Hyra ut stallplats till vänner

rebus

Trådstartare
Sedan vi köpte egen gård så har jag flera gånger blivit tillfrågad om jag kan ha någon väns häst hos mig i olika perioder. Det är olika vänner som frågat, men de verkar alltid bli lika förvånade över att det är så dyrt att ha häst hemma. Nu bor jag lite avsides, och de hästar det handlat om är ston som ska föla eller ston med föl som vännerna velat ha här i olika perioder beroende på att de har svårt att hitta stallplats anpassade till sto och föl till dem på närmre håll, så det blir då helinackordering. Jag har sagt att jag själv vill ha en liten summa per dag för mockning och allmän tillsyn, där ingår då också el, vatten och visst underhåll eftersom det de sedan betalar utöver den summan är vad foder och strö kostar.

Nu har ännu en vän frågat mig om stallplats till hösten eftersom stoet ska betäckas i vår och fölar våren 2012. Jag har gott om plats, och egentligen är det inte alltför betungande med en häst till, men nu tvekar jag ändå eftersom jag märkt hur det är med vänner och pengar. Jag tänker inte sponsra någon, vän eller ej, men samtidigt behålla den relation man har i dag, vilket jag har märkt att det inte blir när vänner ska ha "affärer" ihop. Säger jag att hästen inte kan stå här blir det heller inte riktigt bra stämning eftersom hon vet att plats finns. Hur gör ni med vänner som frågar om stallplats hos er och hur har er relation förändrats sedan de fick stallplats, dvs om den har det?

Sv: Hyra ut stallplats till vänner

Jättesvårt...eftersom de flesta tror att man har gratis stallplats bara för man har egen gård. Man blir tyvärr ofta utnyttjad, och får inget betalt att tala om för arbetet. De "vänner" jag tog in, har slutat med att vi ej är vänner längre då mitt tålamod tog slut. Skulle jag ta in någon nu föredrar jag att jag inte kännt den personen innan...sedan kan man bli vänner och då brukar det inte vara problem med vilka regler som gäller.:) Men jag vill heller inte ha helinackorderingar...man brukar tyvärr få dåligt med tid för sina egna då.

Berättar att kostnaden för att ha uppstallat hos oss är samma som hos grannen. Då brukar det inte vara så intressant. De flesta är ju ute efter en stallplats för 500 kr inkl. allt.

Ta redan på vad motsvarande tjänst kostar i ditt område och hör med kompisen om det fortfarande är aktuellt. Då kan ni ju i så fall börja prata om detaljer som stalltjänst, foder etc.

Nu har jag "bara" fyra egna hästar i stallet och inga inackorderingar Det är unghästar och ett avelssto, en helinackordering är inte så mycket merjobb egentligen. Problemet är somsagt kostnadenför hästägaren, så jag förstår precis vad du menar med att dina vänner som varit uppstallade inte längre är dina vänner... Det är så jag känner också och blir därför tveksam, samtidigt som jag såklart vill hjälpa mina vänner, en svår kompromiss känns det som.

De två tidigare jag haft inackorderade, också vänner sedan tidigare, har jag sagt att jag vill ha denna lilla summa per dag + faktiska kostnader för hästen. De har då när jag sagt det tyckt att det varit såå bra, men sedan när de får reda på månadskostnaden vartefter blivit mer och mer ifrågasättande. Detta alltså trots att de egenligen visste om kostnaden innan. Om man räknar efter så har det varit mycket dyrare för dem med bensinpengar till det stall de kommer ifrån, kallhyra + foder och strö. Tiden det tar att mocka + sköta hästen är då deras egen då såklart, men jag tar mindre betalt per dag än vad det kostar dem att köra till stallet. Jag upplever dock att de inte tänker så, kanske eftersom dessa utgifter kommer succesivt, och att de inte betalar allt i en klumpsumma månadsvis? Jag är somsagt i valet och kvalet med denna vän som nu frågat eftersom jag vet att hon kanske inte har en egen ekonomi som är på topp direkt.

Hennes ekonomi är hennes problem, med den inställningen låter det som du gärna tar över problemet. Berätta hur mycket det kommer att kosta henne varje månad, sedan är det hennes beslut om hon har råd eller inte.

VILL du sponsra, gör det. Vill du inte - var affärsmässig.

Jag har planer på att ha en vän inhyrd hos mig i framtiden. Dock får man ju välja vänner med verklighetsuppfattning ;) Så det tror jag inte är något problem alls.

Vänner som inte fattar att det kostar upplyser jag gärna, passar det inte så tja, vad var den vänskapen värd då om vännen inte ens lever i verkligheten?

Hennes ekonomi är hennes problem, med den inställningen låter det som du gärna tar över problemet. Berätta hur mycket det kommer att kosta henne varje månad, sedan är det hennes beslut om hon har råd eller inte.

VILL du sponsra, gör det. Vill du inte - var affärsmässig.

Instämmer till fullo!

Och TS, känner man att man har tid och råd så visst kan man sponsra vänner i kriser, om man själv vill! Inte annars. Eller rättare sagt, jag tycker inte att hålla en häst som ska betäckas ingår i kriser...

Problemet är att skilja mellan vänner och affärer, det fungerar oftast inte ihop

Senast ändrad:

Jag vet inte om jag skulle hyra ut till en kompis?!Det gäller att kunna skilja på sak o person.

Bara för att det är en vän så tycker jag inte man ska känna att man BÖR ha en välgörenhet och ge bort gratis stallplats. För egen del skulle jag nog tycka det var jobbigt om kompisen var sen med hyran och man skulle behöva "påminna" om den. MEN det kan ju också fungera jättebra och då kanske man har jätteroligt i stallet också :laugh:

Jag har då ingen bra erfarenhet av att låna ut saker åt andra :crazy: lånade ut vårat garage med smörjgrop i MÅNGA ÅR till vänner o när vi till slut ville ha 20kr per timme för att det går ju trots allt mer el. Då ville "vännerna" inte "låna" garaget längre :grin:

Jag har stått uppstallad hos vänner o då självklart betalat en marknadsmässighyra. Skulle inte komma på tanken attf vilja ha lägre hyra bara för att vi är vänner. Det fungerade jättebra, flyttade när vi köpte en häst ti
ll eftersom det var fullt.

Det intressanta är att vännerna ofta inte frågar om vad det kostar innan de i sitt eget huvud tänkt sig ha hästen här. När jag informerar dem om vad det kostar, vilket jag gör innan de flyttar hit i sådana fall, så blir de förvånade verkar det som.
Någon gång har jag fått påminna om pengar till hovslagare, annars har de faktiskt betalat i hyfsad tid när det gäller hyran för de jag tidigare haft här. Dock blir det ofta lite ansträngt när betalning ska göras, typ att de frågar hur mycket de ska betala fast de vet det.

När jag nu läst tråden har jag bestämt mig för att vara väldigt tydlig med priset när vännen ringer och kollar om det är OK nästa gång, jag tror då att hon i detta fall med en ganska skral ekonomi inte vill ha sin häst här. Jag hoppas att vänskapen består ändå, men annars får jag ta att den får sig en törn.

Jag stod också hos en vän en tid innan vi köpte eget och jag betalade då samma hyra som övriga i stallet. Skillnaden mina vänner tycker är nog att jag bara har mina egna hästar annars och ingen uthyrningsverksamhet, så när jag tar ut vad det kostar + lite för mitt jobb så ser de det inte som "vänskapspris", vilket de nog tycker att det ska vara.

Vad jag förstått så finns det en hel del stallägare som faktiskt sponsrar sina hyresgäster ganska rejält, för även om de tar eget foder kan man inte hålla en ridhäst av halvblodstyp i ett stall för runt 1000:- per månad inkl. ut- och insläpp, fodring, foder och strö. Då kan stallägaren inte räkna med att det egna jobbet och underhållet samt el och vatten kostar något. Fast en del vill såklart ha hyresgäster för att själva få hjälp ibland, men då är det en annan sak.

Jag skulle tycka att det vore absolut självklart att betala vad det faktiskt kostar, FRAMFÖRALLT om det var en vän jag hyrde av. Sen kan man ju gemensamt komma fram till en lösning för att slippa kostnaden för arbete, tex att din vän tar hand om dina hästar motsvarande den tid du lägger på hennes. Samt att man hjälps åt/delar på övrigt arbete i stallet såsom stängsel, hämta foder, fylla på vatten, skotta snö osv osv. Men det krävs ju då att man har samma syn på hur saker ska skötas och att man kan ha en tillräckligt rak kommunikation om det inte blir som man kommit överens om.

Med de som tidigare haft häst här tidigare och den som nu frågar är det frågan om helinackordering eftersom de bor ca 10 mil härifrån. Jag flyttade för några år sedan från en stad till en gård långt ut på landet, och det är vänner från denna stad som har inackorderade hästar där som de vill ta föl på som frågar om plats här eftersom det är bra omgivningar och stall här för det. Jag räknar inte med annat är helinackordering OM jag nu ska ha andras hästar här. Det kostar dem mer att köra hit än att jag gör jobbet.

Om det blir problem med betalning, vet du att hon har möjlighet att ta hästen därifrån eller kommer du att bli sittandes med sto/föl som du får försörja åt min (då mycket troligt fd) kompis?

Avtal om vad som händer om det går snett vid fölning?

Jag har bara haft vänner och deras hästar i mitt stall, men de har varit fullt medvetna om vad det kostar att ha häst så det har aldrig varit några problem.

Det har dock varit vanliga ridhästar, och skulle jag ta emot dräktiga ston så skulle det bli svindyrt då jag lägger mycket energi, tid och känslor på vak långt innan det närmar sig...

Fast man behöver väl inte göra det mer komplicerat än det är?
Om någon frågar om stallplats så säger du; "Visst/kanske men det kostar x tusen i månaden och vi kommer skriva kontrakt på det så det inte blir något tjafs."

Säg att du inte vill ge vänpriser till någon eftersom det är så lätt att bli utnyttjad av andra ( Få det inte att låta som att hon skulle lura dig ;) ). Ska man ge en "måste" man ju ge flera liksom.

Hur gör ni med vänner som frågar om stallplats hos er och hur har er relation förändrats sedan de fick stallplats, dvs om den har det?

Jag gör det väldigt enkelt: Säger kort och gott att jag inte vill ha inhyrningar i mitt stall, vänner eller ej. Jag är fullkomligt nöjd med att vara själv i stallet, vill inte ha spring i stallet, goda vänner eller ej. Mina vänner har accepterat det utan det allra minsta problem :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 630
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 514
Senast: emma-vsm
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 856
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka