C
CarolaLind
Sv: Hypermobila hästar.
Puttar upp en intressant tråd, kanske någon har nya infallsvinklar?
Puttar upp en intressant tråd, kanske någon har nya infallsvinklar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
CarolaLind skrev:Puttar upp en intressant tråd, kanske någon har nya infallsvinklar?
Djurjouren skrev:Äsh, ländproblem sitter egentligen aldrig i länden. Länden råkar bara vara det mest utsatta stället på hela hästkroppen.
Ovanför länden (eller framför) stabiliserars ryygraden av bröstkord, under länden (eller bakom) stabiliseras ryggraden av bäckenet. Det kommer kraffter bakifrån och framifrån och alla möts de i länden och är det minsta lilla fel nånstans i hästkroppen så märks det i länden..
Jag tycker alltid det är så kul att höra tränare rekomendera eller nån säga att ryttaren ska jobba med att bli röröigare i sin ländrygg (eller hästen för all del). Länden kan inte lossas innan resten av hästen eller människan är helt rakriktad och loss för då kolapsar hela systemet. Länden behöver sina spänningar till alla annan korrdination är färdig, först DÅ kan man lossa på den.
Gör man det innan hoppar det tillbaka igen.
All ridning med som går ut på att lära hästen nya röresler i långsamma tempo ger en massa nya koordiantioner till hästen och ger den fler redskap att hantera sin kropp med och därmed kommer den en grad närmare att blir loss även i länden.
All ridning som går ut på att tjata och mala om samma uppgift i snabbare tempo låser länden.
väldigt enkelt egentligen, i praktiken i varje fall.
Jessica skrev:Gör ett försök att sätta igång diskussionen... Mitt inlägg har inget direkt med titeln "hypermobila hästar" att göra men jag reagerade på det som nån (evis?) skrev i ett tidigare inlägg, att många, många hästar har problem i området runt ländryggen.
Jag tror att detta händer för att större delen av alla hästar (i sverige?) går med för trånga sadlar o med ryttare som sitter på rumpan, i bakvikt, o därmed låser hästarnas ländryggar.
mvh Jessica
Djurjouren skrev:I min värld är det så självklart att man aldrig någonsin har en illa tillpassad sadel på en häst så jag tänker inte ens på att nämna det, det är liksom lika självklart som att hästen får mat vatten och hage varje dag.
Lika självklart är det att man jobbar med sin egen balans som ryttare. Själv går jag tex på Feldenkraiss så ofta jag kan och har gjort i många år nu samt jobbar väldigt mkt med rakriktning mest alltid.
Dumt av mig kanske att inet tänka på att nämna det, för mig är det som sagt så självklart, en av grundstenarna.
Lika självklart är det för mig att jobba med hästen, jag tar tex ut feldenkraiss/kiropraktor varannan månad, laser varje vecka, magneter efter och innan ansträngning, stretchar, jobbar med Ttouch etc, simmtränar dem etc.
Vissa hästar kanske måste skos i början så ofta som var 4e vecka för att inet återfalla till gammla mönster.
Att ignorera ländryggsproblem betyder inte att man struntar i ländryggen utan att man respekterar hästens behov av att vara låst där tills man repererat orsaken.
Djurjouren skrev:Det finns en orsak till att jag inte håller lektioner längre....... Jag står inte ut med att se eländet, blir bara ledsen