Sedan vi köpte egen gård så har jag flera gånger blivit tillfrågad om jag kan ha någon väns häst hos mig i olika perioder. Det är olika vänner som frågat, men de verkar alltid bli lika förvånade över att det är så dyrt att ha häst hemma. Nu bor jag lite avsides, och de hästar det handlat om är ston som ska föla eller ston med föl som vännerna velat ha här i olika perioder beroende på att de har svårt att hitta stallplats anpassade till sto och föl till dem på närmre håll, så det blir då helinackordering. Jag har sagt att jag själv vill ha en liten summa per dag för mockning och allmän tillsyn, där ingår då också el, vatten och visst underhåll eftersom det de sedan betalar utöver den summan är vad foder och strö kostar.
Nu har ännu en vän frågat mig om stallplats till hösten eftersom stoet ska betäckas i vår och fölar våren 2012. Jag har gott om plats, och egentligen är det inte alltför betungande med en häst till, men nu tvekar jag ändå eftersom jag märkt hur det är med vänner och pengar. Jag tänker inte sponsra någon, vän eller ej, men samtidigt behålla den relation man har i dag, vilket jag har märkt att det inte blir när vänner ska ha "affärer" ihop. Säger jag att hästen inte kan stå här blir det heller inte riktigt bra stämning eftersom hon vet att plats finns. Hur gör ni med vänner som frågar om stallplats hos er och hur har er relation förändrats sedan de fick stallplats, dvs om den har det?
Nu har ännu en vän frågat mig om stallplats till hösten eftersom stoet ska betäckas i vår och fölar våren 2012. Jag har gott om plats, och egentligen är det inte alltför betungande med en häst till, men nu tvekar jag ändå eftersom jag märkt hur det är med vänner och pengar. Jag tänker inte sponsra någon, vän eller ej, men samtidigt behålla den relation man har i dag, vilket jag har märkt att det inte blir när vänner ska ha "affärer" ihop. Säger jag att hästen inte kan stå här blir det heller inte riktigt bra stämning eftersom hon vet att plats finns. Hur gör ni med vänner som frågar om stallplats hos er och hur har er relation förändrats sedan de fick stallplats, dvs om den har det?