Svåra ridolyckor - hur kom ni tillbaka?

Sv: Svåra ridolyckor - hur kom ni tillbaka?

*kl*

För ca 21 år sedan när jag nyss börjat rida så hade ridskolan voltigegrupp som jag skulle delta i. Vi red på fjordhästen Bamse. Halva lektionen hade väl gått och vi skulle rida två stycken samtidigt.
En tjej satt först sen skulle jag sitta bakom. Jag kom upp skulle sätta mej till rätta. Lyckas komma åt Bamses virvel och rätt som där är är jag i luften. Vet inte själv vad som händer men han sparkar med iaf på axel och i huvudet(Hjälm:bow:) jag hör att folk bredvid ropar åt mej att rulla bort så jag vet att jag gör det. Stannar inte förens jag tas emot av väggen på huset utanför ridbanan.
Vet att när jag läser detta nu så kanske man skulle varit tilll sjukhus men det var jag inte.
Gick till mamma(var själv ca 6 år) hon hade någon kall grej på nyckel knippan som jag kunde kyla mitt onda öga med som blev när han sprakade mej på hjälmen. Pustar ut lite och.....sen hoppade jag upp på hästen igen :eek:

Har ont i axlarna till och från än i dag men vet inte om det beror på olyckan ovan eller om gången när jag hoppade fast lite längre än hästen och hamnade på axeln har något med saken att göra.

Rider fortfarande...och har trots olyckan skaffat mej en fjording.

Tycker ni som varit med om hemskare olyckor än mej är otroligt duktiga som vågar komma upp på hästryggen igen:bow:

Senast ändrad:

Vaknade mitt i ridbanan en stund senare med bruten arm, hjärnskakning, massa blåmärken och skadad armbåge. 20 min senare satt jag i sadeln igen på samma häst och skrittade (med ledare dock) Man är nog rätt galen eg :p

Jag undrar hur sjukvården ser ut där ni bor???!!!
20 min efter olyckan är du röntgad och gipsad och tillbaka till stallet??? Är det ens möjligt??
Du borde ju ha åkt ambulans antar jag, den borde ju i alla fall ha några min framkörningssträcka, in på akuten, där göra bedömningen hur allvarligt det är, komma fram till röntgen, gipsa och sen tillbaka.
För jag antar att du inte red utan att ha uppsökt sjukan först, för rida med en bruten arm, finns det nån som orkar det??

Rekommenderar säkerhetsvästen: race-safe. känns som ett med kroppen, inte som de där klumpiga sakerna som man känner sig som en uppstoppad michellin gubbe!!

Vill också tipsa om ryggskydden som finns till crossåkare. De är mycket smidigare än ridvästarna.

*Kl*

Jag var med om en inte så farligt ridolycka men kan känna mig osäker när jag sitter på hästen i alla fall.
Det va oktober -09.
Jag skulle rida min häst och tänkte ta med mammas som handhäst då mamma hade skadat knät och inte kunde rida.
Så jag skulle bara gå ner till gärdet ca 400 meter hemifrån och prova att handhästa med dessa två hästar först gick det kanon bra sen börjar handhästen att busa och hästen jag sitter på blir osäker och börjar backa undan och då blir jag urdragen ur sadeln landar på axeln och ser ett par hovar flyga förbi ögonen.
Det svartnar en stund när jag ser igen så blir den ena hästen påkörd :eek:
och idioten i bilen bara fortsatte köra den skulle såklart till mig men det förstod jag inte då :angel:
Så jag fick hjälp upp kunde inte röra högerarmen men tänkte inte mer på det utan kastade upp hö arm på den andra och gick och satte mig i hennes bil och fick skjuts hem där jag gick ut till stallet och såg att båda hästarna var inne hade nämligen lyckats ringa mamma däremellan nånstans.
Så mamma står med hennes häst i gången och baddar på ett sår.
Och hon som körde mig sa hur gick det för hästen som jag körde på mammas min såg ut såhär :eek:
Vi gick in en stund senare och då började det göra rejält ont i armen så började pilla lite på axel området och det är väl inte förrens då jag kommer fram till att något är fel.
Pappa fick skjutsa in mig till akuten blev skickad till röntgen avd, där jag satt i tre timmar utan värktabletter eller något. Sedan när vi väntade på resultatet så kom de på att jag kanske hade ont och de va chockade att jag inte fått ngt smärtstillande ännu.

Resultatet blev iaf inlagd 4 dagar på sjukan, operation av överarms brott + att de la axeln rätt igen för den hade gått ur led.
I januari - 10 satt jag uppe till häst igen. Min läkare tyckte inte om det men sjukgymnasten gjorde det så ^^,

Jag och min förra häst stegrade över ett par gånger, så är lite små rädd när hästar stegrar hellre att dom gör en seriebokning x) Sen är ja hopprädd, kommer nog aldrig komma tillbaka på det. Var uppe i 1.40klasserna så gick vi omkull både jag och hästen vågade ej hoppa (jag skada rygg, knä och handled) Hästen klarade sig, men lät även en annan försöka hoppa honom men det gick inte tyvärr.:/ Är uppe i 1.10 nu OM ja rider en häst som hjälper mig:p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 516
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 879
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka