Hypermobila hästar.

Sv: Hypermobila hästar.

Håller med dig Zesel :bow: . Att gå på magkänslan är bra. Personkemi mellan ryttare och tränare är viktig för det är tränare som ska guida ryttaren och då måste man kunna ha förtroende och är inte känslan rätt-ja då ska man nog byta tränare.

Jag tror att alla dessa hästar som drabbas av skador oavsett dressyrgren helt klart kunde minskas om tränaren har större kunskap om hästens anatomi MEN sen måste det ju finnas gensvar hos ryttaren också. Jag vet ryttare som fått råd av tränare att tex ta sin häst till en massör el dyl för att kolla upp hästen men ryttaren gör inte det i alla fall utan fortsätter harva runt och det är klart att det blir problem.

Frågan är ju, vems är ansvaret när en häst får problem som tex överrörlighet som på den här tråden? :confused: Jag tror ju inte att det är som i det här fallet är just AR metod som är problemet utan att de som kallar sig tränare och som ännu inte fattat konceptet och så är det inom många grenar tyvärr.

Det blir med ridningen som med bilar, det blir sk barnsjukdomar som poppar upp efter ett tag. Varför undrar jag?

CarolaLind skrev:
Ja detta med att spruta leder....herregud säger jag bara, i dag när det är så upplyst och när det FINNS hjälp att få. Det finns bra terapeuter och terapeuterna VILL ju inget hellre än att samarbeta med veterinärerna!
Som space_cowgirl skrev tidigare i tråden - siffror finns som visar endast ca 5% av alla "ryggproblem" får en medicinsk diagnos som just ryggproblem.

Det är fortfarande en massa missförstånd som jag tror till stor del uppkommer när man pratar om olika saker.
Veterinärerna pratar sjukvård och terapeuterna friskvård - och så pratar de på om sitt och förbi varandra.
En diagnos ställd av en terapeut betyder att det inte fungerar optimalt på något ställe, och en diagnos av en veterinär innebär att en sjuklig förändring has.

Tråkigt, men ej ovanligt scenario:

”Diagnoser” missförstås från båda håll och även av djurägarna - terapeuter tycker inte de blir tagna på allvar och veterinärer tycker terapeuter skrämmer djurägare att tro att det är nå´t fel på deras friska häst....

Djurägaren blir arg på veterinären för att den inte erkänner problemet, eller på terapeuten som sade att fel fanns som vet. minsann inte kunde hitta. Suck.

Men jag tror att det är på väg att bli bättre från alla håll!

Om man ska titta på lite olika discipliner verkar det som om hopphästarna har de bästa musklerna, dressyrhästar de värsta och de allra, allra friskaste hästarna är körhästarna!

Fälttävlanshästar är en fröjd att jobba med, starka smidiga och om ägaren håller stenkoll på allt med foder och ett bra träningsupplägg brukar det inte handla om annat än trauman, skador de ådragit sig i hage etc. Inte ens ägar-relaterade problem då hästarna har en så bra kroppskontroll att de inte behöver använda sig av ryttarens balans och härma deras kroppsspråk.

Så det verkar som om de som jobbar mest för att gymnastisera hästarna med endast dressyr är de som har mest problem. Ganska intressant.

Märk väl att mina reflektioner är högst generaliserande inom ramen av de hästar JAG möter.
Intressant! Stämmer i stort med mina iakttagelser.

Intressant i sammanhanget - jag hörde på ett föredrag av en framstående vet. från TiHo-Hannover för en vecka sen där han poängterade hur viktigt det är att de unga hästarna inte pressas in i en form de inte är färdiga för. Han menade att även veterinärerna måste trycka på vikten av en ordentlig grundutbildning av hästarna enligt den klassiska skolan.
På samma tillställning var schweiziska dressyrlandslagets veterinär, och han poängterade att påtryckning krävs för att minska användandet av hjälptyglar och den felaktiga inspänningen av hästar med nosen mot bringan.

Det är lite skrämmande att det som så många utövar för att "bygga upp" sin häst leder till så mycket problem.

Å! Intressant! Vilken veterinär från Hanover var det? Jag samarbetar ju med en del därnere..pm:a mig!

Stöööön, :mad: ibland kan man inte somna om när man vaknat mitt i natten och frågan som jag fortfarande funderar på och som jag inte kan släppa då jag inte är beredd ännu att hålla med dig att det skulle vara så att öppnor och slutor skulle tänja hästen överlinje så att den blir överrörlig och att hästen skulle behöva skjutkraften är jag inte heller överens med dig om. MEN... Nu har jag tänkt precis som Baltazar ni vet som funderade och funderade, OCH SÅ! :)

C_L
Kanske kan du hjälpa mig i dessa funderingar?

I alla fall, öppnor och slutor är ju till för att föra bakbenen in till tyngdpunkten och både stärka hästen samtidigt som de ska stretcha hästen. Men tanken med att göra dessa skolor är ju i förlängningen att förbereda hästens kropp på piaffen.

Kan det vara så att dessa ryttare som sitter och harvar skolorna faktiskt skulle ha gått vidare för länge sen och arbetat mot piaffen?

Piaffen är ju inget annat än muskelbyggararbete faktiskt, som om jag skulle stå och göra benhävningar. Piaffen får ju också hästen att vinkla bäckenent. Skulle piaffen stärka upp ländmusklerna igen? Vad tror du?

Tänker här på min egen häst. Vi började tidigt att jobba mot piaffen i hans utbildning inom AR just av den anledningen att han från naturen har en mycket lång ländrygg som var rörlig och svag. Givetvis har vi jobbat i många år med halva steg som vi kallar det som tagit oss närmare målet för varje dag men idag så är det piaff vi utför. I min häst fall som har en lång kropp och korta ben(som en tax) så har skjutkraften alltid en förödande effekt på hans kropp och jag måste vara noga med att när vi gör ökningar ska ha fortfarande bära mer än han skjuter på.

Så alltså, funderar jag på om dessa problem skulle hjälpas av med att dessa hästar får börja med arbetet mot piaff helt enkelt?

En annan sak som jag också tänkte på när jag jämför med min häst är att jag blev beordrad att stretcha efter tränings passen då de i dag blir en hel del piaff träning vilket gjort att han faktiskt blivit lite för "stel" i ländryggen i stället och inte alls har de problem som förut utan tvärt om. Intressant eller hur? Så nu stretchas det efter ridpassen som komplement till muskelbyggandet.

Men då dyker en annan fråga upp i mitt huvud. :confused:

Vad är skillnaden på att rida hästen i skolorna om de nu stretchar så mycket och så finns det ju de som alltid efter ridning stretchar stillastående? Jag ser många som kan stretcha sina hästar och jag lovar de hästarna ser verkligen hypermobila ut! Om en häst kan ta sitt bakben helt upp till magen och mer därtill så stretchas ju den ännu längre än om den bara gör öppnor och slutor plus att skolorna i alla fall gör en del stärkade arbete också. Detta kan jag inte få ihop riktigt? I så fall skulle ju vanlig stretching vara mer förödande än skolorna?

Men som sagt, nu har jag tänkt en massa just för att detta ämne inte stämmt in på min häst och som verkligen haft problem med ländryggen och överrörligheten där innan jag började med AR och som dressyrmupp på lätt nivå så fick man ju inte ens komma i närheten av skolorna. Med facit i hand så är det de som hjälp min häst till att bli en frisk häst igen och som blivit stark och har en limpa på var sin sida om länden i dag som i stället behöver lite extra stetching.

Kan du förstå C:L varför jag inte kunnat hålla med dig?

Hoppas vi kan komma fram till något bra svar då din fråga i början av den här tråden var hur man bland annat skulle kunna komma till rätta med detta problem? Kanske är det piaffen som är nyckeln? För den som fördjupat sig i AR så vet man att just piaffen är nyckeln till all vidare utbildning av hästen där det krävs samling som för ex till galopppiruetter byten i serie mm. Guérinière talar ju om att först skola bakbenen och sen kommer piaff därefter galopparbete mm.

Nu ska vi se om jag kan somna om när man fått ventilera lite. :)

Kan det vara så att dessa ryttare som sitter och harvar skolorna faktiskt skulle ha gått vidare för länge sen och arbetat mot piaffen?

Precis vad jag menar! Jag har till och med skrivit det i ett av de långa inläggen... ;)

Sitt inte upp och begär något av hästen förrän den är så pass skolad från marken att den kan utföra inte de högsta skolorna men närapå.

Detta är vad jag vet grundfilosofin och hur många håller den?

Piaffen stärker bla ländryggen men för att kunna utföra en följsam men kraftfull piaff måste hästen ha grunden i Skjutkraften också, alltså, en sak i taget ändå.

Dock, det ligger en liten fara i att gå ut och konkret skriva "Ni måste piaffera era hästar mera"...som du säkert förstår.. ;) :D

Har också sett de hårresande exemplen där folk stretchar sina hästar till yttergränserna, men varför förvåna sig, när något blir modernt ska det ju alltid överdrivas.

Jag ser inte riktigt det som skolor, jag delar in det i olika gymnastikrörelser, det är förvisso bara en lek med ord men "gymnastik" funkar bättre i mitt lilla huvud. Även om ja, det är skolande Gymnastik så tror jag att ordet skola har en negativ klang för många..i alla fall för mig... :angel: (Bara en parentes om själva uttrycket)

Nu ska jag berätta något annat, 4.37 vaknade jag och kunde inte somna om, då kom jag att tänka på denna tråden och vad den egentligen stod för, så låg jag och funderade en stund och sen somnade jag igen vid ca: 5.10. Konstigt.. :p

Kanon!

Jag gillar dina sidor och förklaringar, men du skriver mkt om maximum och minimum...jag vill veta vad som händer när det blir miximum... :D

Du har bra förklaringar men jag vill ha mer "in between"

kan du inte utöka lite? Det är ju bara positivt att få det ännu mer innehållsrikt!

Min max är avhängande av den som sitter på och vad den sitt på för något.
Att tala om en nivå är förenat med fullständig livsfara för hästen. Alla vill vara på toppen och kommer då att börja rörelsen på toppen.
Och vart leder det?

Antti skrev:
Min max är avhängande av den som sitter på och vad den sitt på för något.
Att tala om en nivå är förenat med fullständig livsfara för hästen. Alla vill vara på toppen och kommer då att börja rörelsen på toppen.
Och vart leder det?

Hypermobilitet? :angel:

Kunde inte låta bli...

Är det fel anser du att stärka hästen från marken innan den begärs att utföra det från ryggen? Som med piaffen tex?

Att tala om nivåer gör det lite lättare, i alla fall för mig för att kunna förstå, men som sagt, oftast blir det ju en lek med ord då många menar samma men säger olika.

Finns egentligen inget behov att jobba från marken.
Det vanligaste,
ryttaren kan inte
hästen är ej ofarlig att rida
dom två vanligaste orsakerna till markarbete i stället för ridning.
Där har jag eliminerat alla skador och liknande orsaker.
För rätt så blir det inga skador och då är skade arbete för mig bortkastad kunskap. Varför lära något som inte ska användas?
Laga efter andra?
Se till att dom går till rätt tränare från början.

:) Ha, lustigt! Jag somnade in igen vid 05.20 typ! ja, jag är ju en av de som helt klart tror på tankes kraft så det var nog det!

Nej, du har helt rätt man kan ju inte säga att nu ska det piafferas för då blir ju det ett problem också. Men där tror jag det är som jag påstått tidigare och som även Antti också menar, man ska gå till rätt tränare för att få hjälp och det är inte lätt att vara ryttare i tränarträsket. Vet en tjej som gick på ridlektion alldeles för nyligen och så fick tränaren se att det var en spansk häst och så sa hon att de hade ju så lätt för att piaffera så hon tog fram långpisken och formligen skrämde hästen, inte för att det blev piaff av det!! Folk!

Intressant Antti, läste lite snabbt på din hemsida ska läsa igenom den nogrannare sen men du skriver enkelt och bra. Skulle vilja ha lite fler bilder bara mn det är för att jag älskar bilder det lyfter alltid texten. En fråga bara: Har du skolat den hästen på bilden helt själv från början?

Mata-Hari skrev:
Men då dyker en annan fråga upp i mitt huvud. :confused:

Vad är skillnaden på att rida hästen i skolorna om de nu stretchar så mycket och så finns det ju de som alltid efter ridning stretchar stillastående? Jag ser många som kan stretcha sina hästar och jag lovar de hästarna ser verkligen hypermobila ut! Om en häst kan ta sitt bakben helt upp till magen och mer därtill så stretchas ju den ännu längre än om den bara gör öppnor och slutor plus att skolorna i alla fall gör en del stärkade arbete också. Detta kan jag inte få ihop riktigt? I så fall skulle ju vanlig stretching vara mer förödande än skolorna?
Det finns ingen mening med att stretcha för stretchandets skull, precis som du skriver kan man till och med skapa problem med överdrivet stretchande. Om man vet vad man gör och varför kan det vara skadeförebyggande. Som du beskriver din häst, tex där du nu har ett definierat syfte med din stretching.

Det är dock stor skillnad på stretching från marken och stretchande rörelser vid ridningen. När man stretchar en stillastående hästs ben tex. kan den slappna av i muskler som måste hålla en viss kontraktionsgrad i rörelse. Man får då ett större möjligt rörelseomfång med mindre risk för skador.

Vissa strukturer kan man inte stretcha lika mycket under ridning, då vi bara genom att sitta på hästen förändrar dess rörelsemönster.

Gymnastiserande rörelser som syftar till att stretcha under ridning kan bli farliga om inte ryttaren är uppmärksam på hur mycket hästen orkar - mjölksyra och trötthet i de viktiga stabiliserande musklerna kan leda till att de inte orkar hålla emot tillräckligt, med övertänjning av svagare strukturer som följd.

Rörelserna är förvisso inte i hela rörelseomfånget vid ridning, men de upprepas många fler gånger än vad som är möjligt för en vanlig, svag människa som drar lite i ben hit och dit. Det är, som tur är - ganska tungt.

Hästen är byggd för att vara så energisparande som möjligt, och rörelse framåt skapas mycket genom energiuppladdning i passiva strukturer till skillnad från oss människor som använder mycket muskelkraft för att röra oss. En stor del av muskelmassan hos hästen är snarare till för att stabilisera upp och kontrollera de passiva rörelser som skapas.

Det skiljer en hel del på hur mycket de olika musklerna jobbar i olika gångarter. Skritten är till exempel den gångart där minst muskelaktivitet has i ryggen och bakdelens stora muskler. Envisas man med att rida mycket sidvärtsrörelser i skritt i ett friskt tempo för att stretcha ordentligt :crazy: så utsätter man de ligament som ska stabilisera upp skelettstrukturer för en sorts belastning de inte är gjorda för. Det är inte muskelaktivitet som i huvudsak för benen framåt här, utan uppladdad energi i senor och starkt seninlagrade muskler.
Ställer du dig i stallet och drar i ett ben för motsvarande stretching är risken betydligt mindre att det blir för mycket tänjning.

Det allra mest optimala är ju såklart om man har en frisk och rätt utbildad häst och ryttare från början - där behövs sällan åtgärder i form av stretching från backen. :)

Antti skrev:
Finns egentligen inget behov att jobba från marken.
Det vanligaste,
ryttaren kan inte
hästen är ej ofarlig att rida
dom två vanligaste orsakerna till markarbete i stället för ridning.
Där har jag eliminerat alla skador och liknande orsaker.
För rätt så blir det inga skador och då är skade arbete för mig bortkastad kunskap. Varför lära något som inte ska användas?
Laga efter andra?
Se till att dom går till rätt tränare från början.
Visst har du rätt i det - men i vilken värld är det genomförbart?

Hur många ryttare kan egentligen rida så pass bra? Och hur ska de veta vem de ska lita på av alla tränare som finns?

I den verklighet jag vistas i finns det inte de möjligheter man kan önska för ridfolk att lära sig rätt och ha en bra tränare från början. Jag ser iofs mest hästar där vi pratar skadearbete - men många, många av dessa skador är orsakade av felaktig ridning.

Där tycker jag det finns en poäng att låta dem lära hästen och sig från marken - det är ofta lättare att känna igen hur hästen arbetar från ryggen om man sett det med sina egna ögon från marken först.

Ofta blir det frågan om att laga efter sig själv och fel träning i form av rehabilitering efter skada. Det vore väl bättre om cirkeln kunde brytas innan det gått så långt?

Hur många ryttare kan egentligen rida så pass bra? Och hur ska de veta vem de ska lita på av alla tränare som finns?
En j-a motiverad fråga.
Av dom som annonserar sig som sk. akademiska eller barock tränare så är det kanske nån som vet vad h-n gör.
Nu väler man mest tränare på att man pratar skit om samma personer, nåt ska dom ju kunna :)

Tack Zesel!

Ja, det är klart många sitter ju och gör sina öppnor och slutor länge i skritt och det är ju inte vad jag skulle rekommendera heller. Jag ser det som en gymnastisering som C_L också beskriver det och jag ser det även som en uppvärmning för att kunna nå målet med varje ridpass.

Själv går jag igenom varje rörelse systematiskt och upprepar inte saker som fungerar och skulle det vara en rörelse som inte blir helt som jag vill ha det så får jag snabbt överväga om jag ska gå vidare i alla fall eller upprepa en gång. Jag kan upprepa en gång men inte fler då det inte leder till att det blir bättre.

Bara för att tillägga till Antti, så ser inte jag bara det problemet bland de som annonserar sig med just AR eller Barock problemet är lika stort på den moderna dressyren också. Bara för att man gått en utbildning på Strömsholm så garanterar det ju ingenting tyvärr.
Jag tror på att söka sig så nära källorna som möjligt oavsett ridform.

Sant förstås, en utbildning på Strömsholm garanterar inget. Men finns det nån utöver ÅN som har gått där som tränar "barock"?
Vad som i slutändan fäller avgörandet är inte var och av vem man har blivit utbildad. Utan vad man har för förmåga själv till att göra nått av det.

Antti skrev:
Men finns det nån utöver ÅN som har gått där som tränar "barock"?

Jag känner en till. Personen ifråga gör dock inte "reklam för sig själv". H*n är mycket skicklig och har lång erfarenhet att utbilda både ryttare och hästar :)

Ja, jag känner en till som gått på Strömsholm också samtidigt som hon red AR men hon gör inte heller reklam för sig. Jag vet bara att hon hade en duktig tränare i AR som gjorde att hon fick rida upp för Riddarprovet.

Men du har helt rätt Antti det är vad man har för förmåga att göra något av det. :bump:

Tack C_L och zesel, samt alla andra! Mycket bra inlägg!!! Vilken underbart intressant tråd detta utvecklades till!!! :) :bow:
Hoppas ni fortsätter i samma stil... :bump:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix