Sv: Hur jag mår... *långt*
Usch vilken otur du haft!
För det första, *ursäkta ordvalet som följer* din bror verkar vara ett riktigt stort praktarsel! Man trycker inte ner sin syster på det där viset, speciellt inte när du mår så pass dåligt som du gör! Av vad jag sett på bilderna verkar du vara allt annat än tjock!
Jag känner igen mig så mycket i det du skriver! Jag har inte haft sådan otur som du med hästar, jag har 2 underbaringar. Men jag känner precis igen känslan av otillräcklighet. Att inte kunna handskas med hästen, att känna sig värdelös. Jag har en 4-årig valack som är expert på att slita sig när man leder honom. Jag har kämpat och kämpat och kämpat och de senaste 6 månaderna har han inte slitit sig alls! Men för en vecka var det dags igen, han slet sig och sparkade mig ordentlig. Jag hade tur och sparken tog på låret där man har ordentligt med stötdämpning
Jag fick en fantastiskt vacker lårkaka och jag kände mig totalt värdelös och uppgiven. Men också arg! Jag blev fly förbannad, fick tag i hästen och gav honom en åthutning som jag hoppas att han aldrig glömmer. Efter det var han from som ett lamm. Efteråt ringde jag hem till min pappa och grät och hulkade och kunde knappt prata, inte för att det gjorde ont i benet (trots att det faktiskt gjorde väldigt ont) utan för att det gjorde så ont i själen, jag var helt värdelös!
Men det är bara att ta nya tag! Även om det känns nattsvart så kommer du att hitta din drömhäst! Ta tid på dig, undersök hästen NOGA och känn efter att det verkligen är bra. Försök hantera hästen så mycket det bara går innan du köper den. Du kommer att hitta hästen med stort H!
Ang. den psykiska biten. Även om din mamma mår dåligt ska hon ändå finnas där för dig. Du ska inte behöva känna att du inte kan lasta på henne mer bekymmer. Du är ung, hon är vuxen, det ska inte vara tvärtom. Jag har äntligen lärt mig det. Försök få tid hos en psykolog, helst på en psykiatrisk avdelning. Min erfarenhet är att de är att de har de kunnigaste psyologerna samt att de har läkare (psykiatriker) som kan prova ut ev. medicin. För att komma till psyket behöver du en remiss (om du inte besöker psykakuten). Remissen kan du få via en vårdcentral. Jag hade tur och fick komma till en mycket bra läkare på vårdcentralen som skrev en remiss till psyket och beskrev mina problem. Sen blev jag kallad till psyket och fick göra en slags intervju där de bedömde vilken vård jag var i behov av.
Jag hoppas att det går bra för dig och lycka till med allt!
Mvh Jordgubba