Sv: Svåra ridolyckor - hur kom ni tillbaka?
*KL*
Jag skadade ryggen i en ridolycka 1999. Skritt på lång tygel, hemmavid, hästen blev skrämd (unghäst), jag kom i bakvikt, hästen fick panik och jag fick mig en luftfärd med besked. Förlorade medvetande i fallet, men vaknade till X tid senare. Och insåg att jag inte riktigt kunde röra mig. Jag trodde jag frakturerat bäckenet, då jag hade ridförbud eg pga en liten fin fissur (spricka) i bäckenet. (Sen en annan ridolycka, dock helt odramatiskt).
Hade en mobil med mig, och väst på mig. Mobilantennen bröts av i fallet dock, och displayen sa 'endast larmsamtal'. Dumpuckojag tyckte 'kan inte ringa ambulans, sirenerna kommer skrämma skiten ur farmor som bor granne'
Så lyckas hasa mig fram på armbågarna och nå antennen, och peta tillbaka den och ringa in till min bror som var i huset 50 meter bort (men inte hörde mina rop på hjälp).
Han kom ut, hjälpte mig få av hästen utrustningen (det var vad jag prioriterade, korkat nog), och sen gjorde jag/vi eg ALLT fel, eftersom jag prompt skulle resa mig. Med lite hjälp och lite besvär kom jag på fötter, och insåg att jag kunde ju gå (typ..hasa..), så det var ju iaf inget farligt. Fast jag hade ont i höften och insåg att utan värktabletter är jag chanslös. Så blev ju akuten. Där jag envist hävdade att jag inte slagit i huvudet, inte slagit i ryggen, bara höften, och bara behövde lite värktabletter och få åka hem.
Jag framstod nog som rätt okej även för sjukhuset, då de varken satte krage eller annat. Däremot ville läkaren för säkerhets skull känna på min rygg. Jag skrek först och svimmade sen bara han la handen på. Rtg, omedelbums. Sen kom pådraget, och datortomografi omedelbums. Sen viss förvirring om jag verkligen var 21, då jag lyckats få en skada som ska vara omöjlig på vuxna människor där skelettet är färdigväxt. Roterade 5 ländkotor i förhållande till varandra, och slet av en fruktansvärt massa muskler på högersidan.
De konstaterade ju givetvis att jag skulle läggas in, jag tyckte de var dumma jag ville bara ha värktabletter och åka hem. De insisterade, jag vägrade. Jag skulle bara gå på toa och sen skulle jag åka hem. Hasar iväg till toan, sätter mig - och inser sen att jag inte kommer därifrån. Trots att dte var en handikapptoa. (Fick ringa på en jävla klockan, med byxorna och trosorna nere vid knäveckan.. och en ung, snygg sköterska kommer såklart...).
Sen gick jag med på att läggas in, och nån timme senare släppte chocken och adrenalinet och smärtan kom och jag formligen grinade efter endera dödshjälp eller morfin.. (Jag fick morfinet
)
Insåg dagen efter efter ny datortomografi, prat om ev stelop osv och samtal med ortoped att jag haft änglavakt. Hade jag inte haft väst hade det varit kört, hade smällen tagit 2 mm annorlunda hade det varit kört...
När jag skrevs ut gick jag på kryckor, kunde inte lyfta högerbenet alls (och fick LYFTAS över en vanlig simpel tröskel, trappor var bara att glömma osv). Och hade såklart ridförbud. 2 v senare lyckades jag hasandes på kryckor sadla hästen, och på något underligt vis komma upp på hästryggen. Tyvärr satte olyckan STORA mentala men i hästen, som blev panikslagen, och jag kastade mig av innan jag fick en ny resa. DÄR blev jag rädd. Riktigt jävla skiträdd. Det tog LÅNG tid innan jag vågade mig upp på den hästen igen. Däremot krälade jag upp på gamla toktrygga stoet, och for på fälttävlanskurs med henne (under ridförbudet..). Men annat än henne - jag var LIVRÄDD.
Rädslan sitter till viss del kvar än. Läkarna är inte helt glada i att jag rider, en smäll på samma ställe och tja.. Jag får rida men INTE ramla av och slå ryggen typ. Så om en häst börjar busa/bralla/bocka så reagerar jag reptilsnabbt och instinktivt med 'ryggen, hjälp'¨och blir skiträdd helt enkelt. Det blir bättre för var år, och enbart för att jag dum som en idiot utsätter mig för det om och om och om igen.
Det var STORT här i mars, när nuvarande ungponnyn blev skrämd en av de första gångerna jag satt på honom, dvs under inridningen. En soptunna välte bakom honom, han blev rädd och kastade sig iväg i galopp från skritt. Jag förlorade balansen och kom i bakvikt. Efter några språng i galopp hade jag fått hejd på ekipaget. Och just att EXAKT samma sak som vid olyckan hände, men UTAN att det resulterade i panik, idiotbock, avkastad, ryggpaj var enormt stort för mig. Värsta mardrömmen inträffade - och 'inget hände'!
Jag är dock tveksam om rädslan någonsin kommer att helt försvinna, men jag vägrar låta den begränsa mig. Dock har jag släppt en massa prestige, och blir jag rädd sitter jag av, och sitter upp igen efter en stund när jag lugnat mig och även riddjuret i fråga lugnat sig. Men rädslan väcks otroligt lätt, även om det är lättare ju bättre jag känner hästen. Jag är mer 'lättskrämd' på en läromästare jag rider första gången, än min egen välkända tokstolle till unghäst jag ska sitta på första gången liksom.
Jag sörjer dock att rädslan i de lägena tar över, jag vet som ryttare vad som är rätt reaktion, men rädslan tar över och styr reaktionen.
Jag rider sen olyckan inte ens en 'sederad ridskoleponny' utan väst dock om jag har ngt val. Har ett fåtal ggr ridit utan väst, en dressyrtävling, och ett par oförberedda ridprov hos veterinären, men det känns otroligt obehagligt.