Hypermobila hästar.

Sv: Hypermobila hästar.

hallelulja - skall vi bilda en sekt:D

Less is more sekten

Haha...akta rej...snart står det om dig också i Vänt i Häcken, samröre med kontroversiella krafter brukar ha den effekten.

Eller enkelt förklarat, Bukes inneklubb har snart accepterat less is more.

:angel:

Min seriösa del i det hela, som jag gärna hade jobbat ideellt med 10 timmar per dygn är..

HUR I HELSEFYR nå ut till de unga ??

Buke är ett bra forum, inte att förneka, men det känns tjatigt ibland att upprepa upprepa och upprepa.

Största frågorna är ju ändå och förblir...

Hur får jag hästen i form? (Menas: Hur får jag hästen att kröka på nacken)

Vilket bett ska jag ha så jag får hästen i form? ( Menas: Hur får jag hästen att kröka på nacken)

Vilken tränare ska jag rida för? (Menas: Hur får jag hästen att kröka på nacken)

Det är ledsamt och ganska frustrerande ibland, men så får man landa lite i sin ödmjukhet och granska sin egen ungdom när man själv satt där med pessoabett, piska och sporrar och utropade YEHA!

:D

Man BLIR ju vis(are) av erfarenhet, men visst skulle man vilja rädda alla ungdomar från att göra sina egna misstag.

Kanske är det en viktig del i utvecklingen?

*Spånar*

Största frågorna är ju ändå och förblir...

Hur får jag hästen i form? (Menas: Hur får jag hästen att kröka på nacken)

Vilket bett ska jag ha så jag får hästen i form? ( Menas: Hur får jag hästen att kröka på nacken)

Vilken tränare ska jag rida för? (Menas: Hur får jag hästen att kröka på nacken)

Jag dör :rofl:. Den var klockren :bow:
Jag har tröttnat på många ridlärare för det enda de verkade intresserad av var kröken i nacken.

/Shaggy som inte kan rida utan bara rider till häststackarn spänningar :cry: (fast hon är fint musklad iallafall :laugh: (hästen alltså :angel: )

För ett par år sedan, då jag precis fått hem min häst, så hade jag en tränare, som gav mig detta som råd - att vänta med att försöka plocka ut något alls ur hästen tills den var mogen för det.
Till min fasa sa han att det kunde ta något år, men han hade nog rätt i sitt upplägg.
Idag har jag en harmonisk häst, som trivs med att veta att hon sällan behöver göra mer än hon orkar, och jag har lärt mig så mycket av den hästen...
Intressant detta med piaffen, som nybörjare är det ju lätt att tro att den kommer längst bort på resan, inte att det kan vara ett verktyg till bättre nyttjande av hästens kropp!?
Ja, utan Buke hade jag varit oerhört mera vilsen, kanske inte ens haft kvar min häst.

För ett par år sedan, då jag precis fått hem min häst, så hade jag en tränare, som gav mig detta som råd - att vänta med att försöka plocka ut något alls ur hästen tills den var mogen för det.
Till min fasa sa han att det kunde ta något år, men han hade nog rätt i sitt upplägg.
Idag har jag en harmonisk häst, som trivs med att veta att hon sällan behöver göra mer än hon orkar, och jag har lärt mig så mycket av den hästen...
Intressant detta med piaffen, som nybörjare är det ju lätt att tro att den kommer längst bort på resan, inte att det kan vara ett verktyg till bättre nyttjande av hästens kropp!?
Ja, utan Buke hade jag varit oerhört mera vilsen, kanske inte ens haft kvar min häst.

Ja du....:D Fullärd blir man ju aldrig...

Jag har nu ett sto som är 5 i år. Hbl med den bästa hoppstam du kan tänka dig. Jag köpte henne som dressyrhäst just pga "arschlet" hennes för att experimentera och se om det inte faktiskt är HIMLA bra förutsättning med just en rejäl BAKdel :p

Hon rörde sig som en liten gudinna som 3 åring, tills jag började träna o muskla henne, fy så ful hon blev då...kort o kantig o "blek"

Nu är hon fortfarande bara sutten på, skrittad och liiite travad.

Men, vad jag ser nu är spiralen som börjat mogna, hon sätter sig gärna på ändan och vänder på en femöring när hon (Elak som hon är) jagar bort dom andra från maten.

NU vet jag, att i höst kan jag börja kräva det jag trodde jag skulle kunna kräva för två år sedan, nämligen SPÄNST.

Hon behövde mogna 2 år extra men GUDARS så frustrerande för alla andra att jag väntat så länge med henne....och "slösat" tid :eek:

Tömkörningen sitter, hanteringsmässigt har jag inget övrigt att önska, socialt är hon den bästa som finns, vaken och fin, människor är det bästa som finns, hon sitter gärna i knäet på en och bara pussas hela dagen, hon älskar katter, hundar, barn, män, kvinnor, allt.

Tänk vilken underbar grund, och tänk om jag lyssnat på alla andra, som högt skrikit i mitt nu döva öra, MEN GÖÖÖR NÅGOT MED HENNE!

En sak i taget, lyssna till sitt logiska hjärta och utgå ifrån individen!

HUR I HELSEFYR nå ut till de unga ??

Buke är ett bra forum, inte att förneka, men det känns tjatigt ibland att upprepa upprepa och upprepa.

........

Det är ledsamt och ganska frustrerande ibland, men så får man landa lite i sin ödmjukhet och granska sin egen ungdom när man själv satt där med pessoabett, piska och sporrar och utropade YEHA!

Man BLIR ju vis(are) av erfarenhet, men visst skulle man vilja rädda alla ungdomar från att göra sina egna misstag.

*Spånar*

Jag kommer ihåg en lärare jag hade, som är sjukgymnast inom psykiatrin. Hon hade haft ett projekt där hon jobbat med kroppsmedvetenhet hos gymnasieungdomar, det låg inom det individuella valet. Nu var det bara tjejer av någon anledning...
Hon hade (såklart ;) ) fått mycket bra feedback och när de börjat lära känna sina kroppar och sig själva så blev ju de lika frustrerade som oss terapeuter på att det inte kom in tidigare i skolorna.

Likadant är det inom ridskole/tränar-världen känns det som.

Men jag tror lite på det där att göra sina egna misstag också. Nu hade jag visserligen varken pessoabett eller sporrar, men visst for man runt i full galopp utan en tanke på hållbarhet eller säkerhet eller någonting i närheten av det och var lite hård mot hästarna ibland. Men det har ju fått mig att förstå "aldrig igen" och bli starkare i min övertygelse hur jag och hästarna mår som bäst (även om jag såklart fortf utvecklas). Jag tycker såklart lite synd om de hästar som fick lära mig detta, men jag tror min första läromästare inte tog alltför stor skada då han var rätt duktig på att säga ifrån när jag kom med lite för tokiga idéer. Det är ju många hästar som absolut INTE mår bra av att vara dessa läromästare (och självklart hade min kunnat haft ett betydligt bättre liv om han sluppit små snorungar som skulle lära sig hyffs av hästar).
Ja, vi utvecklas ju hela tiden, men jag skulle (som alltid) önska att det kom in tidigare.

Det är svårt det här. Det är väl som med små barn att man måste låta dem göra sina egna misstag (annars gör de dem i smyg ändå), men stödja och visa på en sundare väg som de får små bitar av hela tiden och hittar åt det hållet när de är redo.

*spånar vidare*

Åh, tack! :o

Det blev mycket känslor där men det var något som kom ur flera veckors funderande och läsande och sen bara föll allt på plats i den här tråden. Det är väl det som är det underbara med Buke - att man får fler pusselbitar att lägga till pusslet! :p

/Camilla

*Spånar*

Jag tror helt klart på att man måste lära sig av sina egna misstag. Av den enkla anledningen att det är så många som måste KÄNNA för att VETA. Det är få som kan berätta, förmedla, och få andra att just känna! (kanske enklare för dem som kan känna genom att ta in det via skrift, vad enkelt det måste vara)

Men det jag tror man kan göra är att jobba för att korta ned tiden för misstag - hur vet jag däremot inte.

Less is more, visst. Men det är det som är så j_la svårt! :o

Hon rörde sig som en liten gudinna som 3 åring, tills jag började träna o muskla henne, fy så ful hon blev då...kort o kantig o "blek"

NU vet jag, att i höst kan jag börja kräva det jag trodde jag skulle kunna kräva för två år sedan, nämligen SPÄNST.

Hon behövde mogna 2 år extra men GUDARS så frustrerande för alla andra att jag väntat så länge med henne....och "slösat" tid :eek:

Men...som Tony Irving skulle säga.:angel:

Att utbilda unghästar kräver ju en enorm fingertoppskänsla. Om du tränat och musklat upp din unghäst så den blev ful och blek så har det nog blivit något fel på vägen. :o

För det är just det som inte händer när det blir rätt.
När man får en rå unghäst så genomgår den ju massor av stadier.

Oftast (kan självklart variera) så är de rätt kaxiga till en början och vill inte lyssna (nu talar jag om dem som är rätt ohanterade när de kommer som treåringar - nej, jag rider inte in som 2.5 utan som 3-3.5 av orsaker som vi kan ta i en annan tråd)

Först förstår de inte varför de måste springa med linor runt sig, sen talar de om att jag är överflödig - de kan själva, sen kommer de ofta in i en svacka där de ser ut lite som de tappat gnistan MEN SEN, om man får dem att förstå hur fantastiskt vackra och duktiga de är så börjar de blomma ut.:love:

Då tycker jag det är väldigt viktigt att de lär sig använda sin kropp ganska tidigt. Det är alldeles för många hästar som är backade - som inte svarar för små hjälper - som har låsningar tidigt i kroppen och som helt enkelt inte har lärt sig att jobba genom kroppen.:devil:

Ett sådant bra pass är bättre än alla equiterapeuter och massörer och osteopater ihop!:banana:

Sen handlar det absolut inte om att kräva spänst utöver den styrkan som unghästen har - då bryter det ju ner och det vill man absolut inte. Sen kan man ju gradera spänst - den spänst man kräver på en treåring är ett på skalan - den spänst jag kräver på en tioåring som ska gå Intermediere är kanske åtta på skalan.
Man kräver så mycket spänst som just den individen kan idag.

Omognad i huvudet är något helt annat - men det fick jag ine uppfattning om att du pratade om här.

Att utbilda unghästar kräver ju en enorm fingertoppskänsla. Om du tränat och musklat upp din unghäst så den blev ful och blek så har det nog blivit något fel på vägen. :o

.

Nja...håller inte med, jag känner ju till henne så jag kan bara prata utifrån vad jag gjort och sett och märkt och hon var helt enkelt inte mogen, men det är ju vad jag tycker.

Att vänta ut henne har varit helt rätt, att träna henne tidigare för ridning har inte varit rätt, hon är väldigt sent utvecklad.

Eftersom jag slutat så fort jag sett att hon blivit kantig i sina rörelser så tror jag att jag vunnit mer på att vänta.

Hellre vänta och få en häst som håller som ridhäst tills hon är 30 än att ha en halt häst om två år, vilket jag förmodar skulle skett om jag (Eller någon annan) forcerat.

Vad det gäller fingertoppskänsla tror jag mig ha liiiite koll....

Men vad vet jag :o

Jag tycker du är klok som känner av din häst och ser vad som är bäst för henne.

Det är alldeles för många som pratar om att anpassa till individen samtidigt som de generaliserar tillvägagångssättet i utbildningen av häst.

En häst kan också "vakna med huvudvärk på morgonen", känna mer eller mindre av växtvärk och naturligtvis reagera olika på erfarenheter i livet.

Visst finns det flera sk "standards" som fungerar på majoriteten av utbildningsbara djur inkl människan, men det innebär ju inte att det är ultimat för alla.

Vad som är en extra försvårande omständighet i "trial and error"-metoden på häst är att det kan ta flera år innan en dålig metod verkligen börjar visa sin fula nuna.

I många år kan man rida omkring och tro att det är på rätt väg (för att man kan inte bättre, man har inte tränare som vet så mycket, man har inte vänner som har mer erfarenhet till hjälp), och sen börjar helt plötsligt alla år av kass ridning ta ut sin rätt. Och då kan det vara försent. Hästen kan vara slut i kroppen, ha lagt sig till med rörelsemönster som inte ens en riktigt duktig hästkarl kan rida bort, eller börja gå bakom hjälperna (det har ju sagts att "gå bakom hand" är ett så svårt fel att Kottas exempelvis i en ålder av 60+ inte tar sig an sådana hästar alls längre).

Vet inte alls vad jag ville med det här inlägget (om jag ville något), men just trial & error är en svår metod att lära sig mer. För hur ska man veta att det som man får ut är det rätta? Något som känns rätt kan ju vara hiskligt fel. :crazy:

Han kanske inte vill slösa sin dyrbara (korta?) tid på problemhästar, eller broblem som tar tid att åtgärda. ;) Finns ju roligare saker att göra kanske när man kan välja och vraka.

Självklart - jag hörde ju med mina "glasögon" eller hur man ska säga. Jag bara minns att han sa att hästar som gick bakom hand var så svåra att åtgärda att han inte längre tyckte det var lönt att lägga tid på dem. När han var yngre tyckte han annorlunda. Men det är ju vad jag hörde/förstod - det är inte alls säkert han menade så! :)

Ja, ska man dra det till sin spets så kan man ju sälja hästen och börja med frimärkssamling :crazy:

Nä, men lite så är det ju.

Jag kan ju bara hoppas att jag har lite hum om att det går åt rätt håll på ett bra sätt. Där tycker jag att jag har vunnit mycket genom att "mot min vilja" fått byta tränare rätt frekvent första åren - jag vet mer och mer vad jag vill ha och vilken hjälp jag behöver för att komma framåt på ett sätt som passar mig och hästen. Jag gör ju massor av misstag på vägen som säkert folk har varnat mig för men det är inte förrän jag gör dem själv och sedan får hjälp och kommer vad som känns rätt som jag kan få en känsla och ett hum om hur det kan/bör kännas..

Det kommer alltid att finnas bättre tränare, men just idag är jag nöjd och glad.. hoppas att det är fler som har turen att hitta tränare som "man tror" är bra

Det är också tur att hästarna är så förlåtande som de är :o

svammel..

Word :bow: :bow: :bow:

Jag tror att du beskriver det absolut viktigaste, hästen måste få plats.

Jag har också tänkt på det, om man själv inte ser fram emot träningen så lär inte hästen göra det heller.

Det är så himla mycket achtung! och måste! inom ridsporten som skapar en hårdhet genetemot både sig själv och hästen, det är inte bra för någon.

Jag har läst mycket av Psykologen Anders Hallgren angående hund. Att om man hamnar i en kamprelation så har man hamnat helt fel (återkopplar lite till det zezel skrev ). För det samma gäller ju häst.
Dressyr skall ju vara en konstart - inte en kampsport

Jag tycker också det stämmer med duktiga hästkarlar - de bråkar aldrig med sina hästar de hittar en framkomlig väg.

Nehej gick det inte på det här sättet, så provar vi ett annat, och fram kommer de lugnt och metodiskt

Jag blir så glad när jag läser inlägg av människor som jobbar MED hästen och inte emot den som om det vore ens fiende. Det finns något citat som lyder "där kunskapen tar slut tar våldet vid" och tyvärr så ser man det allt för ofta om det så är med tvång, styrka, pisk och slag. "Bästa sättet" att skapa spänning i en häst måste ju vara att väcka flyktdjuret inom den med något av ovanstående övergrepp och dessutom ställa sig att vråla som värsta rovdjuret - jag hade försökt fly för livet och kommer man inte ur så ger man väl upp - att se en sån häst, som har givit upp, det gör ont i hjärtat.

Vad som är en extra försvårande omständighet i "trial and error"-metoden på häst är att det kan ta flera år innan en dålig metod verkligen börjar visa sin fula nuna.
Därför är det rätt bra att vänta med att skaffa egen häst och istället rida och köra andras hästar och få ta del av deras kunskap och metoder och vilka resultat det ger på hästen.

Men det är nog många som skaffar häst efter att bara har ridit något år och sen har man ofta inte tid eller råd att rida någon annan än sin egen och då minskas möjligheten att ta in kunskap på bredden samtidigt som kunskapen om den egna individen förstås ökar, men ibland kan det vara bra att ha kunskap att relatera till.

"Hm, min häst har lite svårt att korsa bakbenen i skänkelvikning. Det kommer jag ihåg att den och den hästen hade i det stallet och det var visst något fel i höften. Bäst att kolla upp det istället för att rida vidare och tvinga igenom något som hästen inte klarar".

Typ.

Ja, du borde ju veta:o

Det är inte fel att vänta, absolut inte...men jag tycker inte att man ska sluta så fort det tar emot lite. Det ÄR jobbigt att bygga upp en kropp - om man så är häst eller människa.

Ja du....:D Fullärd blir man ju aldrig...

Jag har nu ett sto som är 5 i år. Hbl med den bästa hoppstam du kan tänka dig. Jag köpte henne som dressyrhäst just pga "arschlet" hennes för att experimentera och se om det inte faktiskt är HIMLA bra förutsättning med just en rejäl BAKdel :p

Men, vad jag ser nu är spiralen som börjat mogna, hon sätter sig gärna på ändan och vänder på en femöring när hon (Elak som hon är) jagar bort dom andra från maten.

Tömkörningen sitter, hanteringsmässigt har jag inget övrigt att önska, socialt är hon den bästa som finns, vaken och fin, människor är det bästa som finns, hon sitter gärna i knäet på en och bara pussas hela dagen, hon älskar katter, hundar, barn, män, kvinnor, allt.

Tänk vilken underbar grund, och tänk om jag lyssnat på alla andra, som högt skrikit i mitt nu döva öra, MEN GÖÖÖR NÅGOT MED HENNE!

En sak i taget, lyssna till sitt logiska hjärta och utgå ifrån individen!

Jag trodde du bara red damsadel och skogsridning, och inte regelrätt dressyr ridning, du hade väl ett dåligt knä eller hur var det?

Hur kan en unghäst som bara är riden rakt fram i skritt trav och galopp börja se jättekonstig ut i muskulaturen helt plötsligt, av sund ridning på den lätta nivån du beskriver?

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama