bettysmatte
Trådstartare
Funkar det? Kan man skriva hyreskontrakt med, säg, 3 månaders uppsägningstid? Vis av erfarenheten så förstår jag att det nog blir svårt att sälja vårt nuvarande hus om vi skulle ha turen att hitta en ny bostad. Vi kommer att sätta ett pris som förhoppningsvis blir attraktivt, men det kan ju ta tid ändå. Jag vill verkligen inte ha ett hus som står tomt och kostar pengar år efter år... Men frågan är om man kan hyra ut huset under tiden det också ligger ute till försäljning? Jag har många kollegor som flyttar hit och bor här något/några år i stöten och många av dessa vill inte köpa hus, men tröttnar på att bo i lägenhet med sin familj och vill gärna hyra hus i stället. Finns det någon fördel rent ut av kanske med att låta bli att lägga ut huset till försäljning och hyra ut i stället? Jag vill naturligtvis helst sälja huset och lösa lånen, men jag får hellre in hyresintäkter än att jag kanske bara står med utgifter för två hus i flera månader i stället. ÄVEN om jag lägger ut huset till närmast vrakpris, så kan det nog ta tid ändå... Jag vet ju hur marknaden ser ut här.
Hur hade ni tänkt? En nackdel jag kan se med att hyra ut under tiden huset är till salu, är att det kanske inte är någon som är pigg på att hyra med det hängandes över sig att de kanske måste flytta snart igen. Så på det viset är det kanske bäst att bara hyra ut rakt av. Sådär mellan tummen och pekfingret, vad är en normalhyra på landet i norra Skåne? Hus på ca 120 kvm, luft-vattenuppvärmning, stor tomt, ca 1,5 mil till lite större samhälle, busshållplats precis mitt emot. Normalstandard.
Hur hade ni tänkt? En nackdel jag kan se med att hyra ut under tiden huset är till salu, är att det kanske inte är någon som är pigg på att hyra med det hängandes över sig att de kanske måste flytta snart igen. Så på det viset är det kanske bäst att bara hyra ut rakt av. Sådär mellan tummen och pekfingret, vad är en normalhyra på landet i norra Skåne? Hus på ca 120 kvm, luft-vattenuppvärmning, stor tomt, ca 1,5 mil till lite större samhälle, busshållplats precis mitt emot. Normalstandard.