Hypermobila hästar.

Sv: Hypermobila hästar.

Något jag funderat mycket över är hur man kan sammankoppla BALANS med ÖVERRÖRLIGHET...?
Du kan själv testa genom att träna upp dina magmuskler (dom djupa), så märker du fort hur balansen påverkas och hur du plötsligt rör dig på ett helt annat sätt, mer stabilt men ändå smidigt... ;)

Visst, men kan man inte vidareutveckla det långt mer än så?
Vad gör tex de medvetenhetsövningar vid hand över bommar för hästen? Off road-promenaderna i snårig terräng? Kan man kolla av stabilitet mha dessa övningar? Kan man utveckla "mage-rygg" till rätt hög grad mha rätt "enkla" medvetenhetsövningar? Stella var en fena på off road-promenader, men hade mycket svårt med bomövningarna. Ja, ungefär som jag då, jag har en jädra balans när jag går i jobbig terräng -i skogen känner jag mej säker på foten, men när jag ska börja tänka på vad jag gör (tex danslektioner) -då blir det svårt.....
Men det syntes ju också mycket väl att bomövningarna gav henne en annan form. Men mycket av det upplevde jag som "hjärngympa" - det var minst lika jobbigt för hjärnan som kroppen, att hon blev "trött" efter 5-10 min bomövningar hade enbart med att hon inte längre kunde fokusera sej och koncentrera sej. Off road-promenaderna var inte jobbiga för hjärnan, det kom naturligt.
Vanor? Nervsystem? Höger-vänster hjärnhalva?

Ja och så vidare.... Bara sånt som jag går och filurar runt....

Styrkan behövs nog i dans också, inte bara koordination. ;)
Smart att utsätta sig för olika saker så att man har något att jämföra med....

Senast ändrad av en moderator:

evis skrev:
Musklernas senkomponenter består av elastin och vad mer? Kollagen fibrer?

Man använder visst olika termer i vårt avlånga land ;) Kollagen fibrer har jag aldrig hört någon säga, men Ja, musklernas senor består till större delen av kollagena trådor. Det är de kollagena trådarna som finns i epimysium och perimysium som i slutet (och början) av musklen går ihop till senan och sedan förkalkas in i benet.

Mvh/Marie

Jo, visst, men det finns också elastiska komponenter i senorna också (elastin), men zesel redde ut det fint ovan :).

Tack zesel för dina inlägg :).

zesel skrev:
För underhåll och nybildning krävs proteiner (=bristvara vid svält), så ju längre svälten pågår desto sämre kvalité på dessa strukturer. Det ska dock till en lång period av svält för att en försvagning ska ses, då de har en långsam metabolism.
Men om jag vänder på det, om man har en häst som överhuvudtaget verkar överrörlig typ precis överallt - vad kan något sådant bero på?
Kan uppväxtförhållanden, miljö, foder, träning påverka?
Eller är det helt enkelt så att det "bara" är musklerna som är svaga och det är det som ger det "fladdriga" intrycket.

zesel skrev:
Det som först och främst sker vid muskelatrofi är att musklernas tvärsnittsyta minskar och att de kontraktila elementen i muskeln blir färre (alltså, bindvävsdelen av muskeln förblir relativt konstant, men den delen som utövar kontraktion minskar).
Jepp, förstår, lär väl ha med myosin & aktin att göra.
Men innan hästen i princip dör av sin svält, hinner ligament/senor påverkas av svälten?

zesel skrev:
:crazy: Oj, oj. Inte lätt att få i ridbart skick efter det...
Ridbart skick blev hon nog egentligen aldrig.

zesel skrev:
Man kan se tecken på att kroppen försöker kompensera den ökade rörligheten. Det första som sker om smärta fås pga överrörlighet är att musklerna drar ihop sig - spänns - för att skapa stabilitet.

De blir dock ganska fort trötta och kroppen försöker kompensera på annat sätt. Har man otur får man till och med en muskelinflammation.
Detta var läget för min häst första året, jag vet inte huruvida de som kände på henne hade rätt, men visst påstods det att hon hade "inflammation" i musklerna. Kul att läsa det du skriver, precis som det var med henne - hon var krampig och otroligt spänd i sina ryggmuskler. Ett tag var det så illa att hon sjönk undan i ryggen -innan man ens la handen på den. Fast detta var ju bara av att gå i hagen, hon tränades inte.
Men det blev mycket, mycket bättre med tiden.
På vilket vis behandlas en muskelinflammation? (eller; "kan" en muskelinflammation behandlas?) Handlar det enbart om vila och skritt? Skydd för väder och vind?

zesel skrev:
Om det går långt kan förkalkningar ses i ligament, och pålagringar bildas kring skelettstrukturer. För att kunna se detta hos en häst krävs speciell röntgenutrustning, då kan man ibland se förkalkningar runt facet-lederna i ryggen, eller mellan kotkropparna undertill.
Finns det sådan röntgenutrustning nånstans i Sverige?
Har aldrig hört talas om hästar som röntgats för detta, även vad gäller hästar med mer eller mindre stora ryggproblem..

Om hästen fått förkalkningar & pålagringar, vilka symptom ser man på hästen? Vilka rörelser ställer till det för den till exempel?
(det är väl säkert olika, men det skadar inte att fråga...)

ZESEL = gud, så förbannat bra inlägg, skriver ut dom, kommer säkert med en hel massa frågor senare, även Ni andra o CL som startat tråden. Mycket intressant! Har själv både ischias och artros på nackkotor, rygg och nåt som tydligen heter "foramerna", svårt ibland att få doctore att förklara så man, (jag) förstår. Om min underbara häst ska slippa såna smärtor, HUR TRÄNA? på ett vettigt sätt, allsidigt, det är väl ändå det som är det viktiga, att försöka göra rätt från början för att i möjligaste mån slippa sånt skit i framtiden?

Varrsch får ni allt vett ifrån, tipsa gärna om god litteratur/filmer/kurs, vadsomhelst som är av nytta...

kajsa_flink skrev:
Varrsch får ni allt vett ifrån, tipsa gärna om god litteratur/filmer/kurs, vadsomhelst som är av nytta...

Håller med, är väldigt impad av era kunskaper :bow: :bow: :bow:

Vill lära mer!

OA

Mmmm, håller med. Intressant tråd och många kunniga inlägg. Försöker bara få grepp om dethär med överrörligheten. Jag tror jag är lite trög, eller nåt. Vad blev nu sen kontentan? Att överrörligheten är nån slags kombination av för slappa och för spända muskler kring samma led, eller? Känner mig som 2 år, typ, när jag läser dessa inlägg och inte kan få till en kort beskrivning i alla fall... :eek:

Läste IGEN och förstod nu att man alltså har för spända muskler i vissa leder och för slappa i andra. Detta är ju onekligen intressant. Men är det då inte något av en populär diagnos? Är vi inte alla mer eller mindre asymmetriska i vår muskeltonus? Eller har det att göra med lokaliseringen av de förslappade musklerna? Detta måste ju vara oerhört individuellt beroende på benbyggnad, övrig muskelkondition osv??? Upplys en stackars dåre som tycker att detta är intressant, men svårt! :o

dressyrtant skrev:
Läste IGEN och förstod nu att man alltså har för spända muskler i vissa leder och för slappa i andra. Detta är ju onekligen intressant. Men är det då inte något av en populär diagnos? Är vi inte alla mer eller mindre asymmetriska i vår muskeltonus? Eller har det att göra med lokaliseringen av de förslappade musklerna? Detta måste ju vara oerhört individuellt beroende på benbyggnad, övrig muskelkondition osv??? Upplys en stackars dåre som tycker att detta är intressant, men svårt! :o

Jag är "överrörlig" i ländryggen trots att jag är stel som en planka :crazy:

Har fått det förklarat på detta sättet av en sjukgymnast.

Jag har alldeles för korta hamstrings (baksidan av låret), vilket gör att när jag ska böjer mig framåt så håller musklerna på baksidan av låret kvar mitt bäcken i en viss position och jag tar ut rörligheten på helt fel ställe i min rygg. Det är där överrörligheten kommer in, jag tar ut rörligheten på ett ställe i ryggraden som inte är skapt för detta, alltså överrörlig just där. Överrörlighet är inte positivit. Har problem med ischias och haft diskbråck, sk SI-syndrom, det är övergången mellan ländrygg-korsrygg. Jag stretchar och stretchar, men det är inte lätt att få upp någon smidighet i mina "hamstrings".... :crazy: Jag har helt OK ryggmuskler, så de är inte "slappa", det mina hamstrings som är på tok för korta.

Hoppas jag förklarade på ett vettigt sätt... :angel:

Ovanstående är något som är väldigt vanligt på människor...

/Lizzie

Tack, det var intressant information! Jag förstår bättre då jag får konkreta exempel, tar gärna emot fler! Undrar vad jag är då, extremt icke-rörlig? :D Når nämligen inte golvet med fingertopparna då jag böjer mig framåt även om jag tränar på det (mjukt) flere gånger i veckan. Gör ett mångsidigt gymnastikprogram ca 5 ggr/vecka som gör de flesta leder mer rörliga, men se ner till golvet kommer jag inte... (så min kropp tycks ju inte ge efter nånstans, då...) Ska precis lära mig ett stretchprogram också, kanske det kan göra under... Jag har upptäckt samma sak, det ÄR svårt att tänja lårens baksidor. För mig känns hela benens baksidor som stockar. Jag kan få dem uttänjda en aning, men nästa morgon är de lika j-la korta igen... :eek: Min "tränare" sa att det kan ta 5-10 år innan jag får dem ok, då de har varit dylika så många år... Låter inte särskilt uppmuntrande, det...
Helt apropå... Tidigare fanns det ju revolutionerande information om kortryggade hästar. Hur är det med hästar med extremt lång rygg, då? Jag har nämligen en extremt kort och en extremt lång... Och man är ju lite nyfiken... (inte så lite, heller...) ;)

Det stämmer förstås att vi alla är lite asymetriska och så länge vi inte försöker göra avancerad (typ OS) gymnastik, dans (eller varför ine ridning som kräver massor av koordination och styrka) eller är så osymetriska att vi får ont av det så är det ingen fara. Men här pratar vi om hypermobilitet och det gör oftast ont!!! I detta här fallet handlade diskussionen om SI-leden. SI-leden sitter ungefär där korset är som högst (fast en bit nedåt innåt i kroppen). Det är där som bäckenet ledar mot kotpelaren.
Jag tror att det C_L syftade på var denna fixering vid att höften skall komma innåt och ridandet av öppnor & slutar med så mycket böjning som möjligt, att detta gör att musklerna och ligamenten töjer ut sig för de är inte vana vid denna typen av arbete och hinner inte med i utvecklingen. Alltså rider folk runt i vad de tror är långsam/skonsam uppbyggnad. När det i själva verket är extremt töjande arbete som sliter på kroppen om man inte är försiktig. När musklerna och ligamenten väl är uttöjda kommer andra muskler att bli spända eftersom de försöker kompensera för de uttöjda strukturerna.
Vet inte om det blev enklare att förstå nu... Jag vet dock att de flesta som varit inblandade i denna disskussionen är mer eller mindre utbildade i anatomi på häst eller människa (eller med extra stort specialintresse för detsamma) så du behöver knappast känna dig dum som inte hänger med i facktermerna. :smirk:

Mvh/Marie

dressyrtant skrev:
Tack, det var intressant information! Jag förstår bättre då jag får konkreta exempel, tar gärna emot fler! Undrar vad jag är då, extremt icke-rörlig? :D Når nämligen inte golvet med fingertopparna då jag böjer mig framåt även om jag tränar på det (mjukt) flere gånger i veckan. Gör ett mångsidigt gymnastikprogram ca 5 ggr/vecka som gör de flesta leder mer rörliga, men se ner till golvet kommer jag inte... (så min kropp tycks ju inte ge efter nånstans, då...) Ska precis lära mig ett stretchprogram också, kanske det kan göra under... Jag har upptäckt samma sak, det ÄR svårt att tänja lårens baksidor. För mig känns hela benens baksidor som stockar. Jag kan få dem uttänjda en aning, men nästa morgon är de lika j-la korta igen... :eek: Min "tränare" sa att det kan ta 5-10 år innan jag får dem ok, då de har varit dylika så många år... Låter inte särskilt uppmuntrande, det...
Helt apropå... Tidigare fanns det ju revolutionerande information om kortryggade hästar. Hur är det med hästar med extremt lång rygg, då? Jag har nämligen en extremt kort och en extremt lång... Och man är ju lite nyfiken... (inte så lite, heller...) ;)

Detta att man inte du inte når ner till golvet med fingertopparna beror säkert på korta muskler på baksidan av låren. Visst man kan vara stel i ryggen, men om man inte har pålagringar på kotor m.m., så är det ju i musklerna det sitter. Jag är helt STENHÅRD på baksidan av mina lår, får beröm för att de är så muskulösa, jo jo, att de är osträckbara är ju en annan sak :D

/Lizzie

space_cowgirl skrev:
I detta här fallet handlade diskussionen om SI-leden. SI-leden sitter ungefär där korset är som högst (fast en bit nedåt innåt i kroppen). Det är där som bäckenet ledar mot kotpelaren.
Jag vill förtydliga (eller för dem som inte är så hemma i terminologin krångla till det ännu mer ;) ) : mina inlägg handlade till största delen om bakre ländryggen och övergången mellan länd och kors (LS).
När det gäller SI-leden så är problem förbundna med denna ofta orsakade av trauma som att hästen gått omkull eller fastnat i en dörröppning etc. När det kommer till sjukdomar och smärttillstånd kan det vara omöjligt att urskilja var problemen sitter utan bilddiagnostiska hjälpmedel, och i stor del av litteraturen pratar man om LSI-smärta eller LS/SI som ett samlat begrepp.

Jag läste att endast 5 % av alla "ryggproblem" får en medicinsk diagnos. Att "vi" terapeuter ger diagnoser utefter förkortade/försvagade/spända/uttänjda muskler/ligament/senor är en annan sak.
Förresten såg jag att Carola också hänvisade mest till lumbal-sacrum området. Jag ville mest peka ut området för dem som inte kan terminologin. Men det är väl mer korrekt i sådana fall att säga området strax framför korsets högsta del (man skulle haft bilder att peka på :crazy: ).

Mvh/Marie

Å vilken underbar tråd det blev...!!

Jag lovar, jag har inte rymt men jag orkar bara inte med min snoriga influensahjärna hålla isär några som helst begrepp så jag låter mina svar stanna inne tills jag är klar och redig i huvvet.

:p

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama