Hypermobila hästar.

Sv: Hypermobila hästar.

Här har du mig, som smygläser men inte skriver något :D

Stoet ifråga åkte iväg på lösdrift lite drygt ett halvår och efter de rapporter jag hade fått (tredje part iofs ;)) innan sommaren var att hon vuxit, blivit grov, rejäl och ruskigt fin i kroppen. Med tanke på hur hon var tidigare (liten, tanig, ruskigt feminin och blond :angel:) så ska jag ärligt talat säga att jag inte trodde på detta ett dugg... Men när donnan kom ut från transporten såg jag ut så här :eek:. WOW!! NU är hon vuxen, helt klart färdig för att börja tränas igen (dock inte så mkt än så länge, C_L är jättegravid *s* och jag har fullt upp)...dock är hon fortfarande blond :D. Rör sig bättre än någonsin dessutom, mkt mkt bättre än som 3-åring).

Får nu samma foder som hon fått tidigare - dvs, fodret har inte haft någon inverkan med balans protein/energi och för att på så sätt fått henne kantig och konstig muskulatur. Dåligt foder och fel träning är i alla fall vad jag i första hand tänker på. Men allt är nu precis likadant som då.

Så varför hon såg ut som hon gjorde innan och reagerade på träning mm, ja den som visste...men skumt, ja det var det.
Sen i utvecklingen på alla sätt och vis, det är vad jag tror på.

(nu får C_L slå hårt på mig om hon vill för att jag svarade ;))

Ska vi prata konstig häst så ska vi prata om min 3-åring...hej och hå vad han är, euhm, inte vacker för tillfället.

Jag trodde du bara red damsadel och skogsridning, och inte regelrätt dressyr ridning, du hade väl ett dåligt knä eller hur var det?

Hur kan en unghäst som bara är riden rakt fram i skritt trav och galopp börja se jättekonstig ut i muskulaturen helt plötsligt, av sund ridning på den lätta nivån du beskriver?

Om jag frekvent hade ridit i damsadel så hade jag behövt en mkt välutbildad häst till det, där kan vi snacka dressyr på hög nivå :D

Nej jag har inget trasigt knä, det är väl en av mina få hela kroppsdelar efter att ha ridit in hästar i många år :angel:

Vi kom aldrig ens till galoppen, jag slutade när jag såg att hon inte var mogen nog, slängde ut henne på lösdrift precis som jen80 beskriver och ser nu att hon verkligen behövde väntas ut.

Egentligen är det ju inget konstigt, många tar föl på sina ungston innan de sätts ordentlig träning, kanske det är vad jag borde gjort på henne men det blev aldrig av.

Vad ÄR egentligen regelrätt dressyr-ridning?

Jag tränar mina hästar utifrån dressyr-principer, skritt, trav, galopp med målet att aktivera spiralen med så bra funktionalitet som möjligt, jag splittrar inte någon disciplin, vare sig det är skogsridning eller hoppning eller eller eller...allt utgår ju ifrån att hästens kropp ska jobba funktionellt dels för sig själv, dels med mig.

Dressyren i sig kommer först i allt, den leder ju alla discipliner i sig, utan dressyren har vi ju ingen ridning.

*Tycker jag*

Ja du....:D Fullärd blir man ju aldrig...

Jag har nu ett sto som är 5 i år. Hbl med den bästa hoppstam du kan tänka dig. Jag köpte henne som dressyrhäst just pga "arschlet" hennes för att experimentera och se om det inte faktiskt är HIMLA bra förutsättning med just en rejäl BAKdel :p

Hon rörde sig som en liten gudinna som 3 åring, tills jag började träna o muskla henne, fy så ful hon blev då...kort o kantig o "blek"

Nu är hon fortfarande bara sutten på, skrittad och liiite travad.

Men, vad jag ser nu är spiralen som börjat mogna, hon sätter sig gärna på ändan och vänder på en femöring när hon (Elak som hon är) jagar bort dom andra från maten.

NU vet jag, att i höst kan jag börja kräva det jag trodde jag skulle kunna kräva för två år sedan, nämligen SPÄNST.

Hon behövde mogna 2 år extra men GUDARS så frustrerande för alla andra att jag väntat så länge med henne....och "slösat" tid :eek:

Tömkörningen sitter, hanteringsmässigt har jag inget övrigt att önska, socialt är hon den bästa som finns, vaken och fin, människor är det bästa som finns, hon sitter gärna i knäet på en och bara pussas hela dagen, hon älskar katter, hundar, barn, män, kvinnor, allt.

Tänk vilken underbar grund, och tänk om jag lyssnat på alla andra, som högt skrikit i mitt nu döva öra, MEN GÖÖÖR NÅGOT MED HENNE!

:D

En sak i taget, lyssna till sitt logiska hjärta och utgå ifrån individen!
Nu har jag förstått att du är en stor vän av alternativ behandling o självläkning, men...

Om jag hade en sdn häst- skulle jag kolla upp den.
låter ju helt klart som ngt var fel, men du kanske gjorde så:confused:

Sen kan jag tycka att en unghäst bör byggas upp i alla dess gångarter, men i korta pass- o sen längre viloperioder.
Skritta länge på unghästar gör inte jag.:cool:

Ja du....:D Fullärd blir man ju aldrig...

Jag har nu ett sto som är 5 i år. Hbl med den bästa hoppstam du kan tänka dig. Jag köpte henne som dressyrhäst just pga "arschlet" hennes för att experimentera och se om det inte faktiskt är HIMLA bra förutsättning med just en rejäl BAKdel :p

Hon rörde sig som en liten gudinna som 3 åring, tills jag började träna o muskla henne, fy så ful hon blev då...kort o kantig o "blek"

Jag håller med de andra.
Har aldrig sett eller hört talas om, en unghäst som muskelärt varit så omogen att man varit tvungen att avbryta ridningen- i TVÅ år.

Om de växer, då får man vila hästen, rida korta pass de perioder som går att rida, men jag skulle aldrig ställa av i två år.

Jag anser det är mer att förlora på det än att vinna, bl a hållbarhetsmässigt. Men jag antar din inte var frisk, därav, då är det en annan sak.

*Knapplån*

En kompis köpte ett fullblodssto, dräktig med Mirocco för ett antal år sen.

Fölet kom utramlande och som 2-åring var den 165, kantig, gräslig och hade ont här och var, satts in som treåring, skrittades något som 4-åring, men växte ändå olidligt... Lånades ut på foder ett tag, men blev då så hårt tagen, att hon togs hem och ställdes av i två år, reds igång försiktigt, växtvärk 175 hög... lånades ut på foder pga graviditet och var alltså då enbart GRUNDRIDEN, alla gångarter, böjda spår, enklare tvärning, vändningar och småhinder... Kom hem, diffust halt och avlivades pga fraktur på ngt minimalt ben, som hästen förmodligen gått med större delen av sista fodertiden... och som skulle kunnat repareras gipsad, i stillhet, med 8 månaders boxvila typ... och tyvärr hade den hästen inte psyket för stillastående, boxvandrare och vävare.

Så att det inte finns hästar, som mår bra av att ställas av och vila periodvis även UTAN skador, typ hästar som växer enormt i perioder, det kan nog faktiskt existera...

Vare sig man är traditionell eller alternativ, eller bägge delar. :p

Senast ändrad:

Fast man läser ju av hästen-man känner ju den.

sen att det är förkastligt att belasta unghästen dagligen o mer än den är musklad för, men sätt muskler på den. gör man det inte DÅ kan det bli svårt när den blir äldre.

en unghäst som får den mat den ska ha o får rätt stimulans me d rörelse är inte en omusklad stackare som inte tål att ridas på.
dock arbetar inte hästen i skritt o bör därför fås till arbete genom trav o galopp -där den har möjlighet att höja sin rygg.

Om ngn lånar ut sin häst o den far illa. så har man inte gjort sin undersökningsplikt.

hästen växer inte så fasligt mkt på höjden efter 3-4 år om den är väl uppfödd.

min åsikt o erfarenhet.

Min åsikt också. Håller även helt med ginnies.

KL
Förr var det fint att skriva i annonsen "sent tagen" eller "sparsamt tagen",. Numera vet man genom forskning att det är rätt att belasta hästar relativt tidigt men på rätt sätt och naturligtvis med hänsyn till just den hästen. Det borde väl vara självklart.

Hästar växer och ändras i kroppen även steget kan ändras under tiden. Man får självklart inse att man måste träna hästen på ett sunt sätt, och anpassa arbetet. Ingen rider väl dagligen på en mycket ung häst och kräver hårt arbete varje dag. Den arbetas även från marken och rids i den form den klarar av.

Vid för höga krav kan skador uppstå och behov av vila och då är det ju :bow: för den ägare som ger två år. Helst ska man väl dock veta vad som är problemet, förstås och att denna vila verkligen är det som krävs......

Förstår inte Ingelas exempel riktigt :confused: Skrittades vid 4?
Inte kan man bara skritta en unghäst? Kanske DET la grunden till problemen senare? Det gäller ju att veta hur man ska träna en unghäst också och inte tro att det är snällare att inget göra och bara skritta tex:cool:
Klok, kunnig utbildning med krav utifrån den speciella hästens ork, och förmåga just då, skadar ingen unghäst som är frisk.....

*Knapplån*

Med all högakting för flera av er oerhörda kunskap om unghästar och dess utbildning.

Men inte fan skulle varken jag eller mina vänner gå emot behandlade veterinärer (två olika gårdsveterinärer) och olika klinikers (ATG-kliniken Örebro, Strömsholmskliniken och Mälarkliniken) veterinärer och rida en häst hårdare, under växtperioder. Och nej, det var inget synbart fel på hästen, mer än att den var mkt ojämn i gången och ojämn i "viljan" vid ridning. I bland mer vild än tam och villig att göra allt man bad om och andra gånger som att rida i sirap. Massörer, equiterapeuter och kiropraktiker, akupunktörer... you name it... kollade upp hästen flera gånger, samt hänvisade vidare till veterinärer, undersökningar både hemmavid och på klinik med löpband, longering, ridning och röntgenbilder... Men ändå inget synbart fel, utan helt enkelt långsamtväxande med växtvärk, ta det mycket lugnt, viloperioder och så vidare...

Men visst, det är ju bara att rida sönder hästen och sen köpa sig en ny. Det hör och ser man ju tydligt här att det är ER åsikt.

Men så gör inte vi här på landet.

Skritt är förresten en underskattad gångart, många hästar skulle må bra av att skrittas mer än de gör. Jag förstår inte att alla ska ha så förbannat bråttom, med att komma så långt som möjligt med sina hästar, på kortast möjliga tid.

Senast ändrad:

*

Men visst, det är ju bara att rida sönder hästen och sen köpa sig en ny. Det hör och ser man ju tydligt här att det är ER åsikt.

Men så gör inte vi här på landet.

Skritt är förresten en underskattad gångart, många hästar skulle må bra av att skrittas mer än de gör. Jag förstår inte att alla ska ha så förbannat bråttom, med att komma så långt som möjligt med sina hästar, på kortast möjliga tid.

Var i all välrden läser du in detta??

Du är ju rent oförskämd. Tvärtom har både jag och andra skrivit precis det, ANPASSA efter hästen. Man kan inte veta mer än det du skriver.:angel:

satts in som treåring, skrittades något som 4-åring, men växte ändå olidligt... Lånades ut på foder ett tag, men blev då så hårt tagen, att hon togs hem och ställdes av i två år, reds igång försiktigt, växtvärk 175 hög... lånades ut på foder pga graviditet och var alltså då enbart GRUNDRIDEN, alla gångarter, böjda spår, enklare tvärning, vändningar och småhinder... Kom hem, diffust halt och avlivades pga fraktur på ngt minimalt ben, som hästen förmodligen gått med större delen av sista fodertiden... och som skulle kunnat repareras gipsad, i stillhet, med 8 månaders boxvila typ... och tyvärr hade den hästen inte psyket för stillastående, boxvandrare och vävare.

Du skrev själv att den blev hårt tagen....och ställdes av i två år:eek:
Låter inte vettigt i mina öron, - alls. En häst behöer inte ställas av i två år för att den växer. Inte heller vettigt att enbart skritta en 4-åring.

Sen klarar de flesta hästar boxvila bättre än deras hisipiga ägare tror:cool: Det är oftast ägarna som inte klarar hästarna snarare och inte heller har tålamodet, eller möjligheten att ordna så att hästen få en bra boxvila. 8 månadets boxvila har jag heller aldrig hört talas om, vad skulle det vara pga av:eek:

Men men, det verkar inte ok att diskutera det exemplet:(

Hur som helst behöver du inte låta så bitter ang folks kunskaper, tror du inte att det finns de som har kunskap om att utbilda unghästar här? Då tror du nämligen fel. Jag tror vi är ganska många som utbildat ett antal unghästar och vet vad vi pratar om.

Okunnighet skapar mycket problem för hästar, inte minst unghästar. Liksom missriktad välvilja som beror på okunnighet.
Som att man skrittar och skrittar en unghäst och tror det är det bästa för den.

Senast ändrad av en moderator:

Ja och om då folk, med mångårig hästvana i generationer som hästägare, egen hästuppfödning, egen gårdsveterinär och gårdsinstruktör, ska räknas som okunnig skulle jag vilja höra DIN personliga åsikt om NÄR man är kunnig.

Nu talar jag inte om mig själv, utan detta ovan är kompisen.

Själv har jag bara 35 års hästvana, med 25 år som skötare till flertalet hästar med fullt "hästägaransvar", vilket inneburit all kontakt med hovslagare, veterinär, massörer, instruktörer och vad det nu har varit för löst folk runt hästarna. Inridning av ett antal unghästar, tillridning av ett antal ridtravare, skötare till ett antal tävlingshästar inom Elit och Div I, där jag periodvis skött ridträningen ensam, då ägaren varit sjukskriven, ett antal foderhästar, för att slutligen 2001 köpa mig en egen häst. Så, ja. Jag är okunnig. Men jag står i en ständig inlärningsprocess.

Men min kompis, är då inte och har så länge jag känt henne inte varit okunnig i sitt handhavande med unghästar.

Jag ber om ursäkt om jag tar i rejält. Men ibland blir trådar på detta forum väldigt underliga i sitt skrivande. Jag som faktiskt tyckt att vi har varit väldigt duktiga i vårat diskuterande en längre tid.

Och var har jag skrivit att jag inte tror att det finns några kunniga här. Jag VET att det finns väldigt många kunniga här, men många tycks tro att de är de enda som är kunniga och att alla andra inte fattar ett barr, utan skulle ha en gunghäst.

Senast ändrad:

och jag blir så glad om ngn fattar vad jag menar :laugh:

Jag tror att vi bara kan ha motivationen att jobba med hästen i en dialog.

Om vi tror oss vara framme - så är det en garanti att man inte lyssnar och inte ser att hästen givit upp - utan tror att man åstadkommit ngt bra :o

det finns så många sätt att "tolka" det man ser

*Knapplån*

Med all högakting för flera av er oerhörda kunskap om unghästar och dess utbildning.

Jisses Ingela, om du inte vore moderator skulle du få ett gult kort.

vad håller du på med?

och jag blir så glad om ngn fattar vad jag menar :laugh:

Jag tror att vi bara kan ha motivationen att jobba med hästen i en dialog.

Om vi tror oss vara framme - så är det en garanti att man inte lyssnar och inte ser att hästen givit upp - utan tror att man åstadkommit ngt bra :o

det finns så många sätt att "tolka" det man ser

Jag förstår inte riktigt vad du menar här:confused:
Dvs vad du menar med att man tror att man är "framme" och att hästen givit upp osv. Jag fattar helt enkelt inte, vadå framme?

Dialog låter vackert och bra och det kan väl alla skriva under på, men vad innebär det i praktiken? Då kommer man till att kunna tolka det man iakttar i den där dialogen, och att kunna läsa av hästen och veta hur man ska arbeta med just den hästen. Där kommer många goda föresatser till korta om kunskapen saknas och det gäller inte bara ridning, det gäller i allt man gör med en unghäst.

En okunskap och brist på erfarenhet i hantering OCH ridning av en unghäst kan leda till olyckor som skadar hästen oavsett hur god viljan till dialog är från människans sida, det räcker inte med goda föresatser, det behövs mer.
En osäker, klantig och/eller okänslig hantering kan göra att hästen kommer till skada helt i onödan. Det är inte så enkelt som att bara ha en "dialog" med en häst, det krävs mycket mer än god vilja i arbetet med unghästar.

Nu är hon fortfarande bara sutten på, skrittad och liiite travad.

Men, vad jag ser nu är spiralen som börjat mogna, hon sätter sig gärna på ändan och vänder på en femöring när hon (Elak som hon är) jagar bort dom andra från maten.

NU vet jag, att i höst kan jag börja kräva det jag trodde jag skulle kunna kräva för två år sedan, nämligen SPÄNST.

Hon behövde mogna 2 år extra men GUDARS så frustrerande för alla andra att jag väntat så länge med henne....och "slösat" tid :eek:

Tömkörningen sitter, hanteringsmässigt har jag inget övrigt att önska, socialt är hon den bästa som finns, vaken och fin, människor är det bästa som finns, hon sitter gärna i knäet på en och bara pussas hela dagen, hon älskar katter, hundar, barn, män, kvinnor, allt.

Tänk vilken underbar grund, och tänk om jag lyssnat på alla andra, som högt skrikit i mitt nu döva öra, MEN GÖÖÖR NÅGOT MED HENNE!

En sak i taget, lyssna till sitt logiska hjärta och utgå ifrån individen!

Tänk, det du skriver skulle nästa kunna handla om mitt nu femåriga kallblodstravarsto. Hon kom till oss när hon var tre och ett halvt, 165 cm hög över korset och 155 över manken - och riden sedan drygt ett år. Hon var rentav ful, med sin korta, korta rygg och avsaknaden av hals. Hon rörde sig så vingligt och ostadigt att det inte var en slump att hon fick smeknamnet Valpen. Vi beslöt att inte göra något med henne förrän hon började likna en häst.
Nu är hon alltså fem, och det senaste halvåret har vi arbetat henne från marken 3-4 gånger i veckan. Hon är fortfarande överbyggd bak men har växt på längden och nu har hon en hals värdig en stor häst.
Kroppen är fullständigt i balans, vilket märks inte minst när hon kommer genom hagen i full galopp och tvärnitar en meter framför mig.

Jag undrar också vad det skulle blivit av henne om jag börjat rida henne när hon kom till oss hösten 2006......

Immer

Nu blandar vi päron..

En häst som bevisligen är sent utvecklad eller har exteriöra avikelser får man anpassa träningen efter ännu mer.

Tycker nog att vi skriver det:confused:

CL häst var väl fin- innan den började ridas o sen blev sämre:confused:

En sdn häst skulle inte jag bara låta vila så himla länge, utan leta fel för att kunna hjälpa den-att kunna utvecklas i normal takt för den individen.

jag blev själv tillsagd att inte vänta för länge med att bygga upp min då på hösten 5-åriga häst.
Den hade dock varit konv. i 7 månader fram till Mars samma år. pga av Birkelandsfragmentsop.

IngelaH;10885921Men visst skrev:
Din fallbeskrivning anser jag fortfarande inte ha varit en frisk häst.

Och en häst som har växtvärk och varvar det med skador är det ingen som rider, och lämmnar man ut hästen till en så okunnig fodervärd som gör det, då får man sannerligen skylla sig lite själv.

Delvis knapp.

Att börja tidigt med ridning är bra, under förutsättning att man är observant.

Fördelarna är många som:
Hästens senor, ligament, muskler och skelett får en aning om vad komma skall och förbereder sig bättre för att bära en ryttare.

En unghäst är mer positivt mottaglig för nya intryck.

Man har gott om tid att ge långa viloperioder, vilket gör att ridning och utbildning inte behöver slita nämnvärt och man får utbildningen utdragen på en längre tidsperiod.

Helknapp:grin:

Att sedan ridhästar av halvblodstyp har högre skadefrekvent än vissa andra raser, beror inte alls enbart på ridningen, som i flera andra trådar antytts, utan på sinnelaget och att de redan som unghästar får skador, hagrelaterade, transport, uppbindnings osv osv, som de sedan bär med sig.

CL häst var väl fin- innan den började ridas o sen blev sämre:confused:

Det var möjligen min också när hon började ridas vid två och ett halvt års ålder? Jag vet inte, för jag var inte med vid det tillfället.
Jag vet bara hur hon såg ut ett år senare.

Immer

Senast ändrad:

Helknapp:grin:

Att sedan ridhästar av halvblodstyp har högre skadefrekvent än vissa andra raser, beror inte alls enbart på ridningen, som i flera andra trådar antytts, utan på sinnelaget och att de redan som unghästar får skador, hagrelaterade, transport, uppbindnings osv osv, som de sedan bär med sig.

Ja och det tyvärr många gånger beroende på okunnighet i bla hanteringen:crazy: Kanske ovana vid lite mer "explosiva" hästar.
Inte minst här på buke läser man tyvärr hanteringsråd som är :eek:

Hästens senor, ligament, muskler och skelett får en aning om vad komma skall och förbereder sig bättre för att bära en ryttare.

ja, det är bra att kroppen till viss del utvecklas under belastning. Just detta handlar om hålllbarhet. Om hästen inte arbetas alls fram till 5-6års ålder håller den sämre. Kroppen har växt färdigt och anpassat sig till ett liv utan ridning......

Sen ska belastningen självklart vara utifrån vad som är rimligt och anpassat till individen.

En häst som inte är frisk, är ju en annann sak, det kan ibland behövas lång konvalecens, självklart.

KL

Jag har också haft unghästar som jag fått låta bli i längre perioder. Men oftast är det något som hänt, den senaste fick problem med SI-leden efter att han gått omkull. I september har han vilat ett år.
Det är inget konstigt med det.

MEN:
det tar cirka två år att bygga upp en häst så att den blir stark och hållbar. Det är en väldigt sårbar tid för innan den är uppbyggd drar den på sig skador lite lättare, den är mer obalanserad tex.

Ju längre tid man kan rida med regelbunden basis och ha hästen skadefri desto mer kan man "pusta ut", tycker jag. Sen kan det naturligtvis ske trauman ändå.

Att rida en frisk häst i perioder under året som 3-åring är mest en mental utbildning samt lydnadsträning.
Åren 4-5 bygger man vidare och då är det viktigare att man lägger in mer regelbunda träningsperioder så att hästen kan bygga muskler.
Har man klarat sig utan skador fram till sex års ålder har man oftast en MYCKET hållbar och tålig häst.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama