Hypermobila hästar.

Sv: Hypermobila hästar.

Susan skrev:
Jag tror att man går med i en avelsförening och ber de i styrelsen rekommendera uppfödare.

Som man gör med hundar :D

elller :angel: så får du köpa grisen i säcken och chansa :angel:

Håll tummen för mig nu - tredje gången gillt........

Jo, men då måste man lita till andra... o jag vill gärna se själv. :crazy:

När det gäller hundar så är det lättare att veta vad de får i sig o vilken uppväxt de har haft... man tar dem ju ofta när de är ca 8 veckor. En unghäst är ju svårare att föda o hantera "rätt", t ex med utevistelser, sällskaps- o hagkvalitét etc, o det finns så mycket konstiga uppfattningar därute ang foderstater, tycker jag.

Så du ska köpa häst/unghäst/föl... va spännande. Vad blir det för nåt???

mvh Jessica

Jag tror att man går med i en avelsförening och ber de i styrelsen rekommendera uppfödare.

Som man gör med hundar

elller så får du köpa grisen i säcken och chansa

Håll tummen för mig nu - tredje gången gillt........

Det verkar väl lovande iaf :d....

Isåfall måste jag vara världens bästa lärare för jag har gjort allting fel och har surt fått lära mig precis allt den hårda vägen :-)

Tyvärr glömde gud att ge mig tålamod vad gäller undervisning :-).

Självklart måste man göra det du säger, förklara och definiera problemen för ryttaren. Somliga tycker att det är kul, jag gör det inte :-)
Däremot älskar jag att förklara såna saker för hästarna!!!

Du kan köpa en travhäst från Norge, med kvalitetssäkring.

läs detta:

Det Norske Travselskap i samarbeid med Norsk Hesteeierforbund og Felleskjøpet Trondheim

Kvalitetssikring i oppdrett av norsk travhest er et system Det Norske Travselskap har utviklet for sine oppdrettere som et hjelpemiddel for å høyne kvaliteten på norske travhester.

Føll i 2005-årgangen blir de første som kan følges opp av et slikt system, og vil således være banebrytende i denne sammenheng.

Kvalitetssystemet består av en perm som inneholder ulike fagområder som har påvirking for føllets utvikling og prestasjon.

Kapitlene i permen fylles ut av oppdretter som gjennom dette arbeidet bidrar til å sikre kvaliteten på sitt eget oppdrett. Permen skal være en dokumentasjon ovenfor kjøper hva oppdretter har gjort f.o.m. bedekning av hoppa, gjennom hele føllperioden og til slutt fram mot salg av unghesten. Permen skal følge hesten gjennom alle miljøskiftene og være et redskap for både oppdretter og kjøper.

Permen inneholder følgende hovedområder:
Informasjon om bruk av permen
Stamtavle
Helseutvikling
Stallmiljø
Friområder
Flokkutvikling
Fôring
Temming / trening
Hovpleie
Lover og forskrifter
Litteraturhenvisning

Det låter ju inte fel... :)

Kan vara nåt att ta efter om man själv kommer i uppfödartankar nån gång. :idea:

mvh Jessica

Ja, skaffa egen pärm eller köpa hästar av mig...;-) *hehe*

Satt och sökte lite på gamla trådar.

Hittade en mkt intressant sådan som jag nu läst igenom, synd att den dog ut :)

Idag, över 3 år senare kanske den fortfarande är aktuell?

Eller vad säger ni?

Någon som orkar läsa igenom den? :D

Kanske den ligger under fel forum i dagsläget, det får moderatorn avgöra.

Ja den var gammal!:D

jag har inte läst hela, men tyckte det var intressant med diskussionen om lång o korta ryggar!

Min krotryggade har just fått en massa påfrestningar på sin bakre ländrygg under åren, av olika anledningar. Man kan ju tycka att den korta starka ryggen ska vara stabil och klara sig från problem, men den extremt långa hästen som utsatts för ca åtta års springande i högsta farter är långt mycket bättre, nära på felfri med underhåll i ländryggen medans den kortryggade fått såna påkänningar att det känns som att minsta extra åverkan som kyla, lite halkning i hagen eller annat vridmoment sätter igång problem igen och minimerar rörelsen i ryggen -Aj!
Den hästen har oxå lättare att tappa fotfästet då så mycket kraft går rätt ner i backen, den långryggade har vikten bättre fördelad och halkar sällan, halkar kortryggen så blir det så explosivt "pang bom" och skadan större.

den långa ryggen verkar som Zezel säger ha mer sträckvidd att parera och skydda lederna från översträckning, även om det blir mer kajko då ena sidan av ngn anledning dragit ihop lite mer.. Absolut jämnhet är nödvändigt för att vara ridbar!
i ridningen är det så uppenbart då det är rätt o fel. Fel -oridbart rätt-skithäftigt, mjukt böljande och stort
Den kortryggade måste man verkligen analysera med slutna ögon och känna efter hur många "gram" som förflyttats från bakbensaktivitet till ryggaktivitet.
Mindre rörelser ger mindre uppenbara skillnader i rätt o fel.
-Även om övningar går att utföra lättare och få det att SE hyfsat ut!

Haha den skrev jag ut när det begav sig :)

Och tredje och halvt gången gillt blev det.....

NU har jag läst!
Flera intressanta tankespår och erfarenheter.

- En tanke jag fick ang ländproblem var iliopsoasmusklerna, filemusklerna. Ursprung från länden, fäster i femur (lårbenet). De bidrar så vitt jag förstått till vinklingen av bäckenet, och är de som för benet framåt i varje steg.
En spänd iliopsoas kan ge motsatt effekt, dvs att den drar länden mot låret = skapar svank. Däri kan jag tänka mig att vissa av ländryggsproblemen kan komma ifrån.

Det har sagts tidigare att dressyrhästar ofta är spända i iliopsoas - som egentligen är gjord för dynamiskt arbete, de jobbar på en sida i taget. Jag är osäker på vad som då kan göra dessa muskler så spända. Antingen kanske det är för att man upprepar stegen under så lång tid att "svampfunktionen" avtar efterhand som mjölksyra börjar bildas, t ex genom att trava i 30 minuter utan paus (å andra sidan klarar ju distansare det utan bekymmer, men det kanske har med form och då intensitet att göra?).
Eller så är det för att man begär samling under längre tid än hästen orkar med, att man byter arbetsform och intensitet för sällan.
Exemplet piaff är ju extremt för många, men ett exempel på när iliopsoas riskerar jobba sig till mjölksyra, eftersom båda bakbenen vinklas och då kramar muskeln ihop sig = syresätts inte. Men jag har svårt att tro att dressyrryttare sitter och piafferar sina hästar 5 min i sträck, så jag trror snarare att det ligger någon annanstans.

- Nästa tanke var att jag tror det stora problemet är om man fixerar sig vid det stora undertrampet. Det är ju inte alls poängen, som jag ser det. Ju mer samlad hästen blir desto kortare steg tar den. Benen ska visserligen trampa inåt och inte stampa av så långt bakom hästen, men det har mer med hela bakbenens vinklar att göra än placeringen av hovarna. Alltså man vill ha spänst och elasticitet i steget, så att hästen vinklar i lederna, vilket inte ger samma möjlighet till Långa kliv.

Ju mer skjutkraft man vill ha deso mindre bärkraft kan man få - och jag tycker mig se att många dressyrryttare missar något där. Man driver fram långa steg utan att ha fått med rygg och rumpa, och med lite tempo på det då hamnar man i travhästproblematik (bakknän) även om hästen råkar kröka fint på nacken... :angel:
Å andra sidan behövs ju skjutkraften också, man måste varva lite.

- En annan tanke var att detta med att träna i skritt, det tar ju inte precis fram spänsten i hästen. Det är lätt att den går på sparlåga om man "såsar runt" för länge.
Nu har jag inget emot skritt! Att öva in nya rörelsemönster och träna sig själv som ryttare i skritt är jättebra. Skrittpauser är min melodi och jag är helt övertygad om att man bygger bra överlinjer på långa skrittpromenader i skog och mark, med hästen i öppen form.
Men, jag tror att när vi tränar hästen så behöver den inte bara koordination och smidighet utan också styrka och påskjut. Att trava och galoppera, hoppa och klättra är bra sätt att aktivera bakkärran genom ryggen - om nu ryttare och sadel tillåter.

Piaff togs som exempel på stärkande arbete, och det är säkert sant,men man kan börja på så mycket lägre nivå än piaff, när man ska träna styrkan bak. Halvhalter är ett sånt bra hjälpmedel!
Om man har hästen i bjudning, ärligt framåtsökande, med spänst och aktivitet bakifrån, och tar igenom en halvhalt - då ber man hästen samla sig och balansera sig bakifrån i ett eller ett par steg. Sedan på nytt fram med påskjut. Kan upprepas massor av gånger (tja, så länge häst och ryttare orkar), men blir ändå dynamik så länge man inte håller kvar mer än de där sekundrarna.

- Jag antar också att grunden är jätteviktig. Jag tänker då lite på den gamla remontgrunden - att hästen rids rakt fram i öppen men balanserad form i skogen i typ 2 år innan den togs in för vidareutbildning. Då har man byggt styrka i alla 3 gångarterna, hoppat lite hinder, klampat över stock och sten och klättrat sig fram till en grundstabilitet som sannolikt mår bra av lite gymnastik, men med fortsatt muskelbyggande som komplement. Blir antagligen svårare att få allt på plats om man börjar med stretchande gymnastik.

*måste rusa, kanske svarat för hastigt och ogenomtänkt här, men det var första tankarna iallafall*

Jag har stött på ett flertal ryttare som betraktat sig som dåliga, och tyvärr sett att följderna av detta ofta blir en övertro på vad olika instruktörer förmedlar. Respektera magkänslan. Om det inte känns rätt så säg det. Fråga! Våga göra det. Kan man inte få en vettig respons på sina funderingar ska man byta instruktör. Det finns så många olika sätt att träna en häst. Varför välja ett sätt som inte känns bra i magen?

WORD
:bow::bow::bow:

Jag har ägnat en stor del av mitt liv att fundera över dessa Illiopsoas. Frågat en massa också

Bråkat om dem också just för deras dubbla funktion

jag har fortfarande heller inte sedan tiden då denna tråd varit igång fått en vettig förklaring på varför de skall vara så "viktiga för samlingen" för som du skriver så _för de fram benet_

jag tror att det kom¨mer från missförstånd av Bürgers text
som helt bortser från rectus abdominis

Om den flyttar fram bakkäet så blir ju friheten i bakdelen större

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Hittade hit mha C_L och ska försöka hjälpa till att uppväcka den här slumrande men för mig speciellt intressanta tråd.

Jag har nämligen en 13-årig arabvalack som jag har varit ensam ryttare/tränare för i 9 år. Det senaste året har han ridits av annan ryttare, dressyrinriktad men ödmjuk, lugn, mild. Detta pga att jag (med lång rygg! :D) har varit sjuk större delen av senaste året.

Nu kommer jag att "återta" min häst då ryttaren flyttar, och jag har ju de senaste åren lagt om ridningen mer och mer till dressyr och western och under den senaste tiden har jag börjat fundera och läst mer och mer om bra dressyrridning för att jag förstår att det är det jag kommer att kunna ägna mig åt om något.

Så jag har läst en hel del om AR, barock och om klassisk dressyr. Min ambition nu har varit att börja träna dressyr "på riktigt" för att försöka komma någonstans.

Efter den här tråden börjar jag tänka om lite. Varför?

Jag har en extremt kortryggad (37 cm sadelläge) arab med mycket lite rörelse i ryggen när man rider, men som är supervig och smidig i övrigt. Vi har på 10 år bara kommit till en halvdan LA-form men nu funderar jag på om den ridning som utförts på honom till stora delar ändå varit det bästa för den individen.

På grund av min oförmåga att bestämma mig för vad jag vill syssla med har jag genom åren vandrat mellan distansritt, western, dressyr och hoppning samt påbörjad inkörning. Detta alltså samtidigt - inte periodvis! Distansritten har varit det som haft tonvikten men också det som orsakade en överträning med inflammation i 5 leder för tre år sedan. Detta kom när jag blev mer ambitiös och siktade högre och tränade mer enkelriktat...

Distansritten har tvärtom också gett oss mycket. En stor förståelse och insikt i utrustningens betydelse och vikten av att läsa hästens signaler för överträning.

Utifrån den tråd som nu blev stängd och som jag skapade ("Definition av samling...") där bla jag försökte lista faktorer för vad som kännetecknar god ridning så blev jag än mer övertygad om att jag går rätt väg med min häst då han exteriört INTE håller för intensivare dressyrträning av en undermålig ryttare, dvs jag.

Visst kommer jag att satsa mer på dressyren än tidigare men jag inser iom den här tråden att uteritter, klättring, hoppning och varierande träning inom passen måste fortsätta att vara regelbundna inslag i hans träning för annars KOMMER han säkerligen att höra till de mer eller mindre hypermobila, just med tanke på hans korta rygg och otroliga rörelseomfång i övriga leder.

Tack, för att du, C_L, visade på en bra tråd som jag missat (jag tränade mestadels distansritt under den tid den skapades... ;)) och som återigen ger mig bevis för att omväxlande arbete är bra och att magkänslan är det som måste styras. Och att den dag min häst säger "jag vill inte riktigt det här" så måste jag lyssna på det.

Och jag förordar också Feldenkreis. Jag har en riktig problemkropp och det är det enda som verkligen fungerat för mig, som verkligen stabiliserat mig, fått musklerna att slappna av, inflammationer att vika. Finns det de som utövar detta på hästar i Norrland?

Så vad vill jag säga? Jag egentligen det jag sa i förra tråden (ovan nämnda) - jag är övertygad om att hobbyhästen mår bäst av omväxlande träning med en lyhörd ryttare. Om man inte är en mycket god ryttare kan man iaf med den grunden komma långt med en frisk häst. När man sen lämnar hobbynivån kommer andra aspekter in och jag tror att lika lite som man jämför motionärer med elitidrottare kan vi jämföra träning för hästar på så olika nivåer.

Vi har en tendens i livet och speciellt här på Buke att diskutera i svart-vitt. Men då objektet vi diskuterar, hästen, sällan är svart-vit, så blir det så fel.

Om vi tittar på de elitidrottare som vi har i Sverige så har många av dem hälsoproblem, oftast skador de fått från den idrott de håller på med. Per Elofsson övertränade rätt rejält, Magda har ryggproblem, Kajsa har en hälsena (?) som aldrig läker, osv....

Det kostar att ta upp hästar på den nivån också. Gör man det bör man veta vad man sysslar med och ha gott om kunniga personer runt om sig. Med "den här nivån" menar jag inte bara tävling, utan även de AR-ryttare som siktar på tex BB:s nivå.

Sen står man förstås inte stilla i kunskapsnivå som hobbyryttare, ve och fasa! - utan förhoppningsvis så kan man med rätt grund komma rätt så långt med sin enda häst. Jag siktar på 60% i LA:1. Jag har visserligen redan fått det av en alldeles för snäll domare, men jag tror att det är rimligt som högsta mål för mig och min arab. Och placering på C-nivå i western (WH, WR, WP och RE).

Och är det inte där vi borde börja? Ha realistiska mål för oss själva och hästen som gör att vi inte överanstränger hästen vare sig mentalt eller fysiskt?

Och en komponent jag tror många av oss glömmer - vi måste tillåta oss att ha roligt. Jag tillhör den grubblande ryttarskaran som ofta funderar på om min hästen inte är skadad, ändå... Jag vet att min häst älskar att galoppera fort, fort och måste få göra det någon gång ibland under kontrollerade former för att mentalt må bra. Att se till att hästen har roligt när vi gör saker tror jag många gånger förebygger spänningar i hästkroppen. I den egna kroppen med, för den delen! :)

Usch, det blev långt, förlåt, men den här tråden satte igång en massa i mitt huvud. Nåja, det är bara en fjärdedel av er som orkar läsa det ändå... :)

/Camilla

*kl*

Och är det inte där vi borde börja? Ha realistiska mål för oss själva och hästen som gör att vi inte överanstränger hästen vare sig mentalt eller fysiskt?

Och en komponent jag tror många av oss glömmer - vi måste tillåta oss att ha roligt. Jag tillhör den grubblande ryttarskaran som ofta funderar på om min hästen inte är skadad, ändå... Jag vet att min häst älskar att galoppera fort, fort och måste få göra det någon gång ibland under kontrollerade former för att mentalt må bra. Att se till att hästen har roligt när vi gör saker tror jag många gånger förebygger spänningar i hästkroppen. I den egna kroppen med, för den delen! :)

Usch, det blev långt, förlåt, men den här tråden satte igång en massa i mitt huvud. Nåja, det är bara en fjärdedel av er som orkar läsa det ändå... :)

/Camilla

Word :bow: :bow: :bow:

Jag tror att du beskriver det absolut viktigaste, hästen måste få plats.

Jag har också tänkt på det, om man själv inte ser fram emot träningen så lär inte hästen göra det heller.

Det är så himla mycket achtung! och måste! inom ridsporten som skapar en hårdhet genetemot både sig själv och hästen, det är inte bra för någon.

Jag har läst mycket av Psykologen Anders Hallgren angående hund. Att om man hamnar i en kamprelation så har man hamnat helt fel (återkopplar lite till det zezel skrev ). För det samma gäller ju häst.
Dressyr skall ju vara en konstart - inte en kampsport

Jag tycker också det stämmer med duktiga hästkarlar - de bråkar aldrig med sina hästar de hittar en framkomlig väg.

Nehej gick det inte på det här sättet, så provar vi ett annat, och fram kommer de lugnt och metodiskt

Senast ändrad av en moderator:

Satt och sökte lite på gamla trådar.

Hittade en mkt intressant sådan som jag nu läst igenom, synd att den dog ut :)

Idag, över 3 år senare kanske den fortfarande är aktuell?

Eller vad säger ni?

Någon som orkar läsa igenom den? :D

Kanske den ligger under fel forum i dagsläget, det får moderatorn avgöra.

Hur ser du på detta nu, efter 3 år?
Vad tycker du är en bra väg att gå, med tanke på just böjningen av hästen, piaffens roll etc?

Vad tycker du är en bra väg att gå, med tanke på just böjningen av hästen, piaffens roll etc?

Ska svara, men inte ikväll. Så mätt att jag dör och med 20 kg extra fram som en balansboll tippar jag över om jag ens försöker sitta här o skriva.

Återkommer till morgonkaffet :D

Jag har inte ändrat inställning alls, tvärtom blir jag bara mer o mer säker på att träningsmodellen jag jobbar utifrån (min filosofi )angående att bygga hästen är den bästa vägen för mig och de hästar jag berör.

Jag menar att hästen ska vara tillräckligt stark i alla rörelser innan man sitter på den, innan man begär samma från ryggen som från marken, men, i detta har jag ju också utvecklat intresset för ryttaren än mer.

Jag har det stora privilegiet att få betalt för min filosofi iom. en kommande bok (Inga detaljer pga reklam) och känner att även skrivandet gör att jag på så vis kan strukturera upp allt ÄNNU mer.

Piaffen är SÅ viktig, inte bara som uppvisning utan som underhållande friskvård, (Detta är inget nytt för den lärde)
Denna rörelse kan hästen redan men skapas oftast utifrån spänning.

Det är UNDERBART när man lyckas, med unghästen, att leka fram den under träning för att unghästen är tillräckligt STARK att utföra den. Då skapas den utifrån Koordination muskelstyrka och genomsläpphet.

Då, och precis så VET jag att NU kan jag sitta upp och börja kräva att hästen ska aktivera spiralen (Bakdelspaketet)

Böjning, min erfarenhet är att hästen GÄRNA böjer på sig, en nöjd häst är som en KATT och de ÄLSKAR att nyttja sin kropp, att åma och kråma sig, men, om jag inte stoppar processen och håller böjningen till vissa gränser i olika utvecklingsfaser FÖRBÖJER hästen sig lätt och här skapas svaghet och minus på kontot. Detta är mkt svårt att komma tillrätta med.

En sak i taget, kolla av ofta om hästen är med fysiskt och psykiskt, låt hästen VISA graden av böjning som den klarar medan den FORTFARANDE kan och vill och orkar aktivera spiralen (Gott samarbete) och utgå ifrån att less is more - alltid.

En sak i taget, kolla av ofta om hästen är med fysiskt och psykiskt, låt hästen VISA graden av böjning som den klarar medan den FORTFARANDE kan och vill och orkar aktivera spiralen (Gott samarbete) och utgå ifrån att less is more - alltid.

hallelulja - skall vi bilda en sekt:D

Less is more sekten

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17