Hyperskritt!

Sv: Hyperskritt!

Din häst verkar inte vara ovanligt pigg utan har helt enkelt en ovana. Om han förr fick springa under hela ritten så är han van vid detta och stressar upp sig om han inte får springa. Det kan hjälpa av sysselsätta hästen under ridturen, gör lösgörande övningar under ritten så hästen får annat att tänka på och kan använda sin energi till annat än att bara ligga på.
Bara min åsikt...

Glöm inte gasen när du ska bromsa.
Driver du inte har du inget att ta av, därför blir det lätt en dragkamp. Man kan ju gissa vem vinnaren blir :smirk:

Hehe rida barbacka kanske? ;) Då lär du både träna upp magmusklerna och bli lite mer noggrann med tempot hos hästen :angel:

Jag försöker göra lite övningar som han svarar bra på, men jag får verkligen jobba! Han tar lätt över. Jag kämpar en stund, men sen när jag inte orkar mer blir det bara dragkamp. Och han kan hålla på hur länge som helst!

Har du (samurai) nåt tips på bra landsvägsskrittövningar? Vägarna är nästintill helt trafikfria, så jag har hela vägbanan att gå på.

Barbacka är kul! Fast jag kan allt fuska där med... Tar tag i manen med ena handen och lutar mig bakåt ganska mycket. Då är det bara att åka med i full fart!!

:rofl:

Barbacka är kul! Fast jag kan allt fuska där med... Tar tag i manen med ena handen och lutar mig bakåt ganska mycket. Då är det bara att åka med i full fart!!

:rofl:

Okej, det kanske bara är mig det funkar för? :p
Nån gång när jag red barbacka och kusen blev skitstressad (red genom stan, han var inte van vid det) och man kände att den bara MÅSTE göra av med sin stress-energi på något så höll jag igen den precis så mycket så det inte blev trav. Då blev det tölt. Mycket bekvämare! ;) Han såg nog ganska maffig ut när han töltade "på tygeln" jättesamlat genom stan...

Kan det vara så att du blir inkonsekvent? Att du "drar emot" istället för att säga till hästen på skarpen, eller låter den hinna dra iväg lite innan du tar tillbaka? Eller att du sitter och seghåller för att hästen *inte ska öka* istället för att be om nedsaktning? Eller att du ibland låter den springa iväg på eget initiativ utan att du bett om det?

Om man väl börjar tänka på vad man gör och blir riktigt konsekvent brukar det bara behövas ett par såna ridpass där man verkligen är supernoga och lite översittaraktig tills hästen lär sig vad som gäller.

En tumregel: om hästen inte ska bli hård i handen ska tygeltagen aldrig vara mer än ½ sekund. Då hinner hästen inte spänna emot med sin nacke. Ta-lätta mao, stundvis kan det vara ganska hårda tygeltag men målet är ju att den ska lyssna på dom små.

Senast ändrad:

Du måste sluta bromsa! du ger bara din häst något att gå emot och ta ut sin energi på, och blir samtidigt av med all känslighet i hästen. Jag vet att det är jättesvårt men försök träna lydnad istället.

Släpp tyglarna så du knappt har någon kontakt, och så övar du på att bara ta i tyglarna när det betyder något. Var noga med att släppa direkt när hästen svarar. Du kan inte med din styrka hålla hästen stilla, utan den kommer kunna springa så fort den vill med dig hängandes i tyglarna om den har lust och slutar lyssna, så det svåra med hästar är att få dem att välja göra som du säger. Träna dressyr för tränare hjälper jättemycket.

Ofta är det så att spänd ryttare skapar spänd häst, är du 100% avslappnad när du rider och ger bara inverkan med hjälper vid behov?

Ett tips kan vara att rida i åttvolter, jag har ett par gånger sett heta/hetsiga hästar ridas i åttvolt en lång lång stund i skritt, tills de lugnat ner sej och blivit sansade. Detta är en metod som verkar lugnande och tryggande på hästen, absolut inte bestraffande eller tvingande på något sätt. När din häst blivit mer van vid att ni går i böjd form kan du börja rida öka/minska volten och sedan är inte steget långt till öppnor och slutor. Poängen med detta är att du får hästen att börja bära sej bättre på bakdelen (förutsatt att du inte rider med spänd tygelkontakt för då hänger ni ofelbart på framdelen) och hela hästen börjar tänka mera "uppåt" än "framåt" och lägger sej inte så tungt i din hand, helst ska han inte ligga på alls i framdelen efter en tids träning. Du har nu lärt hästen att trampa in under sej bättre när du ger honom en impuls med skänkeln. Ni kommer båda två att kunna slappna av och släppa taget därframme mer och mer. Skolorna öppna och sluta stärker och stretchar dessutom hästen. Och inte kan han bli för gammal för det, då hade du inte kunnat rida alls, väl?

En intruktör sade till mej en gång: "Är hästen rak är hästen stark - är hästen böjd är ryttaren stark." Så sant (tycker jag, på samtliga de hästar jag ridit sedan dess). Du ska absolut inte dra lika i båda tyglarna fram för då uppmanar du hästen att ligga lika tungt på bettet som du själv drar. Den dragkampen vinner hästen, som bekant... Arbeta med din häst böjd så ska du se att ni hamnar i en mer positiv spiral!!!

Lycka till!!!

Kolla hur du sitter på hästen..
Ligger sadeln för långt fram kommer vikten på bogen och frambenen, hästen ökar för att slippa trycket (som skall vara över bakbenen) och går därför fortare och fortare, och hjälper inte det försöker de springa ifrån problemet. Med tanke på att man kan rida en häst på långa tyglar finns det många andra superfina knep för att stanna/bromsa en häst utan att dra sönder munnen på den... Du kanske skall börja öva lite NH för att lära honom att gå lungt och för att vinna hans respekt, är du hans ledare, trotsar han inte dig.

Vad glad jag blir av alla tips och råd jag får! :) Tack, tack ,tack! :bow: Guld!

Jag rider alltid på lång tygel och bara tar i tygeln när han precis ska gå över i trav. Men när hyperskritten tar vid blir det var femte sekund ungefär.

Igår skrittade vi på en lång tråkig asfalterad väg i ca 30 minuter innan vi fortsatte uppför en brant backe som är 1 km lång. Hyperskritten kom och gick. Han laddade liksom för något som inte kom, asfalten bara fortsatte och fortsatte. Jag försökte verkligen tänka på min sits och märkte att ju snabbare skritt desto spändare bäcken på mig.

Sadeln satt inte för långt fram, speciellt inte efter den långa uppförsbacken. När vi kom upp på plan mark tog hyperskritten vid och jag trampade runt i skogen på måfå för att hejda honom lite. Sen skulle vi ner igen... Vi struttade hela vägen ner, jag kunde omöjligt få honom att gå. Jag ville inte bråka för mycket heller, han är ju trots allt gammal och lite stel. Försökte slappna av i sitsen och krama om med benen, tänka "bromsa" mer än dra i tygeln. Fungerade inte. Red in i skogen igen. Trots stenar, stubbar, rötter m.m. struttade han på som att vi hade en tid att passa. Vi snubblade oss fram. Jag lutade mig åt höger och vänster för att lotsa honom rätt, försökte ta så lite i munnen som möjligt.

Nu till mitt genombrott! När vi kom ut på asfaltsvägen igen och hyperskritten fortfarande var ett faktum, (vi hade varit ute i en timme!) tänkte jag att jag skulle prova på lite öppnor och slutor på vägen. Jag trodde jag skulle börja gråta, vilken häst!! Han gick helt plötsligt jättefint och koncentrerade sig på mina signaler istället för att ligga på. Vi gick i växelvis öppnor och slutor i max 10 minuter, sen blev han helt plötsligt trött och sänkte huvudet och gick i normalskritt sista biten hem.

Herregud! Om jag vetat! Nästa gång ska jag pröva åttor! ;)

Jag är så glad!! :bump:

Puss & Kram!

Å va bra!! Fortsätt så och variera övningarna så du inte gör samma övningar varje gång.

Det som är lurigt med de här hästarna är att de oftast har mycket sämre kondis än man får intryck av när de ligger på. De bara sprattlar med benen i full fart utan att engagera resten av kroppen, och när man väl kommer åt dem och får dem att arbeta rätt blir det jättejobbigt. Jag har ett sto som oftast beter sig som din och när man är ute och klättrar vill hon bara springa uppför. Men när man väl får henne att skritta långsamt med lång hals och verkligen jobba igenom alla steg uppför backen flåsar hon och stånkar som om det var det jobbigaste hon nånsin gjort.

Det som är lurigt med de här hästarna är att de oftast har mycket sämre kondis än man får intryck av när de ligger på. De bara sprattlar med benen i full fart utan att engagera resten av kroppen, och när man väl kommer åt dem och får dem att arbeta rätt blir det jättejobbigt.

Japp, det där känns igen! ;) Fast jag tror lite att det har att göra med att de är uttråkade, de är hästar som kräver mental stimulans.

Jag har ju som sagt också haft en sån "hyperskrittare" (som ändå lugnade ner sig ganska snabbt när man var konsekvent, men som alltid ville gå i övertempo) precis likadan vid dressyrridning, man blev ju lätt lurad också eftersom man vande sig vid övertempot och knappt märkte när hästen smygökade tillbaka till det snabba tempot.
När den sen började lära sig mer i dressyren så blev den ibland LAT! :p ville inte gå över i trav ibland när den kände att det skulle bli för jobbig trav (samlad) kunde ignorera skänklarna osv. Nu så här i efterhand vet jag inte om jag ens lärde den framåtdrivande skänklar eftersom den alltid haft sån framåtbjudning att man inte behövt använda dom... :crazy: :angel:

De flesta så kallade heta hästar jag ridit har lugnat ner sig när man börjat låta dom tänka i dressyren. Eller om man skippat dom tråkiga raksträckorna på vägar och bara hållt sig till skogen flera ridturer i rad. Det tar jag som ett kvitto på att hästarna bara kräver lite mer stimulans.

Kul att du hittat ett knep! :)
Hänvisar tillbaka till mitt inlägg ovan; din häst kanske behöver lite tankeverksamhet? :p

Nu har min älskling hyperskrittat in i himmelen...

:cry:

Senast ändrad av en moderator:

Han var ju trots allt gammal...

Läs tråden "Min häst ligger död i hagen..."

:(

Låter inte bra.

Är hästen likadan när han går tillsammans med andra hästar??

De flesta hästarna är ju mer alerta ensamna och slappnar av bättre när de går i grupp.

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 836
Senast: lewellyn
·
Ridning Hej jag undrar hur ni som varit med om svåra ridolyckor har kommit tillbaka till hästarna? Själv råkade jag för många år sen när jag var...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 980
Senast: Lillan09
·
M
Hästhantering Jag har lite problem med min "låne häst". (rider på min frisörs häst ca 4 ggr i veckan). Måste poängtera att vi varken har ridhus eller...
Svar
12
· Visningar
1 785
Senast: MimmiKarlsson
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka