Sv: Hyperskritt!
Vad glad jag blir av alla tips och råd jag får!
Tack, tack ,tack!
Guld!
Jag rider alltid på lång tygel och bara tar i tygeln när han precis ska gå över i trav. Men när hyperskritten tar vid blir det var femte sekund ungefär.
Igår skrittade vi på en lång tråkig asfalterad väg i ca 30 minuter innan vi fortsatte uppför en brant backe som är 1 km lång. Hyperskritten kom och gick. Han laddade liksom för något som inte kom, asfalten bara fortsatte och fortsatte. Jag försökte verkligen tänka på min sits och märkte att ju snabbare skritt desto spändare bäcken på mig.
Sadeln satt inte för långt fram, speciellt inte efter den långa uppförsbacken. När vi kom upp på plan mark tog hyperskritten vid och jag trampade runt i skogen på måfå för att hejda honom lite. Sen skulle vi ner igen... Vi struttade hela vägen ner, jag kunde omöjligt få honom att gå. Jag ville inte bråka för mycket heller, han är ju trots allt gammal och lite stel. Försökte slappna av i sitsen och krama om med benen,
tänka "bromsa" mer än dra i tygeln. Fungerade inte. Red in i skogen igen. Trots stenar, stubbar, rötter m.m. struttade han på som att vi hade en tid att passa. Vi snubblade oss fram. Jag lutade mig åt höger och vänster för att lotsa honom rätt, försökte ta så lite i munnen som möjligt.
Nu till mitt genombrott! När vi kom ut på asfaltsvägen igen och hyperskritten fortfarande var ett faktum, (vi hade varit ute i en timme!) tänkte jag att jag skulle prova på lite öppnor och slutor på vägen. Jag trodde jag skulle börja gråta, vilken häst!! Han gick helt plötsligt jättefint och koncentrerade sig på mina signaler istället för att ligga på. Vi gick i växelvis öppnor och slutor i max 10 minuter, sen blev han helt plötsligt
trött och sänkte huvudet och gick i normalskritt sista biten hem.
Herregud! Om jag vetat! Nästa gång ska jag pröva åttor!
Jag är så glad!!
Puss & Kram!