Problemet om bankerna ska "ta mer ansvar" är att det i så fall mest troligt i slutändan kommer innebära att friheterna vi har idag med bank-id osv stryps. Ska banken kunna ta ansvar måste kontrollen ligga hos dem, inte privatpersonen ifråga vilket troligtvis kommer göra allt så himla mycket krångligare.
Jag tycker för övrigt att det är lite "ageism" att fokusera så mycket på "de äldre". Bedrägerier av det här slaget har funnits länge nu, så pass länge att när de började var många av de nu äldre i den åldern att de borde haft bättre koll. Det kvalas ju också konstant ut information i TV, på radio, i tidningar för att inte tala om i bank-appen, på deras hemsida osv som informerar om scam och risker, förklarar vad bankerna aldrig kommer göra eller aldrig kommer fråga om. Jag vet en massa "gamlingar" som aldrig skulle bli lurade för de hänger med, och vissa som blir lurade är ju inte ens gamla.
Jag tror faktiskt det har mest att göra med att vissa personer helt enkelt är lite mer lättlurade. Bedrägeri har funnits i alla tider, inte bara sedan det blev digitalt, och folk har alltid gått på det. Någonstans måste det finnas ett eget ansvar också, tyvärr.
Nu har jag inte sett avsnittet det länkas till så jag tänker inte uttala mig om just den situationen, men i nästan var endaste annan artikel, inslag osv jag sett på temat så känns det ärligt talat som offret borde vetat bättre. Många verkar ju också vid något tillfälle inse att det är fel och att de nog blir lurade, men ändå avbryter de inte, det kanske är något man måste jobba med i så fall.
I min lokaltidning stod det i höstas om en kvinna som blivit lurad på en marknad. En kille fångade henne vid ett tält och frågade om hon var kund hos en mobiloperatör vilket hon var. Då sa han att hon skulle få en gratis surfplatta och gratis hörlurar - bara för att hon var kund. Han ville inte svara på frågan om han var anställd på företaget i fråga och tältet hade inga loggor eller något sådant så kvinnan tänkte att nu blir hon lurad.
Hon frågade då om han var en lurendrejare och han lovade att han inte var det. Så då skriver hon på avtalet, identifierar sig med bank-id och får sina grejer "gratis". När hon kommer hem ser hon att hon ingått ett dyrt abonnemang med annat företag och nu vill hon "varna andra". Sånt ursäkta men, korkat beteende, går inte att förhindra om vi inte vill ha någon sorts överförmyndarsamhälle där vi måste be snällt om lov och vänta si och så många dagar innan vi får spendera våra egna pengar, och jag är iaf inte beredd att betala med min frihet för att ingen någonsin ska kunna klanta till det.