Hyra ut stallplats till vänner

Sv: Hyra ut stallplats till vänner

Jag har haft vänner uppstallade hos mig både en och flera gånger. De har alla vetat vad stallhyran kostat, samma som för alla jag har inackorderade, och det har inte varit några som helst problem med pengar.
Sen har jag kört "paketlösningar" med rabatt för både vänner och inackorderingar som haft två och flera hästar hos mig.

Som någon annan skrev så har jag upplevt att vänner verkligen är de som varit måna om att betala i tid och sköta sig, just för att man inte ska komma på kant med varann. Inte för att jag på något sätt har besvärliga inackorderingar, har haft väldig tur med sånt!:D

*kl*

TS: Om vännerna tycker du ska ge dem vänskapspris för att de har dålig ekonomi så kan du ju kontra med att du har valt ditt hästantal utifrån vad DU har råd med - alltså vill du inte betala en häst till.

*KL*

En bra tumregel är; ju närmare vän, desto mer heltäckande kontrakt. Avtalat och klart i förväg. Då vet båda parter vad som gäller redan innan konflikter kan uppstå.

Jag har helst inga inackorderingar alls, men har ändå tagit in någon ibland efter noggrann utvärdering. Antingen för att det varit en väldigt god vän som jag gärna vill ha i stallet, eller för att jag vill ha någon att dela jobbet med. Det första fallet fungerade utmärkt, då ingen av oss är speciellt komplicerad och kan skilja på vänskap och affärer. I de andra fallen handlade det mer om att jag ville ha hjälp än pengar. De betalade självkostnad för mat och strö och arbetade av resten enligt överenskommelse. Vad "arbeta av" innebär får inte heller vara luddigt, utan tydligt nerskrivet. Annars känner sig antingen stallägaren besviken eller inackorderingen utnyttjad.

Carina på Silver Arabians

Jag tar samma hyra av alla rakt av. Om någon mockar själv kan jag tänka mig att dra av en MINDRE summa för det. Jag drar som regel inte av för att någon använder annat strö, kraftfoder el liknande. Jag erbjuder allt som behövs normalt sett, vill man ha special får man fixa själv. :)

Kände mig kluven liksom du förut, men varför ska man jobba gratis bara för att det är en kompis häst? Det är svårt nog att få betalt för vad det egentligen kostar om man ser till att man kanske drar bort en sko, rättar till ett täcke, fångar en löshäst o lagar staketet efter etc... Det är ju självklart att man gör det, men jobbar man på ett vanligt jobb har man timpenning/månadslön. Den blir väldigt liten om man slår ut det på allt extra man gör som i sig inte tar lång tid, men sammanlagt blir det många timmar...

Sätt ett pris DU är nöjd med. Tycker inte kompisen att det är bra, får hon/han söka sig någon annanstans! Man behöver inte bli ovänner för det, jag tycker det är bättre att man är ärlig o räknar lite i överkant, ist för att sen när hästen står där känna att det inte blev bra...

Av de vänner jag hittills haft här så har vi faktiskt inte skrivit kontrakt alls, bara muntligt. I framtiden kommer jag skriva kontrakt om jag tar in någon. Inte för att det muntliga inte fungerat hittills, men efter ett tag märker man ändå att attityden till vissa saker förändras. Det känns också rättssäkrast för båda parter att ha skriftliga heltäckande kontrakt.

Jag har faktiskt tänkt ta i lite om den som senast hört av sig frågar mig igen om hennes häst kan stå här ett år eller så. Jag gör inte detta för att tjäna pengar, utan ser det som att jag gör någon en tjänst, men då vill jag ha betalt för vad det kostar inkl. arbetstid. Jag räknade lite när den senaste stod här, och i slutet tog det totalt ca 45 minuter per dag med hennes sto med föl som var installade här. Hade man räknat timpenning på det så hade jag behövt ta ut mycket mer per månad än vad jag nu gjorde. Nu får jag skylla mig själv, jag satte själv priset, men jag tänkte inte i timpenning då. Eftersom jag inte kan räkna med hjäpl pga av att ägarna har långt hit så får de bli att de betalar för tjänsterna istället. Seminstationen tog senast t ex 150:-/dygn för uppstallningen under brunsten, så jag kommer ändå att vara billig jämfört med dem. Jag har ändå hästarna i företag, så allt är vita pengar också.

Jag får betala 2900 + moms för att ha mina hästar uppstallade, då ingår allt med strö o foder men jag får sköta hästarna med ALLT själv, utsläpp, intag, mockning osv...det enda vi delar är fodringar. Det är vad jag räknat ut endast plusminusnollaffär för den jag hyr av..då ingår även träningsanläggningen med allt vad det innebär

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 630
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 514
Senast: emma-vsm
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 856
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka