Hyra ut boxar och skatt?

S

sommardag

Om jag som privat person har ett stall med 10 boxar som jag hyr ut, jag har en ganska hög hyra på 3000 kr månad och får altså in en del pengar. (Nej allt blir inte pengar i fickan, det kostar att ha gård och en del går till hö/strö) Måste jag betala skatt på dom eller hur funkar det? Hur mycket skatt ska jag betala?

Om jag driver gården som ett företag, hur funkar det med skatten då?

Sv: Hyra ut boxar och skatt?

Du betalar skatt på vinst. Sök på skatteverkets hemsida, och välj Hobbyverksamhet.

Driver du företag - samma sak där. Du skattar på vinsten, inte på inkomsten.

Glöm inte heller bort momsen, på 3000 blir det bara kvar 2400 när momsen är inbetald.

Vad jag har förstått ligger största skillnaden mellan hobby och företag rent tankemässigt vilka kostnader du får dra av mot intäkten. Företag=du får dra av alla kostnader du har för att få in hyrespengarna, hobby=du får bara dra av de kostnader du som är extra, dvs de du inte ändå skulle ha för egen del (sedan finns det alltid en zon däremellan om du har egna hästar i stallet också). Med så många boxar är väl frågan om du alls ska ha det som hobbyverksamhet, jag tvivlar på att du tjänar på det men det beror ju på hur många av boxarna du använder själv.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 732
Senast: corzette
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Bullen22
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 327
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka