Sv: Hypermobila hästar.
dressyrtant skrev:
Vill komma med lite allmänna reflektioner... Och hålla igång denna mycket, mycket intressanta tråd!
I trådens begynnelse (och även senare) talades ju om detta med uttänjda ländmuskler som ett AR-symtom.
Nu har det uppfattats av många som "stackars AR-hästar som har detta fel, jämför det med andra hästar som inte har några problem", vilket jag antar inte var meningen. Jag antar att C_L:s mening med tråden var att diskutera varför denna symtombild har blivit allmännare inom AR och hur man kan motverka detta? Inte kriga om huruvida det är synd om AR-ridna hästar...
Diskussionen har varit väldigt intressant och givit oss mycket information som är viktig ur träningshänseende och fått vårt fokus riktat mot detta problem. Det ser jag som väldigt positivt, tack för det C_L!!!
Det andra jag reflekterar över är att hmmm... de hästar som inte träffar hästterapeuten då (och kan diagnosticeras för uttänjda ländmuskler)? Är det de hästarna som i stället får diverser kemiskt framställda preparat injicerade i sina leder? Eller får de BÅDE träffa klinikperonalen och hästterapeuten? Hur stor procent av AR / icke-AR hästar träffar hästterapeuten / åker till klinik för ledinjektioner / behandlas för andra populära diagnoser? Då jag har umgåtts inom dressyrkretsar har jag förstått att bakbenen sprutas rätt friskt på dressyrhästarna. Spekulerar inte i varför, men gäller då detsamma AR-hästarna eller har de i stället överrörlighet? Ledproblem är väl då lite liknande som överrörligheten. Eller... ja på lång sikt inte så bra nån av dem. Det finns ju en gräns för hur mycket man kan spruta innan karenstidsväggen kommer emot en från alla håll. Och om man en gång har tänjt ut ländmusklerna ordentligt, är det då möjligt längre att arbeta upp hästen till fullt funktionsduglig igen? I så fall hur? Finns det en motsvarande möjlighet att komma upp ur "sprutträsket"?
Ingen ska känna sig utpekad eller nåt, dethär är saker som jag helt ärligt funderar på och inte har svar på. Så jag vill veta. Förväntar mig intressanta svar eftersom tråden i övrigt har givit så mångsidiga och fina svar.
Men visst är det lätt att det blir så, tyvärr, naturligtvis är det som du säger, jag vill inte på något sätt göra ner AR tvärtom!
Hålla fram i ljuset vad som kan hända och eftersom jag har de mest otroliga chanser att se hundratals-ibland tusentals hästar varje år inom genren och inom precis alla nivåer och inte bara se, utan att få röra vid, palpera, undersöka, behandla, träna, etc. så ligger detta mig mkt varmt om hjärtat.
Det har blivit som en passion och eftersom jag gärna anlyserar för att lära mig mer är detta följden, att belysa det på tex. Buke där jag vet att responsen är god och folk är intresserade! Perfekt alltså!
Jag är verkligen för att man gymnastiserar hästen och för mig är det naturligt att välja AR och dess filosofi, träningsätt etc, men. och detta är ett stort MEN. Lika många hästägare finns det tränare, då alla tolkar det på sitt sätt och alla vill ha resultat.
Viktigt är ju att sätta sig in i vad som egentligen händer om jag gör si eller så. Inte bara göra för att man sett i en bok att det kan bli bra.
Tyvärr kan jag säga, är att många missar det jag så noga fått lära mig, att man sitter inte och jobbar på en häst som inte är stark nog att göra, inte de högsta skolorna men närapå från marken först!
Här tror jag att många missar det väsentligaste!! Att bygga en stark och god grund.
Många har frågat om de kan få träna för mig, Fine! säger jag! Men de 5 första gångerna är utan häst, de nästkommande 5 gångerna är ev. med häst men inte från ryggen och om det funkar så kanske du får trava den 20:e gången
(Nej jag har inga elever
)
Kanske inte riktigt så illa, men varför ha så bråttom...
Ja detta med att spruta leder....herregud säger jag bara, i dag när det är så upplyst och när det FINNS hjälp att få. Det finns bra terapeuter och terapeuterna VILL ju inget hellre än att samarbeta med veterinärerna!
Dock måste jag slänga in en brasklapp, då ägarna ofta tror att terapeuten är gud som ska komma och rädda hästen, så enkelt är det inte...
Man förklarar för ägaren att DETTA måste DU göra för att det ska funka, och två veckor senare har ägaren ändå inte hållt planen..och vem får skulden?
Om man ska titta på lite olika discipliner verkar det som om hopphästarna har de bästa musklerna, dressyrhästar de värsta och de allra, allra friskaste hästarna är körhästarna!
Fälttävlanshästar är en fröjd att jobba med, starka smidiga och om ägaren håller stenkoll på allt med foder och ett bra träningsupplägg brukar det inte handla om annat än trauman, skador de ådragit sig i hage etc. Inte ens ägar-relaterade problem då hästarna har en så bra kroppskontroll att de inte behöver använda sig av ryttarens balans och härma deras kroppsspråk.
Så det verkar som om de som jobbar mest för att gymnastisera hästarna med endast dressyr är de som har mest problem. Ganska intressant.
Märk väl att mina reflektioner är högst generaliserande inom ramen av de hästar JAG möter.
Jag tror, för att svara på Dressyrtantens sista fundering att ja, vi kan komma till rätta med en sådan häst men det krävs övervakning, helt nytt träningsätt och övningar för att nervsystemet ska ändra sina signaler, musklerna ska byggas om, man får se hästen som ett medveteande och hästens kropp som ett medvetande, då funkar det!
Sen är det ju såklart en individuell fråga som man får ställa sig från fall till fall.
Intressant fråga! Intressant tanke!