Hyperemisis?

Idag är det jag som har en såndär jävla dag!
Har varit en fruktansvärd dag. Jag har kräkts och kräkts och kräkts och det bara fortsätter komma, allt jag stoppar i mig kommer upp igen. Förra veckan hade det lugnats sig och jag mått mest extremt illa och kräkts 5-6gånger under dagen och jag tänkte att "Yes, illamåendet kan jag leva med sålänge jag slipper kräkas så förbannat mycket".
Men nu är jag igång igen, fick stanna hemma från ett kalas idag och skicka sambon och sonen ensamma..
Ligger i sängen och orkar inte ens gå och kissa för då vet jag att kräket kommer :cry:

@Hyacinth Hur mår du idag?

Har varit en fruktansvärd dag. Jag har kräkts och kräkts och kräkts och det bara fortsätter komma, allt jag stoppar i mig kommer upp igen. Förra veckan hade det lugnats sig och jag mått mest extremt illa och kräkts 5-6gånger under dagen och jag tänkte att "Yes, illamåendet kan jag leva med sålänge jag slipper kräkas så förbannat mycket".
Men nu är jag igång igen, fick stanna hemma från ett kalas idag och skicka sambon och sonen ensamma..
Ligger i sängen och orkar inte ens gå och kissa för då vet jag att kräket kommer :cry:

Tycker att @Gunnar borde införa en ogillaknapp, för till inlägg som dessa (oavsett vem som skriver) skulle det behövas!
Kan inte ens föreställa mig hur ni har det, jag mådde rejält illa inatt, typ första gången på snart nio månader och jag tyckte det var hemskt, men jag skulle kunna må så illa varje natt om ni bara slapp spy så mycket som ni gör här i tråden! Kram ❤

Jag har en tuff helg (eller eg hela veckan som varit), PARTNERN jobbar dygnet runt och jag och barn plus valp ska ta oss runt. Tack gode Gud för storstad... beställt hem middagsmat och god vän har varit här och roat barnet samt fixat lunch och rastat valp så jag fick sova. Vågade inte ta båda medicinerna, blev ett dreglande paket. Fått i mig te och en smörgås iaf, så rött nöjd med mig själv. Imorgon bm, tisdag SöS. Så jag kör på med saft, blir blodsockret lågt kräks jag direkt. Har dock noll aptit på mat. Men hatar det här, det är pest och pina. Tack för Netflix och hemkörning av mat liksom, måste ju föda befintlig avkomma. Imorgon ska jag inte kliva ut sängen om jag undvika det (dvs, jag ska lämna barn på skolan...).

Jag har en tuff helg (eller eg hela veckan som varit), PARTNERN jobbar dygnet runt och jag och barn plus valp ska ta oss runt. Tack gode Gud för storstad... beställt hem middagsmat och god vän har varit här och roat barnet samt fixat lunch och rastat valp så jag fick sova. Vågade inte ta båda medicinerna, blev ett dreglande paket. Fått i mig te och en smörgås iaf, så rött nöjd med mig själv. Imorgon bm, tisdag SöS. Så jag kör på med saft, blir blodsockret lågt kräks jag direkt. Har dock noll aptit på mat. Men hatar det här, det är pest och pina. Tack för Netflix och hemkörning av mat liksom, måste ju föda befintlig avkomma. Imorgon ska jag inte kliva ut sängen om jag undvika det (dvs, jag ska lämna barn på skolan...).

Jag har fått i mig ett halv glas nyponsoppa men det åker hiss upp och ner. Har så ont i lederna och kroppen och huvudet. Brukar få det när jag kräks såhär häftigt.
Är så lycklig att sambon tog sonen och åkte på kalas, så jag har kunnat slumra sen 13 ungefär..

Jag har fått i mig ett halv glas nyponsoppa men det åker hiss upp och ner. Har så ont i lederna och kroppen och huvudet. Brukar få det när jag kräks såhär häftigt.
Är så lycklig att sambon tog sonen och åkte på kalas, så jag har kunnat slumra sen 13 ungefär..

Lider med dig:( har du medicin mot illamåendet?

Jag funkar tack och lov hyfsat på mina piller, har kass aptit men kan äta lite kring lunchtid för det mesta. Kräks lite av och till men på en helt hanterbar nivå tycker jag. Annars är det mest att stå ut och inte bli knäpp av tristess eftersom jag ändå inte orkar något.

Jag funkar tack och lov hyfsat på mina piller, har kass aptit men kan äta lite kring lunchtid för det mesta. Kräks lite av och till men på en helt hanterbar nivå tycker jag. Annars är det mest att stå ut och inte bli knäpp av tristess eftersom jag ändå inte orkar något.

Vad skönt att du mår lite bättre.

Hur är det med dig?

Jag mår väl upp och ner, kräkningarna är i schack oftast men mår så illa..
Men är sugen på potatis och sås så det är väl ett gott tecken. Ena dagen jag kan äta lite lite med jämna mellanrum, nästa dag får jag mest i mig vatten och några enstaka saltapinnar.
Känner mig deppig över att inte ha ork, att bara vara hemma men jag vet att jobba inte är ett alternativ just nu..

Nu har jag dessutom fått världens förkylning så tycker väl livet i allmänhet suger. Inte nog med att man ska må illa, man ska inte kunna andas genom näsan. Och värsta är att kräkreflexen sätts igång när jag hostar, så jag ska vara glad om det inte kommer upp av bara farten.

Har jobbat på att lista ut vad som triggar mest.

Stress och press
All fysisk ansträngning (typ vända sig i sängen är pest)
Lågt blodsocker
Varm mat

Kan jag undvika de sakerna så går det hyfsat.
Inatt blev det 03-misär och spydde galla i mängder, känt mig groggy hela dagen och haft huvudvärk.

Då jag spyr som mest (av migränen) häver jag i mig salmiak/lakrits. Mycket trevligt att spy upp istället för galla. Fast nu ska man väl kanske inte äta så mycket sånt under graviditet?
Hallonbåtar funkar också. Alltså inte mot illamående, men det är trevligare att spy upp nåt sånt.

Har jobbat på att lista ut vad som triggar mest.

Stress och press
All fysisk ansträngning (typ vända sig i sängen är pest)
Lågt blodsocker
Varm mat

Kan jag undvika de sakerna så går det hyfsat.
Inatt blev det 03-misär och spydde galla i mängder, känt mig groggy hela dagen och haft huvudvärk.

Det är dom sakerna som triggar mig mest också, förutom varm mat. Där har jag matos/dofter istället.
Fysisk ansträning är nog den främsta triggerpunkten hos mig. Bara att lämna sonen på fsk får mig att bli sängliggande hela dagen sen men mastodont illamående. Och då kan vi säga att den fysiska ansträngning där är typ minimal. Jag behöver gå 50cm från ytterdörren till bilen. Köra bilen 3minuter. Gå 2 meter från bilen och lämna in sonen innanför gårdsgrinden där personalen tar emot honom. Behöver inte ens gå med in, dom känner till mitt tillstånd och gör allt för att underlätta. Dom gånger jag hämtat och han bajsat precis när jag kommit så har de gått in och bytt på honom för att jag ska slippa komma in och känna dofterna inne och slippa bajsblöjan. Underbar personal.
Men ändå så är jag helt slut sen.

@Rosen-Knoppen just lukten av mat är jobbig, där håller jag med. Jag ringer fritids när jag hämtar så behöver jag bara gå 50 meter och så springer barnet ner själv. Mycket bra lösning. Det jobbigaste är ju att jag saknar social och mental stimulans men inte orkar med när jag får det. Tack gode Gud för internet...

@Rosen-Knoppen just lukten av mat är jobbig, där håller jag med. Jag ringer fritids när jag hämtar så behöver jag bara gå 50 meter och så springer barnet ner själv. Mycket bra lösning. Det jobbigaste är ju att jag saknar social och mental stimulans men inte orkar med när jag får det. Tack gode Gud för internet...

Jag saknar nog mer det mentala än det sociala faktiskt, konstigt nog. Iof så har jag underbara vänner som gärna kommer över och bara är tillsammans med mig i soffan. Utan krav på att jag ska vara social när det sker, dom frågar om det är nåt jag kan tänka mig vara sugen på just precis då och tar med det. Guld.

Men det mentala.. Gossh, kommer bli knäpp snart tror jag! Funderar seriöst på att söka nån kurs på distans för att få plugga lite, få nåt utbyte av någon slags hjärngympa..
Kan inte påstå att maratonkolla Skam ger så mycket mental stimulans :o

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 284
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat