än någon dag.
Och då så finns ändå en handpump på gården som fungerar hela året för disk, toa och personlig hygien.
Det är bara dricksvatten som måste dunkas i början då den grävda brunnen endast används sporadiskt.

Släpp det och inse att det mycket väl kan vara en god ide att kontakta tillsynsmyndigheten om man står utan vatten och har en hyresvärd som inte åtgärdar problemet.
Nej jag vill gärna diskutera saken.
Jag lär mig en massa nytt på det viset.
Hittills så är ditt förslag det enda som jag kan se skulle kunna trolla fram vatten inom rimlig tid.
Det är intressant att läsa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 654
Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 067
Senast: nullo-modo
·
Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 815
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar