Hyra helt stall

FlinkaFinkist

Trådstartare
Tänkte slänga ut funderingen och se..
Det finns möjlighet att hyra ett helt stall på en gård här. Jag har ännu inte ringt mannen som har gården så jag har ingen uppfattning om antal boxar, kan tänka mig 4-8st.
Men vad ska man tänka på när man pratar om uthyrning, *är det smartast om gårdsägaren tar in hyrorna och jag kanske får hyra billigare mot att jag samordnar och hyr ut på det sätt jag vill och liksom "sköter" det hela. För dom vill inte ha hand om några insläpp och skötselbitar om man säger.
*Hur funkar det med skatten? om jag hyr av någon ska jag då betala skatt på det som hyrorna ger för det man kan ta kommer ju som inte att generera någon vinst på något sätt och är det ur det tankesättet enklare om gårdsägaren får in pengarna osv och ist lägger ut av dom pengarna när något måste köpas in?

*Samt, hur ska man tänka i förhållande till vad han vill ha i hyra för hela stallet. Jag måste ju försöka räkna ut på ett ung. vad jag kan få in på antal boxar och såklart vad som "ingår" osv men det måste ju funka i förhållande mot vad han begär i hyra också, så det alltid finns resurser för trasiga grejer, hököp eller spånköp osv om man nu vill ha det i själva hyran.

Kan ni ge lite tips jag kan tänka på INNAN jag kastar mig in i någonting?

Sv: Hyra helt stall

Ja du det beror ju på vad som ingår. Men jag kan bara säga dig att det är mer jobb än man tror!! jourer (beroende på vad du ska erbjuda), fixa med hagar, foder, laga saker som går sönder i stallet, hagar som går sönder, ja listan kan göras lång..

Lätt att inhyrda aldrig blir hundra procent nöjda trots att man ställer upp och försöker göra allt så smidigt å bra för dem som möjligt å tar på sig mer än vad som egentligen sagts från början...så att ha klara regler för vad som gäller och ingår med en gång!

kallhyra kan jag rekomendera om du inte har en stor buffert på bankkontot då det annars blir MKT pengar att ligga ute med för hö och strö (beroende givetvis på hur många hästar du har i stallet) e.t.c.

Jo precis, det är ju som lite rent allmänt jag fick få att fundera över som man annars inte tänker på. Lätt att bli för uppslukad i någonting för det känns roligt eller spännande etc och man glömmer allt som Inte är så jäkla kul.

Jag vet inte om jag är intresserad egentligen. Var en kompis till mig jag hyrt av förut som tipsade mig om det och tyckte jag skulle ringa och höra mig för med gårdsägaren.
Men som sagt, tanken har funnits förut, men jag vet inte om jag Egentligen har tiden,möjligheterna osv.

Vi hyr ett helt stall och hyr i vår tur ut 2 boxar (av 6, vi har de andra 4). Vi har ingen service ingår utan delar upp fodringar och liknande på oss i stallet. Hyran förmedlar vi bara till gårdsägaren så det blir inget extra utöver 6 x boxhyror + elkostnad (gårdsägaren betalar en liten del av elen eftersom de ibland använder det)
Gårdsägaren betalar hämtning av container för gödsel och sköter snöskottning och om det går sönder lysrör eller annan utrustning som hör till stallet. Vi byter stolp som gått av och fixar med eltråd.

Fungerar mycket bra faktiskt. Alla tillstånd som behövs för att ha fler än 4 hästar osv har gårdsägaren.

Vi hyr ett helt stall och hyr i vår tur ut 2 boxar (av 6, vi har de andra 4). Vi har ingen service ingår utan delar upp fodringar och liknande på oss i stallet. Hyran förmedlar vi bara till gårdsägaren så det blir inget extra utöver 6 x boxhyror + elkostnad (gårdsägaren betalar en liten del av elen eftersom de ibland använder det)
Gårdsägaren betalar hämtning av container för gödsel och sköter snöskottning och om det går sönder lysrör eller annan utrustning som hör till stallet. Vi byter stolp som gått av och fixar med eltråd.

Fungerar mycket bra faktiskt. Alla tillstånd som behövs för att ha fler än 4 hästar osv har gårdsägaren.

Okej men tror även ni behöver tillstånd.? Jag hyr ett stall där ägarna har tillstånd men även jag har behövt ansöka om eget tillstånd. Ägaren har väl ingen del i att hästarna utfodras e.t.c utan det är väl ni som har det största ansvaret över detta? Bara en tanke att det kan vara så...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 043
Senast: Squie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 522
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 046
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama