Hypermobila hästar.

Sv: Hypermobila hästar.

Puttar upp en intressant tråd, kanske någon har nya infallsvinklar?

:p

CarolaLind skrev:
Puttar upp en intressant tråd, kanske någon har nya infallsvinklar?

:p

Gör ett försök att sätta igång diskussionen... Mitt inlägg har inget direkt med titeln "hypermobila hästar" att göra men jag reagerade på det som nån (evis?) skrev i ett tidigare inlägg, att många, många hästar har problem i området runt ländryggen.

Jag tror att detta händer för att större delen av alla hästar (i sverige?) går med för trånga sadlar o med ryttare som sitter på rumpan, i bakvikt, o därmed låser hästarnas ländryggar.

mvh Jessica

Äsh, ländproblem sitter egentligen aldrig i länden. Länden råkar bara vara det mest utsatta stället på hela hästkroppen.
Ovanför länden (eller framför) stabiliserars ryygraden av bröstkord, under länden (eller bakom) stabiliseras ryggraden av bäckenet. Det kommer kraffter bakifrån och framifrån och alla möts de i länden och är det minsta lilla fel nånstans i hästkroppen så märks det i länden..

Jag tycker alltid det är så kul att höra tränare rekomendera eller nån säga att ryttaren ska jobba med att bli röröigare i sin ländrygg (eller hästen för all del). Länden kan inte lossas innan resten av hästen eller människan är helt rakriktad och loss för då kolapsar hela systemet. Länden behöver sina spänningar till alla annan korrdination är färdig, först DÅ kan man lossa på den.
Gör man det innan hoppar det tillbaka igen.

All ridning med som går ut på att lära hästen nya röresler i långsamma tempo ger en massa nya koordiantioner till hästen och ger den fler redskap att hantera sin kropp med och därmed kommer den en grad närmare att blir loss även i länden.

All ridning som går ut på att tjata och mala om samma uppgift i snabbare tempo låser länden.

väldigt enkelt egentligen, i praktiken i varje fall.

Den här tråden var så intressant så den skall jag skriva ut.

CL har andra baskunskaper än mig.
Så henne får jag lita på hennes ord.
och jag tror säkert att det blir de problem som hon beskriver.
Varje sorts riding ger sina problem

Likaså Zezel som är en odiskutabel auktoritet.

Själv skulle jag vilja vända på funderingen.
Till att inte fundera över vad vad som får hästen att låsa länden
Utan vad som för hästen att bli fri i länden och arbeta med alla sina tre ryggrörelser.

I begreppet losgelassenheit ingår just att få att få igång dessa.
Därefter börjar man påverka hästen i att stabilisera som zezel säger.

Jag kan inte se bra ridining som inte först Släppt lös ( ge lassen) ryggen, för att sedan påbverka den att stabilisera framdelen på ett för hästkroppen fysiologiskt korrekt sätt som zezell skriver här.

Sedan är riding så pass svårt att det inte räcker med att sluta göra fel. Utan för mig handlar det istället om att börja göra rätt.

Mitt fokus är att släppa fram ryggens rörelser.
Och det gör jag ju givetvis genom att hantera mig

Djurjouren skrev:
Äsh, ländproblem sitter egentligen aldrig i länden. Länden råkar bara vara det mest utsatta stället på hela hästkroppen.
Ovanför länden (eller framför) stabiliserars ryygraden av bröstkord, under länden (eller bakom) stabiliseras ryggraden av bäckenet. Det kommer kraffter bakifrån och framifrån och alla möts de i länden och är det minsta lilla fel nånstans i hästkroppen så märks det i länden..

Jag tycker alltid det är så kul att höra tränare rekomendera eller nån säga att ryttaren ska jobba med att bli röröigare i sin ländrygg (eller hästen för all del). Länden kan inte lossas innan resten av hästen eller människan är helt rakriktad och loss för då kolapsar hela systemet. Länden behöver sina spänningar till alla annan korrdination är färdig, först DÅ kan man lossa på den.
Gör man det innan hoppar det tillbaka igen.

All ridning med som går ut på att lära hästen nya röresler i långsamma tempo ger en massa nya koordiantioner till hästen och ger den fler redskap att hantera sin kropp med och därmed kommer den en grad närmare att blir loss även i länden.

All ridning som går ut på att tjata och mala om samma uppgift i snabbare tempo låser länden.

väldigt enkelt egentligen, i praktiken i varje fall.

Nu pratar vi nog inte om samma sak... jag är ute efter hur viktigt det är att ge hästen rätt förutsättningar för att kunna jobba korrekt öht... dvs rätt anpassad utrustning o en ryttare i balans.

mvh Jessica

Så här i backspegeln med min Stella (mörka märrn) så kan jag tänka mej att det blev lite som du skriver - när hon kom var hon fruktansvärd i ryggen, hade ont i sin ländrygg och det var det mest skriande problemet tyckte jag (och de som behandlade henne).

Men när hon väl började se fin ut i ryggen, bäckenet kom i en mer normal position istället för det uppåtvinklade framdragna som blev när hon var så spänd i ryggen, när musklerna höll sej mjuka fräscha och fina i ryggen och hon knappt ens längre reagerade på kyla eller nederbörd (efter typ 2½ år hos mej) - då vips kunde hon knappt längre röra sej på grund av allt annat skit som märktes/syntes. :cry: Bakknäna var väl aldrig bra, inte när hon hade ont i ryggen heller - men när jag/andra symptombehandlat tillräckligt så att ryggen var som mjuk gelé, då gick det inte längre med bakknäna. Nu föll hon inte direkt tillbaka egentligen i samma mönster som du skriver - utan bytte bara ut det till ett annat nytt (eller snarare gammalt).

Nu jobbade vi i och för sej med att lossa ländryggen genom just långsamt arbete, bomarbete, off road-promenader osv men problemet med "symptombehandling" blir ändå ganska tydligt om man inte hittar grundorsaken och hästen är rakriktad även i övrigt, innan ländryggen är "loss"?
Jag ville ju förändra hennes "outline" - och var nöjd när hennes outline förändrades av arbetet - dvs när ryggen kom upp och hennes linjer i över och underlinje var lite mer "i harmoni" (när hon slutade gunga så förbannat utan stabiliserade sej och slutade gå på sniskan), men uppenbarligen så var dte inte det bästa för knäna - den spända ihopdragna ryggen var väl ett sorts försvar för dem, utan försvaret så kollapsade systemet helt....

Jag kan ju inte veta säkert förstås - men hon hade ganska långt framskriden artros där i bakknäna. Att hon hade det beror väl också på något förstås - länd och bakknän går ju hand i hand, men det är som brukar skrivas här på Buke - när man gjort något åt en sak, så dyker 10 andra (nästan värre) saker upp och ju mer man gräver desto mer skit... I alla fall med en sån häst.

Nåväl, nog babblat... Hästen finns ju inte längre, men det är intressant att titta i backspegeln.

Och tråden är kul att läsa, vilken kunskap det finns hos en massa här på Buke! - men var är zesel nu? *saknar*

Jag har oxå lärt mig det den hårda vägen, ungefär så som du beskriver. Numera är jag väldigt restriktiv till att fixera mig vid länden. Jag låtsas som att den inet finns hur illa det än verkar och då blir resultatet så himla mkt bättre och hållbarare.

Men kan man verkligen säga så... att man "ignorerer" problem i länden, utan att vara säker på att de inte beror på felaktigt anpassad sadel och/eller obalanserad ryttare???

Ber om ursäkt om jag är provocerande i mina frågeställningar, men jag blir verkligen förvirrad av era inlägg. Har vi inte missat en stor del av prognosticeringen då??? Eller förutsätter ni helt enkelt att dessa problem inte existerar i de fall som ni beskriver, för då skulle jag förstå varför man kan ignorera ett så allvarligt problem.

mvh Jessica

Jessica skrev:
Gör ett försök att sätta igång diskussionen... Mitt inlägg har inget direkt med titeln "hypermobila hästar" att göra men jag reagerade på det som nån (evis?) skrev i ett tidigare inlägg, att många, många hästar har problem i området runt ländryggen.

Jag tror att detta händer för att större delen av alla hästar (i sverige?) går med för trånga sadlar o med ryttare som sitter på rumpan, i bakvikt, o därmed låser hästarnas ländryggar.

mvh Jessica

jag vet inte vad det var med mig då jag svarade dig förra gången. Kaffe - för mycket för lite - vad vet jag :D

Du kan få ett input av mig som Hovis.
Ngt som jag reagerat på då jag skott ridhästar, är just det du skriver
att väldigt många hästar har problem i länden.
Många hästar har också enorma problem i psoas - förmodligen för att länden inte fungerar.
Dessa funderingar var hela inkörsporten förl mig för att intressera mig för ridteknik och biomekanik.
Varför är ridhästar i samma dåliga skick som travhästar.................:confused: Probelemen ser annorlunda ut, men problem har de och de är lika stora.

Varför ridhästar mår som de mår är ngt som jag bubblat runt med massor av ET vet. Tränare osv. och alla har sina personliga svar, så något enheltligt har jag inte fått. däremot blir de kankse mer frispråkiga eftersom jag på sätt och vis är en kollega:angel:

Jag har varit tvungen att lära mig en hel del om sadelinpassning.
Om en sadel passar hästen så skall den själv välva rygen upp mot ryttaren. Den skall söka sadeln - inte fly den...

Jag är med dig på att de allra flesta hästar går runt med en sadel som inte passar, och att det är ett stort problem
Ingen häst kan jobba genom ryggen utan en korrekt sadel.
Och oj är världen full av sadelkrängare, utan mer djupgående kusnakper i hur sadeln påverlar hästen...:devil: För att inet taal om vilket stöd Ryttaren måset ha av sadeln för att hitta till sin balans.:devil:

Angående ridingen så nämner du ett par av de vanligaste sitsproblemen.
Som jag ser det så måste Ryttaren hitta sin fjädring i ryggraden utan att luta sig bakåt - och det är ingen som lär ut hur.

Kan ryttaren inte fjädra så kan hästen inte swinga och blir då stel i länden efetrsom en ryttare utan swing blockerar länden = ryggens rörelser = bakbenens rörelser :o

Tyvärr ser man ofta instruktörer lära ut inverkan -utan att ryttaren lärt sig vare sig balans - eller att vara följsam -
resultatet talar för sig själv

Senast ändrad:

I min värld är det så självklart att man aldrig någonsin har en illa tillpassad sadel på en häst så jag tänker inte ens på att nämna det, det är liksom lika självklart som att hästen får mat vatten och hage varje dag.
Lika självklart är det att man jobbar med sin egen balans som ryttare. Själv går jag tex på Feldenkraiss så ofta jag kan och har gjort i många år nu samt jobbar väldigt mkt med rakriktning mest alltid.
Dumt av mig kanske att inet tänka på att nämna det, för mig är det som sagt så självklart, en av grundstenarna.

Lika självklart är det för mig att jobba med hästen, jag tar tex ut feldenkraiss/kiropraktor varannan månad, laser varje vecka, magneter efter och innan ansträngning, stretchar, jobbar med Ttouch etc, simmtränar dem etc.
Vissa hästar kanske måste skos i början så ofta som var 4:de vecka för att inet återfalla till gammla mönster.

Att ignorera ländryggsproblem betyder inte att man struntar i ländryggen utan att man respekterar hästens behov av att vara låst där tills man repererat orsaken.

:cry:
Djurjouren skrev:
I min värld är det så självklart att man aldrig någonsin har en illa tillpassad sadel på en häst så jag tänker inte ens på att nämna det, det är liksom lika självklart som att hästen får mat vatten och hage varje dag.
Lika självklart är det att man jobbar med sin egen balans som ryttare. Själv går jag tex på Feldenkraiss så ofta jag kan och har gjort i många år nu samt jobbar väldigt mkt med rakriktning mest alltid.
Dumt av mig kanske att inet tänka på att nämna det, för mig är det som sagt så självklart, en av grundstenarna.

Lika självklart är det för mig att jobba med hästen, jag tar tex ut feldenkraiss/kiropraktor varannan månad, laser varje vecka, magneter efter och innan ansträngning, stretchar, jobbar med Ttouch etc, simmtränar dem etc.
Vissa hästar kanske måste skos i början så ofta som var 4:de vecka för att inet återfalla till gammla mönster.

Att ignorera ländryggsproblem betyder inte att man struntar i ländryggen utan att man respekterar hästens behov av att vara låst där tills man repererat orsaken.

Oki... men tyvärr så är det nog inte så vanligt att man gör som du... :crazy:

De allra flesta sitter i bakvikt på sina hästar i för trånga sadlar o hästen har därmed inte en chans att röra sig över ryggen öht. Det är bara så sorgligt att se... o detta har dessa människor lärt sig via ridskolor o tränare. :cry:

Jag vill inte kritisera på något vis, men tyvärr blir det nog lätt så att ju längre man kommer o ju mer man lär sig så "glömmer" man att det som är självklart för en själv inte ens är en avlägsen möjlighet för den stora massan... :angel:

mvh Jessica

Nu är jag med!!! Då behöver jag inte bli så förtvivlad förvirrad av dina o DJs inlägg... :p

Vi har nog bara olika infallsvinklar på problemet.

mvh Jessica

Det har du nog rätt i. Det finns en orsak till att jag inte håller lektioner längre....... Jag står inte ut med att se eländet, blir bara ledsen :cry:

Mian erfarenheter som hovis gör att jag aldrig skulle köpa en riden häst.......:o

Den vana som jag då har av fräscha hästar gör att jag har en åsikt om hur en frisk häst rör sig. Det är mitt första delmål
Om någon ber mig om hjälp så tänker jag precis som du - först åtgära sadeln och ryttaren :D
Rör sig fortfarande inte hästen bra - till klinik

Som jag skrev i den andra tråden; om hästen inte kan arbeta växelvis spänn - slappna av i muskeln, (som svampen i min beskriving i förra tråden) så gör träning mer skada än nytta!!!

Det kommer att samlas mer och mer slaggprodukter i länden och musklerna fungerar sämre och sämre, i och med att de blir mindre och mindre syresatta..

Om ngn har en skada ngn stans, och börjar kompensera den, så leder det till nya skador, som leder till nya kompensationer till slut är katastrofen ett faktum.

Ja.. visst är det sorgligt att man behöver tänka så... Precis som ni inte vill utbilda längre resp inte vill köpa en riden häst... så tänker jag samma ang foder. Vem vågar köpa en unghäst som man inte vet vad stoet o fölet har fått i matväg, med tanke på mineraler, spårämnen, mineraler etcetcetc.

mvh Jessica

Jag tänker mer på vilken uppväxt fölet fått, jag vill att den ska ha gått ute typ dygnet runt från födsel tills den är 2-3 år. men många fölisar är inne mer än halva dygnet och går med morsan och nån annan gamling i en liten hage.....

Ja... det är oxå viktigt.

Men för att fortsätta diskussionen, hur bör man göra för att få tag i en "bra" häst???

mvh Jessica

Djurjouren skrev:
Det finns en orsak till att jag inte håller lektioner längre....... Jag står inte ut med att se eländet, blir bara ledsen :cry:

Det här blir jag väldigt brydd över. - men jag kanske missförstår.

Jag är av den fasta övertygelsen att vi alla gör så gott vi kan.
De fel vi gör gör vi av omedvetenhet och /eller okunskap hur vi löser dem.

Ingen rider bättre än den blivit undervisad :smirk:

Jag anser att min uppgift som tränare är att definiera de grundproblem som ett ekipage har
- och därefter förmedla hur ryttaren skall lösa det istället!!!
Jag måste ju förklara hur, förstår inte eleven på ett sätt, måste jaghitta en annan förklaring. jag är ju där för att hjälpa till:idea:

Sitter ryttaren fel - bakvikt - skumpar - drar hästen i mun.
whatever.

Så måste ju min uppgift var att lära ut hur ryttaren sitter rätt - i balans - blir följsam - gör en korrekt förhållning.

Det jag kan göra; är ju att lära ut hur jag själv tänker för att åstadkomam ovanstående.

Det samma väntar jag mig också av min egen tränare. Att hon skall se de största felen jag gör, och lära mig ett bättre sätt.:D

Jag tror att den bästa tränaren är intesåna som Kottas som glidit in i ridningen på en räkmacka, utan den bästa tränaren är den som själv måst lösa problem på vägen.
Som själv har erfarenhet och som kan visa sin elev - så här lösar jag det.

Senast ändrad:

Jag tror att man går med i en avelsförening och ber de i styrelsen rekommendera uppfödare.

Som man gör med hundar :D

elller :angel: så får du köpa grisen i säcken och chansa :angel:

Håll tummen för mig nu - tredje gången gillt........

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17