Inte ens det hjälper.Det enda som kommer att få ner bedrägerierna är att förbjuda pengaöverföringar via nät, telefon och andra fjärrmetoder
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...kte-aldre-kvinna-i-centrala-jonkoping--j6tes3
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte ens det hjälper.Det enda som kommer att få ner bedrägerierna är att förbjuda pengaöverföringar via nät, telefon och andra fjärrmetoder
Det får ner dem, jag skrev så medvetet, just för att det kommer aldrig att bli av med dem helt.
Vi har doch ännu bankkontor utomlands, där personalen håller koll. Jag skjutsade min granne en dag för vi skulle äta lunch ihop. Hon ville ta ut 1000 Euro, de frågade vem jag var, om hon känt mig länge osv.
Här har skulle jag gissa och från min erfarenhet av att jobba med äldre, 90% av de som är 70 och äldre ingen onlinebank. Allt sker över disk. De tar inte ens ut pengar ur automaterna.
Bor inte utomlands, men min sambo är från Kanada.
Dom är väldigt långt bakom oss i tekniken vad gäller bankvärlden. Bank-ID är inte en grej. En del folk använder fortfarande papperscheckar. Överföringar är skitdrygt att göra.
Bank-ID, swish, hur vår onlinehandel funkar, allt var nytt och väldigt smidigt enligt honom.
Majoriteten, har för mig att det kommer bli ändring på det nu, att kassasystemen kommer att bli tvungna att kunna hantera kontanter igen och inte enbart kort. Tyckte mig höra det på radion före helgen.Ja jag har förstått att Sverige är mycket mer digitaliserat än andra länder. Det tror jag är på gott och ont får vi en cyberattack här som slår ut betalsystemen undrar jag hur många skulle klara sig en period. Säg att det inte skulle gå att betala med kort eller ta ut kontanter på en vecka. Då undrar jag hur många det skulle bli kris för.
VI har en hel del scam's har ocksa, men som i Tyskland ar det svart att hitta sa manga uppgifter om privat personer sa det ar svart att komma at sa mycket pengar. Kanske for att vi, liksom Canada, inte har bankid eller "hela livet" via internet. Pappers checkar har vi ocksa (jag gillar det!) Overforingar ar dock inga problem, vi for over fran Svensk bank ofta.
Har far alla bankkunder meddelanden fran sina banker flera ganger per ar att banken ALDRIG ringer och begar uppgifter. Om banken behover uppgifter sa ber de en kontakta dem. (och det ar helt otroligt vilken process man gar igenom for att de ska tro pa att man ar den man sager)
Majoriteten, har för mig att det kommer bli ändring på det nu, att kassasystemen kommer att bli tvungna att kunna hantera kontanter igen och inte enbart kort. Tyckte mig höra det på radion före helgen.
Det är mycket som påverkas iom vårt inträde i NATO.Det tror jag skulle vara en sund utveckling.
En av poängerna är att det ska ta längre tid, helst med en cool-off period emellan, då kan den osäkre ta kontakt med någon emellan och kolla av. Kompis, anhörig, polis, eller annan. Jag tror dubbelsignering på något sätt för högre belopp (oavsett om det är en spärr som ska lättas) kan göra ganska stor skillnad, eftersom det tar bort ett av bedragarnas vassaste verktyg om att pådyvla offret att det är bråttom och allt måste göras nu-nu-nu.
Och eftersom det är ett omfattande problem är jag beredd på att ta smällen att det blir några promille jobbigare för mig, om jag måste godkänna en gång till vid höga belopp eller göra en inställning en gång vart tredje år i banken som håller spärren borta (och därmed aktivt flyttar lite ansvar från banken till mig själv).
Jag har samma och det finns möjligheter att sätta uttagsgränser i bankomat, Swish, betalningar inom och utom landet mm.
I Tyskland är inte information lika lätt att hitta som i Sverige. Privatlivet är betydligt mer skyddat så det gör det svårare för kriminella att söka offer. Men de söker på gamla namn och hittar offer.
Barnbarnstricket och barntricket finns här med. Jag skrattar mest rått när det kommer ett sms på tyska till mig från "barnet".
Polisen går ut med varningar men folk åker dit ändå, tyvärr.
Nej, Skandiabanken.Okej låter ju bra jag kan göra det på swish men inga andra alternativ för beloppsgräns. Är det Nordea?
Det är svårt att fixa spärrar som stoppar bedrägerier. Bedragarna byter bara form.
I USA är det vanligt att bedragare får folk att köpa presentkort i olika butiker, typ ”det här är din chef, kan du fixa presentkort från amazon till personalfesten?”. De skickar koden till bedragarna som direkt tar ut pengarna eller säljer koden vidare. En annan metod är s.k. pig butchering scams, där bedragaren låtsas vara ett kärleksintresse och låååååångsamt får offret att investera i banker som inte ens finns på riktigt. Hemsidan är fejk, investeringen är fejk, kundtjänsten är fejk, kärleksintresset är fejk men allt ser äkta ut. Det sker i kryptovalutor så det finns inget skydd.
Tror tyvärr det mest effektiva man kan göra är varna folk. Var skeptisk. Alltid.
Skilladen är att rörmockare inte brukar ringa upp och insistera på att det är fel eller utge sig för att vara ett bsrnbarn eller liknade.Jag skulle inte kalla det ageism då det är utstuderat att rikta in sig på äldre som generellt har lägre digital mognad än yngre generationer. Det är liksom modus operandi och det hade varit ineffektivt att inte se utsattheten som kommer med det. I programmet ser du dessutom hur bedragare letar upp offer genom förnamn+ålder+län.
Jag som jobbar en del med digitalisering inom äldre och funktionsstöd vet ju mycket väl att den äldre generationen blir mer digitalt savvy. Men det är långt ifrån alla och under pressade situationer där man inte litar på sin egen expertis så är det inte svårt att lita på någon som verkar veta mer. Det är många som skäms över att de inte är så tekniskt kunniga och det utnyttjar bedragare också. Det hade kunnat komma en rörmokare till mig som säger att det är vajsing på mutterlockets hylsa eller någon fras och jag hade fått anta att människan säkert vet vad han snackar om för jag är ingen vvs:are.
Eget ansvar är ju självklart en del i det hela men vi som samhälle har också ett ansvar och intresse i att hjälpa människor kunna hjälpa sig själva. Och hur gärna man än vill kalla det "korkat beteende" så är det just sådana inställningar som gör att människor inte vågar fråga saker som de är osäkra över eftersom man inte vill uppfattas som dum.
Nej, Skandiabanken.
Mindes lite fel, jag kan sätta gränser för utlandsbetalningar, överföringar och betala räkningar. Ser att banken har satt en beloppsgräns på 5000 kr för utlandsbetalningar, vill jag föra över mer måste jag ringa banken först.
Kan tänka mig att det är lite lättare att få tag på bedragarna om dom måste vara på plats för att göra brottet, till skillnad från att kunna sitta var som i världen.Det får ner dem, jag skrev så medvetet, just för att det kommer aldrig att bli av med dem helt.
Läste (kan ha varit på 8 sidor) om ett lagförslag om det. Har ju varit ute om lagförslag om det minst 1 gång innan utan förändring.Majoriteten, har för mig att det kommer bli ändring på det nu, att kassasystemen kommer att bli tvungna att kunna hantera kontanter igen och inte enbart kort. Tyckte mig höra det på radion före helgen.
Jag jobbar på ett företag som under pandemin hade problem med att anställda inte kunde hämta sin lönecheck på chefens kontor som de alltid gjorde varannan vecka. Sen blev det löst. Men det krävdes en pandemi.
När jag ringer telefonbanken så kan jag identifiera mig genom att trycka personnummer och en personlig kod. Eller med bankid. Antar att ni inte har något liknande med personnummer och kod?
Har i Oregon valjer man som regel om man vill ha en lonecheck eller automatisk insattning. (Det ar samma eller liknande over storre delen av USA) Har man en lonecheck sa har de flesta (alla?) banker en app dar man tar en bild pa checken, som snabb granskas, och sedan ligger det pa kontot innom nagot dygn. Vare sig det ar en privat check fran samma eller annan bank. Sjalvklart kan man ocksa ga in pa banken och antingen lagga in pengarna pa konto eller losa checken i cash.
Jag har tva banker, de kommunicerar med varandra sa jag kan alltsa komma med en check fran den ena och hamta i cash i den andra.
Om Jag ringer, eller gar till banken pa webben, sa identifierar jag mig med Social Security nummer, personlig cod, mitt fodelse nummer, min mamma's "maiden" namn, post address nummer ... eventuellt ar nagot uteslutet eller tillagt ...
Banken har ocksa ett telefonnummer for mig. Ringer jag pa ett annat nummer kan jag fa vissa problem ... identifieringen ar da mycket langre och i vissa fall maste jag komma in personligen for att identifiera mig.
MEN om mitt konto blir "hackat" eller jag tappar kortet, eller liknande sa star banken for beloppet under en rimlig tid, ett par dagar i alla fall sa det ar helt okay for mig att det ar lite bokigt.
Kortforetaget skickar sms och fragar da och da om jag har handlat for "den har summan" och man far svara ja eller nej ... sedan kollar man och ser att, "Jo men visst har jag det", meddelar kortforetaget/banken och de slapper sparren pa kortet. Det hander mig i alla fall 4-5 ganger per ar att jag glomt och svarar da autoatiskt nej.