Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tar mig friheten att svara, så får gärna nå´n annan vidareutveckla om jag glömmer något.evis skrev:Du får gärna vidareutveckla lite, på vilket vis menar du att hästarna blir hypermobila? Muskler? Ända ner på ligament-nivå? Skelettet? (det verkar, precis som rotation i SI-leder, vara lite av en "poppis-diagnos" överhuvudtaget - på människosidan också... *säger jag som fått veta av både naprapat & sjukgymnast att jag är "överrörlig" men nog aldrig fått någon vidare förklaring på det hela som verkar vettig*)
Jag är helt övertygad om att all väl utförd träning som syftar till att bygga upp musklerna runt ett försvagat område hjälper. Oavsett om du rider klassisk dressyr, western, kör, tömkör, hoppar eller skogsrider – eller AR.Besvär i ländryggen förstår jag, men måste nästan säga att de hästar jag träffat som HAFT ordentliga besvär därikring - samtliga blivit mycket, mycket bättre av väl utförd AR-träning. Obs, väl utförd...
Det låter som en bra typ av träning för att stärka ryggsträckarna. Jag gillar ”väl avvägd träning” ! Den får gärna vara AR-inspirerad – eller kallas vad som helst.Men med henne gällde det att väga av träningen ordentligt, mycket off road-promenader och tömkörning, kombinerat med små skutt över små hinder, bomarbete vid hand som medvetenhetsträning (lyfta ett ben över, stanna, lyfta nästa, stanna, backa genom L osv). Inte så mycket fokus på att "sträcka ut" som att "hålla ihop" - använde mej en hel del av traven då den stabiliserade upp bäckenet och ryggen mycket för henne, skritt-jobb rakt fram var "döden" för henne då hon gungade iväg utan nån som helst koll men promenaderna off road hjälpte mycket för skritten, då hon fick tänka efter och balansera upp sej och ta i lite mer.
Det finns såklart andra orsaker än kort rygg till att problem här uppstår, som du skriver har hon ju utsatts för stora påfrestningar av annat slag än ridning.Men angående zezels mycket intressanta inlägg () så hade den tjejen verkligen LÅNG rygg. Hon var absolut ingen kortryggad sak.
Ser man problematiken i större perspektiv så är det kanske inte så konstigt att många människor och hästar i dag är just överrörliga?*säger jag som fått veta av både naprapat & sjukgymnast att jag är "överrörlig" men nog aldrig fått någon vidare förklaring på det hela som verkar vettig*)
Innom hennes ras finns det fortfarande människor som inte tillvaratar hästen hälso intresse, utan primärt tänker på fart och pengar. Det spelar det inte så stor roll om hästne inte fått den bästa uppfödningen, och sedan sliter med lite problem eller ej (för människan förstår det uppenbaligen ändå inte, kanske möjligtvis när det redan är försent?.)är enligt veterinärer jag pratat med mycket vanligt inom hennes ras (säkerligen till viss del beroende på att rörlighet är eftertraktat på djur som ska kunna springa fort, särskilt på denna ras som kanske i grund och botten inte har kroppsbyggnaden ATT springa så förbaskat fort...).
Är det du beskriver att vara i nuet, närvarande utan att låta drömmar eller fördomar störa i stunden?Vågar man leka med skolorna utan denna inbillade "bild" av hur det ska vara, men med känslan för vad skolorna KAN göra för hästen - så uppkommer inte de där bekymren.
Tror du att en överrörlig ryttare kan ha svårare att känna en sådan sak?Ibland är det allra mest stärkande läget kanske det där hästen är så nära rak att ryttaren måste skärpa alla sinnen för att förnimma att hästen inte är helt rak?
Rikkan skrev:Ser man problematiken i större perspektiv så är det kanske inte så konstigt att många människor och hästar i dag är just överrörliga?
Jag undrar om många faktiskt söker efter den enklaste och effektivaste lösningen, utan att alla gånger förstå att det krävs ett visst grunarbete (träning) för att få en kropp som orkar bära upp sig?
Kan det vara så att du saknar muskler som stabiliserar?
Stella vännen har gett många nya infallsvinklar på det hela helt själv också, jag har nog inte träffat någon häst som speglat mej bättre än henne.Rikkan skrev:Men det fina är att när man själv inser problemet så blir det lättare att förstå varför hästen sliter med liknande saker och hur man kan förebygga.
Det är sant!Rikkan skrev:Innom hennes ras finns det fortfarande människor som inte tillvaratar hästen hälso intresse, utan primärt tänker på fart och pengar. Det spelar det inte så stor roll om hästne inte fått den bästa uppfödningen, och sedan sliter med lite problem eller ej (för människan förstår det uppenbaligen ändå inte, kanske möjligtvis när det redan är försent?.)
Att enbart skylla på hästen kan jag tycka är naivt, när vi kan se vilken påverkan människan har på hästen. Vi ger dom inte en chans, kan jag tycka.
Jo, som jag skrev så är det nog en kombination av många olika saker som gjorde att Stella var så "fladdrig"?Rikkan skrev:Och samtidigt som att skylla på genetik så kan man väl även konstatera att just din häst faktiskt kommer ifrån dårliga förhållanden, alla kategorier. Stress och undernäring bridrar inte heller till något positivt. Ibland har hästen inte så många val, anser jag. Den kan inte bli friskare än vad vi ger den möjlighet till att vara.
Fördomarna ställer till det otroligt mycket? Och förväntningar, såna som inte riktigt stämmer med verkligheten. Och prestige? Eller är det kanske fel ord...Rikkan skrev:Är det du beskriver att vara i nuet, närvarande utan att låta drömmar eller fördomar störa i stunden?
:smirk:.
vet inte alls?Rikkan skrev:Tror du att en överrörlig ryttare kan ha svårare att känna en sådan sak?
Man kan visst vara överrörlig. Det är inte alls något fånigt ord. Det har inget med smidighet att göra.Carmenzita skrev:Jag håller med dig - en överrörlig person är en person som är för slak i stabiliserande muskler. (för ärligt talat - hur kan en person vara ÖVERRÖRLIG? Vilket fånigt ord. Man kan väl ALDRIG vara nog smidig?! )
Tack, nu lyckades du med det ingen annan kunnat förklara.zesel skrev:Tar mig friheten att svara, så får gärna nå´n annan vidareutveckla om jag glömmer något.
Det första som händer är att musklernas kraftutveckling inte räcker för att hålla stabiliteten, och då uppstår tänjningar i musklernas senkomponenter och i ligamentösa strukturer.
Dessa klarar av en hel del, men blir det för mycket så tänjs de ut, och de är elastiska bara till en viss gräns, så är uttänjningen för stor eller upprepas många gånger blir denna bestående och det tar lång tid att stabilisera igen. Tänk lite ”gummiband som övertöjs”.
Men hur läker vrickningen? Kan den läka på ett bra sätt? Om vi utgår från att jag vrickat foten bara en gång (jag har själv slitit av, mer eller mindre iaf, kollateralligament på utsidan foten) - kan jag på något vis bygga upp det på lämpligt sätt igen utan att löpa större risk att vricka igen på samma ställe?zesel skrev:Jämför med en vrickad fotled – det blir lättare och lättare för varje gång att vricka den på nytt.
Jepp, förstår, men detta i sin tur påverkar ju skelettet. (ja, tex hundarna) Hur påverkar det hästarna i C_L exempel? Dvs detta med bekymren i ländryggen?zesel skrev:Skelettetkomponenterna i sig kan inte bli överrörliga, utan det är de ligament, muskler och senor som håller ihop skelettdelarna som blir sämre på att hålla dessa på plats.
Det knepiga med min häst var ju att hon musklade sej så förbaskat dåligt just där hon "behövde det mest", men det beror ävl antagligen på att det gått såpass långt att hon hade ONT = ville inte använda den kroppsdelen (och var en hejare på att komma på sätt att undvika det). Sen när hon väl började muskla sej, kröp en massa annat skit upp till ytan istället.zesel skrev:Det enda man kan göra när en överrörlighet fåtts är att bygga massor med muskelmassa på rätt ställen för att få stabilitet. Tiden hjälper också till, och ligament som inte längre töjs återfår delvis sin stabiliserande funktion.
Du kan vara som du skriver "underrörlig" mellan två kotor - jag föredrar att kalla det "stel".Carmenzita skrev:Jag håller ändå inte riktigt med. Om en människa eller ett djur skulle vara överrörligt mellan ex två kotor i halsen/rygggen, skulle det betyda att de kunde utföra rörelser som inte var naturliga för en normal hals/rygg. Så är det inte. Istället har personen/djuren vant sig vid att ta huvuddelen av rörelsen mellan ex 3:e och 4:e kotan (vanligt fenomen hos hästar), medan de andra kotorna blir styvare. Summan av rörelsen är alltid densamma, frågan är bara hur vi fördelar den. Rörelsen blir inte onaturlig för det, vi SKA kunna röra oss mellan varje kota, frågan är bara om vi alltid tar rörelsen på samma sätt.
Man kan lika väl säga att man är underrörlig mellan andra kotor, eller hur?
Ja, mest kollagen (bindväv). Elastinkomponenten varierar med olika strukturer, till exempel ligementet nackbandet hos häst har massor av elastin och är som ett riktigt gummiband, medan senor mest har kollagen.evis skrev:Tack, nu lyckades du med det ingen annan kunnat förklara.
Musklernas senkomponenter består av elastin och vad mer? Kollagen fibrer?
För underhåll och nybildning krävs proteiner (=bristvara vid svält), så ju längre svälten pågår desto sämre kvalité på dessa strukturer. Det ska dock till en lång period av svält för att en försvagning ska ses, då de har en långsam metabolism. Det som först och främst sker vid muskelatrofi är att musklernas tvärsnittsyta minskar och att de kontraktila elementen i muskeln blir färre (alltså, bindvävsdelen av muskeln förblir relativt konstant, men den delen som utövar kontraktion minskar).Något jag också velat ha svar på under lång tid (passar på nu när du är på tråden, förstår att du är duktig på att förklara ) -
hur påverkar undernäring (kraftig sådan) just musklernas senkomponenter och ligament?
Oj, oj. Inte lätt att få i ridbart skick efter det...Hästen jag nämnde var i riktigt dåligt skick, undernärd & antagligen maskangripen, och mycket muskeltunn (rejält atrofierade muskler) kombinerat med lågt hb-värde i blodet. Ramlade omkull i boxen, när hon skulle flytta sej från ena sidan boxen till andra - hon hade uppenbarligen inte nog muskelkraft att ens hålla kroppen uppe vid en sådan liten "manöver".
Som Carmenzita skrev kan man stärka genom att bygga upp musklerna runt omkring, samt se till att man låter bli att vricka foten på ett par år... Det kommer dock till en extra faktor när du pratar om ett avslitet ligament. Det läker med bindväv, och har mindre chans att få lika bra funktion som det ursprungliga ligamentet.Men hur läker vrickningen? Kan den läka på ett bra sätt? Om vi utgår från att jag vrickat foten bara en gång (jag har själv slitit av, mer eller mindre iaf, kollateralligament på utsidan foten) - kan jag på något vis bygga upp det på lämpligt sätt igen utan att löpa större risk att vricka igen på samma ställe?
Man kan se tecken på att kroppen försöker kompensera den ökade rörligheten. Det första som sker om smärta fås pga överrörlighet är att musklerna drar ihop sig - spänns - för att skapa stabilitet.Jepp, förstår, men detta i sin tur påverkar ju skelettet. (ja, tex hundarna) Hur påverkar det hästarna i C_L exempel? Dvs detta med bekymren i ländryggen?
Nej, det är inte lätt. Först måste de spända musklerna få vila - och under denna period är det rörelse i skritt som gäller - vilket ibland inte är möjligt då det gör för ont. Sen ska musklerna byggas upp runt omkring igen, men om dessa övningar är för smärtsamma så är det nog bara att inse att det fått gå för långt innan åtgärder satts in.Det knepiga med min häst var ju att hon musklade sej så förbaskat dåligt just där hon "behövde det mest", men det beror ävl antagligen på att det gått såpass långt att hon hade ONT = ville inte använda den kroppsdelen (och var en hejare på att komma på sätt att undvika det). Sen när hon väl började muskla sej, kröp en massa annat skit upp till ytan istället.
Det är inte lätt det där med "överrörlighet"...!