Hypermobila hästar.

Sv: Hypermobila hästar.

evis skrev:
Tack zesel för dina inlägg :).
Glad att kunna hjälpa till :)
Men om jag vänder på det, om man har en häst som överhuvudtaget verkar överrörlig typ precis överallt - vad kan något sådant bero på?
Kan uppväxtförhållanden, miljö, foder, träning påverka?
Eller är det helt enkelt så att det "bara" är musklerna som är svaga och det är det som ger det "fladdriga" intrycket.
Den främsta anledningen till ett allmänt "fladdrigt" intryck är svaga muskler. Jag har dock sett exempel på dåligt uppfödda hästar (foder- och mineralbrist) där stödjevävnaden inte varit så väl utvecklad, till exempel en häst som i princip gick med bakkotorna i marken (OBS den var normal vid födseln).
Jepp, förstår, lär väl ha med myosin & aktin att göra.
Men innan hästen i princip dör av sin svält, hinner ligament/senor påverkas av svälten?
:D Ja, innan den i princip dör...

Ett tag var det så illa att hon sjönk undan i ryggen -innan man ens la handen på den. Fast detta var ju bara av att gå i hagen, hon tränades inte.
Men det blev mycket, mycket bättre med tiden.
På vilket vis behandlas en muskelinflammation? (eller; "kan" en muskelinflammation behandlas?) Handlar det enbart om vila och skritt? Skydd för väder och vind?
Som du skriver, vila och skritt, inte för många timmar stilla i box per dygn men skyddad mot väder och vind. Man kan också behöva behandla med antiinflammatoriska och smärtstillande läkemedel (NSAID).

Finns det sådan röntgenutrustning nånstans i Sverige?
Har aldrig hört talas om hästar som röntgats för detta, även vad gäller hästar med mer eller mindre stora ryggproblem..
Vi har stränga strålskyddsbestämmelser i Sverige, jämfört med många andra länder. Jag tror att det kommer att komma mer i framtiden, allt eftersom utrustningen utvecklas. Hur det ser ut runt om i Sverige idag vet jag inte säkert.

Om hästen fått förkalkningar & pålagringar, vilka symptom ser man på hästen? Vilka rörelser ställer till det för den till exempel?
(det är väl säkert olika, men det skadar inte att fråga...)
Precis som du misstänker så är det allt ifrån inga symtom alls (absolut vanligast att man inte har symtom) till grava symtom på smärta - beroende på var de sitter och vilka strukturer som påverkas.

Det är lite för invecklat för att förklara kortfattat och förståeligt här :crazy: .

lizzie skrev:
Jag är helt STENHÅRD på baksidan av mina lår, får beröm för att de är så muskulösa, jo jo, att de är osträckbara är ju en annan sak :D /Lizzie
Mmm, känner igen symtomen, men har tyvärr inte fått nåt beröm för muskulösa lår. Kanske jag borde klä mig mer utmanande??? :bump:

:bow: Tack! Ditt svar förtydligade mycket för mig!!! :bow:
Någon som har lust att diskutera långa ryggar??? :angel:

Jag måste troligen skriva ut hela tråden och läsa på i dagarna tre. Fattar inte. Det var bitvis rätt avancerat.

Ang långa ryggar... Det enda jag hört - vet inte hur mycket sanning det egentligen ligger i det, och det är ju lite "trångsynt sett". Men iaf det är att långryggade hästar får muskelproblem medan kortryggade får skelettproblem. Så enkelt kan det ju såklart inte vara även fast jag är böjd att hålla med, lite iaf, med tanke på de hästar jag träffat.

Många långryggade har ju lite problem med balansen och det ger kanske rätt mycket effekter? Ofta blir det lite jobbigt med balans mellan över och underlinje, genom kroppen. Klassiskt är ju att de kommer under sej i bak, men inte får fram rörelsen i fram -"håller inte ihop", kanske påverkar det rörlighet som diskuterats i tråden, jag vet inte?

Samtidigt tycker jag att det är lite subjektivt detta med långa ryggar, när de börjar vara starka i mellangärdet och har "fyllt ut" i fram och bakdel upplever man dem inte som långa direkt? Även fast de alldeles säkert ÄR det. Jag vet att jag mätte fålarnas ryggar för nåt år sedan, när jag hade tre av dem - den gamle hade 120 cm lång, den röda hade 123 och den svarta hade 140 - alla tre var ju lika höga ;)... Nu hade hon ju rätt "långt kors" också, och extremt mycket rörelse i kroppen, vilket gjorde att man upplevde henne ÄNNU längre pga det.
Två jämförande bilder på den hästen, där iaf JAG upplever henne rätt "normal" på sista bilden (men jag kan vara partisk);
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/stella_feb.jpg
http://www.geocities.com/evelinarnnberg/stellassistadag.jpg

Ang överrörligheten så ÄR det ju invecklat... Det zesel skrivit i tråden är väl värt att grunna på tycker jag! Jag har inte fått såna klara svar tidigare av folk jag frågat :).
Men jag upplever det som dej att det är lite av en poppis-diagnos också, det ÄR säkert sant att många både hästar och djur har problem på liknande sätt men jag tror inte att det så ofta är "patologiskt" som det verkar diagnosticeras? Det hänger mer på bra träning & friskvård, vilket ju är lätt att "gå förbi" när man får en "diagnos" som ursäktar spänningarna och låsningar och besvären.... Jag menar, precis som nån skrev i tråden, alla är vi ju lite spända nånstans och tillika också överrörliga nån annanstans. Vissa är rörligare än andra, vissa är mer "stabila" än andra etc. Överrörlighet som diagnos ska väl snarare gälla ett sjukligt tillstånd, typ, något som gör ont.

Jag är inte (längre..suck) överdrivet påläst i anatomi, men har efter att ha jobbat med hästkroppar och människor med riktigt ont några år fått lite tankar och aha-upplevelser om det som diskuteras.

Helt klart att det är som ni några har sagt att rörelseinskränkning i en del gör att en övertöjning blir följden i en annan. Vi vill ju kunna använda vår kropp så fullt ut vi kan.
Men lösningen på fenomenet överrörlighet då?!
Eg är det väl en förutsättniing att få en fungerande muskulatur i resten av kroppen (tänker på dig med korta hamstrings) med den metod som ger resultat. Att bara stretcha kan nog kännas lite hopplöst ibland. Obalanser/näringsbrister/syrebrist (stressigt leverne) och annat kan ju få musklerna att återgå till sitt kramptillstånd direkt efter din långa stretchingkamp.

Jag tänker att så länge angränsande leder är "låsta" av korta muskler som pressar samman leden och försämrar rörelseomfånget och ledvätskans funktion är det väl lite meningslöst att hålla på att jobba med de sekundära problemen. Dvs att stärka och täna och behandla den smärtande delen som övertänjts.

Hästarna då..
Funderar på kallblodstravarna. Hade en klasskompis (ipå massageutbildningen)som födde upp kallblodstravare. Hon körde igång och masserade och stretchade en ung nordis direkt han kom i träning. Som treåring efter två säsongers körning såg han inte klok ut. Det fanns inte ett uns stabilitet någonstans. Hon upplevde att han inte hade någon styrka eller styrsel i kroppen alls då han var så rörlig. Rörde sig som en kattunge i hagen och trasslade till det totalt framför vagn.

Samma effekt har väl AR ridningen på särskilt ländryggen.?!

Kanske de behöver en period av styrketräning i samband med att man övar på rörligheten och böjningen så att det finns en stadga, utan att gå så långt att de får spänningar och framåttippade bäcken med "låsta" leder.

En balans är nog ett måste och fixas nog av den som kommer framåt ganska snart i ridningen. Men vi (hmm) som harvar på i skritt böjd och i skolor för att vi ska lära oss själva så noggrannt kanske måste befria hästen från det hela ibland och låta den röra på sin kropp lite friare och mer dynamiskt.

Jag har släppt tanken på att nöta varje dag på hästryggen för jag behöver uppdatera mina kunskaper och komma vidare själv. Hästen får inte ut så mycket av min ridning längre, han har kapacitet så långt jag kan och sedan stör jag mest. Longering mixat med arbete vid hand har funkat fint som komplement då hästen får jobba i trav och galopp och hitta sin egen balans utan störningsmoment. (inte den klassiska longeringen... Tio varv inspänd...!!!)
Och så går han miltals framför vagn såklart... inget för ridhästar kanske men han påverkas inte negativt i ridningen av att köras ganska ofta.

Ska träna snart och hoppa upp lite oftare en period :)

En liten fråga C_L
Hur känner/märker du att de är överrörliga??

evis skrev:
långryggade hästar får muskelproblem medan kortryggade får skelettproblem. Så enkelt kan det ju såklart inte vara även fast jag är böjd att hålla med, lite iaf, med tanke på de hästar jag träffat. Många långryggade har ju lite problem med balansen och det ger kanske rätt mycket effekter? Ofta blir det lite jobbigt med balans mellan över och underlinje, genom kroppen. Klassiskt är ju att de kommer under sej i bak, men inte får fram rörelsen i fram -"håller inte ihop", kanske påverkar det rörlighet som diskuterats i tråden, jag vet inte?"
Min långryggade pålle stämmer in på detta (lätt att disconnecta fram från bak etc). Svårt med honom är också att hitta ett läge där han skulle jobba avslappnad men aktiv. När han är tillräckligt aktiv är han ofta för spänd, när han är avspänd jobbar han inte tillräckligt aktivt. Så vårt arbete går nästan helt ut på att söka tillståndet "avspänd men aktiv". När vi kommer nära det tillståndet känns han "hel" och "connectad".
evis skrev:
Samtidigt tycker jag att det är lite subjektivt detta med långa ryggar, när de börjar vara starka i mellangärdet och har "fyllt ut" i fram och bakdel upplever man dem inte som långa direkt? Även fast de alldeles säkert ÄR det.
Jepp, när min långskånk är i kondis upplever jag honom som kortare. Han ser helt enkelt mer proportionerlig ut. Om han står ett tag klappar han ihop till sitt hängigare, mera långryggade jag. Jag upplever också att det tar ett bra tag att få upp konditionen på honom (jämfört med mer kortryggade individer, då).
evis skrev:
Två jämförande bilder på den hästen, där iaf JAG upplever henne rätt "normal" på sista bilden (men jag kan vara partisk);
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/stella_feb.jpg
http://www.geocities.com/evelinarnnberg/stellassistadag.jpg
Mmm, goa pållar... :d Jo, dethär ser ut som min långis omusklad/musklad. Mer muskler = bättre proportioner? Så upplever jag det iaf.
evis skrev:
Ang överrörligheten så ÄR det ju invecklat... Det zesel skrivit i tråden är väl värt att grunna på tycker jag! Jag har inte fått såna klara svar tidigare av folk jag frågat :).
Men jag upplever det som dej att det är lite av en poppis-diagnos också, det ÄR säkert sant att många både hästar och djur har problem på liknande sätt men jag tror inte att det så ofta är "patologiskt" som det verkar diagnosticeras? Det hänger mer på bra träning & friskvård, vilket ju är lätt att "gå förbi" när man får en "diagnos" som ursäktar spänningarna och låsningar och besvären.... Jag menar, precis som nån skrev i tråden, alla är vi ju lite spända nånstans och tillika också överrörliga nån annanstans. Vissa är rörligare än andra, vissa är mer "stabila" än andra etc. Överrörlighet som diagnos ska väl snarare gälla ett sjukligt tillstånd, typ, något som gör ont.
Här håller jag bara med... :) Precis som jag tänkte. Och jag uppskattar också zesels inlägg. Mycket bra, lite mycket information för otränad hjärna bara ibland... :p

nitus skrev:
Men lösningen på fenomenet överrörlighet då?!
Ja, DET intresserar mig!!! Enkelt och redigt, tack, och många, många synvinklar! (Hmmm, där motsa jag genast mig själv, men jag behöver tänka på det från många håll utan att få blackout... var ungefär vad jag menade...)
nitus skrev:
Kanske de behöver en period av styrketräning i samband med att man övar på rörligheten och böjningen så att det finns en stadga, utan att gå så långt att de får spänningar och framåttippade bäcken med "låsta" leder.
En balans är nog ett måste och fixas nog av den som kommer framåt ganska snart i ridningen. Men vi (hmm) som harvar på i skritt böjd och i skolor för att vi ska lära oss själva så noggrannt kanske måste befria hästen från det hela ibland och låta den röra på sin kropp lite friare och mer dynamiskt.
Men, är det inte bättre för alla parter att jobba mer omväxlande då? Att själv också släppa på pefektionismen och rida framåt, framåt, framåt i terräng utan pekpinnar allt emellanåt? (Hmm, ja, med en viss balans i det förstås och inte fullt okontrollerat sken...) De flesta hästar tycker att det är jätteskoj att trava omkring i rätt frisk takt och kolla in omgivningarna, hoppa nåt litet dike osv. Inte ska vi väl neka dem det bara för att vi i en bråkdels sekund kan råka sitta lite fel? Jag tror verkligen att de förlåter oss den lilla blundern bara de får se lite stäpplandskap till omväxling mot öknen... :D Känner man sig inte riktigt du med hoppningen behöver ju inte hindren vara så höga eller invecklade. Alltid går det att hitta på gymnastikövningar så att det blir kul för båda. Och tryggt och säkert!
Jo, jag syndar också... Det går lite i perioder. Ibland är det bara så kul att leka i sandlådan. Men när det känns så, så kanske hästen tycker det också?
När jag har tagit igång mina efter vila brukar jag faktiskt börja med terrängturer i rätt friskt (om än balanserat) tempo. Sen plockar jag med lite korta ökenvandringar allteftersom...

dressyrtant skrev:
Och jag uppskattar också zesels inlägg. Mycket bra, lite mycket information för otränad hjärna bara ibland... :p
Sorry :o men det känns som att om jag skulle behöva ta allt från det allra mest grundläggande så skulle jag behöva hålla ett helt föredrag. Fråga gärna efter specifika detaljer, så ska jag försöka svara på svenska :p .
Jag tror fler känner igen sig - när man väl lärt sig ett komplicerat medicinskt språk, så ska man helt plötsligt behöva förklara på ren skär svenska - hjälp! Det har jag glömt hur man gör. Ge mig frågor att öva på :bow: .

Tyvärr räcker det ju inte att bara stretcha, eftersom kortheten i musklerna hela tiden underhålls av ditt sätt att röra dig och använda din kropp. För att få bort spänningarna måste du alltså få kroppen att röra sig på ett mer skonsamt sätt. Först måste den bli medveten om vad den gör (genom tex feldenkrais) och när den (och du) vet det är det mycket lättare att kunna få ett mer energisnålt och skonsamt sätt att använda kroppen.

*lånar knapp*

Min pålle har lååång rygg. Det krävs en del för att hon ska "hålla ihop". Däremot har hon mkt lätt för samling, så det är lite farligt ibland för att hon inbjuder lite till att att sitta och samla, samla, samla.. Då är det ökning långsida som gäller.. Rider en del ute i skogen.. både långa skrittprom och "stärkande galopp". Däremot har jag upptäckt att ett sätt att få ihop hela hästen är piaff/tramp (därom tvista de lärde?) ngr steg så går hästen med större bärighet. Vi trampar mest bara för att det är ett sätt att stärka hennes muskler, och bärigheten kommer som en trevlig biprodukt. :) Hon rids kortare pass och jag inriktar mig på att få en bärig genomriden och lösgjord häst och varvar samling, lång/låg och rakriktning/böjd häst. Det blir inte så mkt annat *s* Skolor o dyl har jag helt kommit av mig med. Känner igen det där med svårighet med avspänd OCH aktiv som Dressyrtant skrev, men jag vet inte vad det är, men jag tror min häst helt enkelt gillar tramp, hon blir som en annan häst efter.. Och DET får jag se upp med, så det blir få steg, men rätt.. i stället för att det är så kuuul och det blir ngt spänt, fel som bryter ned i stället för att bygga upp!??

Ibland när andan faller på så får jag hjälp och då blir det lite mer "hårdträning" för mig alltså.. inte hästen :angel:

och ibland funkar inte ridningen alls, då försöker jag mig inte på ngt alls utan bara låter henne galoppera lite, för det tycker hon är kul, så går vi hem till stallet igen. Humörsindivider både hon och jag :D

Skulle vilja höra mer av er med långa hästar!!! OCH jag skulle också vilja få lite mer info angående naprapater/kiropraktorer som åsamkar överrörlighet hos hästar.. eller hur var det (har 39 gr feber, är lite yr) Varför jag undrar är pga att jag har funderat på att "ringa ut" en till damen, men vill inte ha ngn som sliter och drar i henne och det blir ett kortvarigt resultat.. vad katten och VEM ska man i så fall ta hjälp av!?

Nä, det blev långt, har frossa så jag ska nog ta och bädda ned mig i sängen... :o (feberrosor)

Senast ändrad:

zesel skrev:
Sorry :o men det känns som att om jag skulle behöva ta allt från det allra mest grundläggande så skulle jag behöva hålla ett helt föredrag. Fråga gärna efter specifika detaljer, så ska jag försöka svara på svenska :p .
Jag tror fler känner igen sig - när man väl lärt sig ett komplicerat medicinskt språk, så ska man helt plötsligt behöva förklara på ren skär svenska - hjälp! Det har jag glömt hur man gör. Ge mig frågor att öva på :bow: .
Mmm... jag förstår precis! Det är som när jag försöker förklara nåt. Min hjärna funkar liksom 200 ggr snabbare så talet blir rätt surrealistiskt, då... Plus att man ofta inser att man ser samma sak på samma sätt men på olika plan. Man har alltså olika nivåer av förståelse, fastän man har förstått samma sak... Och då är det svårt att förklara bättre, för man kanske inte kan förstå varför det är en nivåskillnad i tanken? ... och andra kommunikationsproblem... :crazy:
Jag är fortfarande mycket intresserad av lång rygg-grejen. Heuschmann sa ju att man borde avla fram hästar med längre ryggar helt enkelt för att kunna sadla dem så att de inte lider (förstår vad han menar då jag har kort- och bredryggad häst...). På långryggen passar nästan sadel som sadel, på kortryggen ingen sadel alls. Och så är kortisen så känslig så han blir lite sur om man glider omkring barbacka...
Men kan du anatomiskt och fysiologiskt förklara hur den långa hästen fungerar? Hur man ska träna optimalt för att stärka/gymnastisera? Vilka rörelser man ska se upp med, vilka som kräver lång tid i sakta mak för att bli korrekta?
Jag känner också igen detdär med att hästen connectar då man gör piaff. Visst, den connectar genom ryggen, men halsen kan se lite konstig ut.. Och så blir det så mycket watt att hantera också... Kanske för att denna långrygg råkar vara en som väljer piaffen i hagen om det blir lite spännande? Det hänger liksom ihop med mycket sus i hjärnan även på "fritiden"? Iofs är nu detta med piaffen inte aktuellt på minst ett år eller så, då han inte är i kondis just nu, men det är en reflektion, eftersom malinsky tog upp det. Har ridit hästen mer "osamlad" för att arbeta på mer regelbundenhet i gångarterna, men fått kommentarer om "vad håller du på med, han har ju inte baken med sig alls nu längre"... Är det så att en häst med lång rygg har ett "större register". Det finns liksom mer varianter av rörelseformer?
En liten pikant detalj med min långrygg är att han gjorde slut på kommunikationsmöjligheterna på ett väldigt intrikat sätt. Han la huvudet en aningensaningensaning på sned (jag märkte inte VAD det var han gjorde under flera år, det är så subtilt!) och gick in i sin egen värld... Tippade nacken en aning till höger och nosen en aning till vänster. Men väl jag insåg VAD OCH HUR har vi ju lyckats kommunicera bättre då... Är det liksom större möjligheter för en lång häst att joxa med sina leder, eller? Typiskt är att han "klickar nacken" när han blir uppskrämd eller vill protestera. Det var ju lite jobbigt innan man förstod hur man skulle få tillbaka kontakten... :eek:
Nu är det jag som är jättevimsig och mångordad och oorganiserad och gud vet vad. zesel, förklara bara på ditt sätt, jag behöver kanske bara smälta det en längre stund innan jag kan ta det till mig. Idag förstår jag en del, i morgon förhoppningsvis lite mer... ;)

Herregud, jag når lätt ner med handflatorna i marken och jag är stel som en pinne.
Jag har oxå en väldigt kortryggad häst och en långryggad. Den långryggade är bekvämast att rida, har lättare för böjning och lätt att swinga ryggen, har ganska lätt för samling men jobbigare , men det blir iallafall äkta. Den kortryggade är liksom redan där och då kan man lätt lura sig själv att tro att det är samling när det i själva verket inte är det. Jag tycker nog det är svårare att få den kortryggade att samla sig ärligt eftersom han är byggd i samling, kanske låter konstigt men men.

Jag kan relatera till vad du säger, men eftersom min kortrygg har även neurologiska symtom som gör att han är väldigt ojämn i prestation har jag svårt att säga hur han skulle vara "normalt". Jag vet hur han är när han är bra. Då är han förbannat lättriden. Men man kan ju inte direkt fråga efter samling, då det är just samlingen som gör att han kraschar neurologiskt. Så jag jobbar honom mycket i lång och låg form. Om han lyfter sig, så gör han det själv. Men han är så mycket specialfall att jag har svårt att basera någon diskussion kring honom.
Långryggen är väldigt flexibel, men även kreativ på att hitta på sätt att använda sin kropp mot ryttaren... :angel:
Mycket intressant att du är stel men ändå får handflatan i golvet. Där ser man... Jag är ju "flumfreak" och undrar ju då; hur mycket är muskler och skelett, hur mycket är neurologiska och meridianblockeringar? Vad är kroppsligt och vad är själsligt i blockeringarna? Jag vet att på baksidan av mina ben finns meridianpunkter som har varit oerhört blockerade. Ägget och hönan?

Senast ändrad:

psychogrrl skrev:
Tyvärr räcker det ju inte att bara stretcha, eftersom kortheten i musklerna hela tiden underhålls av ditt sätt att röra dig och använda din kropp. För att få bort spänningarna måste du alltså få kroppen att röra sig på ett mer skonsamt sätt. Först måste den bli medveten om vad den gör (genom tex feldenkrais) och när den (och du) vet det är det mycket lättare att kunna få ett mer energisnålt och skonsamt sätt att använda kroppen.

Feldenkrais? Vad är det??

Går hos sjukgymnast för att komma tillrätta med ryggproblem. Har vinklat foten inåt, vilket gjort att knäled och höftled kompenserat detta och nu är jag sned i bäckenet. Har övningar på att stärka upp benet på ett mer "rätt" sätt, men det är kanonsvårt att ändra ett rörelsemönster.

Ha aldrig fått något svar på varför jag har så korta hamstrings... mer än att det kan beror på att jag har ett stillasittande jobb (läkarsekreterare).

/Lizzie

Hm.. apropå stelhet som inte går att stretcha bort..
Har själv problem med kroppen som yttrar sig i cirkulationsstörningar. Bieffekten blir= Totalstopp i blodflödet till händer o fötter (kritvita fingrar o tår), stelhet i ALLA muskler, värst i dem som används mest, yrsel, mag/tarmstörningar, osv osv.. Inlagring av slaggprodukter och skit i leder och muskler -Ont!
-Sådana dagar eller perioder kan jag hälsa hem till att försöka nå golvet...
Funderar hur mycket sådant som vissa hästar lider av också. Mitt sto har nämligen precis samma symptom.
Hon blir kall, skakar under täckena, vinglar på och snavar över slät mark, omöjlig att böja osv osv.. Samt mentalt mycket frånvarande eller orolig.
Kan tänka mig att det sitter i mentala blockeringar hos oss båda som ger de här störningarna i energin. Totalblockad i energiströmningen känns det som. Vi båda blir såna gånger kroniskt trötta och ointresserade av omvärlden.

Någon som har upplevt det själv eller med sin häst? Kanske inte så extremt som vi men åt samma håll? VAD GÖRA?? :eek:

Hm.. långryggen är som sin husse.. kärnfrisk, rörlig, energisk till tusen och alltid stabil. Suck.. man får den häst man förtjänar sa någon..

Funderar på piaffen. Inget vi jobar med än men han vill gärna trampa efter förmåga så fort han blir orolig eller laddad. Ju starkare han blir ju bättre tramp innanför hagtråden!
Kanske skulle det bli ett stressmoment för honom att börja jobba med tramp..

Håller med om att långryggar är lättare att rida och känna tydliga reaktioner i.
Kortryggen kan lura mig till månen. Hon kan verkligen alla knep för att förinta alla mina vägar att komunicera med henne.
Fast oftast är det då hon mår lite risigt. Fullt kry är hon oxå ärlig fast svår att känna då det är exakt rätt.

Så det är nog ett sätt att tala om att jag ska ge mig och ägna mig åt hennes hälsa i stället för min fåfänga vilja att få hennes lydnad.

Det känns som om det är vad som kan hända om man bara tänker på bärkraft och glömmer bort att påskjutet också är viktigt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama